Valp 2018 del 2

Som jag skrev i uppdateringstråden så råkade sambon och Watson ut för ett oväntat fyrverkeri på sista rundan för dagen. De skulle gå till motionsspåret och då går man förbi en pulkabacke. Ungefär halvvägs upp i backen (~100 meter bort) smällde då en grupp folk av ett helt sånt där batteri eller en tårta eller vad det var. Watson tittade dit sådär nyfiket ett par gånger men svassade samtidigt bara vidare som ingenting. :heart
Vid tolvslaget var han med husse i köket och ville smaka på nyårsmaten och sen gick han och lade sig mitt på golvet medan det fortfarande smällde. Bor i utkanten av centrum så det smällde på rejält där ett tag.
Men! Förutom några enstaka smällar vid 21-22 (och den där gruppen då) så var det faktiskt tyst till precis på absoluta tolvslaget. Det gick från knäpptyst till att verkligen braka loss varpå jag kollade klockan på datorn - 00:00. Snyggt prickat där av grannarna ändå. Även om jag önskar att de skulle låta bli helt :p
 
Den här damen blir ett år snart, hjälp va tiden går. Hon tog nyår med ro! Snarkade på soffan fram tills strax innan 12-slaget då dem fick varsin oxnacke att greja med, MUMS. Vi har spenderat sista veckan av 2018 i Jämtland och där uppe har det inte smällt nästan alls, dem drog av några pjäser vid 12-slaget, men det var inga problem :)
50.png
 
Ofelia tigger morötter av min stackars pappa. :p Här testar hon att tigga genom att ställa sig samt gå mellan hans fötter. Pappa bad såklart inte Ofelia att göra detta, utan Ofelia gjorde det spontant. Hon älskar att gå på det här viset och man brukar ju få godis av matte när man tränar bland annat detta, så då tänkte hon att man säkert kan tigga godsaker från andra personer genom att göra tricks och positioner som bland annat denna. ;) Har man tur så kan det ramla ner något gott.

Ifall man har benen ihop eller inte lämnat tillräckligt med utrymme för att ha henne mellan fötterna när hon kommer på att hon ska gå mellan fötterna, så trycker hon sig emellan ändå. Typ som "I'm not fat, I'm fluffy". :D

49124991_1849980581766781_3151154609574117376_o.jpg
 
Nyår i år gick bättre än förra året - jag motbetingade rejält med godis och det var en fördel med en en glupsk hund som dessutom fått kastrathunger :D
Gamle tanten började ju efter 5 helt oberörda år att bli berörd av skott/smällar och vrålar för fulla muggar varje gång det smäller ute - hon vill ut och mörda det som skrämmer. Hon tröttnade efter det året vi dagligen hade hemmagjorda rörbomber och polska bangers som smällde utanför här av varje dag i över ett år och blev störd. Supertråkigt. Tyvärr så betyder hennes tyckande mycket för den yngre hanen, så han blir låg när hon vrålar.....fast egentligen mest för att han vet att jag kan vråla i åt henne (hon är en sådan hund som gärna vill vråla bara för att vid sista nattkissen i trädgården).
Så detta nyår bet jag ihop och va tyst och langade godis vid varje smäll. Tanten kom av sig och insåg man får godis när det smäller och åt sig stinn som en julegris :cautious::p Hon reagerar även bara vid dessa enstaka smällar som kommer överraskande, så tolvslaget var helt lugnt och avslappnat med godistiggande från båda hundarna :love: Efter det har ingen brytt sig om smällar som kommit som eftersläntrare.
 
Idag drog jag ner till Altorps golfbana för att gå med rävarna och även träna lite. För Asni blev det fokus apport och på att kunna vara lugn medan jag kör med Tinja, vilket faktiskt funkade rätt bra nu! Hon blev inte alls lika frustrerad över att inte få vara med, så godismatandet när hon är lugn verkar ha den effekt jag önskar.
Apporten tyckte jag vi hade ett mindre genombrott i, på bara två små pass så gick vi från att hon stod över apporten och stirrade på mig som att hon tyckte "det här är bra nog" till att hon faktiskt sprang ut, grep den och började skynda tillbaka med den. Hon har många egna idéer, men som tur är så är hon väldigt lättlärd och lättmotiverad med leksak :D Men hon är en helt annan sorts individ än Tinja, så det är en process för mig att lära mig hur jag bäst ska hantera henne i träning.
Jag måste dessutom träna upp hennes uthållighet! Tinja hade ju det i sig från början :p Så jag är alldeles för ovan vid att köra få repetitioner.
Sedan skojtränade vi lite med hennes stadga :love:
Om någon undrar vad Asnis generella stil är; kör ba kör, finns inget i vägen! Inte ens matte!
 
Nyår i år gick bättre än förra året - jag motbetingade rejält med godis och det var en fördel med en en glupsk hund som dessutom fått kastrathunger :D
Gamle tanten började ju efter 5 helt oberörda år att bli berörd av skott/smällar och vrålar för fulla muggar varje gång det smäller ute - hon vill ut och mörda det som skrämmer. Hon tröttnade efter det året vi dagligen hade hemmagjorda rörbomber och polska bangers som smällde utanför här av varje dag i över ett år och blev störd. Supertråkigt. Tyvärr så betyder hennes tyckande mycket för den yngre hanen, så han blir låg när hon vrålar.....fast egentligen mest för att han vet att jag kan vråla i åt henne (hon är en sådan hund som gärna vill vråla bara för att vid sista nattkissen i trädgården).
Så detta nyår bet jag ihop och va tyst och langade godis vid varje smäll. Tanten kom av sig och insåg man får godis när det smäller och åt sig stinn som en julegris :cautious::p Hon reagerar även bara vid dessa enstaka smällar som kommer överraskande, så tolvslaget var helt lugnt och avslappnat med godistiggande från båda hundarna :love: Efter det har ingen brytt sig om smällar som kommit som eftersläntrare.

Hahaha och varför skrev jag i en valptråd :cautious: är visst måttligt förvirrad här :D
 
Vad gör man inte för sin kompis?
Vi har lagt handpenning på en bil idag, enbart för Ebbots skull byter vi bil. :rofl:
I vår passat kunde han inte sitta upprätt - det fick bli en 7sitsig, fäller man bakre raden så är det nog plats åt Ebbot. :angel:
Att bilen inte är snygg eller tilltalande alls grämer mannen - jag hade helst köpt en minibuss men vi fick mötas halva vägen var..
 
River blir 8 månader om 10 dagar, hon har äntligen slutat glädjekissa, tack och lov! Hon är väldigt rolig att träna med, har riktigt bra arbetsmotor, är galen i mat och numera även rätt tokig i leksaker. Riktigt duktig på nosarbete, hon fixar tre föremål i uppletandet nu (dock bara på gräsplan, jag vill inte lägga in för många svårigheter samtidigt)!

Tyvärr har väl hon och jag inte klickat riktigt, men det börjar bli bättre. Har väl mest med mig att göra, jag blev rätt besviken över att hon är så feg med allting nytt, speciellt med det sociala. Med människor, ska tilläggas, hundar verkar hon tack och lov inte ha några problem med. Men jag hade väl hoppats på en social och människoglad valp, med tanke på hur nära släkt hon är med Indigo som älskar människor över det mesta här i världen. Nu är ju alla hundar olika individer och jag är inte ovan vid hundar med bristande social kompetens men det ÄR ju mer jobb med det och jag hade väl hoppats på att åtminstone få det "gratis", men jag ska inte klaga - hon har många andra fina egenskaper och jag tror hon kan bli en rolig hund att träna och tävla med. Hon verkar tack och lov inte vara ljudkänslig. Hon och Indigo är fantastiskt goda vänner och det är ju också jätteviktigt.

En av hennes hörntänder i nederkäken var sen med att lossna vilket gjorde att den permanenta tanden gick upp lite i gommen. Det var dock bara pyttelite och eftersom hon inte verkade irriterad (och det blev inget sår eller så, bara en liten "grop") så avvaktade vi lite, hon fick en massa ben att tugga på och hon har även lekt massor av kamplekar med Indigo och med oss. Sakta men säkert flyttade sig tanden ut som den skulle och nu är bettet helt korrekt, tack och lov!

Det lutar åt att hon blir en ganska liten och nätt tik - jag mätte henne i början av december och då låg hon på 57 centimeter. Nu mätte jag henne igen härom dagen och då landade det på 59 eller kanske 60 cm - beaucerontikar ska ligga på 62-68 cm enligt rasstandarden. Väga henne kan jag inte göra för vågen har lagt av men i december låg hon på ca. 26 kilo.

Rätt skönt att hon är liten och nätt, det kanske kan bli en agilitybeauceron av henne - hon är snabb som sjutton så det är nog inte omöjligt. Gissar att det också skulle vara bra för henne att träna agility för att få lite mer självförtroende och säkerhet, men vi får se - eventuell agilityträning får ju ändå vänta tills hon är lite äldre.

Vi tog några bilder på henne samma dag som hon blev 7 månader (den 30 december):

49265698_10156060437604537_449520816321724416_n.jpg

48992162_10156060437334537_599368973988921344_o.jpg

49010256_10156060437784537_8333602637307969536_o.jpg

49122731_10156060456709537_6913531087398371328_o.jpg
 
Asnis personlighet i ett foto :heart Så pillemarisk.
50327991_10212361729626405_7192250456041586688_n.jpg

Hon utvecklas bra den lilla muppräven.
Snart 8 månader, hon väger 13,5 kg och är enligt mina mätningar 48 cm hög.
Vilket känns konstigt, Tinja är mätt till 49 cm på exteriörbeskrivningen men står de bredvid varandra ser Asni ut att vara minst 5 cm lägre.
Oavsett så är hon rätt fint byggd :D
50505577_10212361695145543_4871181766288736256_n.jpg

50477469_10212361782867736_313239098837958656_n.jpg

Det har hänt en hel del sen hon var ynka 2 månader :love:
Det vi jobbar på mest nu är att fortsätta utveckla hennes lek, vi jobbar med ingångar, grundandet av fotgåendet och jag har lite smått börjat med muskelminnesövningar för framtida fjärrdirigering. Utöver lite annat småskoj, som att hoppa upp på mina ben och balansera :p
 

Liknande trådar

Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
367
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 434
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Hej! Har en liten valp som nu börja få upp sina permanenta tänder, men mitt otränade öga tycker de sitter lite fel. Är det så illa som...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 980
Senast: hundtant
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
647

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp