Status
Stängd för vidare inlägg.
Lia blev ju halt i torsdags kväll. I fredags var vi hos veterinären som inte hittade något och ordinerade vila + smärtstillande, men igår ringde hon upp mig och berättade att chefen tittat på röntgenbilderna och sett något skumt. In till det större djursjukhuset idag och det var ju en himla tur, för hon behöver opereras.

En liten sena som håller en muskel utanför skenbenet hade på en vuxen hund gått av, men på en valp som i Lias fall har senan dragit med sig en liten benbit. Så det ligger en liten benbit i leden. Det måste förstås bort och senan fästas igen. Ortopeden kunde till 99% säga att hon skulle bli helt bra igen. Det var extremt ovanligt att något sånt här hände :(

Så imorgon bitti åker min lilla valpis in på operation. Håll tummen att allt går som det ska.
Usch jobbigt :( Tumhållning härifrån
 
Lia blev ju halt i torsdags kväll. I fredags var vi hos veterinären som inte hittade något och ordinerade vila + smärtstillande, men igår ringde hon upp mig och berättade att chefen tittat på röntgenbilderna och sett något skumt. In till det större djursjukhuset idag och det var ju en himla tur, för hon behöver opereras.

En liten sena som håller en muskel utanför skenbenet hade på en vuxen hund gått av, men på en valp som i Lias fall har senan dragit med sig en liten benbit. Så det ligger en liten benbit i leden. Det måste förstås bort och senan fästas igen. Ortopeden kunde till 99% säga att hon skulle bli helt bra igen. Det var extremt ovanligt att något sånt här hände :(

Så imorgon bitti åker min lilla valpis in på operation. Håll tummen att allt går som det ska.

Så bra att det upptäcktes! Håller tummarna. :)
 
Min lilla är en riktig gullunge. Superrolig att träna, alltid taggad och positiv. Väldigt påhittig! Hon har lärt sig öppna ytterdörren bland annat... :arghh::D

Hon börjar bli riktigt fin så det ska bli spännande att ställa ut henne i vinter när hon har åldern inne.

Hon har fått testa sitt första pass sök, och var så himla duktig att matte blev lite tårögd :o 5 mån gammal, sprang bara rakt ut och hittade figgarna :love: Spåra gillar hon, det har hon gjort kanske 6 ggr nu och nu har hon förstått vad man ska göra när selen åker på. Gick ett snustorrt spår i fredags och klarade det med bravur. :banana:

Sen är hon en riktig pussgurka och gillar att sitta med mig i soffan och käka jordgubbar och annat smarrigt. :laugh:
 
Min lilla är en riktig gullunge. Superrolig att träna, alltid taggad och positiv. Väldigt påhittig! Hon har lärt sig öppna ytterdörren bland annat... :arghh::D

Hon börjar bli riktigt fin så det ska bli spännande att ställa ut henne i vinter när hon har åldern inne.

Hon har fått testa sitt första pass sök, och var så himla duktig att matte blev lite tårögd :o 5 mån gammal, sprang bara rakt ut och hittade figgarna :love: Spåra gillar hon, det har hon gjort kanske 6 ggr nu och nu har hon förstått vad man ska göra när selen åker på. Gick ett snustorrt spår i fredags och klarade det med bravur. :banana:

Sen är hon en riktig pussgurka och gillar att sitta med mig i soffan och käka jordgubbar och annat smarrigt. :laugh:
Vad är det för ras du har? :)
 
Min valpis är snart 6 mån och börjar kännas mer och mer som en vuxen hund. Hon har lärt sig lyssna på tillsägelser och lärt sig husets regler, hon har också lärt sig att känna att hon är trött så hon lägger sig o vilar. Hon börjar kunna enkla kommandon som sitt, gå o lägg dig, stå, nej, hit, stanna osv (tilläggas bör väl att jag inte har tränat nånting med henne, hon har enbart lärt sig genom att härma de vuxna hundarna). Hon har lärt sig hoppa in i bilen själv osv. Hon har helt enkelt börjat bli enkel att leva med, en hund som smälter in i flocken. Nu längtar jag såååå tills hon blir äldre så jag kan ställa ut henne :D

Ang mat så äter hon det vi har hemma för tillfället. Hon är en kräsen dam så vi blandar lite av varje och det står framme hela dagen. Totalt sett äter hon ca 8 dl/dag, torrfoder alltså.

Och ang fästingpreparat så använder jag ingenting.
 
hon har också lärt sig att känna att hon är trött så hon lägger sig o vilar..
Detta. Jag kan inte vänta på att detta går upp för vår valp. Han fattar inte alls att det går att vila utan att matte kommer och säger till :meh:. Nu är han ju bara 3 månader och en vecka, så det kommer väl ta sin lilla tid innan han fattar, men man kan ju förväntansfullt blicka framåt :laugh:
 
Detta. Jag kan inte vänta på att detta går upp för vår valp. Han fattar inte alls att det går att vila utan att matte kommer och säger till :meh:. Nu är han ju bara 3 månader och en vecka, så det kommer väl ta sin lilla tid innan han fattar, men man kan ju förväntansfullt blicka framåt :laugh:
Vilar ni tillsammans? Just detta - att lära valpen vila - är nog det jag lägger störst fokus på i starten. Om det så kräver att hela flocken tar siesta i soffan tillsammans för att visa den lilla att "nu ska vi vara inne och sova".
 
Vilar ni tillsammans? Just detta - att lära valpen vila - är nog det jag lägger störst fokus på i starten. Om det så kräver att hela flocken tar siesta i soffan tillsammans för att visa den lilla att "nu ska vi vara inne och sova".
Min hund är svindålig på att ha tråkigt och vila ute (om han inte själv vill - då sover han genom allt!) men eftersom jag nattjobbar har jag lärt honom det där - går matte o lägger sig så är det sovdax, och det är GULD värt.
 
Vilar ni tillsammans? Just detta - att lära valpen vila - är nog det jag lägger störst fokus på i starten. Om det så kräver att hela flocken tar siesta i soffan tillsammans för att visa den lilla att "nu ska vi vara inne och sova".
Vi vilar tillsammans ja, jag på soffan och han under den (han älskar det stället). Det han inte alltid förstår är hur man går ner från att vara på lek och skoj humör efter att ha varit ute, till att kanske tugga på ett ben och sedan vila. Han är vanligtvis rätt uppe i varv efter att vi varit ute, då brukar jag leka lite lugnare lekar med honom (typ matsök) så att han kommer ner i varv då han såklart inte direkt vill lägga sig ner, men detta funkar långt ifrån alltid. Så alternativet är att jag håller honom tills han lugnar sig. Detta brukar vara mycket effektivt och snabbt leda till sömn, men innebär ju då såklart att han inte varvar ner själv utan jag måste visa åt honom att 'nu vilar vi'. :cautious:
 
Gör ni så att inne ska det bara sovas/vilas?

Hos oss får valpis leka inne. Vi är ute mycket men inne får han leka med sina leksaker bäst han vill. Somnar och vilar gör han så fint när han är trött Oavsett om vi är inne eller ute, hemma eller borta.
Ibland går han in i piraya-mode dom gånger han blir övertrött och då blir det time out men leker han fint så går det bra.

Samma gäller för den vuxna han får leka med leksaker inne, sen får de två inte härja med varandra inomhus, det sker ute däremot.

Men bara för att vi är inne behöver dom inte vila/sova nån utav dem
 
Gör ni så att inne ska det bara sovas/vilas?

Hos oss får valpis leka inne. Vi är ute mycket men inne får han leka med sina leksaker bäst han vill. Somnar och vilar gör han så fint när han är trött Oavsett om vi är inne eller ute, hemma eller borta.
Ibland går han in i piraya-mode dom gånger han blir övertrött och då blir det time out men leker han fint så går det bra.

Samma gäller för den vuxna han får leka med leksaker inne, sen får de två inte härja med varandra inomhus, det sker ute däremot.

Men bara för att vi är inne behöver dom inte vila/sova nån utav dem
Nejdå, de får leka inne. Däremot får de inte fara omkring när jag vilar. Och stressrantande/rastlöshet är aldrig tillåtet.
 
Vi vilar tillsammans ja, jag på soffan och han under den (han älskar det stället). Det han inte alltid förstår är hur man går ner från att vara på lek och skoj humör efter att ha varit ute, till att kanske tugga på ett ben och sedan vila. Han är vanligtvis rätt uppe i varv efter att vi varit ute, då brukar jag leka lite lugnare lekar med honom (typ matsök) så att han kommer ner i varv då han såklart inte direkt vill lägga sig ner, men detta funkar långt ifrån alltid. Så alternativet är att jag håller honom tills han lugnar sig. Detta brukar vara mycket effektivt och snabbt leda till sömn, men innebär ju då såklart att han inte varvar ner själv utan jag måste visa åt honom att 'nu vilar vi'. :cautious:
Vad gör ni ute som gör honom så uppvarvad?
 
Lia blev ju halt i torsdags kväll. I fredags var vi hos veterinären som inte hittade något och ordinerade vila + smärtstillande, men igår ringde hon upp mig och berättade att chefen tittat på röntgenbilderna och sett något skumt. In till det större djursjukhuset idag och det var ju en himla tur, för hon behöver opereras.

En liten sena som håller en muskel utanför skenbenet hade på en vuxen hund gått av, men på en valp som i Lias fall har senan dragit med sig en liten benbit. Så det ligger en liten benbit i leden. Det måste förstås bort och senan fästas igen. Ortopeden kunde till 99% säga att hon skulle bli helt bra igen. Det var extremt ovanligt att något sånt här hände :(

Så imorgon bitti åker min lilla valpis in på operation. Håll tummen att allt går som det ska.
Jätte trist! :( Men jag läste på kennelsidan att hon trots att operationen inte gick som planerat beräknas bli helt bra.
 
I helgen åkte Impa och det är så tyst och tomt i huset. Tur jag har Salle annars hade jag blivit galen. Uppfödaren tycker hon är stor och börjar fundera på om det inte blir en stor kull. Midsommar helgen vet vi om hon inte går över tiden.
blogger-image-337994189.jpg

Här är det två veckor kvar till beräknad valpning men det syns inte så väl från sidan. Tittar man på henne uppifrån så finns det inte nån midja längre. Uppfödaren har lovat att skicka bilder på henne så jag får se hur hon förändras i kroppen ju närmare valpning hon kommer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 136
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 580
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 158
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 748
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp