Intressant, jag upplever nästan raka motsatsen bland borzoiägare och uppfödare, man uppmanar valpköpare att låta valparna springa och leka. Hos de som har flera borzoier så följer valpen med de vuxna hundarna överallt. Även i internationella grupper så uppmuntrar man fri lek och fritt spring i tidig ålder och folk som försöker promota att hålla valparna stilla blir snabbt tillrättavisade. Tror inte jag någonsin sett någon som med framgång uppmuntrat stillasittande valpar i en rasgrupp för borzoi faktiskt.

Båda mina borzoier har fått springa fritt (innanför staket) från första dagen jag fick hem dem i princip. Min personliga åsikt är att om valpen går sönder av att springa fritt och leka i eget tempo så är den gravt defekt och frågan är om man öht ska ha kvar en valp med så defekt kropp. Olyckor kan absolut hända med skador som följd men skador som uppkommer av naturlig rörelse och lek är väldigt oroväckande.
Det låter jättebra! Hoppas de kan smitta av sig på andra vinthundsägare också :) Med Ebrah slutade det med att jag till sist lät bli att skriva på framförallt facebook om vad vi gjorde om dagarna, jag orkade helt enkelt inte med den enorma mängd otrevliga meddelanden och kommentarer jag fick från andra hela tiden. Många bilder hamnade bara i bloggen pga det, framförallt alla bilder på när Ebrah lekte med Aysu.
 
Det låter jättebra! Hoppas de kan smitta av sig på andra vinthundsägare också :) Med Ebrah slutade det med att jag till sist lät bli att skriva på framförallt facebook om vad vi gjorde om dagarna, jag orkade helt enkelt inte med den enorma mängd otrevliga meddelanden och kommentarer jag fick från andra hela tiden. Många bilder hamnade bara i bloggen pga det, framförallt alla bilder på när Ebrah lekte med Aysu.
Tyvärr verkar det som att vissa vinthundraser är på väg utför när det gäller hur ägarna ser på sina hundar och behandlar dem, som om de vore gjorda av glas. Det har väl mest varit IG sen tidigare och eventuellt lite Whippet beroende på om det varit kapp eller utställning, men tyvärr verkar det ju som att Saluki också är på väg ditåt?
 
Det låter jättebra! Hoppas de kan smitta av sig på andra vinthundsägare också :) Med Ebrah slutade det med att jag till sist lät bli att skriva på framförallt facebook om vad vi gjorde om dagarna, jag orkade helt enkelt inte med den enorma mängd otrevliga meddelanden och kommentarer jag fick från andra hela tiden. Många bilder hamnade bara i bloggen pga det, framförallt alla bilder på när Ebrah lekte med Aysu.

Vi låter Dunit springa lös på vår innergård (kringbyggd Skånegård) och/eller i vår träningshall varje dag, vi har även en stor träningsplan (1 hektar) men där växer en del små svampar i gräset just nu och han är i en sån ålder att han provar äta på allting så just nu vågar jag inte låta honom vara där.

Än så länge springer han inte så mycket, det blir några tokrusningar när han är riktigt busig och om Indigo travar runt på innergården med sin fotboll så jagar Dunit gärna honom. Vi har vi använt en långpisk och knutit fast hans leksak i den och låtit honom jaga den - något han tycker är galet roligt. Men det gör vi bara en kort kort stund nån gång då och då, jag tänker att det är stor skillnad på att han springer fritt själv och på att han jagar något som vi drar omkring.

Jag tänker att normalt "frispringande" (dvs inte jaga trasor i långpisk eller liknande) bara är bra för valpen - alla mina "bruksrasvalpar" har fått röja runt och springa i trädgården bäst de har velat/orkat, de har även lekt med de vuxna hundarna, i de fall det funnits trevliga vuxna att leka med. När Indigo var valp lekte Garibaldi massor med honom, dels jaktlekar då Gari tog en leksak och sprang precis så snabbt att Indigo hann med, dels brottningslekar liggande på marken. Med en vettig vuxen hund som inte manglar valpen så tycker jag det är helt perfekt.

Dunit och Indigo får dock inte springa lösa ute hur som helst, dels pga Indigos tidigare skada (diskbråck) och dels pga storleksskillnaden (Indigo väger ca. 42 kg, Dunit väger just nu ca 5 kg).

På innergården som är 150 m2 och där det står utemöbler, torkvinda, buskar etc så blir det liksom inte någon fart (speciellt inte för Indigos del) så där är det ingen fara, men de kommer aldrig att få springa lösa tillsammans på träningsplanen, det är helt enkelt för stor risk för skador för bådas del, även när Dunit är vuxen.
 
@Red_Chili @Åsa A @iNHALE

Det bästa man kan göra för att förebygga skador och problem är att låta valpen röra sig fritt, på sina villkor.
Att hålla en valp i stillhet är det sämsta man kan göra. Leder, brosk och ligament måste belastas och få röra sig för att utvecklas normalt.
Får de inte det så är risken för skador och problem betydligt högre. Helt fel av uppfödare att säga till valpköpare att de ska bära valpen i trappen eller att den inte får springa fritt.
 
@Red_Chili @Åsa A @iNHALE

Det bästa man kan göra för att förebygga skador och problem är att låta valpen röra sig fritt, på sina villkor.
Att hålla en valp i stillhet är det sämsta man kan göra. Leder, brosk och ligament måste belastas och få röra sig för att utvecklas normalt.
Får de inte det så är risken för skador och problem betydligt högre. Helt fel av uppfödare att säga till valpköpare att de ska bära valpen i trappen eller att den inte får springa fritt.
Exakt. Tittar man på vilda djur av alla djurslag så är ju lek och spring en viktig del inte bara i den fysiska utvecklingen av leder, senor, muskler osv utan även en viktig del i att lära sig hantera sin egen kropp, utveckla balans, styrka och motorik osv. Risken för skador ökar ju markant om man släpper lös en vuxen hund i skogen som har 0 motorik och kroppskontroll för att den inte fått leka som valp.
 
Tyvärr verkar det som att vissa vinthundraser är på väg utför när det gäller hur ägarna ser på sina hundar och behandlar dem, som om de vore gjorda av glas. Det har väl mest varit IG sen tidigare och eventuellt lite Whippet beroende på om det varit kapp eller utställning, men tyvärr verkar det ju som att Saluki också är på väg ditåt?
Det är tveklöst så ja :( Salukin är väldigt uppdelad, och även om det ska finnas variation i rasen så har det nu blivit att det finns rejält osunt byggda typer också, ofta med tillhörande ägare som tror att deras modell är den enda rätta och att salukis normalt sett knappt klarar något alls... Jag klandrar helt och hållet utställningarna för den utvecklingen, samt alla förstagångsägare som ska bli uppfödare utan att ha hunnit skaffa sig kunskap om rasen.

@Red_Chili @Åsa A @iNHALE

Det bästa man kan göra för att förebygga skador och problem är att låta valpen röra sig fritt, på sina villkor.
Att hålla en valp i stillhet är det sämsta man kan göra. Leder, brosk och ligament måste belastas och få röra sig för att utvecklas normalt.
Får de inte det så är risken för skador och problem betydligt högre. Helt fel av uppfödare att säga till valpköpare att de ska bära valpen i trappen eller att den inte får springa fritt.
Visst är det så! Jag brukar försöka påpeka det för folk, men få lyssnar. Nu när Ebrah är vuxen så brukar jag också peka på hur fenomenalt bra LC-hund hon är, och att hon inte kunnat bli det om jag förstört henne (hon har plockat cert på varje tävling där det varit möjligt samt stått på prispallen på varje tävling hon varit med på). När folk får slut på argument för sin sak brukar det då heta att det inte annat är ren tur att mina hundar springer bra och ren otur att deras hundar skadar sig på sätt som sedan påverkar hela deras framtida LC-karriär. Jag har slutat ta de diskussionerna nu.
 
Inom corgi finns det flera uppfödare som manar sina valpköpare att bära valpen i trappor tills de har fyllt 1 år. Ej skämt. 🙃 De får absolut inte hoppa ner och upp, eller springa runt. De ska vila, vila, vila.

(Men så har vi ju också utspridd short ulna inom raserna, så det måste ju finnas något annat att skylla på än sitt eget avelsmaterial om ens valpar skulle drabbas)
 
Inom corgi finns det flera uppfödare som manar sina valpköpare att bära valpen i trappor tills de har fyllt 1 år. Ej skämt. 🙃 De får absolut inte hoppa ner och upp, eller springa runt. De ska vila, vila, vila.

(Men så har vi ju också utspridd short ulna inom raserna, så det måste ju finnas något annat att skylla på än sitt eget avelsmaterial om ens valpar skulle drabbas)
20190729_174614.jpg

DrYmER0l8dllsOJ98PTcXZZFGviP7Enb0beOVKlH8N1QO-ZoPU-gnk2x2ngqrIE8_BWPLGSQhn296wcaZJR-4S4o1PaHMxCwrmwTVD2i8OLqB3Toy_muBOqJTU8bZI9MbFDVKHYEf03UrkL5ArzDMovg1y0CMpKf0Remhh8imvdGN9sTVfdKCWR3AXIjnydDOoRoWj0e28UMDHmhY9gEWGCE-Y7JFk0NELd6ZKi1skKedDr3GQ0Gy5Sn9uyaadx9wD8WecaVRd5GH_Ek6ApXWy8OOHudG9kz7VRdMGpBrWbxyVZL8SPhru9F1nndpBVZm1_c3p1B4t0CFlO2e5Saw2Hv0IblCRnmYPPGFaw_PhLOfooxtkqWdEzxFyzzBwVxt163jV-QeJtpri6Bo7qN15AgQDhRfb9_y8VTlEwEk8Ne5ZVpC35XkRFDKKMR7P9XqSGz_yAcrc3_w0RG4BhFwOe7lPyo715tcNiqqzLngesWCOrg9kjQXZ-E1o6_nodrRqoL9lfWQTsPhxRnSsgrkyk5h3XKki0I_WK8zW3CRsB7y4Rpq4BX-GOgC1G9HTAizjRCyjhf0GswWXytrcb2h9ysxWriMl4y2NREatO-qWIbBxsEpV2jtOmKISI_TibQbF5UYEDwiRccZhKtM7B3iNGzhufBl27kf9DnNTXzZeXu0PiPNlyx0sPA0JOalg=w524-h930-no

Lite skillnad beroende på ras kan man säga 😅 På bilden en 6 veckors valpar i trappen hos Ammos uppf, där bärs inga valpar in och ut kan jag säga ;)
 
Inom corgi finns det flera uppfödare som manar sina valpköpare att bära valpen i trappor tills de har fyllt 1 år. Ej skämt. 🙃 De får absolut inte hoppa ner och upp, eller springa runt. De ska vila, vila, vila.

(Men så har vi ju också utspridd short ulna inom raserna, så det måste ju finnas något annat att skylla på än sitt eget avelsmaterial om ens valpar skulle drabbas)
Jag skulle vilja se mig själv bära min borzoi upp för trappor när han är 1 år... 40+ kg och lång och hal som en oljad ål. Ryggskott deluxe.
 
På fredag besiktigas och ögonlyses Bollen (eller Harry-Bollen som han numera kallas för) och på lördag flyttar han till sin nya ägare. Tiden går så fort :nailbiting:
Han är den största heelervalp jag haft än s länge och han är inte längre fet - bara stor. Dom brukar väga runt 2 kg vid flytt - men kan skilja mellan 1,5-2,5 kg vid 8 veckor. Han vägde 2,6 kg vid 7 veckor :D men det har gjort att han har klarat av att busa runt med den lille brune fan London här hemma utan att mosas :p
Harry-Bollen är en supermysig alldeles lagom valp med lagom energi, lagom kamplust och lagom gosig :love:
IMG_7694.jpeg
 
Och så mina unga dårar - partners in crime :p London nästan 4 månader och Elda 6 månader.
Dom leker som idioter och däremellan slåss dom om saker. Full rulle med andra ord och London håller på tappa tänder så han har en stor glugg fram. Han har grävt upp typ precis hela trädgården och varje dag släpas det in metervis med klematis med jordiga rötter mm in i mitt hem (har öppet för att jag vill höra så lillvalpen inte råkar ut för nåt), blomsterlökar och annat och utomhus är det bara halvmeterdjupa hålor i mina rabatter :cautious::laugh:. Jag har aldrig städat så mycket som nu :banghead:
Jaja, dom kommer bli vuxna nån gång även dom :p Oavsett hyss så är dom ett vackert par :love:
IMG_7723.jpeg
 
På fredag besiktigas och ögonlyses Bollen (eller Harry-Bollen som han numera kallas för) och på lördag flyttar han till sin nya ägare. Tiden går så fort :nailbiting:
Han är den största heelervalp jag haft än s länge och han är inte längre fet - bara stor. Dom brukar väga runt 2 kg vid flytt - men kan skilja mellan 1,5-2,5 kg vid 8 veckor. Han vägde 2,6 kg vid 7 veckor :D men det har gjort att han har klarat av att busa runt med den lille brune fan London här hemma utan att mosas :p
Harry-Bollen är en supermysig alldeles lagom valp med lagom energi, lagom kamplust och lagom gosig :love:
Visa bifogad fil 60209
Dööööör så söt :love:
 
När jag i tonåren besökte en kennel som jag ev skulle prya på så fick jag veta att deras valpar var man tvungen att bära i trappor tills de var minst ett år. Ras? St Bernhard.
Min pappis hämtade jag när han var 4 månder. Hos uppfödaren var han förbjuden att gå själv i trappor.

Det har varit ett sjå att lära honom det och framförallt att hoppa upp på något. Vi hoppar upp på stenar och stubbar varje promenad. Han har varit vek i bakkärran också så jag har sett det som träning.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 912
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 233
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 556
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras 2018 håller så sakteligen på att dra sig mot sitt slut och årets valptråd är igång för fullt. De som ville ha valp detta året har...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
70 826
Senast: emma82maria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp