Vallak som tror han fortsatt er hingst

Haffe

Trådstartare
Kastrerte min islandshest for snart et år siden. Han har gått i paddock med kun andre vallacker etter han ble kastrert. Men med en gang han ser et sto, eller kommer mer enn 10 m. nære de så er han kjempe hingstete. Hyler og viser opp seg og blir jobbig å holde på med. Han er 6 år. Nå skal han for allvor begynne å bli ridd, så jeg har lite lyst til at han skal fortsette løpe etter stona. Hva kan jeg gjøre? Noen sa at jueg borde sette han sammen med ett sto, slik at han forstod at han ikke er hingst lenger.. Er det smart? (Blod er inte roligt!!! :crazy:) Noen forslag hva jeg kan gjøre?? :idea:
 
Ibland försvinner inte hingsthormonerna närman kastrerar. Ibland tar det flera år....min 35 åriga islandsvalack kastrerades när han var 6 och betäcker fortfarande villigt dom brunstiga stona i stallet :o
Men det borde gå över snart på din valack, bara att ha tålamod.
 
En kompis har en ponny som kastrerades för två år sedan (eller var det tre?) och han blir väldigt hingstig i närheten av mitt sto, när vi rider ut, och detta trots att hon är dräktig. Skulle inte våga släppa mitt sto ihop med honom.

Så hade jag varit dig skulle jag inte släppt ihop honom med ett sto. Om han försöker betäcka stot, kan det sluta med otrevliga livmoderinflammationer som kan göra att stot blir sterilt.
 
Glöm inte att en betäckande valack /hingst har löper väldans stor risk att skadas av en märr som slår efter dem.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
998
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hei, Jeg står på en liten stall med plass til 6 hester og nå skal det komme en hest fra Spania. Den kommer ikke til å bli satt i noen...
Svar
7
· Visningar
1 312
Senast: warg
·
Kropp & Själ Etter at jeg brakk ryggen i vår så bruker jeg ofte tigerbalsam på ømme muskler i ryggen når jeg skal legge meg. Men balsamen setter seg...
Svar
8
· Visningar
470
Senast: Liten
·
Hästvård Jeg har en halvfoder hest som jeg har ansvar for (eier har fått baby). På torsdag oppdaget jeg en hevelse/kul under magen. Den gjorde...
Svar
5
· Visningar
812
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp