Vi hittade nya promenadvägar idag. Körde med skit till tippen i förmiddags och körde igenom ett skogsparti med flera grusvägar in i skogen. Så väl hemma igen kastade jag in valpen i bilen och åkte tillbaka. Oerhört fint område med flera trevliga slingor beroende på hur långt man vill gå. Vi avverkade 2,8 km i maklig takt.

20200605_134235.jpg
 
Fråga: Vad matar ni era små med? När jag nämnde att jag trivdes bra med färskfoder och ville ge den lilla det så sa uppfödaren att hennes veterinär kompis( som även besiktigat dem) menar på att valpar inte klarar av bakterierna i färskfoder så bra ich att dem därför ska gå på torrt. Fröken liten åt det uppblötta torra i två dagar efter hemkomst sen endast torrt i nån dag för hon vägrade det uppblötta och sen petade hon bara i sig ett par kulor ett par dagar. Så jag har nu börjat blanda in burkmat i torrfodret och det äter hon utan klagomål.
Men vad säger ni om färskfoder till valp?
Jag har precis köpt en 12 kg säck med torrfoder och hon äter knappt 180gr + burkmat ( ca 50/50) om dagen just nu för att komma ifatt lite viktmässigt så det tar ett tag inna den är slut men sen då?
Mina får färskfoder/rå föda från det börjar äta vid ca 3-4 veckors ålder ;) mina valpar föds upp på rå föda, men kanske torrfoder som godis eller bara ibland - och dom mår finfint :)
IMG_3877.jpeg
 
Vaknade kl 9 i morse. Tänkte att sambon måste ha gått ut med valpen när han gick upp vid 7 men nej. Lymmeln har alltså sovit från kl 21.30 till 09 följande morgon utan att vilja gå ut, och då fick jag dra upp honom för att kissa innan frukost. Han är redan lättare än labben som skriker kl 06 varje morgon....
 
Vi åkte tillbaka till bokskogen igen idag också och gick en runda. Detta är numera vår officiella go-to skog om man vill gå en lätt runda med plan mark och nästan inget folk. Det finns ställen på närmare håll men då får man räkna med att trängas med mycket folk plus att den populäraste slingan snabbt blir rejält lerig på sina ställen. Här är det torrt och fint hela vägen trots störtregnen idag.
Lånade labbens gamla sele som hon inte kan ha längre eftersom spännen glider, men för Emiron som inte drar öht så fungerar den bra tills han vuxit i sin vuxensele.
 
Senast ändrad:
Vi åkte tillbaka till bokskogen igen idag också och gick en runda. Detta är numera vår officiella go-to skog om man vill gå en lätt runda med plan mark och nästan inget folk. Det finns ställen på närmare håll men då får man räkna med att trängas med mycket folk plus att den populäraste slingan snabbt blir rejält lerig på sina ställen. Här är det torrt och fint hela vägen trots störtregnen idag.
Lånade labbens gamla sele som hon inte kan ha längre eftersom spännen glider, men för Emiron som inte drar öht så fungerar den bra tills han vuxit i sin vuxensele.
Alltså öronen :love:
 
Alltså öronen :love:
Jag är lite rädd att han hoppar över stadiet i öronens utveckling som man bland rasfolk kallar "kepsöron", finns samma fenomen hos schäfrar bla där öronen inte har stadga nog att stå rakt upp trots att hunden försöker spetsa dem, resultatet blir att öronen viker sig framåt som skärmen på en keps. Men han kan redan resa öronen fullt, iaf ett öra i taget vilket är lite tråkigt så kepsöra-stadiet är ganska gulligt.
 
Lilla valpen har absolut börjat få mer humör och egna åsikter, och förvandlas regelbundet till en huggorm. Men fortfarande - en sån enkel krabat att dela livet med! En kompis var på besök igår, och berättade mer om hur hennes valp hade varit, och jag fick än mer bekräftat att jag har råkat få en perfekt nybörjarvalp.

Än så länge väldigt glad i människor i alla åldrar, och har den senaste veckan kommit på att man kan pussas också, och inte bara bitas när det fins ett ansikte inom räckhåll.

Och för det mesta så sover han :love:

20200603_215721.jpg
9
 
Igår träffade vi äntligen valparna. De var sociala och orädda precis som valpar ska vara.

Vi vet inte än vilken som ska flytta hem till oss. Det står mellan två av dem. Det blir nog bra vilket som, vi hade inte ens kunnat välja själva så det blir bra att någon annan gör det. Nu är det bara 1 vecka och 2 dagar kvar innan vi hämtar vår valp :nailbiting:
 
Svarta jaktlabradorer är verkligen något alldeles extra! :love:
Jag fick äran att passa min kollegas jaktlabbetik i 1,5 månader för några år sedan, så himla vacker, lättsam och trevlig hund! Älskade hur hon brallade ur totalt när hon fick hänga med mig och schnauzrarna till brukshundklubben och träna lite :D

Ja, alla som ser honom bara smälter totalt! :laugh:

Härligt :love:
Louie var med på brukshundklubben när jag och Floyd gick rallykurs förra veckan. Han fick vara med och sätta upp banorna och hade fullt sjå med att hälsa på alla, bära koner och tigga godis :laugh: satte honom i bilen när de andra började plocka fram sina hundar och där slocknade han som ett ljus och sov resten av kursen. Alla ville ha en jaktlabrador efter det :D så okomplicerade hundar!
 
Ja, alla som ser honom bara smälter totalt! :laugh:

Härligt :love:
Louie var med på brukshundklubben när jag och Floyd gick rallykurs förra veckan. Han fick vara med och sätta upp banorna och hade fullt sjå med att hälsa på alla, bära koner och tigga godis :laugh: satte honom i bilen när de andra började plocka fram sina hundar och där slocknade han som ett ljus och sov resten av kursen. Alla ville ha en jaktlabrador efter det :D så okomplicerade hundar!
Underbart! :love:
Det enda som är jobbigt är pälsen, jag är van vid noll hårande från mina hundar men efter Klippa hittade jag päls lite här och var i lägenheten ett år efteråt 🙈 Men jag är som sagt van vid absolut inget fällande alls så är nog extra känslig för sånt :D
 
Man märker att Emiron börjar bli mer tonåring än småbarn. Börjar ana lite småtrots, ifrågasättande och selektiv hörsel.

Denna veckan är första veckan på dagis för honom och även om jag litar på folket så känns det ändå lite frustrerande när man inte kan hålla koll på honom som man vill när han är där. Han sköter sig dock bra säger de och är enligt utsago en av de lättaste hundarna där för tillfället :grin: tvivlar inte ett dugg på det faktiskt.
 

Jag tycker att jag fått en fantastisk hund :love: lättlärd (utom när det gäller rumsrenheten) och en så fin vilja till träning. Dock verkar han redan kommit in i spökålder redan vid 14 veckor för han har börjat skälla på saker som helt plötsligt blivit läskigt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 880
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 190
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 526
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras 2018 håller så sakteligen på att dra sig mot sitt slut och årets valptråd är igång för fullt. De som ville ha valp detta året har...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
70 666
Senast: emma82maria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp