Bukefalos 28 år!

Det är inte ofta finkameran åker fram nu för tiden men igår händer det. Äntligen några hyffsat vettiga bilder på Åysan nu 6,5 månader gammal.

DEA_5423 (2).JPG
 
Tror Emiron börjar komma in i den här spökåldern nu. Märker att han blivit mer harig och lättskrämd för alla möjliga saker. Igår när vi var ute i skogen så höll han på att få en hjärtinfarkt över ett par cyklar som stod parkerade vid en vägbom. Såg att han började titta redan en bra bit ifrån men trodde inte att han skulle reagera så kraftigt. Hade jag haft en vanlig sele eller ett fast halsband utan säkerhet hade han kommit lös... Han försökte först backa ur selen och när det inte lyckades så gjorde han en 180 som en skrämd häst och försökte dra iväg. Lyckades hala fram honom till cyklarna efter en stund och då insåg han att det ju inte var något att hetsa upp sig över :meh:
 
Rex har börjar bli lite tonåring nu. Fortfarande världens snällaste men det är lite fördröjning i responsen när jag ropar på honom och han glömmer bort att hålla koll på var jag är på gården ibland. Men fortfarande en så otroligt lättsam hund! Valpkursen är över och vi väntar på att unghundskursen ska dra igång. Han älskar att träna!
 

Bifogade filer

  • 20201109_085656.jpg
    20201109_085656.jpg
    161,4 KB · Visningar: 35
Min mammas valp har så svårt att komma till ro, hon är sjövild! Hon vill bara leka, leka, leka. Så nu har jag börjat ”stänga in” henne och min hund i ett litet rum. Min hund lägger sig och sover och hon börjar smått förstå att man kan vara still. Det är tur att jag har en väldigt tålmodig hund!
4BFC2D56-F923-418A-8841-0252C05239EC.jpeg
 
Min mammas valp har så svårt att komma till ro, hon är sjövild! Hon vill bara leka, leka, leka. Så nu har jag börjat ”stänga in” henne och min hund i ett litet rum. Min hund lägger sig och sover och hon börjar smått förstå att man kan vara still. Det är tur att jag har en väldigt tålmodig hund!
Visa bifogad fil 59864
Aha, det är din mammas hund :laugh:
Jag har tyckt att de var ett lite udda par (men så kan man ju förstås ha det också)!

Väntar du en egen valp? :)
 
Hoppar in här! Vill egentligen inte ropa hej riktigt än men om allt går som det ska blir vi med valp innan årsskiftet 😍 Rasen är dansk-svensk gårdshund. Vi har en tik på 13 år av samma ras sedan innan och jag har haft en smygande stress av att hinna "fylla på" i familjen innan hon blir FÖR gammal, för det kan såklart gå fort även om hon är pigg än. Ser så mycket fram emot att få en hund att jobba med igen, vår gamla dam hänger ju mest med på rutin numera ❤
 
Nu är han här - får jag presentera Dunit. Han blir 10 veckor på torsdag. Vi körde upp till Härnösand i söndags, där vi övernattade och sen vidare till Kramfors igår morse. Hämtade upp valpen och styrde kosan hemåt, ca. 100 mil hade vi att köra.

Det blev lite gnäll och yl första biten, sen somnade han snällt i buren. Efter varje stopp (det blev 6 stycken totalt på vägen hem, en del pga valp och de andra två hundarna, en del pga oss tvåbeningar ) i början så tjöt han en stund, sen tuggade han lite ben och sen somnade han. Femte stoppen blev det mindre tjut, jag satt och smekte honom genom gallret och sista stoppen rullade han ihop sig redan när husse och jag åt våra mackor sittande i bilen, när vi sen började köra så sov han lugnt. Sen sov han resten av vägen hem (drygt 2.5 h). Fick röja några minuter i vår inomhushall när vi kom hem (passade på att bajsa där inne) och sen sov han hela natten i sängen.

Indigo är lite fundersam över denna mini-pryl, men han är som vanligt otroligt snäll, delar med sig av sitt ben och är en underbar "storebror". Har inte riktigt listat ut hur man leker med den här lilla saken ännu, men har gjort några försök, det kommer inte att ta många dagar innan de är bästa vänner misstänker jag.

124832408_1377370749273825_5470642519372728134_n.jpg


124512991_10157802939579537_1951085968555667881_o.jpg


Det är en helcool valp vi har fått - han har inte blivit rädd för nånting, tyckte visserligen att stora lastbilar och bussar var lite läskiga (när vi rastade vid bensinmackar igår) men inte så att han blev riktigt rädd, bara lite försiktig. Jag råkade tappa en metallmatskål i stengolvet i köket, rakt framför nosen på honom igår och han brydde sig inte alls. Skäller/gnäller när han är nödig - inte varje gång men har gjort det flera gånger, en gång ställde han sig och stirrade på ytterdörren och sa "mjäff", då ville han ut och kissa.

Jag är så glad att han verkar så trygg och stabil - efter allt strul med River, där det slutade med omplacering pga hennes sociala rädslor, så vill vi ju verkligen ha en social och trygg valp och det varkar vi ha fått. Han är så himla trevlig.

Att sen husse och jag är helmosiga i huvudet efter två dagars långresa får man ju ta. Väldigt tacksam att vi, av ren slump, valde en uppfödare som biltränade valparna från 3 veckors ålder, har socialtränat dem och som har en hel flock med vuxna hundar som interagerat fint med valparna - de har fått en jättebra start.

Trötta grabbar i förmiddags:

123803729_10157803046129537_250452309824927872_o.jpg


Och ja, den bortrivna tapeten bakom Dunits bädd är hans verk. :angel: Tur att vi ändå ska tapetsera om den väggen.... dock inte än på ett tag. ;)
 
Nu är han här - får jag presentera Dunit. Han blir 10 veckor på torsdag. Vi körde upp till Härnösand i söndags, där vi övernattade och sen vidare till Kramfors igår morse. Hämtade upp valpen och styrde kosan hemåt, ca. 100 mil hade vi att köra.

Det blev lite gnäll och yl första biten, sen somnade han snällt i buren. Efter varje stopp (det blev 6 stycken totalt på vägen hem, en del pga valp och de andra två hundarna, en del pga oss tvåbeningar ) i början så tjöt han en stund, sen tuggade han lite ben och sen somnade han. Femte stoppen blev det mindre tjut, jag satt och smekte honom genom gallret och sista stoppen rullade han ihop sig redan när husse och jag åt våra mackor sittande i bilen, när vi sen började köra så sov han lugnt. Sen sov han resten av vägen hem (drygt 2.5 h). Fick röja några minuter i vår inomhushall när vi kom hem (passade på att bajsa där inne) och sen sov han hela natten i sängen.

Indigo är lite fundersam över denna mini-pryl, men han är som vanligt otroligt snäll, delar med sig av sitt ben och är en underbar "storebror". Har inte riktigt listat ut hur man leker med den här lilla saken ännu, men har gjort några försök, det kommer inte att ta många dagar innan de är bästa vänner misstänker jag.

124832408_1377370749273825_5470642519372728134_n.jpg


124512991_10157802939579537_1951085968555667881_o.jpg


Det är en helcool valp vi har fått - han har inte blivit rädd för nånting, tyckte visserligen att stora lastbilar och bussar var lite läskiga (när vi rastade vid bensinmackar igår) men inte så att han blev riktigt rädd, bara lite försiktig. Jag råkade tappa en metallmatskål i stengolvet i köket, rakt framför nosen på honom igår och han brydde sig inte alls. Skäller/gnäller när han är nödig - inte varje gång men har gjort det flera gånger, en gång ställde han sig och stirrade på ytterdörren och sa "mjäff", då ville han ut och kissa.

Jag är så glad att han verkar så trygg och stabil - efter allt strul med River, där det slutade med omplacering pga hennes sociala rädslor, så vill vi ju verkligen ha en social och trygg valp och det varkar vi ha fått. Han är så himla trevlig.

Att sen husse och jag är helmosiga i huvudet efter två dagars långresa får man ju ta. Väldigt tacksam att vi, av ren slump, valde en uppfödare som biltränade valparna från 3 veckors ålder, har socialtränat dem och som har en hel flock med vuxna hundar som interagerat fint med valparna - de har fått en jättebra start.

Trötta grabbar i förmiddags:

123803729_10157803046129537_250452309824927872_o.jpg


Och ja, den bortrivna tapeten bakom Dunits bädd är hans verk. :angel: Tur att vi ändå ska tapetsera om den väggen.... dock inte än på ett tag. ;)
Byter du ras eller bara ha en till sort :) vad är det för nåt :D
 
Nu är han här - får jag presentera Dunit. Han blir 10 veckor på torsdag. Vi körde upp till Härnösand i söndags, där vi övernattade och sen vidare till Kramfors igår morse. Hämtade upp valpen och styrde kosan hemåt, ca. 100 mil hade vi att köra.

Det blev lite gnäll och yl första biten, sen somnade han snällt i buren. Efter varje stopp (det blev 6 stycken totalt på vägen hem, en del pga valp och de andra två hundarna, en del pga oss tvåbeningar ) i början så tjöt han en stund, sen tuggade han lite ben och sen somnade han. Femte stoppen blev det mindre tjut, jag satt och smekte honom genom gallret och sista stoppen rullade han ihop sig redan när husse och jag åt våra mackor sittande i bilen, när vi sen började köra så sov han lugnt. Sen sov han resten av vägen hem (drygt 2.5 h). Fick röja några minuter i vår inomhushall när vi kom hem (passade på att bajsa där inne) och sen sov han hela natten i sängen.

Indigo är lite fundersam över denna mini-pryl, men han är som vanligt otroligt snäll, delar med sig av sitt ben och är en underbar "storebror". Har inte riktigt listat ut hur man leker med den här lilla saken ännu, men har gjort några försök, det kommer inte att ta många dagar innan de är bästa vänner misstänker jag.

124832408_1377370749273825_5470642519372728134_n.jpg


124512991_10157802939579537_1951085968555667881_o.jpg


Det är en helcool valp vi har fått - han har inte blivit rädd för nånting, tyckte visserligen att stora lastbilar och bussar var lite läskiga (när vi rastade vid bensinmackar igår) men inte så att han blev riktigt rädd, bara lite försiktig. Jag råkade tappa en metallmatskål i stengolvet i köket, rakt framför nosen på honom igår och han brydde sig inte alls. Skäller/gnäller när han är nödig - inte varje gång men har gjort det flera gånger, en gång ställde han sig och stirrade på ytterdörren och sa "mjäff", då ville han ut och kissa.

Jag är så glad att han verkar så trygg och stabil - efter allt strul med River, där det slutade med omplacering pga hennes sociala rädslor, så vill vi ju verkligen ha en social och trygg valp och det varkar vi ha fått. Han är så himla trevlig.

Att sen husse och jag är helmosiga i huvudet efter två dagars långresa får man ju ta. Väldigt tacksam att vi, av ren slump, valde en uppfödare som biltränade valparna från 3 veckors ålder, har socialtränat dem och som har en hel flock med vuxna hundar som interagerat fint med valparna - de har fått en jättebra start.

Trötta grabbar i förmiddags:

123803729_10157803046129537_250452309824927872_o.jpg


Och ja, den bortrivna tapeten bakom Dunits bädd är hans verk. :angel: Tur att vi ändå ska tapetsera om den väggen.... dock inte än på ett tag. ;)
Gulligaste whippeten :love:
Hur uttalar du hans namn?
 
Ja udda par kan jag skriva under på :D
Vi har mammas lilla piraya förmiddagar när hon arbetar.
Själv hämtar jag hem en broholmervalp i slutet av veckan:love:
Om jag någon gång byter ras till en "riktig hund" så kommer det klart bli en Broholmer, tycker de är så himla fina!
 
Gulligaste whippeten :love:
Hur uttalar du hans namn?

Med betoning på -it.

Alla kennelns valpar får namn efter stenar, ädelstenar, mineraler etc. Dunit är en bergart. :) En kullsyster heter Diamant, några av bröderna heter Dolomit, Dravit, Datolit etc.

Vi är dock de enda som behållit stamtavlenamnet som "vardagsnamn" - jag tycker att Dunit är rätt lätt att säga och samtidigt lite ovanligt så han fick helt enkelt fortsätta heta det. Vi fick å andra sidan nog den med bäst namn. ;)
 
Med betoning på -it.

Alla kennelns valpar får namn efter stenar, ädelstenar, mineraler etc. Dunit är en bergart. :) En kullsyster heter Diamant, några av bröderna heter Dolomit, Dravit, Datolit etc.

Vi är dock de enda som behållit hans stamtavlenamn - jag tycker att Dunit är rätt lätt att säga och samtidigt lite ovanligt. Vi fick nog den med bäst namn. ;)

Oj vad fint namn och kul tema! Alltid kul med lite ovanliga namn dessutom :)
 
Med betoning på -it.

Alla kennelns valpar får namn efter stenar, ädelstenar, mineraler etc. Dunit är en bergart. :) En kullsyster heter Diamant, några av bröderna heter Dolomit, Dravit, Datolit etc.

Vi är dock de enda som behållit stamtavlenamnet som "vardagsnamn" - jag tycker att Dunit är rätt lätt att säga och samtidigt lite ovanligt så han fick helt enkelt fortsätta heta det. Vi fick å andra sidan nog den med bäst namn. ;)

Som geolog anser jag det är ett förträffligt tema på namn (och ja, jag undrade lite om det var geologiskt eller "Who dun(n)it" :D).
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
11 127
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 341
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 627
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras 2018 håller så sakteligen på att dra sig mot sitt slut och årets valptråd är igång för fullt. De som ville ha valp detta året har...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
71 302
Senast: emma82maria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp