Bukefalos 28 år!

Valp - hur gör man?

monster1

Trådstartare
Plötsligt blev jag med valp. Det är sambons men han jobbar och är borta minst tolv timmar per dag. Jag har jullov och är därmed hemma med valpen.
Valle valp är dansk-svensk gårdshund söt som få och verkligen en riktigt plåga när det vill sig illa, han är 10 veckor gammal.
Jag kan ingenting om hundar direkt. Har läst lite i böcker nu innan valpen flyttade in. Men de säger mest emot varandra, hur vida man skall morra, lägga valpen på rygg, distrahera den eller nochalera den. Själv har jag nog provat alla dessa saker med blandade resultat, jag tycker mest han blir ännu hårdhäntare om man morrar eller lägger ned honom!?
Vad är då problemen?
Han är väldigt busig så klart och biter en i händer, kläder, hår och ansikte (om man råkar sticka dit det). Han jagar katterna och skäller ut dem (det funkar bra med mina föräldrars katter för de springer inte utan ger honom helt enkelt en propp om de tycker att han blir för jobbig, men mina är för snälla och flyttar sig bara upp på högre höjd och ger han en propp först när de känner sig väldigt trängda). Han äter på soffan och annat som ser trevligt ut (han har tuggben och pipleksaker så det finns allternativ). Sen undrar jag hur och när man skall börja vänja dem vid att vara ensama, samt hur länge de skall/kan vara ute. Valle är frusen och tycker mest det är kallt ute så det blir oftast korta stunder. Han har fått en tröjärm som klädsel men trots det så är det kallt. När skall/kan man lära dem vara ensamma i bilen och hur länge (nu är det ju kallt sedan blir det ju varmt)?
Nu är jag med honom nästan hela tiden, annars gråter han. Kan man förvänta sig att han skall kunna vara för sig själv i ett rum utan att man är där?
/ undrande ofrivillig hundägare
 
Senast ändrad:
Sv: Valp - hur gör man?

en valp ska inte lämnas ensam alls egentligen första månaderna, mer än några minuter här och där som skall ökas succesivt, annars riskerar man få en orolig, bjäbbig och nervös hund vilket oftast märks på att hunden tuggar sönder saker hemma.
Vad händer när ditt jullov är över? valpen kan inte vara ensam längre stunder så snart. Dåligt planerat av din sambo sånna fall. Dessutom otroligt dåligt att skaffa hund när bara en i familjen vill det.... kommer säkert uppstå mkt konflikter då ni inte vart ense om att bli med hund.
 
Sv: Valp - hur gör man?

När mitt jullov är över om tre veckor kommer han att ha fått alla sina vaccinations sprutor och kan då vara hemma oss vänner eller släktingar till oss (det är väll inte helt bestämt vem än, sambon gillar sista minuten lösningar...). Men nu har han inte fullgott vaccinationsskydd och får därför inte träffa andra hundar.
Jag tycker att det är helt ok att ha en hund boende hos mig men hade inte tänkt att bli den som var hundhavande eftersom jag har hästar och inte alls har tid att ta hand om någon hund. Men nu är saker som de är så...
Problemet är att jag just nu känner mig helt låst vid huset eftersom valpen bara fryser ute och jag kan inte ens gå ut och fodra hästarna då han bara gråter när han måste stanna i stallet när jag går ut med höet i hagen (2-3 meter bort från honom). Eller som nu när han piper för att han inte får sitta i mitt knä när jag sitter vid datorn, är det normalt? :confused:
 
Sv: Valp - hur gör man?

Hm, sambons valp men han jobbar?? Låter som dålig planering tycker jag. Okej, alla är första-gångs-hundägare nån gång, men för mig låter det som om det inte är genomtänkt ordentligt.... :crazy:
(Väntar tex. min valp om 3 veckor, men det är sen länge planerat in i minsta detalj....)

Man får öva, varje dag att lämna valpen ensam, korta korta stunder. Bara några minuter. Men den ska inte vara ensam första tiden, innan den slagit sig till ro i sitt nya hem.
När de är små ska de ut när det finns behov, vilket brukar vara flera gånger om dagen. En regel är att alltid gå ut efter lek, sömn och mat, för att träna rumsrenheten.
Sysselsättning kan man hålla på med inne, öva sitt, ligg osv.
 
Sv: Valp - hur gör man?

Sambon är egenföretagare och tyvärr så ramlade det ned ett extremt välbetalt konsultjobb precis när hunden skulle levereras. Själv pluggar jag och drar därmed inte in särskillt mycket pengar. Men om vi släpper anledningen till att jag fått valpen på halsen ett tag så kanske någon kan ge mig några råd om hur jag skall hantera saker som att han tuggar på mig och jagar katterna i ett. Dessutom så har han börjat jucka på saker mer eller mindre frenetiskt. Bajsandet och kissandet har vi relativ kontroll på underförutsättning att jag tar ut honom direkt efter matning eller sovning, oftast om han nu kissar inne så gör han det på tidning. Ute håller han sig runt en mest men leker inte utan går mest runt och sniffar på saker, sen blir han helt sjövild när vi kommer in i stället. Sedan läste jag någonstans att valpar inte skall leka varje dag, vår valp gör inte annat än leker under sin vakna tid!?
Mera problem är att han gräver i soffan och sticker upp näsan på soffbordet och snor saker. Hur gör förövrigt valpägare som behöver handla? Eller finns det inga singelhundägare?
 
Sv: Valp - hur gör man?

Jag skulle nog bara ta bort honom och säga nej när han biter på dig. Soffan skulle jag nog försöka rädda genom att spruta på lite ättika med hjälp av en blomspruta.
Ensamträning är väldigt olika från hund till hund. En valp ska ju inte lämnas ensam alls.
För mig räcker det med dom stunder valpen lämnas när jag går på toaletten eller duschar.
Det tar olika lång tid för alla hundar att vämja sig med att vara ensamma. Mina har inte lärt sig än. Den ena är 9 månader och den andra är 5 månader.
En del lär sig aldrig.

Mia.
 
Sv: Valp - hur gör man?

Hur gör förövrigt valpägare som behöver handla? Eller finns det inga singelhundägare?

Finns det säkert, men då får man låna in "barn"vakt.

Att köpa valp är som att få spädbarn. Man kan inte lämna dem i en sek. den första tiden.
 
Sv: Valp - hur gör man?

Alla har sina egna trix hur man hanterar valpar/hundar, och det den ena tycker fungerar jättebra tycker någon annan är helt förkastligt... Om jag har en valp som hela tiden biter i mina händer försöker jag få den att förstå att det är lite obehagligt att bita i mig, genom att hålla kvar handen i valpens mun. När valpen försöker spotta ut handen men inte lyckas, tycker den att den där handen var ju ingen rolig grej. Och att varje gång man biter i handen stannar den kvar i munnen, så då är det inget kul att bita i handen längre. Överhuvudtaget bör du undvika att tjoa, skrika, rycka undan handen/benet/foten eller vad det nu är valpen biter i. Då tycker ofta valpen att det är jättelivat och skoj och fortsätter "jaga bytet". Utan istället lugnt säga nej, ta bort valpen från det den biter på och kanske avleda med något annat att bita på istället (fast efter femtioelfte gången valpen biter på något kanske det där nejet inte låter lika lugnt och tålmodigt längre... :angel: :D ).

Jag förstår inte varför valpen inte skulle få leka varje dag, för det är naturligt för en valp att leka, det är valpens sätt att utforska världen. Men det bör väl inte gå allt för vilt till så att valpen blir allt för uppstressad, och det är viktigt att valpen lär sig ta det lugnt och vila också.

Mycket utav valpens beteende beror på att den är just valp - en liten bebis - och klarar inte riktigt av att uppföra sig som en ordentlig vuxen, så ibland får man ha lite tålamod och överseende.

En del valpar är pipiga, somliga av osäkerhet. Du ska vara valpens kärleksfulla trygghet som den förstår att den kan lita på. Men om man hela tiden släpper allt man har och lyfter upp valpen varje gång den piper kan det bli så att välpen lär sig att "när jag piper får jag uppmärksamhet och får komma upp i knät", och det snarare förvärrar pipandet. Om valpen får följa med dig ut i stallet och vara 2-3 meter ifrån dig när du fodrar tycker jag inte att det ska vara något problem. Då skulle jag nog gjort det jag skulle och låtit valpen pipa... Valpen måste ju även få lära sig hur livet och vardagen fungerar.
 
Sv: Valp - hur gör man?

Jo, fast bebisen får man ju ta med sig in i affären... Jag har aldrig insett exakt hur låsta hundmänniskor är iallafall i valpfasen, jag är ju en kattmänniska...
 
Sv: Valp - hur gör man?

När våra hundar var små å tuggade på allt :smirk:
Trösklar,golvlister ,stolar mm.
Så köpte jag sorpack av vitpeppar.
Sen hälde jag massor av vitpeppar där valpen ville tugga.
Våra valpar gillade det inte å slutade ganska fort.
Men det gäller att hålla på att hälla ut pepparn eftersom den lätt rinner av.
Å det var ganska stora mängder jag använde.
Var det för lite så kunde det hända att hon tuggade iallafall.
Värt att testa tycker jag.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 329
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 141
Senast: Amaranthe
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 910
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 931
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp