Bukefalos 30 år!

Ser att fler undrar när man ska kontakta uppfödare har tänkt på samma sak! Vi vill skaffa en lappsk vallhund nästa år men det är ju en hyfsat liten ras så vet inte hur tidigt man ska börja! Men låter på era inlägg ovanför som det bara är positivt att höra av sig i god tid! ☺️ hade gärna tagit en valp i år men vill att min nuvarande hund ska komma ur sin unghundsfas.

Nu har valparna öppnat ögonen :love:. Om tre veckor ska jag åka och hälsa på hela gänget hos uppfödaren. Längtar!
FB_IMG_1768422464819 (1).webp

Åh, vilket huvudbry. Det är en kull på g som kan vara av intresse men som självklart kommer att vara leveransklar vid helt fel tidpunkt. Men men, jag ska ha den i bakhuvudet ändå, bara om det skulle falla sig så att det ändå går att lösa.

Jag är fortfarande inte helt säker på ras men har i alla fall insett att en stor del av problemen i träningen med nuvarande hund beror på att han blir påverkad av min sinnesstämning. Jag kan bli bättre på att hålla masken men aldrig så att det lurar en inkännande typ, så jag får nog stryka alla tankar på en mjuk och följsam ras. Får bli proffs på att träna betongskallar istället? 🤔

Åh, vilket huvudbry. Det är en kull på g som kan vara av intresse men som självklart kommer att vara leveransklar vid helt fel tidpunkt. Men men, jag ska ha den i bakhuvudet ändå, bara om det skulle falla sig så att det ändå går att lösa.

Jag är fortfarande inte helt säker på ras men har i alla fall insett att en stor del av problemen i träningen med nuvarande hund beror på att han blir påverkad av min sinnesstämning. Jag kan bli bättre på att hålla masken men aldrig så att det lurar en inkännande typ, så jag får nog stryka alla tankar på en mjuk och följsam ras. Får bli proffs på att träna betongskallar istället? 🤔
Det ju såklart olika individer i en ras också. Vi har en mjuk, inkännande bc och en som är helt obrydd över min sinnestämning.
Sen kan ju en hög arbetsmoral faktiskt göra att de skiter i olika störningar tex förarens sinnestämning. Min workaholic till corgi struntade fullständigt i om jag var som en urvriden disktrasa eller aspepp bara hon fick träna 😅.

Så mycket enklare med betongskallar, man kan göra fel o dom bara ok, dom tar sällan åt sig, jag älskar betongskallar :love:

Det ju såklart olika individer i en ras också. Vi har en mjuk, inkännande bc och en som är helt obrydd över min sinnestämning.
Sen kan ju en hög arbetsmoral faktiskt göra att de skiter i olika störningar tex förarens sinnestämning. Min workaholic till corgi struntade fullständigt i om jag var som en urvriden disktrasa eller aspepp bara hon fick träna 😅.

Ja, såklart är det så. :) Det kommer bli klurigt att beskriva vad jag söker för en uppfödare när det blir aktuellt med intresseanmälan. Följsam och arbetsvillig men ändå ganska hård, det är nog svårt att få ihop i dom flesta raser som jag håller ett öga på nu. Jag hoppas att vilken uppfödare det än blir är bra på att matcha rätt valp till rätt hem. Skulle jag välja helt själv så är risken att det blir en till Ferdinand, så liten tilltro har jag till min förmåga som hundförare. :nailbiting:

Jag är så valpsugen!
Bytt jobb vilket kommer möjliggöra valp, men behöver först vänta på att provanställningen övergår till fast nu i vår. Hoppas på en sommarvalp!
Tanken är en bc hane, jag har däremot inte koll på nån kombo eller liknande, eller uppfödare. 🙈
Jag tycker inte jag har så mycket bättre koll på uppfödare eller linjer än när jag köpte min första.
Jag hade gärna haft från en bra uppfödare i närheten så att jag kan få en del stöttning. Då tänker jag inom en 2h radie. Så skåne/halland/småland/Blekinge.
Vill inte ha från "matadorhanar", eller där det är väldigt inavlat (tycker det är sjukt när man tittar på stamtavlor och kan inte förstå att det inte ses som ett större problem).
Vill inte ha en för tuff hund samtidigt som jag inte vill ha en vek hund.
Tycker det är rimliga krav?
Vet dock inte riktigt vilken ände jag ska börja i.

Jag är sugen på valp, men antar att det är mer rimligt med nästa år än detta. Tycker det är lite oklart när man bör höra av sig till uppfödare dock, får höra olika hela tiden. Vad tycker ni är en rimlig tid? Man kan ju behöva stå i kö ett tag. Jag tittar på arbetande-/brukshundar (om det är skillnad).

(Hoppas frågan är ok i tråden)

Svarar som uppfödare :) Jag uppskattar tidig kontakt för det visar på att man är intresserad av en valp från just mig och inte bara en valp vilken som helst. Det uppskattas också om man faktiskt varit inne och läst på hemsidan/hunddata osv för det visar ju att man har ett genuint intresse.

Till min kommande kull t ex har jag flera som stått i kö i över 1-1,5 år för de vill absolut ha en valp från just den här tiken :) :heart

Jag är sugen på valp, men antar att det är mer rimligt med nästa år än detta. Tycker det är lite oklart när man bör höra av sig till uppfödare dock, får höra olika hela tiden. Vad tycker ni är en rimlig tid? Man kan ju behöva stå i kö ett tag. Jag tittar på arbetande-/brukshundar (om det är skillnad).

(Hoppas frågan är ok i tråden)
Jag visade intresse i maj -23 för kullen som Lita kommer från. Hon är född september -24. :) Nu är detta ju ingen arbetande ras men många har haft långa köer inom vår ras också, man har fått vänta ett tag (särskilt de som inte haft rasen innan). Så jag tror inte alls det är fel att höra av sig i god tid oavsett ras.

Liknande trådar

• Valp 2027
  • Hästvalet 2026 – vilken hästpolitik står du närmast?
  • Det bästa med sommaren 2026
  • Mål och planer 2026

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka