Valp 2025 #2

Bukefalos 30 år!

Tänkte om lite och kommer köpa en äldre vallhund som redan är röntgad och fungerande och skaffade en annan hund som blivande patrullhund, så för en vecka sedan ungefär var jag upp till Stockholm och hämtade Gandalf! En korthårig collie- korsning, f september -25. En modig, glad och rolig kille som ska röntgas så fort det går och sedan tränas mot patrullhund.
IMG_0868.webp

Trots intyg från veterinär?
Yes, hade t.om två olika intyg varav ett från ortoped om att det inte fanns någon fungerande framtid men enligt fb så eftersom det upptäcktes på rutinröntgen och inte efter att han "uppvisat symtom, undersökts och behandlats." Det skulle även finnas "en veterinärmedicinsk bedömning om att behandlingen inte förväntas ge god prognos" - den har jag men eftersom han inte visade några symtom vid undersökningen så dög det inte!

Yes, hade t.om två olika intyg varav ett från ortoped om att det inte fanns någon fungerande framtid men enligt fb så eftersom det upptäcktes på rutinröntgen och inte efter att han "uppvisat symtom, undersökts och behandlats." Det skulle även finnas "en veterinärmedicinsk bedömning om att behandlingen inte förväntas ge god prognos" - den har jag men eftersom han inte visade några symtom vid undersökningen så dög det inte!
Usch vad tråkigt! ☹️

Vad är det för försäkringsbolag? Det vill man ju avråda från

Tänkte om lite och kommer köpa en äldre vallhund som redan är röntgad och fungerande och skaffade en annan hund som blivande patrullhund, så för en vecka sedan ungefär var jag upp till Stockholm och hämtade Gandalf! En korthårig collie- korsning, f september -25. En modig, glad och rolig kille som ska röntgas så fort det går och sedan tränas mot patrullhund.Visa bifogad fil 189563
Åh är det Gandalf från Hundstallet? :heart

Jag har verkligen varit dålig med att uppdatera i denna tråd!

I helgen bar det iväg till Sandviken för BPH i närheten med större delen av kullen! Så igår gjorde Otis samt 3 av hans syskon BPH med skott. Så kul och intressant att se. En i kullen gjorde BPH för två veckor sedan då de inte kunde denna helg och den sista broden bor i Kiruna och kommer göra MH i deras trakter. Vi träffade även Otis föräldrar, så kul!

Tyckte definitivt att jag kände igen Otis under momenten. Tycker bedömning visar att han just är en trygg kille som älskar lek och människor.

20260823_200444(1).webp

Jag har sett bilder på de snyggaste, mest symmetriska höfterna och eleganta små kotor - inte HD utan en muskelskada. Hon har rejält ont och det kommer att ta mycket tid
Stackarn, vet ni hur hon fått skadan? Kan ni se något som hände då när hon förändrades i hanteringen?

Milou visar noll intresse för Mini och det är helt lugnt. Ingen oro for att släppa ihop dom. Milou lägger sig ändå på sina ställen och vilar utan oss om Mini är med så så spännande tycker han det är och det är så skönt men för att Trassel inte ska vara ensam är Milou med honom. Trassel vill vara med men får inte för jag litar inte på honom.

Om Trassel tittar på Mini kan Mini skälla och vara lite kartig men Trassel gör små utfall i kopplet, försöker inte längre bita Mini och morrar inte om inte Mini början. Men han kan inte låta bli att hoppa omräkning i kopplet. Skulle säga att det är 10 gånger lugnare utfall mot i början, vet knappt om det räknas som det för han drar inte i kopplet och man känner knappt att han håller på.

Men ändå är vi inte helt bekväma med att ha dom tillsammans inomhus och på altanen, det finns en risk att dom hamnar i gräl och skadar varandra, när vi bor i stan sen vet vi inte hur det ska lösa sig, jag säger kompostgaller även hos husse även om han inte är så pepp på det men vad ska vi göra?

Jag kommer försöka hitta någon vettig lösning hos mig fast det är svårt med planlösningen men ja, vi måste uppenbarligen ge dom lite mer tid. Jag vill egentligen börja här om vi sitter på altanen för det är mer yta än i en lägenhet.

Milou var mer energisk som yngre men nu tar han det mesta med ro, kan det spela in att Trassel är så ung fortfarande att han är så hoppig och stuttsig och lite väl kaxig? Milou mognade sent på det viset men nu är han lugn och trygg.

Tänkte om lite och kommer köpa en äldre vallhund som redan är röntgad och fungerande och skaffade en annan hund som blivande patrullhund, så för en vecka sedan ungefär var jag upp till Stockholm och hämtade Gandalf! En korthårig collie- korsning, f september -25. En modig, glad och rolig kille som ska röntgas så fort det går och sedan tränas mot patrullhund.Visa bifogad fil 189563
Han är jättefin!

Om korthårsföräldern är den jag tror ser det riktigt trevligt ut vad gäller mentalindex, även om den hunden inte själv gått MH(är dock friröntgad). :)

Dessutom är den tiken hyfsat nära släkt med min kortis. :D

Liknande trådar

• Valp 2027
  • Rasval.
  • Valp, tips och råd
  • Vilken ras (ja, en sådan tråd!)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur