Jag funderar på att köpa Pomeranian valp i sommar när jag och min man har semester, men undrar hur ni andra löst det när det är dags att gå tillbaka till jobbet? Vi har bara 4 veckors semester, ingen möjlighet att ta med valpen till jobbet och det finns inget hunddagis här. Den lösning det lutar åt mest nu är att en kompis har valpen de 6 timmar jag är på jobbet (arbetar deltid), men hon väntar på en stor ryggoperation som hon förhoppningsvis ska få göra i höst, och så går det ju inte så bra att vara hundvakt, så hade velat ha en plan B. Några idéer? :)
 
Jag funderar på att köpa Pomeranian valp i sommar när jag och min man har semester, men undrar hur ni andra löst det när det är dags att gå tillbaka till jobbet? Vi har bara 4 veckors semester, ingen möjlighet att ta med valpen till jobbet och det finns inget hunddagis här. Den lösning det lutar åt mest nu är att en kompis har valpen de 6 timmar jag är på jobbet (arbetar deltid), men hon väntar på en stor ryggoperation som hon förhoppningsvis ska få göra i höst, och så går det ju inte så bra att vara hundvakt, så hade velat ha en plan B. Några idéer? :)
Det enda alternativet ni har är väl att leta efter en annan hundvakt? Hittar ni ingen blir det svårt att ta hem en valp, eftersom den inte kan eller får vara ensam längre stunder.
 
Jag funderar på att köpa Pomeranian valp i sommar när jag och min man har semester, men undrar hur ni andra löst det när det är dags att gå tillbaka till jobbet? Vi har bara 4 veckors semester, ingen möjlighet att ta med valpen till jobbet och det finns inget hunddagis här. Den lösning det lutar åt mest nu är att en kompis har valpen de 6 timmar jag är på jobbet (arbetar deltid), men hon väntar på en stor ryggoperation som hon förhoppningsvis ska få göra i höst, och så går det ju inte så bra att vara hundvakt, så hade velat ha en plan B. Några idéer? :)

Om ni tar semestern omlott så kan ni vara hemma med valpen 8 veckor. Jag skulle ha både plan B, plan C och plan D innan jag tar hem en valp. I vårt fall så jobbar maken kontorstid och jag natt för att få ihop det med hundarna.
Att en kompis tar hand om hunden låter som en mindre bra plan, hon/han bör få nån ekonomisk ersättning. Vad gör ni om kompis ledsnar/flyttar/blir sjuk?
En hund får man räkna med lever 8-15 år.
Kan nån av er ha möjlighet att ta med på jobbet? Kan nån av er ändra arbetstider? Finns det fler alternativ till hundpassning än er kompis?
Sen så tror jag att om man inte redan har bra kontakter med uppfödare kan det bli svårt att köpa valp i sommar. Det är större efterfrågan på valpar än tillgång, kanske pga coronan (att folk blivit arbetslösa/permitterade, att det svårare att importera och smuggla hund osv).
 
Jag funderar på att köpa Pomeranian valp i sommar när jag och min man har semester, men undrar hur ni andra löst det när det är dags att gå tillbaka till jobbet? Vi har bara 4 veckors semester, ingen möjlighet att ta med valpen till jobbet och det finns inget hunddagis här. Den lösning det lutar åt mest nu är att en kompis har valpen de 6 timmar jag är på jobbet (arbetar deltid), men hon väntar på en stor ryggoperation som hon förhoppningsvis ska få göra i höst, och så går det ju inte så bra att vara hundvakt, så hade velat ha en plan B. Några idéer? :)
Beroende på hur ni bor kan hundgård vara en lösning när hunden är stor nog. Du kan också kolla om det finns pensionärer i området som skulle kunna tänka sig att passa hunden när ni jobbar.
 
Bild är ju ändå obligatoriskt i en sån här tråd. Trött kille som älskar att plötsligt ha tillgång till en soffa som han får vara i (även om han behöver hjälp upp och ner än så länge).

20200520_113614.jpg
 
Bild är ju ändå obligatoriskt i en sån här tråd. Trött kille som älskar att plötsligt ha tillgång till en soffa som han får vara i (även om han behöver hjälp upp och ner än så länge).

Visa bifogad fil 51141
Men så söt! :D Lova att uppdatera massor! Jag tycker att kromfohrländer är en väldigt intressant ras (även om jag tvivlar starkt på att det någonsin blir annat än vinthund för mig :cautious: )
 
IMG_20200519_215501_135.jpg

Han blev 11 veckor i förrgår och har alltså redan bott här 3 veckor 😮 Han och Max är superbästisar och det känns så väldigt bra, jag var lite orolig innan får Max har varit ensamhund i 8 år och är väldigt mjuk och tar lätt ett steg tillbaka men även om Marvel kommer och kräver uppmärksamhet har Max nu vant sig och tar för sig istället för att kliva undan :love:

De har blivit lämnade själva i bilen ett par gånger och utomhus när jag varit i tvättstugan och det har gått bra så idag provade jag att för första gången lämna dem ensamma i lägenheten när jag var i tvättstugan och Marvel la sig direkt utan ett ljud. Jag bor i lägenhet och det är rätt lyhört så det känns väldigt bra att han inte tar till ljud när han märker att jag går :D
 
Var och hälsade på hos kullen i lördags. 5½ vecka och börjar bli roliga. Den vi hade tänkt oss verkar tyvärr vara lite egen. Inte så sugen på att komma fram och hälsa. 🙁 Som tur är så behöver jag ju inte bestämma mig än.
När jag hälsade på Max var han den enda som låg kvar och sov hos mamman. Från den dagen han kom till mig sov han nos mot näsa och är min skugga så det behöver inte betyda så mycket om din tilltänkta valp inte ville hälsa :) Men känns det inte bra tycker jag du ska prata med uppfödaren.
 
Var och hälsade på hos kullen i lördags. 5½ vecka och börjar bli roliga. Den vi hade tänkt oss verkar tyvärr vara lite egen. Inte så sugen på att komma fram och hälsa. 🙁 Som tur är så behöver jag ju inte bestämma mig än.
Jag känner spontant att det beror lite på hur valpen beter sig. Det är ju en viss skillnad på att den är allmänt ointresserad av att hälsa, och att den visar rädsla och vill gömma sig när man närmar sig den. Det förstnämnda hade jag inte lagt så stor vikt vid, men är den rädd redan i den åldern är det ett varningstecken tycker jag.
 
Tiken mår bra! Om allt går bra och om en svensk kund inte går med på tik istället för hane så blir tiken min. Jag vågar nog inte ens hoppas, men jag är grymt tacksam för att de har mig så högt på listan. Vi pratar om hundar i världsklass.

Oavsett, tiken mår bra och jag hade ett långt och bra samtal med uppfödaren.
 
Tack, jag tycker också det, helt opartiskt :love: Han är en strävhårig kromfohrländer :)
Vad annorlunda han ser ut i jämförelse med den kromis vi har i familjen, kände inte alls igen rasen :laugh: Så söt! :love:
Är uppfödaren i Sverige? Hade för mig att de var sällsynta här.
Tillägg: Nej vänta, nu tänkte jag på kort-/släthårig kromis, sorry :o
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 767
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 091
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 474
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras 2018 håller så sakteligen på att dra sig mot sitt slut och årets valptråd är igång för fullt. De som ville ha valp detta året har...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
70 481
Senast: emma82maria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp