Alltså vilken snäll valp vi fått! Då tror jag ändå att han räknades som terroristen i kullen men nu är vi iofs vana vid valpar av bruksras, då kanske en vild whippet inte är så farligt ändå. Men han sov drygt 8 timmar i natt, har bara flyttat sig runt lite i sängen, han gillar att ligga tätt intill någon av oss. Busig och vild när han är vaken, nu röjde han en timme i morse, nu har han sovit i nästan två timmar, så han vaknar nog snart igen.

2020-11-11 10.38.13.jpg
 
Alltså vilken snäll valp vi fått! Då tror jag ändå att han räknades som terroristen i kullen men nu är vi iofs vana vid valpar av bruksras, då kanske en vild whippet inte är så farligt ändå. Men han sov drygt 8 timmar i natt, har bara flyttat sig runt lite i sängen, han gillar att ligga tätt intill någon av oss. Busig och vild när han är vaken, nu röjde han en timme i morse, nu har han sovit i nästan två timmar, så han vaknar nog snart igen.

Visa bifogad fil 59937
Tror du kommer märka mer med tiden att vinthundar generellt är väldigt lättsamma och enkla i det mesta.
 
Alltså vilken snäll valp vi fått! Då tror jag ändå att han räknades som terroristen i kullen men nu är vi iofs vana vid valpar av bruksras, då kanske en vild whippet inte är så farligt ändå. Men han sov drygt 8 timmar i natt, har bara flyttat sig runt lite i sängen, han gillar att ligga tätt intill någon av oss. Busig och vild när han är vaken, nu röjde han en timme i morse, nu har han sovit i nästan två timmar, så han vaknar nog snart igen.

Visa bifogad fil 59937

MEN LELLE BEBISMAGEN DÅ 😭😭😭😍
 
Ja, det verkar så, dock har jag sett på flera ställen att folk skriver att whippetvalpar är små monster, men jag tänker att det nog också beror på vad man är van vid sedan tidigare.
Det är nog väldigt mycket en vanesak. Whippet är nog den rasen i grupp 10 som är mest "hund" och också den ras som många tenderar att välja när de vill ha en hund som ser ut som en vinthund men beter sig mer som en "vanlig" hund när det kommer till träningspotential, förighet osv.
 
Min man råkade skrämma lilla nykomlingen. Hon var påväg och sätta sig och kissa på en av hundsängarna, han reagerade med ”åh nej” och sprang fram till valpen för att lyfta henne. Så nu vill hon inte ens titta på den där otäcka gubben! Han fick ha mjukost på fingrarna förut för att muta henne. Ger sig förhoppningvis med mer mutor :d
 
Blev ingen valp till mig :cry: den enda valpen visade sig vara en hane, som jag trodde. Känns väldigt surt när jag äntligen är redo för nästa hund och det knappt finns några avelstikar från den linjen. Tycker också synd om uppfödaren som lagt mycket tid och engagemang i denna kull, åkt med till tyskland för parning osv.
Vi får väl se vad det blir i framtiden! Jobbigt att vara så kräsen :p
 
Ja, det verkar så, dock har jag sett på flera ställen att folk skriver att whippetvalpar är små monster, men jag tänker att det nog också beror på vad man är van vid sedan tidigare.
Mycket beror också på vad man gör med dem. Många vinthundsägare vill inte att deras valpar ska springa runt massor och försöker hindra dem, och då hittar de ju på en sjuhelvetes massa andra hyss istället. Vet inte hur många gånger jag fick kommentarer om att jag "förstörde" Ebrah genom att låta henne springa lös i SKOG varje dag (skog istället för trädgård är tydligen jättefarligt och en valp får visst bara springa någon enstaka minut åt gången och inte med vuxna hundar :grin: ) samtidigt som de personerna pratade massor om allt deras valpar förstörde och Ebrah låg lugnt sovandes i sin bädd eller min säng mellan bus-omgångarna...
 
Vad saru, saru?
Den här lilla filuren har spenderat helgen i bilen :) först mestadels ensam under lördagens jakt (så klart med rastningar ofta, var med ute vid samling och lunch osv), och likaså igår men då med sällskap. Tycker det är så himla viktigt att de lär sig vara själva i bilen, det är en stor del av en jakthunds liv. Om de då kan vila där är det värt massor. Han tar det väldigt chill och jag möts alltid av en enorm gäsp varje gång jag öppnar luckan :D
ECE28B1A-377A-4DF3-A2A0-988A8677FBB2.jpeg
 
Mycket beror också på vad man gör med dem. Många vinthundsägare vill inte att deras valpar ska springa runt massor och försöker hindra dem, och då hittar de ju på en sjuhelvetes massa andra hyss istället. Vet inte hur många gånger jag fick kommentarer om att jag "förstörde" Ebrah genom att låta henne springa lös i SKOG varje dag (skog istället för trädgård är tydligen jättefarligt och en valp får visst bara springa någon enstaka minut åt gången och inte med vuxna hundar :grin: ) samtidigt som de personerna pratade massor om allt deras valpar förstörde och Ebrah låg lugnt sovandes i sin bädd eller min säng mellan bus-omgångarna...
Intressant, jag upplever nästan raka motsatsen bland borzoiägare och uppfödare, man uppmanar valpköpare att låta valparna springa och leka. Hos de som har flera borzoier så följer valpen med de vuxna hundarna överallt. Även i internationella grupper så uppmuntrar man fri lek och fritt spring i tidig ålder och folk som försöker promota att hålla valparna stilla blir snabbt tillrättavisade. Tror inte jag någonsin sett någon som med framgång uppmuntrat stillasittande valpar i en rasgrupp för borzoi faktiskt.

Båda mina borzoier har fått springa fritt (innanför staket) från första dagen jag fick hem dem i princip. Min personliga åsikt är att om valpen går sönder av att springa fritt och leka i eget tempo så är den gravt defekt och frågan är om man öht ska ha kvar en valp med så defekt kropp. Olyckor kan absolut hända med skador som följd men skador som uppkommer av naturlig rörelse och lek är väldigt oroväckande.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 912
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 233
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 556
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras 2018 håller så sakteligen på att dra sig mot sitt slut och årets valptråd är igång för fullt. De som ville ha valp detta året har...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
70 826
Senast: emma82maria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp