Bukefalos 30 år!

Heej, hur har alla gjort med valpen när ni får hem besök? Ösa på med tips tack☺️

Har en 5 månaders vallhund hemma som är annars glad i folk. Märkte dock igår när besök kom hem (har inte haft jäättemycket besök) så gick vi ut först för att möta besöket. Hade honom att vara vid min sida med aktivitet mot mig, men började skälla rejält när jag sa hej åt besöket. Fick lugnt uppmärksamheten tillbaka till mig sen och vi gick in tillsammans, då ingenting, glad i besöket etc.
Upplever dock att han blev lite skraj att nån plötsligt kom. Kan också vara inne i nåt spökskede också.
Tänker lite om jag ska fortsätta så här en stund eller ändra taktik :-) Ösa tips och ideer på hur ni gör, tack. Vill helst att hunden inte ska bry sig i vem som kommer, det tar jag hand om.

Min hund är rätt harig när det kommer folk hem hit, springer inte fram till folk ute heller utan stannar på behörigt avstånd. Det släpper när hon träffat dem någon gång men just hembesök är hon mest skeptisk mot. När det kommer främmande hit hälsar jag först, dvs hon får vänta på sin tur. Sen får hon gå fram och hälsa när hon vill, det enda jag ber besökarna att inte göra är att gå efter eller tvinga sig på. Då ger det sig fort :) Tycker det låter som att din hund avreagerade bra, att de reagerar när det kommer någon okänd till deras hem tycker jag är okej, sålänge de släpper det när det inte var ett gäng bovar. Fortsätter du inte göra någon grej av det och vara lugn och välkomnande själv så vänjer sig säkert hunden vid besök! Men jag är absolut ingen expert 🙃

1000017309.webp

In other news håller vi på välja jultröja 😁

Vilket halsband har ni till växande valp? Otis har växt ut sitt första halsband så behöver köpa nytt. Något halsband som kan förlängas som ni föredrar?

Vilket halsband har ni till växande valp? Otis har växt ut sitt första halsband så behöver köpa nytt. Något halsband som kan förlängas som ni föredrar?

Det här tycker jag bäst om, mycket ställbart och ändå lite vaddering och stadga, inte ett tunt band som bara hänger. Utan stryp och mycket ställbart, hon använder det fortfarande dagligen men det passade även vid 8 veckor utan att det var så litet som möjligt.

Bifogade filer

• buster-halsband-S-stallbyggen-scaled.webp
    buster-halsband-S-stallbyggen-scaled.webp
    20,2 KB · Visningar: 1 060
Det här tycker jag bäst om, mycket ställbart och ändå lite vaddering och stadga, inte ett tunt band som bara hänger. Utan stryp och mycket ställbart, hon använder det fortfarande dagligen men det passade även vid 8 veckor utan att det var så litet som möjligt.
Tack! Ska kolla på det. Låter bra :)

säg hej till åtta veckor-chihuahua-ish. Jag är hennes tredje hem :(

Hon kampar bra. Bettet är dock inte mycket att hänga i julgranen.
Åh, så underbart att hon fick komma hem till dig! <3 Nu förstår jag situationen lite mer, jag trodde att det rörde sig om en vuxen omplacering. Vilken sötnos!

Idag har vi varit på patrullhundkurs (endags). Fly är så härlig, allt är bara självklart och enkelt med henne. Det gick så bra att hon inte behövde göra om en enda övning utan hon klarade allt på första försöket, fast hon var med marginal yngst. Vi hade också tur med en figge som var riktigt duktig på att leka, en tjej med schäfer som vågade ta i lite = suuuperkul. Fly tröttnar ibland lite när figgarna leker för försiktigt, vilket tyvärr händer då och då. Ska man be dem tjonga till henne lite kanske? 😅

Jag hade lite kontakt med uppfödarna i Norge om en tik som deras valpköpare skulle omplacera, de tyckte jag skulle vänta tills efter jul för de hade jättespännande planer, så nu dööööör jag lite. Får vara med i nån Valp 2026-tråd sen hoppas jag 😆

Hur har ni andra gjort med ledighet när valparna kommit hem? Jag och sambon är redo att pussla med våra semestrar, helger, skift och hemmajobb för att kunna ha någon hemma så lång tid som möjligt, men idealet vore ju om man ändå kunde ha någon vecka semester kvar till sommaren om det skulle råka bli typ en marsvalp 😂

Jag jobbar kontorstider och kan jobba hemma 2-3 dagar i veckan, alltid ledig helger, sambon jobbar treskift och kan eventuellt jobba lite hemma men inte säkert, han började ny tjänst nyligen.

Hur har ni andra gjort med ledighet när valparna kommit hem? Jag och sambon är redo att pussla med våra semestrar, helger, skift och hemmajobb för att kunna ha någon hemma så lång tid som möjligt, men idealet vore ju om man ändå kunde ha någon vecka semester kvar till sommaren om det skulle råka bli typ en marsvalp 😂

Jag jobbar kontorstider och kan jobba hemma 2-3 dagar i veckan, alltid ledig helger, sambon jobbar treskift och kan eventuellt jobba lite hemma men inte säkert, han började ny tjänst nyligen.
Jag var ledig två veckor, sen har jag turen att kunna ha med mig hunden på jobbet. Fick även ta kortare dagar de första två jobbveckorna.

Vi hade sån tur så valp kom hem lagom till (sommar)semestern, sambon var hemma första veckorna tills jag gick på semester och efter det har han varit med mej på jobbet. Mina två är alltid med mej och den här kommer vara det tills han är stor nog att vara hemma med den andra spetsen i hundgården när vi jobbar.

Appropå det. När tycker ni hundarna är tillräckligt gamla för att vara i hundgård när vi jobbar? Vi jobbar båda heltid och dagtid, är hemifrån från 7-17 typ.
Han tillvänjs förstås redan nu med några timmar där då och då, både med kompis och själv, vilket går bra.
Han är 6månader nu.
När har ni låtit era unghundar vara där mer på heltid?

Jag tog sparad semester på halvtid så jag jobbade 50 % i 3 v. Mycket hemifrån, och övrig tid hos hundvakt. Ensamhetstränade från start och hon fick lära sig att klara sig själv ett par timmar ganska snabbt. Efter ett par v med heltidsjobb (då hon var hos hundvakt när jag inte kunde jobba hemifrån) hade jag semester i ytterligare 4 v, på heltid. Men med barn, så hon fick inte 100 % uppmärksamhet då heller. Jag tror det är bra om man kan vara hemma mycket, men jag tror också att det är bra om de får komma in i vardagsruljans så snabbt som möjligt.

Jag tog sparad semester på halvtid så jag jobbade 50 % i 3 v. Mycket hemifrån, och övrig tid hos hundvakt. Ensamhetstränade från start och hon fick lära sig att klara sig själv ett par timmar ganska snabbt. Efter ett par v med heltidsjobb (då hon var hos hundvakt när jag inte kunde jobba hemifrån) hade jag semester i ytterligare 4 v, på heltid. Men med barn, så hon fick inte 100 % uppmärksamhet då heller. Jag tror det är bra om man kan vara hemma mycket, men jag tror också att det är bra om de får komma in i vardagsruljans så snabbt som möjligt.
Ja det tänker jag med, sen har vi ju redan lyxigt med rätt mycket hemmatid, jag och sambon jobbar inte hemma samtidigt särskilt ofta men det händer, är han hemma ledig förmiddag är jag ofta på kontoret och jobbar hemma när han jobbar dagtid exempelvis. Vi har dock en hundgård där vår hund är de gånger vi båda är borta på jobb, men det blir ju max några timmar dagtid. Dock behöver ju valpen såklart lära sig vara där också.

Ensamträning kommer jag vara bättre med än jag var när vi hade den hane som vi flyttade till sambons syster, han var så van att alltid ha vår andra hund med sig så han blev knappt ensamtränad. Lärdom för framtiden!

Liknande trådar

• En hund till?
  • Vågar man bli hundägare?
  • Hundrelation
  • Bråkande hundar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat