• Samhälle
  • Trådstartare Trådstartare Lilla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 083
  • Visningar Visningar 59 393
Jag får total ångest när jag tänker på årets val. Det finns inget parti jag är det minsta sugen på att rösta på. Ställer mig definitivt inte bakom de ”hårdare tag” i migrationspolitiken som nu s också framfört. Miljöpartiet har ju visat sig rätt dåliga på att stå upp för sig själva och sin ideologi i en regering och en röst på centerpartiet blir ju i dagsläget också en röst på alliansen och det är jag definitivt inte intresserad av. Det lämnar mig i princip med v som enda alternativ och de är egentligen för långt ut på vänsterkanten för mig och jag tycker många saker från dem är problematiska så är inte speciellt sugen på att rösta på dem heller.

Kanske tänka stödröst på MP? Ramlar MP ur och KD blir kvar så riskerar vi ett läge där högerkrafterna inte är balanserade så att de gör nytta.

Kristersson gjorde det tydligt igår att han vill ha tillbaka väljare från SD, det är en mycket otäck och olycklig utveckling. Inom alliansen behöver C +L stärkas och KD+M försvagas.

Mest besviken igår blev jag på statsministern som både framförde tragiska budskap och debatterade som någon som trodde att det var tal och inte debatt. Att prata skit om ett inte existerande förslag om sänkta löner som svar på problem kring sexuella trakasserier, det är inte acceptabelt.

Kanske tänka stödröst på MP? Ramlar MP ur och KD blir kvar så riskerar vi ett läge där högerkrafterna inte är balanserade så att de gör nytta.

Kristersson gjorde det tydligt igår att han vill ha tillbaka väljare från SD, det är en mycket otäck och olycklig utveckling. Inom alliansen behöver C +L stärkas och KD+M försvagas.

Mest besviken igår blev jag på statsministern som både framförde tragiska budskap och debatterade som någon som trodde att det var tal och inte debatt. Att prata skit om ett inte existerande förslag om sänkta löner som svar på problem kring sexuella trakasserier, det är inte acceptabelt.
Jag tror inte MP ramlar ur men däremot kommer inte S+MP kommer inte få mer än M+C+L. Med V så blir det tillräckligt men vet inte om man hellre regerar S+MP+V eller hellre lämnar över till "alliansen". Ingen utav sidorna kommer få majoritet så det kommer bli jobbigt oavsett.

Ja, det lutar väl åt det men tycker verkligen inte MP förvaltat sina mandat väl. Det känns ju dock viktigt att de finns kvar.

Jag får total ångest när jag tänker på årets val. Det finns inget parti jag är det minsta sugen på att rösta på. Ställer mig definitivt inte bakom de ”hårdare tag” i migrationspolitiken som nu s också framfört. Miljöpartiet har ju visat sig rätt dåliga på att stå upp för sig själva och sin ideologi i en regering och en röst på centerpartiet blir ju i dagsläget också en röst på alliansen och det är jag definitivt inte intresserad av. Det lämnar mig i princip med v som enda alternativ och de är egentligen för långt ut på vänsterkanten för mig och jag tycker många saker från dem är problematiska så är inte speciellt sugen på att rösta på dem heller.

Jag är i ett liknande läge. Det är skitsvårt.

Jag är i ett liknande läge. Det är skitsvårt.

Jag tycker ändå att MP har varit relativt bra på att stå upp för deras politik sett till deras storlek. Det känns lite som alternativet för dem hade varit att lämna regeringen och inte få något inflytande alls. Sen att deras migrationspolitik helt förutsägbart leder till fler döda flyktingar och fler splittrade familjer är en annan sak.

Så du anser det vara bättre att de röstar på SD? Inom alliansen bör samarbetet stärkas. Väljer småpartierna att gå vänsterut så kan de lika gärna hamna under gränsen...där gör de minst skada. Intressant är dock tanken att göra migrationen till en blocköverskridande fråga, dvs skapa en majoritet för dessa frågor,, och sedan se vad vi kan få för konstellationer för övriga frågor. M, s och SD har då förmodligen mandat till en form av politik i denna fråga, sedan får man söka andra majoriteter i andra frågor. Oavsett vem som är statsminister.

Jag tycker ändå att MP har varit relativt bra på att stå upp för deras politik sett till deras storlek. Det känns lite som alternativet för dem hade varit att lämna regeringen och inte få något inflytande alls. Sen att deras migrationspolitik helt förutsägbart leder till fler döda flyktingar och fler splittrade familjer är en annan sak.

Ja, så är det säkert, och jag förstår ju att de valde att stanna för att kunna få igenom någon typ av förändring alls, men att de skrev under på den migrationspolitiken är ändå lite svårt att förlåta. Kan dock inte svara på om det hade varit bättre att låta bli och bli utan makt helt och hållet, det är ju också lite av ett svek när man har möjlighet att påverka.

Marockanska gatubarnen är ett sorgligt kapitel. I princip alla utav dem lever på diverse kriminalitet (vilket inte är så konstigt med tanke på att man oftast bor på gatan alternativt in och ut från olika lvuhem) och marocko spelar ett fulspel med att inte vilja ta emot eftersom man oftast saknar papper som bevisar att man är från marocko.

Afghanska ensamkommande är ett kapitel i sig eftersom Afghanistan är ett land där man kan diskutera om det är livsfara för personerna att återvända till eller inte. Det är väl ett område av hela afghanistan som man kan få asylskäl för och då verkar det väl rimligare att man snarare flyttar till ett annat område i afghanistan snarare än att komma till Sverige? Många är dessutom afghaner som bor i Iran och inte är i direkt livsfara även om livet inte är himmel.

Jag förstår alla personer som vill komma till Sverige, jag bor också hellre i Sverige än absolut större delen av världen. Så att komma till Sverige antingen som marockanskt gatubarn utan papper eller som afghan har jag full förståelse för. Frågan blir vart går gränsen för vad som ska vara skäl nog för att få stanna? Det är väldigt, väldigt många människor i världen som lever i en sämre miljö än vad att bo på gatan i Stockholm skulle vara men vi kan inte ha miljarder människor på gatan i Stockholm.

Att ta mot stort antal men inte alla skapar många problem. Det som är lättast att räkna på men ändå svårt att avgöra är hur man använder resurser och pengar. Pengarna som nu läggs på ensamkommande flyktingbarnen för att ge husrum, utbildning, sjukvård etc skulle utan diskussion kunna användas mer effektivt och skapa mer humanitärt nettoplus om man använde pengarna i "närområdet" istället. Det där är ju klassisk SD-retorik men det är något som med största sannolikhet stämmer. Frågan blir om det verkligen skulle bli så eller om det bara skulle bli att man blir av med lokala kostnaden och sedan snålar bort att hjälpa på plats som man skulle göra istället.

Det andra är den mer svårberäkneliga effekten av att man skapar just möjligheten och suget för att ta sig till väst för att söka asyl. Vad skulle hända om folk visste att det var ingen mening att ens försöka? Jag kan känna att det är orättvist att skapa det lotteri och sug som det nu innebär med alla faror som det innebär med att drunkna på hav eller kvävas i containers. Skulle Sverige verkligen velat hjälpa syriska flyktingar så tar man ju bort visumtvånget och låter folk flyga in från Turkiet istället för att göra så att man måste göra en farofylld vandring genom halva världen för att komma till det gyllene landet. Jag känner att just den delen av hur man hanterar flyktingar är väldigt hycklande och fult.

Jag tror man måste reformera hela asylsystemet och ha ett mer centraliserat system där FN eller EU distribuerar flyktingkvoter och man hjälper att transportera flyktingarna säkert till sina destinationer. Det är extremt ineffektivt och inhumant att göra som ny att flyktingar från afghanistan tar sig såna sträckor med såna faror bara för att sedan ticka upp kostnader för att eventuellt få avslag.

Skulle även föreslå stora organiserade utbytesprogram med t.ex. afghanska studenter så att de kan komma till sverige eller väst och utbilda sig för att sedan kunna återvända hem för att förbättra sitt eget land med kunskap och värderingar vilket är vad som kommer ta länderna framåt på ett hållbart sätt.

Jag hinner inte bemöta allt just nu, men jag undrar om du tycker det är rimligt att utvisa en afghansk ungdom, som flydde från Afghanistan när han var 14 år, förlorade sin familj i flykten, bott i Sverige sedan 2015, kan svenska, vill plugga till byggarbetare, och som inte har några släktingar kvar i Afghanistan.
Han ska skickas tillbaka för att vara internflykting i ett land i kaos. När han är helt etablerad här. För att det tog 1,5 år för honom att öht få besked på sin asylansökan och MV skrev godtyckligt upp honom till 18, så man nu kan utvisa honom. Han är 17 nu.

Är det rimligt?

Jag hinner inte bemöta allt just nu, men jag undrar om du tycker det är rimligt att utvisa en afghansk ungdom, som flydde från Afghanistan när han var 14 år, förlorade sin familj i flykten, bott i Sverige sedan 2015, kan svenska, vill plugga till byggarbetare, och som inte har några släktingar kvar i Afghanistan.
Han ska skickas tillbaka för att vara internflykting i ett land i kaos. När han är helt etablerad här. För att det tog 1,5 år för honom att öht få besked på sin asylansökan och MV skrev godtyckligt upp honom till 18, så man nu kan utvisa honom. Han är 17 nu.

Är det rimligt?
Hela systemet borde omarbetas. Hade det inte funnits en gyllene biljett om man har tur och klarar sig så dör inte folk på vägen heller. Ansökan och behandling av ärenden ska ske i närområden på ett säkert sätt och sedan transport hit säkert, om man nu ska göra det.

99% av jordens befolkning skulle nog hellre bo i Sverige.

Hela systemet borde omarbetas. Hade det inte funnits en gyllene biljett om man har tur och klarar sig så dör inte folk på vägen heller. Ansökan och behandling av ärenden ska ske i närområden på ett säkert sätt och sedan transport hit säkert, om man nu ska göra det.

99% av jordens befolkning skulle nog hellre bo i Sverige.

Jag förstår inte ditt svar. Alls.

Att jag tycker att dessa individer är bara ett symptom, man kan hantera dessa hursomhelst, helst humant. Problemet måste lösas på ett högre plan så inte dessa situationer uppstår om och om igen.

Man kan hantera dem hursomhelst, helst humant? Har du lust att säga det till honom direkt?

Jag motsätter inte en högre plan, jag frågade dig bara vad du tycker vi ska göra NU med de som är här.
Detta var ett ickesvar.

Att jag tycker att dessa individer är bara ett symptom, man kan hantera dessa hursomhelst, helst humant. Problemet måste lösas på ett högre plan så inte dessa situationer uppstår om och om igen.

Att dessa situationer uppstår är ju för att det finns krig, och för att västvärlden, bland dem Sverige, fortsätter att mata krigförande länder med vapen.

Vill man inte ha flyktingar ska man låta bli att skapa dem. Inte stänga gränserna för folk som flyr.

Vi måste jobba på ALLA fronter. De som flyr nu blir inte hjälpta av att du tycker vi ska ha en lösning på högre plan. De måste ha asyl NU. Det är individer vi pratar om. Människor som du och jag.

Att dessa situationer uppstår är ju för att det finns krig, och för att västvärlden, bland dem Sverige, fortsätter att mata krigförande länder med vapen.

Vill man inte ha flyktingar ska man låta bli att skapa dem. Inte stänga gränserna för folk som flyr.

Vi måste jobba på ALLA fronter. De som flyr nu blir inte hjälpta av att du tycker vi ska ha en lösning på högre plan. De måste ha asyl NU. Det är individer vi pratar om. Människor som du och jag.

:bow:

Där har du gjort en enorm tankevurpa.

95% av jordens befolkning vill bo i sitt hemland tillsammans med sina landsmän, bara det är möjligt och finns en framtid.

De som vill migrera är få och de som faktiskt tar steget att migrera är ännu färre.
Om man sätter sig ner och studerar förutsättningarna för de kommande 50 åren så kommer dagens flyktingsituation att verka som en fis i rymden.
Jag vet inte hur många miljoner som kommer att tvingas flytta från de låglänta områdena mellan Indien och Burma. Sedan tillkommer de miljoner som bor i och i direkt anslutning till Sahara, Där rör det sig om miljoner. På Närmare håll så kommer länderna runt medelhavet att påverkas kraftigt. Vi har bara 2 val. Antingen acceptera en kraftig, ja med våra ögon sett en extrem nedskärning av vår välfärd eller så blockerar vi genom EU våra gränser. Att människor som försöker ta sig hit är desperata och beredda till i stort sett vad som helst för att nå sina mål visar väl de bilder som man kan se från medelhavet och gränsen vid den Spanska enklaven.

Jag har inte hittat ngr fakta som talar emot den här bedömningen. Den kommande konflikten nord/syd eller fattiga o rika har varit känd sedan före sekelskiftet. Och det värkar som händelser som leder fram till den bara accelererar.

Liknande trådar

Samhälle När jag står i affären så har jag lite tröttnat på att behöva spendera ett par minuter för att Googla olika företag för att göra valet...
Svar
4
· Visningar
406
Senast: sjoberga
·
Hemmet För 2 år sen köpte vi ny säng. Jag gjorde ordentlig research, vi var runt och provade olika sängar mm. Jag ville verkligen göra ett noga... 2 3
Svar
49
· Visningar
2 216
Samhälle Hallå! Jag valde samhälle, men detta kan gälla både mat och ekonomi också, så om samhälle är fel får gärna moderator ändra till rätt :)... 10 11 12
Svar
229
· Visningar
10 591
Senast: Badger
·
IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på... 2 3
Svar
58
· Visningar
1 699
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka