🙈 jag hörde en Ă€nnu vĂ€rre, en bekant var upprörd över att de hade letat valp en hel vecka men det fanns inga som kunde levereras de nĂ€rmsta veckorna, de ville ju ha valp nu till sommaren.😔 Jag hoppas att de inte hittar nĂ„gon. 😇
Ville har jag ju vÀntat pÄ i flera Är. ;) SÄ jag vill hitta en minst lika bra. :)
VÄra grannar fick Äterigen valpar i helgen, prima köksavel rakt igenom, kanske kan vara nÄgot ;)
 
FrÄga: Vad matar ni era smÄ med? NÀr jag nÀmnde att jag trivdes bra med fÀrskfoder och ville ge den lilla det sÄ sa uppfödaren att hennes veterinÀr kompis( som Àven besiktigat dem) menar pÄ att valpar inte klarar av bakterierna i fÀrskfoder sÄ bra ich att dem dÀrför ska gÄ pÄ torrt. Fröken liten Ät det uppblötta torra i tvÄ dagar efter hemkomst sen endast torrt i nÄn dag för hon vÀgrade det uppblötta och sen petade hon bara i sig ett par kulor ett par dagar. SÄ jag har nu börjat blanda in burkmat i torrfodret och det Àter hon utan klagomÄl.
Men vad sÀger ni om fÀrskfoder till valp?
Jag har precis köpt en 12 kg sÀck med torrfoder och hon Àter knappt 180gr + burkmat ( ca 50/50) om dagen just nu för att komma ifatt lite viktmÀssigt sÄ det tar ett tag inna den Àr slut men sen dÄ?
 
FrÄga: Vad matar ni era smÄ med? NÀr jag nÀmnde att jag trivdes bra med fÀrskfoder och ville ge den lilla det sÄ sa uppfödaren att hennes veterinÀr kompis( som Àven besiktigat dem) menar pÄ att valpar inte klarar av bakterierna i fÀrskfoder sÄ bra ich att dem dÀrför ska gÄ pÄ torrt. Fröken liten Ät det uppblötta torra i tvÄ dagar efter hemkomst sen endast torrt i nÄn dag för hon vÀgrade det uppblötta och sen petade hon bara i sig ett par kulor ett par dagar. SÄ jag har nu börjat blanda in burkmat i torrfodret och det Àter hon utan klagomÄl.
Men vad sÀger ni om fÀrskfoder till valp?
Jag har precis köpt en 12 kg sÀck med torrfoder och hon Àter knappt 180gr + burkmat ( ca 50/50) om dagen just nu för att komma ifatt lite viktmÀssigt sÄ det tar ett tag inna den Àr slut men sen dÄ?
Samma valpfoder som uppfödaren ger. Fram tills hunden Àr ca 1 Är. Sedan fÀrskfoder.
 
FrÄga: Vad matar ni era smÄ med? NÀr jag nÀmnde att jag trivdes bra med fÀrskfoder och ville ge den lilla det sÄ sa uppfödaren att hennes veterinÀr kompis( som Àven besiktigat dem) menar pÄ att valpar inte klarar av bakterierna i fÀrskfoder sÄ bra ich att dem dÀrför ska gÄ pÄ torrt. Fröken liten Ät det uppblötta torra i tvÄ dagar efter hemkomst sen endast torrt i nÄn dag för hon vÀgrade det uppblötta och sen petade hon bara i sig ett par kulor ett par dagar. SÄ jag har nu börjat blanda in burkmat i torrfodret och det Àter hon utan klagomÄl.
Men vad sÀger ni om fÀrskfoder till valp?
Jag har precis köpt en 12 kg sÀck med torrfoder och hon Àter knappt 180gr + burkmat ( ca 50/50) om dagen just nu för att komma ifatt lite viktmÀssigt sÄ det tar ett tag inna den Àr slut men sen dÄ?
Nu vet jag inte vad det Àr för ras pÄ din men inom min ras (borzoi) sÄ Àr det rÀtt heta diskussioner gÀllande att föda upp valpar pÄ fÀrskfoder eftersom mÄnga menar att det Àr alldeles för kraftigt foder för hundar som ska vÀxa lÄngsamt. Nu finns det ju olika mÀrken och olika typer av fÀrskfoder men för vÀldigt storvuxna raser, ffa de som blir vÀldigt tunga, sÄ hade jag varit försiktig med fÀrskfoder om jag sjÀlv inte har sÄ jÀttebra koll. Jag gick över pÄ fÀrskfoder pÄ min förra vid 8 mÄnaders Älder utan problem men hade nog inte vÄgat pÄ en liten valp av samma ras eftersom jag inte anser mig ha kunskapen som krÀvs.

Jag ger (motvilligt) Royal Canin Giant Puppy till min nuvarande. Innan gav jag en sÀck av Purizon Large Puppy Chicken & Fish som hade en bÀttre innehÄllsförteckning men som tyvÀrr gjorde att valpen bajsade som en ko, stora smetiga och halvlösa högar 4-5 ggr per dag. Nu Àr avföringen bÀttre och han bajsar oftast 2 ggr per dag, ibland 3 med mycket bÀttre konsistens och Àr inte lika gasig heller sÄ jag hÄller mig till denna serien tills det Àr dags för vuxenfoder lÀngre fram.

Är det en liten/mellan ras hade jag nog vĂ„gat ge fĂ€rskfoder med rĂ€tt innehĂ„ll utan nĂ„gra större omsvep.
 
FrÄga: Vad matar ni era smÄ med? NÀr jag nÀmnde att jag trivdes bra med fÀrskfoder och ville ge den lilla det sÄ sa uppfödaren att hennes veterinÀr kompis( som Àven besiktigat dem) menar pÄ att valpar inte klarar av bakterierna i fÀrskfoder sÄ bra ich att dem dÀrför ska gÄ pÄ torrt. Fröken liten Ät det uppblötta torra i tvÄ dagar efter hemkomst sen endast torrt i nÄn dag för hon vÀgrade det uppblötta och sen petade hon bara i sig ett par kulor ett par dagar. SÄ jag har nu börjat blanda in burkmat i torrfodret och det Àter hon utan klagomÄl.
Men vad sÀger ni om fÀrskfoder till valp?
Jag har precis köpt en 12 kg sÀck med torrfoder och hon Àter knappt 180gr + burkmat ( ca 50/50) om dagen just nu för att komma ifatt lite viktmÀssigt sÄ det tar ett tag inna den Àr slut men sen dÄ?
Jag tog hem Ebrah nÀr hon var 8 veckor gammal. Första mÄltiden hos mig var fÀrskfoder, och sÄ har det fortsatt. Hos mig serveras inte torrfoder eller blötmat (men kan ibland ges som godis, om jag fÄr sÄdant gratis). JÀmför man Ebrah med kullsyskonen vÀxte hon jÀmnare, hade lÀttare att hÄlla ihop kroppen och musklade sig bÀttre. De uppfödare jag pratat om som gÄtt över frÄn torrt till rÄtt upplevde samma skillnader pÄ deras valpkullar.
 
Jag fÄr hem en papillon valp pÄ söndag som Àr helt uppvuxen pÄ fÀrskfoder. Uppfödaren ger alla sina fÀrskfoder Àven till de smÄ och det verkar fungera utan problem.
 
Jag fÄr hem en papillon valp pÄ söndag som Àr helt uppvuxen pÄ fÀrskfoder. Uppfödaren ger alla sina fÀrskfoder Àven till de smÄ och det verkar fungera utan problem.
Nu vet jag inte vad det Àr för ras pÄ din men inom min ras (borzoi) sÄ Àr det rÀtt heta diskussioner gÀllande att föda upp valpar pÄ fÀrskfoder eftersom mÄnga menar att det Àr alldeles för kraftigt foder för hundar som ska vÀxa lÄngsamt. Nu finns det ju olika mÀrken och olika typer av fÀrskfoder men för vÀldigt storvuxna raser, ffa de som blir vÀldigt tunga, sÄ hade jag varit försiktig med fÀrskfoder om jag sjÀlv inte har sÄ jÀttebra koll. Jag gick över pÄ fÀrskfoder pÄ min förra vid 8 mÄnaders Älder utan problem men hade nog inte vÄgat pÄ en liten valp av samma ras eftersom jag inte anser mig ha kunskapen som krÀvs.

Jag ger (motvilligt) Royal Canin Giant Puppy till min nuvarande. Innan gav jag en sÀck av Purizon Large Puppy Chicken & Fish som hade en bÀttre innehÄllsförteckning men som tyvÀrr gjorde att valpen bajsade som en ko, stora smetiga och halvlösa högar 4-5 ggr per dag. Nu Àr avföringen bÀttre och han bajsar oftast 2 ggr per dag, ibland 3 med mycket bÀttre konsistens och Àr inte lika gasig heller sÄ jag hÄller mig till denna serien tills det Àr dags för vuxenfoder lÀngre fram.

Är det en liten/mellan ras hade jag nog vĂ„gat ge fĂ€rskfoder med rĂ€tt innehĂ„ll utan nĂ„gra större omsvep.
NÀr det gÀller fÀrskfoder eller torrfoder Àr det viktigaste nÀr det gÀller valpar och framför allt storvuxna valpar att Ca/P kvoten Àr korrekt. PÄ smÄvuxna raser har det mindre betydelse i den meningen att de klarar en större variation Àn de storvuxna. Man vill ocksÄ hÄlla ner energiinnehÄllet för att förhindra för snabb tillvÀxt. Har man koll pÄ vad Ca/P halten och energiinnehÄllet ser jag inget hinder mot att ge fÀrskfoder.
SmÄ raser som papillon Àr mycket mindre kÀnsliga för vilket foder de fÄr under uppvÀxten Àr stora raser med hög tillvÀxt dÀr felaktig Ca/P kvot kan leda till tillvÀxtrubbningar.
 
FrÄga: Vad matar ni era smÄ med? NÀr jag nÀmnde att jag trivdes bra med fÀrskfoder och ville ge den lilla det sÄ sa uppfödaren att hennes veterinÀr kompis( som Àven besiktigat dem) menar pÄ att valpar inte klarar av bakterierna i fÀrskfoder sÄ bra ich att dem dÀrför ska gÄ pÄ torrt. Fröken liten Ät det uppblötta torra i tvÄ dagar efter hemkomst sen endast torrt i nÄn dag för hon vÀgrade det uppblötta och sen petade hon bara i sig ett par kulor ett par dagar. SÄ jag har nu börjat blanda in burkmat i torrfodret och det Àter hon utan klagomÄl.
Men vad sÀger ni om fÀrskfoder till valp?
Jag har precis köpt en 12 kg sÀck med torrfoder och hon Àter knappt 180gr + burkmat ( ca 50/50) om dagen just nu för att komma ifatt lite viktmÀssigt sÄ det tar ett tag inna den Àr slut men sen dÄ?
FÀrskfoder för valp, inga problem. Min Fenna Àr 3,e generation (har jag för mig) hos uppfödaren som Àr uppvuxen pÄ fÀrskfoder samt barf och alla kullar efter det Àr dom med uppfödda pÄ rÄtt, inga problem dÀr.
Briam som jag tog hem i April Ät torrfoder nÀr han kom, jag bytte bÄde torrfoder och till fÀrskfoder ganska tÀtt in pÄ nÀr han flyttade hit. Personligen vill jag att mina hundar ska fÄ stoppa i sig lite allt möjligt för att magen inte ska fÄ en chock av nya grejer som erbjuds i godis eller matvÀg.
 
FÀrskfoder för valp, inga problem. Min Fenna Àr 3,e generation (har jag för mig) hos uppfödaren som Àr uppvuxen pÄ fÀrskfoder samt barf och alla kullar efter det Àr dom med uppfödda pÄ rÄtt, inga problem dÀr.
Briam som jag tog hem i April Ät torrfoder nÀr han kom, jag bytte bÄde torrfoder och till fÀrskfoder ganska tÀtt in pÄ nÀr han flyttade hit. Personligen vill jag att mina hundar ska fÄ stoppa i sig lite allt möjligt för att magen inte ska fÄ en chock av nya grejer som erbjuds i godis eller matvÀg.

Det har ju dock inget med fÀrskfoder vs torrfoder att göra?
Jag ger ocksÄ mina valpar och hundar lite allt möjligt (godis, tuggben, matrester) men basen Àr torrfoder och inte fÀrskfoder.
Jag tycker att det Àr Àckligt med fÀrskfoder, fastnar i hundarnas skÀgg, krÄngligt att hÄlla pÄ med plus bidrar till antibiotikaresistens (och för storvuxna raser risk för felaktig tillvÀxt om man inte kollar upp innehÄll ordentligt).
 
NÀr det gÀller fÀrskfoder eller torrfoder Àr det viktigaste nÀr det gÀller valpar och framför allt storvuxna valpar att Ca/P kvoten Àr korrekt. PÄ smÄvuxna raser har det mindre betydelse i den meningen att de klarar en större variation Àn de storvuxna. Man vill ocksÄ hÄlla ner energiinnehÄllet för att förhindra för snabb tillvÀxt. Har man koll pÄ vad Ca/P halten och energiinnehÄllet ser jag inget hinder mot att ge fÀrskfoder.
SmÄ raser som papillon Àr mycket mindre kÀnsliga för vilket foder de fÄr under uppvÀxten Àr stora raser med hög tillvÀxt dÀr felaktig Ca/P kvot kan leda till tillvÀxtrubbningar.
Vad Àr det som gÀller kring Ca/P kvoten egentligen? Jag har lÀrt mig att en valp/vÀxande hund ska ha en kvot pÄ ca 1.2-1.4, men om jag rÀknar rÀtt sÄ har t.ex. Mush en kvot pÄ 1,6-1,7 pÄ sina valpfoder. Det kanske inte gÄr att jÀmföra torr- och fÀrskfoder/BARF, eller Àr det sÄ smÄ marginaler att det inte spelar nÄgon roll?

Har massor med funderingar kring detta dÄ valpen numer ratar sitt valpfoder med en kvot pÄ 1,4. Han Àlskar dock vuxna hundens foder, med en kvot pÄ 1,45. Jag Àr jÀttenojig men en sÄn skillnad spelar kanske ingen roll, pÄ en ras med vuxenvikt pÄ 10-15 kg? Det Àr sÄklart mindre fett och protein i vuxenfodret, men han Àter knappt hÀlften av vad han borde pÄ valpfodret sÄ tÀnker att det kanske Àr bÀttre med ett foder han ÀndÄ kan Àta mer volym av.
 
FrÄga: Vad matar ni era smÄ med? NÀr jag nÀmnde att jag trivdes bra med fÀrskfoder och ville ge den lilla det sÄ sa uppfödaren att hennes veterinÀr kompis( som Àven besiktigat dem) menar pÄ att valpar inte klarar av bakterierna i fÀrskfoder sÄ bra ich att dem dÀrför ska gÄ pÄ torrt. Fröken liten Ät det uppblötta torra i tvÄ dagar efter hemkomst sen endast torrt i nÄn dag för hon vÀgrade det uppblötta och sen petade hon bara i sig ett par kulor ett par dagar. SÄ jag har nu börjat blanda in burkmat i torrfodret och det Àter hon utan klagomÄl.
Men vad sÀger ni om fÀrskfoder till valp?
Jag har precis köpt en 12 kg sÀck med torrfoder och hon Àter knappt 180gr + burkmat ( ca 50/50) om dagen just nu för att komma ifatt lite viktmÀssigt sÄ det tar ett tag inna den Àr slut men sen dÄ?
Ammo Àr uppfödd pÄ fÀrskfoder sedan han var hos uppfödaren som valp sÄ jag hade inte tvekat pÄ att ge fÀrskfoder till valp faktiskt.
Kommer ge fÀrskfoder till nÀsta hund med.
 
Vad Àr det som gÀller kring Ca/P kvoten egentligen? Jag har lÀrt mig att en valp/vÀxande hund ska ha en kvot pÄ ca 1.2-1.4, men om jag rÀknar rÀtt sÄ har t.ex. Mush en kvot pÄ 1,6-1,7 pÄ sina valpfoder. Det kanske inte gÄr att jÀmföra torr- och fÀrskfoder/BARF, eller Àr det sÄ smÄ marginaler att det inte spelar nÄgon roll?

Har massor med funderingar kring detta dÄ valpen numer ratar sitt valpfoder med en kvot pÄ 1,4. Han Àlskar dock vuxna hundens foder, med en kvot pÄ 1,45. Jag Àr jÀttenojig men en sÄn skillnad spelar kanske ingen roll, pÄ en ras med vuxenvikt pÄ 10-15 kg? Det Àr sÄklart mindre fett och protein i vuxenfodret, men han Àter knappt hÀlften av vad han borde pÄ valpfodret sÄ tÀnker att det kanske Àr bÀttre med ett foder han ÀndÄ kan Àta mer volym av.
En valp av storvuxen ras bör ligga pÄ runt 1,2-1,4. Mindre ras kan diffa mer.
Sen kan man Àven roa sig med att rÀkna pÄ kvoten smbrp/MJ. Vuxen hund bör ligga runt 10. Valp av stor ras 15, medium ras 14 och mindre hund 13. Den stora hunden behöver ligga kvar pÄ en högre kvot betydligt lÀngre Àn den lilla hunden som kan gÄ ner till 10 i kvot runt 6 mÄnaders Älder.
 
Har en vuxen dvÀrgschnauzerhane pÄ 3 Är och en dvÀrgschnauzervalp pÄ 10 mÄnader.
3-Äringen fick under valptiden torrfoder av olika sorter vilket han aldrig tyckte om (eller iaf Ät vÀldigt lite av). Jag hade problem med att fÄ upp honom i vikt tills jag började ge fÀrskfoder (MUSH)

Nuvarande valp Àr uppfödd pÄ fÀrskfoder och det tÀnker jag fortsÀtta med. Upplever att mina hundar mÄr bra pÄ det. Framförallt bajsar de mycket mindre Àn pÄ torrfoder.
 
Nu Àr inte vÄr valp hemma Àn men hon har Àtit fÀrskfoder frÄn start. De fÄr Àven torrfoder. Uppfödaren har mycket kunskap kring nÀring och foder (kvoter, energi och vitaminer mm.) till valpar upplever jag.

BÄda mina tidigare har ocksÄ fÄtt fÀrskfoder direkt nÀr vi fÄtt hem dem (blandat med torrfodret de fick hos uppfödaren). Den ena Àven fÀrskfoder hos uppfödaren. Nu Àr de av medelstor ras visserligen men bÄda blev friröntgade vid 1 Ärs Älder. Jag ser bakterierna i fÀrskfodret som nÄgot positivt. Valparnas immunförsvar fÄr trÀna pÄ "rÀtt" saker. En del hÀvdar att risken för allergi minskar om de fÄr annat Àn torrfoder som ex. fÀrskfoder och jag kan förstÄ det resonemangen teoretiskt och har för mig att jag sett att det finns en del forskning som stödjer det.
 
FrÄga: Vad matar ni era smÄ med? NÀr jag nÀmnde att jag trivdes bra med fÀrskfoder och ville ge den lilla det sÄ sa uppfödaren att hennes veterinÀr kompis( som Àven besiktigat dem) menar pÄ att valpar inte klarar av bakterierna i fÀrskfoder sÄ bra ich att dem dÀrför ska gÄ pÄ torrt. Fröken liten Ät det uppblötta torra i tvÄ dagar efter hemkomst sen endast torrt i nÄn dag för hon vÀgrade det uppblötta och sen petade hon bara i sig ett par kulor ett par dagar. SÄ jag har nu börjat blanda in burkmat i torrfodret och det Àter hon utan klagomÄl.
Men vad sÀger ni om fÀrskfoder till valp?
Jag har precis köpt en 12 kg sÀck med torrfoder och hon Àter knappt 180gr + burkmat ( ca 50/50) om dagen just nu för att komma ifatt lite viktmÀssigt sÄ det tar ett tag inna den Àr slut men sen dÄ?
Ville kÀkade fÀrskfoder och torrfoder redan hos uppfödaren och har fortsatt med det för enkelhetens skull. Ibland Àr det smidigare med torrfoder helt enkelt. :D För mig verkar det helt orimligt att vi skulle ha avlat fram hundar som inte tÄl att Àta kött frÄn valpar. Att de sen mÄr bra Àven pÄ andra foder Àr helt annan sak.
 
Tack alla för svar! Det var ju lite blandat hĂ€r 😅😂 Men dĂ„ kör jag nog som jag tĂ€nkt fĂ€rdigt denna pĂ„sen och ser vad jag hittar pĂ„ sen.
 
Idag har Emiron för övrigt varit hÀr i 4 veckor exakt.

Det var inte mycket till hund som tittade ut ur transportburen efter en lÄng resa frÄn Tjeckien genom ett corona-stÀngt Europa men det Àr desto mer hund nu. Han har vÀxt bÄde pÄ höjden och bredden kÀnns det som och Àr numera en naturlig del av vÄr familj. Jag var sÄ nervös att jag ville krÀkas nÀr han kom och under de följande 10 dagarna gick jag ned 7 kg :angel:. Nu Àr jag inte lika nervös lÀngre och fjÀrilarna har lagt sig rÀtt bra fÄr jag sÀga men det frestar pÄ att fÄ tillökning i huset. Alla rutiner vÀnds upp och ned, man kÀnner inte hunden, hunden kÀnner inte en sjÀlv och man gÄr och Àr pÄ helspÀnn oavbrutet, dag och natt. Man sover dÄligt, Àter dÄligt och försöker hÄlla koll pÄ hunden hela tiden sÄ till den grad att om den sÄ mycket som fiser sÄ vill man veta om det.

Men det ska nog bli folk av oss igen sÄ smÄningom :D

20200602_184702.jpg
 

Liknande trÄdar

  • LĂ„st
HundhÀlsa Hejsan Vi Àr en hundvan familj som haft hund till och frÄn hela livet. För en mÄnad sedan skaffade vi oss en liten blandras pÄ fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 883
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursÀkt för en vÀgg av text men jag kÀnner att jag vill fÄ lite extern input. Jag har medvetet inte nÀmnt namnet pÄ ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 198
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppvÀxt med golden retriver, sen dvÀrgpudel, flyttade hemifrÄn och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 530
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras 2018 hÄller sÄ sakteligen pÄ att dra sig mot sitt slut och Ärets valptrÄd Àr igÄng för fullt. De som ville ha valp detta Äret har...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
70 722
Senast: emma82maria
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp