Även om jag står så långt ifrån SD:s centrala hjärtefråga jag kan komma, skulle jag aldrig rösta på dem, främst pga av deras populism, unkna kvinnosyn och åsikter om LGBT personer, samt deras allmänna ignorans och okunnighet och inte att förglömma oproportionerliga antal dömda brottslingar. Ett exempel på deras populism var under förra valrörelsen när de gick ut hårt mot vinster inom välfärden för att sedan direkt efter svänga 180 och rösta mot begränsningar.
Ett bra exempel på vad som skiljer SD mot andra partier, oavsett ideologi är att deras representanter (på högsta nivå) har begått direkt brottsliga gärningar och trots det fortsatt att representera partiet. Martin Kinnunen (fd riksdagsledamot och klimatpolitisk talesperson för SD) dömdes för bokföringsbrott. Anders Forsberg (fd riksdagsledamot) dömdes för förskingring och även om han avträdde sig sitt uppdrag som riksdagsledamot så är han fortfarande (betald) konsult hos SD. Mattias Bäckström Johansson också riksdagsledamot som enligt beslut från Förvaltningsrätten konstaterade, ”funnits anledning för Riksbanken att anta att de aktuella sedlarna (21,975 kr) härrör från handel med ogiltiga sedlar i vinstsyfte.” När han intervjuades av Expressen uppgav han som skäl, "Jag ville testa om det funkade." Jimmie Åkessons svärmor efter att hon blivit invald i riksdagen valde att driva en massagesalong och i princip helt strunta i sitt ansvar som riksdagsledamot. Förklaring: Det är moraliskt förkastligt, men jag har valt att göra det så. Det var hennes beslut att gå ur partiet inte för SD att utesluta henne. Är det verkligen sådana personer vi vill ska styra Sverige?
Jämför det med centerns agerande mot de två nötter som i tingsrätten friade en man från våldtäkt på sin fru (vilket inte är brottsligt). De fråntogs, eller avgick frivilligt, och uteslöts i princip omedelbart. Det är så ett politiskt parti ska agera. Och kom nu inte dragandes med Mona Sahlin - som jag vet kommer att dras upp. Att hon fick fortsatt förtroende var fel. Men, det kan inte jämföras med brottslighet som har fängelse i straffskalan.