Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är en av anledningarna till att vi sållar bland valpköparna INNAN och har en turordningslista. Vi har märkt att folk vill ha besked annars går de någon annan stanns. Vår ras är stor och det föds många kullar så det gäller att fånga upp och behålla bra valpköpare tidigt.
Sen att valparna inte räcker till...som i denna kullen, är omöjligt att förutse.

Ja absolut kan man inte veta det, även om det föds x antal valpar kan ju nån vara för svag för att överleva också. Som du säger så underlättar det ju iaf om man som valpköpare åtminstone vet om man får köpa ifall rätt antal han/hon-valpar föds.. Logiskt sett så kan man ju lika bra bedöma en valpköpare (dvs om man som uppfödare vill sälja till personen eller inte) innan valparna föds som efter, eller? Jag är själv lite tveksam till huruvida det går att säga så mycket om mentaliteten hos några veckor gamla valpar så man tex på den premissen kan veta om den passar till en särskild person eller ej.
 
Ja absolut kan man inte veta det, även om det föds x antal valpar kan ju nån vara för svag för att överleva också. Som du säger så underlättar det ju iaf om man som valpköpare åtminstone vet om man får köpa ifall rätt antal han/hon-valpar föds.. Logiskt sett så kan man ju lika bra bedöma en valpköpare (dvs om man som uppfödare vill sälja till personen eller inte) innan valparna föds som efter, eller? Jag är själv lite tveksam till huruvida det går att säga så mycket om mentaliteten hos några veckor gamla valpar så man tex på den premissen kan veta om den passar till en särskild person eller ej.
Om jag utgår från min egen ras så väljer vi avelsindivider med starka anlag. Även om vissa egenskaper är mer tydliga hos valparna när de är 8 v så finns anlagen där. Men på en del individer kan man få jobba lite med att plocka fram dom.
Sen har vi flera gånger sett att vissa individer kommer starkt senare medans andra inte riktigt utvecklades som vi trott.
 
Använder ni fästingmedel/halsband/andra fästingavskräckande metoder på era valpar? Tycker jag får lite mixad info, vissa säger att det är ok att använda medel på valpar medan andra avråder från detta. Vi har ännu inte använt något alls mot fästingar, men idag hittade jag ett litet äckel krypandes i pälsen på lilla vovven. Lyckligtvis hade den ännu inte hunnit bita fast. Vi bor i ett högriskområde, men detta är den första fästingen jag hittat under den månad vi haft honom. Känns inte riktigt befogat att börja applicera starka medel på valpen ännu, men om fästingfynden blir mer frekventa blir vi nog tvungna att göra något åt saken :(
 
Om jag utgår från min egen ras så väljer vi avelsindivider med starka anlag. Även om vissa egenskaper är mer tydliga hos valparna när de är 8 v så finns anlagen där. Men på en del individer kan man få jobba lite med att plocka fram dom.
Sen har vi flera gånger sett att vissa individer kommer starkt senare medans andra inte riktigt utvecklades som vi trott.

Jag tänkte på ännu tidigare, eftersom de flesta uppfödare jag sett iaf verkar vilja att folk ska tinga en valp runt 3v ålder eller så, och då är ju affären uppgjord så att säga.
 
Använder ni fästingmedel/halsband/andra fästingavskräckande metoder på era valpar? Tycker jag får lite mixad info, vissa säger att det är ok att använda medel på valpar medan andra avråder från detta. Vi har ännu inte använt något alls mot fästingar, men idag hittade jag ett litet äckel krypandes i pälsen på lilla vovven. Lyckligtvis hade den ännu inte hunnit bita fast. Vi bor i ett högriskområde, men detta är den första fästingen jag hittat under den månad vi haft honom. Känns inte riktigt befogat att börja applicera starka medel på valpen ännu, men om fästingfynden blir mer frekventa blir vi nog tvungna att göra något åt saken :(
Ja vi har Bravecto till hundar över 12 v.
 
Jag tänkte på ännu tidigare, eftersom de flesta uppfödare jag sett iaf verkar vilja att folk ska tinga en valp runt 3v ålder eller så, och då är ju affären uppgjord så att säga.
Hade en nu som stod först i kön på valp men vägrade boka/tinga valpen innan han hade träffat den för att se hur den var. Vilket vi tillåter vid ca 4 v. Och så länge kan vi inte stå och hålla på en valp ifall han ska ha den. Speciellt inte denna gången när vi bara hade en valp och 5 ville köpa henne. Av dom viste 3 exakt hur linjerna i hundarna var och hade inga problem att tinga valpen osedd.
Så turen gick till nästa på listan.
 
Hade en nu som stod först i kön på valp men vägrade boka/tinga valpen innan han hade träffat den för att se hur den var. Vilket vi tillåter vid ca 4 v. Och så länge kan vi inte stå och hålla på en valp ifall han ska ha den. Speciellt inte denna gången när vi bara hade en valp och 5 ville köpa henne. Av dom viste 3 exakt hur linjerna i hundarna var och hade inga problem att tinga valpen osedd.
Så turen gick till nästa på listan.

Ja det kan jag förstå att ni inte gör. Personligen är det jag menar att iaf inte jag skulle kunna bedöma om en 3-veckorsvalp passar mig eller inte (man kanske fattar nått spontant tycke för en valp men det är en annan femma), så det är jag inte emot att uppfödaren bedömer/väljer. Dvs går efter linjerna som du säger. Det jag menar är just detta, eftersom man går efter linjer och föräldrar i första hand, så bör man även kunna komma överens hyffsat mellan valpköpare/uppfödare redan på förhand, det måste ju underlätta för alla.
 
Använder ni fästingmedel/halsband/andra fästingavskräckande metoder på era valpar? Tycker jag får lite mixad info, vissa säger att det är ok att använda medel på valpar medan andra avråder från detta. Vi har ännu inte använt något alls mot fästingar, men idag hittade jag ett litet äckel krypandes i pälsen på lilla vovven. Lyckligtvis hade den ännu inte hunnit bita fast. Vi bor i ett högriskområde, men detta är den första fästingen jag hittat under den månad vi haft honom. Känns inte riktigt befogat att börja applicera starka medel på valpen ännu, men om fästingfynden blir mer frekventa blir vi nog tvungna att göra något åt saken :(
Frontline tills dom är 12v sen samma som @Voff
 
Vi har hunnit med några besök i stallet. Vilket är superspännade tycker Ludde. Man lär hålla bra koll på honom för han tuggar och äter på allt. Nyfiken på folk och fä och snabb som en vessla.

Otroligt självständig och vill gärna ut på upptäcktsfärd på egen hand.



 
Ni som har en äldre hund och en ny valp, hur gör ni med leksaker och andra åtråvärda saker?

Frank lägger vantarna på alla leksaker, både hans gamla och valpens nya och samlar dem på hög. Den högen sitter han vaktar och låter inte valpen komma nära. Likaså sitter han och surar i hundpoolen medan stackars valpis sitter 2 m ifrån och trånar.
 
Ja det kan jag förstå att ni inte gör. Personligen är det jag menar att iaf inte jag skulle kunna bedöma om en 3-veckorsvalp passar mig eller inte (man kanske fattar nått spontant tycke för en valp men det är en annan femma), så det är jag inte emot att uppfödaren bedömer/väljer. Dvs går efter linjerna som du säger. Det jag menar är just detta, eftersom man går efter linjer och föräldrar i första hand, så bör man även kunna komma överens hyffsat mellan valpköpare/uppfödare redan på förhand, det måste ju underlätta för alla.
Precis. Och just den här köparen hade inte koll på linjerna och hade bara haft en hund innan så jag tvivlar på att han hade kunna bedömma en 4 veckors valp så himlans mycket. Hunden skulle användas till spår/sök och de egenskaperna ser man inte ändå på så små pluttar.
 
Använder ni fästingmedel/halsband/andra fästingavskräckande metoder på era valpar? Tycker jag får lite mixad info, vissa säger att det är ok att använda medel på valpar medan andra avråder från detta. Vi har ännu inte använt något alls mot fästingar, men idag hittade jag ett litet äckel krypandes i pälsen på lilla vovven. Lyckligtvis hade den ännu inte hunnit bita fast. Vi bor i ett högriskområde, men detta är den första fästingen jag hittat under den månad vi haft honom. Känns inte riktigt befogat att börja applicera starka medel på valpen ännu, men om fästingfynden blir mer frekventa blir vi nog tvungna att göra något åt saken :(

Lia fick också bravecto vid 12 v och det har fungerat super :)
 
Ni som har en äldre hund och en ny valp, hur gör ni med leksaker och andra åtråvärda saker?

Frank lägger vantarna på alla leksaker, både hans gamla och valpens nya och samlar dem på hög. Den högen sitter han vaktar och låter inte valpen komma nära. Likaså sitter han och surar i hundpoolen medan stackars valpis sitter 2 m ifrån och trånar.

Vi har inte leksakerna framme om det är åtråvärda saker. Vill inte ha småtjafs eller risk för småtjafs. Dom har lite bollar och sådant som dom delar snällt på, men vissa leksaker är mer älskade och då vill jag inte ha dom framme.
 
Ni som har en äldre hund och en ny valp, hur gör ni med leksaker och andra åtråvärda saker?

Frank lägger vantarna på alla leksaker, både hans gamla och valpens nya och samlar dem på hög. Den högen sitter han vaktar och låter inte valpen komma nära. Likaså sitter han och surar i hundpoolen medan stackars valpis sitter 2 m ifrån och trånar.
Normalt sett kan vi inte ha leksaker framme för det blir tjaffs. Men just nu funkar det bra iom att Mamma Mu inte bryr sig om leksaker. Den enda som är resursvaktande och snor grejer är skägget. Men han tar inte alla.
Om jag hade varit i din sitts hade jag styrt upp den äldre. Sagt nej och tagit tillbaka om jag sett att han tjuvade och även tagit ifrån honom ett par saker och gett valpen om han samlade på hög. Jag hade inte okejat att han samlade.
 
Min lilla skrutt som växer så det knakar :love:
15fqic4.jpg
 
Lia blev ju halt i torsdags kväll. I fredags var vi hos veterinären som inte hittade något och ordinerade vila + smärtstillande, men igår ringde hon upp mig och berättade att chefen tittat på röntgenbilderna och sett något skumt. In till det större djursjukhuset idag och det var ju en himla tur, för hon behöver opereras.

En liten sena som håller en muskel utanför skenbenet hade på en vuxen hund gått av, men på en valp som i Lias fall har senan dragit med sig en liten benbit. Så det ligger en liten benbit i leden. Det måste förstås bort och senan fästas igen. Ortopeden kunde till 99% säga att hon skulle bli helt bra igen. Det var extremt ovanligt att något sånt här hände :(

Så imorgon bitti åker min lilla valpis in på operation. Håll tummen att allt går som det ska.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 431
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 861
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 054
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 244
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp