Valet i USA

Jag tycker helt enkelt inte om någon av kandidaterna, på olika bedömningsgrunder, men kan hålla med om att Trump är snäppet värre.

En gigantisk skillnad är att Biden värdesätter demokratin och försöker inte motverka det system som finns för att kunna hantera situationen att en president blir otillräknelig, medan Trumps väg till makten på ett mycket medvetet sätt går ut på att få alla ur vägen som skulle kunna agera om han går bananas. Det är en JÄTTEskillnad i min värld.
 
snäppet :nailbiting: Nu skrämmer du mig på riktigt.
Men jösses... Du och alla ni andra kan ta och lugna ned er. Herregud! Jag tycker inte om Trump, och jag håller med i allt ni inte tycker om med honom. Till hundra procent. Men jag kan hålla två tankar i huvudet samtidigt, och jag tycker det är problematiskt att höja en man till skyarna som knappt kan hålla en röd tråd och upplevs (av mig) så gammal och skör att var dag han vaknar upp är att fira.
Jag jämför inte i när jag säger "pest eller kolera" eller att jag tycker Biden är problematisk (eller annat väl valt ord) som Trump. Jag vill 9 gånger av 10 hellre ha Biden än Trump, men jag tycker inte Biden är en bra kandidat heller.
 
En gigantisk skillnad är att Biden värdesätter demokratin och försöker inte motverka det system som finns för att kunna hantera situationen att en president blir otillräknelig, medan Trumps väg till makten på ett mycket medvetet sätt går ut på att få alla ur vägen som skulle kunna agera om han går bananas. Det är en JÄTTEskillnad i min värld.
Och när har jag sagt något som motsäger sig detta? Kan ni sluta läsa in massa saker som jag inte skriver.
 
Alltså jag kan nog sålla mig till pest eller kolera-gänget men inte för att jag egentligen tror att Biden är lika farlig som Trump utifrån just vad du skriver. Däremot tycker jag det är obehagligt med en gammal man som uppenbart är alldeles för gammal, glömmer saker, ser ut att dö vilken minut som helst (vad händer i landet då?) osv. Så mer att Biden är otroligt oklart kort, och därför heller inte är en bra kandidat.
Fast Trump uttrycker sig också osammanhängande och glömmer saker, sedan ser han väl "piggare" ut pga. sin hetsiga aura. De är nästan jämnåriga.
 
För mig är det helt självklart att det värsta vore Trump, och hoppas därför på Biden. Av dem det verkar stå mellan. Förstår inte alls hur man tänker när man tycker att det är "pest eller kolera", om man menar det i den traditionella betydelsen att det är två lika illa alternativ och bortser från att det ena numera faktiskt är bättre än det andra.

Jag tror att det är jättefarligt för framtiden om vi reproducerar bilden av att "alla politiker är likadana" som de populistiska krafterna driver även i Sverige med sin anti-etablissemanget-retorik. Det är inte något av alternativen som är fantastiska, men det ÄR STOR SKILLNAD mellan dem.
Ja, alltså även om Trumps sida försökt få det till att åtalen mot honom är politiskt motiverade, så går det knappast att avskriva dem så lätt. Speciellt hans hanterande av hemlighetsstämplade dokument är ju på många sätt självförklarande. Bara den biten gör att det inte är "alla politiker är likadana".
 
Och när har jag sagt något som motsäger sig detta? Kan ni sluta läsa in massa saker som jag inte skriver.

Vi använder nog begreppet "snäppet värre" olika. För mig är innebär det att två saker är ganska jämbördiga men det ena är lite värre än det andra (som i ett snäpp på en ratt som kan vridas ett antal snäpp). Inte att de två alternativen inte ens är på samma planhalva, vilket valet mellan Trump och Biden är för mig. Därav att det blir oklart för mig vad du egentligen tycker, och jag är oroad över utvecklingen att gränsen för vad som accepteras politiskt har förflyttats så mycket de senaste åren, det som var helt oacceptabelt tidigare rycker man nu på axlarna åt med orden "äsch, de är ändå likadana allihopa inom politiken". Oavsett om det var det du menade eller om det var ett missförstånd pga att vi använder ett begrepp olika, så spär det i mina ögon på normaliseringen att tycka att Trump och Biden (och motsvarigheternas polarisering här hemma) är av samma skrot och korn och då reagerar jag.
 
Men jösses... Du och alla ni andra kan ta och lugna ned er. Herregud! Jag tycker inte om Trump, och jag håller med i allt ni inte tycker om med honom. Till hundra procent. Men jag kan hålla två tankar i huvudet samtidigt, och jag tycker det är problematiskt att höja en man till skyarna som knappt kan hålla en röd tråd och upplevs (av mig) så gammal och skör att var dag han vaknar upp är att fira.
Jag jämför inte i när jag säger "pest eller kolera" eller att jag tycker Biden är problematisk (eller annat väl valt ord) som Trump. Jag vill 9 gånger av 10 hellre ha Biden än Trump, men jag tycker inte Biden är en bra kandidat heller.
Alltså just det där att hålla två tankar i huvudet är väl det jag saknar i ditt resonemang. Du hänger upp dig helt på åldern och avstår från att begrunda resten. Om vi bara tittar på åldern och inget annat så håller jag med om att det är pest eller kolera men verkligheten är ju långt mer mångfasetterad än så där den ena gamlingen står för ett fortsatt demokratiskt samhälle och den andra står för en diktatur.
 
Biden har varit en bra och effektiv president, trots sin ålder. Tyvärr har ju Kamala Harris som man hoppades på en del varit en icke-faktor. Som inte kommer att ersättas av olika anledningar. Biden lyckades föra USA genom covid framgångsrikt. Under honom har ekonomin gått framåt. Han har reparerat och förbättrat USA:s relationer internationellt, bla NATO (iofs kunde de inte försämras efter Trump). Han förklarade mycket tydligt sitt stöd till kvinnors rätt till sina egna kroppar när republikanerna både i kongressen och delstaterna lagstiftar mot abort. Hans administration har kommit med en rad förslag och direktiv för att värna om klimatet och stoppa exploatering av olja och liknande.

Trump tror inte på klimatförändringar, även om han privat kanske tror på dem, så stödjer han klimatförnekare.

Det som inte ska glömmas bort är att om Trump vinner då kommer USA att minska/stoppa sitt bistånd till Ukraina. Trump har öppet förklarat sitt stöd till Putin (för att inte tala om Kim Jong Un).

Biden är en mycket erfaren och skicklig politiker. Den absolut största problemet är hans ålder. Men att kalla det pest eller kolera är att göra Biden en stor otjänst. Kanske det viktigaste med Biden administrationen är att den består av vettiga och kompetenta människor.

Jag förstår allvarligt inte varför det inte är någon debatt om Trumps ålder. Han är 77 och skulle om han valdes vara 82 vid slutet av mandatperioden. Det är förutom att han redan är en ignorant idiot med stora kognitiva svårigheter.


Jmf med kolera Biden


Han är ingen inspirerande talare (har aldrig varit det) men han är klar och har uppenbarligen fortfarande sin kognitiva förmåga kvar.
 
En sak som är beklämmande är förresten att oavsett om Trump förlorar så är det många som inte kommer acceptera förlusten, ungefär som 2020 fast ännu märkligare såhär några år efter. Och det mesta talar för att de tyngsta rättegångarna kommer ske efter valet, tyvärr. Eller ja, vinner Trump kommer de väl försvinna, men om han förlorar så lär vi nog se mycket missnöje.
 
Nu tror jag att jag lämnar tråden för jag känner att jag inte kan skriva något utan att det vänds och vrids, och läses in saker jag INTE tycker. Snälla sluta nu. Snälla sluta läsa in att jag är pro Trump när jag yttrar något negativt om Biden. Snälla sluta säga att jag är en del av något slags politiskt förflyttande. Snälla ge er!
Jag tar upp ETT exempel på en grej jag inte tycker om hos Biden, det betyder INTE att jag inte tror att Trump är så mycket bättre på den punkten.
Trodde verkligen inte att den här tråden skulle bli ett jäkla minfält där man inte kan uttrycka något utan att bli stämplad som ett jävla MAGA-fan.
 
Nu tror jag att jag lämnar tråden för jag känner att jag inte kan skriva något utan att det vänds och vrids, och läses in saker jag INTE tycker. Snälla sluta nu. Snälla sluta läsa in att jag är pro Trump när jag yttrar något negativt om Biden. Snälla sluta säga att jag är en del av något slags politiskt förflyttande. Snälla ge er!
Jag tar upp ETT exempel på en grej jag inte tycker om hos Biden, det betyder INTE att jag inte tror att Trump är så mycket bättre på den punkten.
Trodde verkligen inte att den här tråden skulle bli ett jäkla minfält där man inte kan uttrycka något utan att bli stämplad som ett jävla MAGA-fan.
Tror inte att du är en del av ett politiskt förflyttande, däremot kan man argumentera för eller emot att punkterna du tog upp är relevanta i jämförelse. Jag tycker tex. också att Biden är en besvikelse, inte minst vad gäller hanterandet av situationen i Gaza vilket han kommer tappa många röster för. Många tycker i sin tur att personerna som har det som hjärtefråga är "dumma" som låter det avgöra, eftersom att Trump absolut skulle vara värre - men det är såklart inte rätt att de ska förväntas överge den besvikelse och sorg de känner. Få som stämplar dem som MAGA.
 
Nu tror jag att jag lämnar tråden för jag känner att jag inte kan skriva något utan att det vänds och vrids, och läses in saker jag INTE tycker. Snälla sluta nu. Snälla sluta läsa in att jag är pro Trump när jag yttrar något negativt om Biden. Snälla sluta säga att jag är en del av något slags politiskt förflyttande. Snälla ge er!
Jag tar upp ETT exempel på en grej jag inte tycker om hos Biden, det betyder INTE att jag inte tror att Trump är så mycket bättre på den punkten.
Trodde verkligen inte att den här tråden skulle bli ett jäkla minfält där man inte kan uttrycka något utan att bli stämplad som ett jävla MAGA-fan.

Men nu är det väl du som lägger ord i andras munnar? Har någon här påstått att du verkar vara ett Trump-fan? Det åtminstone jag har skrivit om är att jag ser en mycket större skillnad mellan dem än det låtit på dig som att du gör. Men jag har aldrig trott dig vara (eller skrivit att du är) FÖR Trump. Du verkar vara mycket mot Trump och lite mindre mycket mot Biden, så har jag uppfattat dig. Och att jag gör mycket större skillnad mellan dem, även om inte jag heller är ett fan av någon av dem.

Men jag lägger ner nu, för du verkar ju inte så intresserad av att diskutera på ett diskussionsforum eller få förklarat varför du blir missförstådd.
 
Nu tror jag att jag lämnar tråden för jag känner att jag inte kan skriva något utan att det vänds och vrids, och läses in saker jag INTE tycker. Snälla sluta nu. Snälla sluta läsa in att jag är pro Trump när jag yttrar något negativt om Biden. Snälla sluta säga att jag är en del av något slags politiskt förflyttande. Snälla ge er!
Jag tar upp ETT exempel på en grej jag inte tycker om hos Biden, det betyder INTE att jag inte tror att Trump är så mycket bättre på den punkten.
Trodde verkligen inte att den här tråden skulle bli ett jäkla minfält där man inte kan uttrycka något utan att bli stämplad som ett jävla MAGA-fan.
Du tolkar mig fel om du tror att jag säger att du är pro Trump för det är du uppenbart inte. Jag förstår bara inte hur du resonerar alls vad gäller alternativen.
 
Alltså jag kan nog sålla mig till pest eller kolera-gänget men inte för att jag egentligen tror att Biden är lika farlig som Trump utifrån just vad du skriver. Däremot tycker jag det är obehagligt med en gammal man som uppenbart är alldeles för gammal, glömmer saker, ser ut att dö vilken minut som helst (vad händer i landet då?) osv. Så mer att Biden är otroligt oklart kort, och därför heller inte är en bra kandidat.
Det verkar ju dock som att Biden är väldigt effektiv, en av de effektivaste presidenter de haft på senare tid. Stärkt fackföreningar, förlåtit studielån, stärkt skolor, stärkt ekonomin väldigt. En artikel jag precis stötte på i The Economist.

https://www.economist.com/finance-a...ed-revolution-what-would-four-more-years-mean

Ser snarare ut som att han kan göra allt och så snabbt som möjligt eftersom han inte behöver tänka på en framtida karriär.
 
Jag känner väl att om man tar alla de egenskaper jag absolut inte vill se i USA:s president, och vrider upp dem till parodiska nivåer, så hamnar man väldigt nära Trump. Han är liksom rakt igenom en så stereotyp "småkorkad bad guy" att det antagligen hade ansetts fullkomligt orealistiskt om en president i ett fiktivt verk betett sig som han gör.

Sen att man i ett land med 300 miljoner människor inte lyckas få fram en enda normalvettig person i arbetsför ålder som presidentkandidat känns lite märkligt.
 
Som jag nämnt tidigare, Bidens administration består av vettiga och kompetenta människor. Trumps av korrupta, anti-abortion/misogynistiska, fundamentalistiska galningar. Även om Biden nästa mandatperiod kommer att bli förvirrad/svag så kommer hans administration att fortsätta föra hans politik.

Reagan var senildement sista mandatperioden men administrationen gick som tåget (de förde en fruktansvärd politik men det var inte något han kontrollerade).

Sedan är Biden bitsk och på som satan just nu.
 

Liknande trådar

Tjatter Förtjänar inte Vasaloppet en egen tråd? Såg i VGV att vi är ett gäng som kollar. Vilka hejar ni på? Damerna hejar jag på Ida. Herrarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
2 714
Relationer Jag har haft några vänner genom åren som ägnar sig åt att ställa in, avboka eller omboka träffar, ibland med kort varsel. Jag funderar...
14 15 16
Svar
313
· Visningar
10 702
Senast: Saeta
·
Tjatter Har någon här skickat in ett bidrag till Agrias rimtävling? Vad kom ni på för rim? Jag har skickat in det bästa jag kom på men kommer...
Svar
0
· Visningar
227
Senast: Barbabelle
·
  • Artikel
Hästnyheter SM-vinnaren Linda Heed tappar en av sina topphästar när Decurio byter land från Sverige till USA. Saknaden efter valacken är stor...
Svar
0
· Visningar
188
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp