Heej, hur har alla gjort med valpen när ni får hem besök? Ösa på med tips tack
Har en 5 månaders vallhund hemma som är annars glad i folk. Märkte dock igår när besök kom hem (har inte haft jäättemycket besök) så gick vi ut först för att möta besöket. Hade honom att vara vid min sida med aktivitet mot mig, men började skälla rejält när jag sa hej åt besöket. Fick lugnt uppmärksamheten tillbaka till mig sen och vi gick in tillsammans, då ingenting, glad i besöket etc.
Upplever dock att han blev lite skraj att nån plötsligt kom. Kan också vara inne i nåt spökskede också.
Tänker lite om jag ska fortsätta så här en stund eller ändra taktik :-) Ösa tips och ideer på hur ni gör, tack. Vill helst att hunden inte ska bry sig i vem som kommer, det tar jag hand om.
Min hund är rätt harig när det kommer folk hem hit, springer inte fram till folk ute heller utan stannar på behörigt avstånd. Det släpper när hon träffat dem någon gång men just hembesök är hon mest skeptisk mot. När det kommer främmande hit hälsar jag först, dvs hon får vänta på sin tur. Sen får hon gå fram och hälsa när hon vill, det enda jag ber besökarna att inte göra är att gå efter eller tvinga sig på. Då ger det sig fort