Valp som mottar och biter när han väcks.

Ja vi har småhundar i släkten. Den ena la sig överallt, en vuxen hund. Och så fort nån kom nära visade han tänderna. Man måste ju kunna gå i ett kök utan att riskera att bli biten i foten? Han morrade, visade tänderna och gjorde typ utfall. Nån gång tror jag att han högg med. Vi tyckte att hon borde uppfostrat honom.
Jag tänker att det är en hund som är otrygg och osäker utifrån det du beskriver. Så jag hade börjat i den ändan.
 
Håller med det @Halfrek skrev.

Tycker också du formulerar dig lite lustigt när du skriver att självklart ska en hund få äta och sova ifred, men att den också inte ska reagera på att bli väckt och buren? Lite motsägelsefullt.

En 10 åring är stor nog att förstå när valpen ska lämnas ifred och mindre barn 1-3, tycker jag inte ska vara i närheten av sovande och ätandes hundar , då får man sin förälder vara vaken och "på" och lyfta bort ungen är dom på väg mot en hund som sover/äter.

En valp biter och busar mycket och en labbe är ju ganska stor i förhållande till små barn även som valp, varför ska hon gå runt och bära på han när han sover? Taskigt tycker jag, om han nu sover bra i hallen, kan han väl lika gärna ligga där också går man runt han och låter han sova? Och Jo man måste alltid respektera hunden, vad är det du menar du ska säga till på skarpen om? Till hunden då? Generellt gör inte hundar utfall utan anledning, osäker på om jag nånsin sett en valp göra ett hotfullt utfall, jag tänker det i så fall kan komma av att man konsekvent ignorerat hundens gränser. Att små hundar visar tänder och morrar mot småbarn tycker jag tyder på att den hunden har haft dåliga upplevelser av barn, dvs kanskje lite som brister hos ägare mer än hund. Och om det är endast då dom sover/äter, jamen låt dom vara ifred då :)
 
Tack för tipsen.

Det känns som att om man inte säger till på skarpen så tillåter man det beteendet. Men jag förstår att det låter idiotiskt när jag säger det, men lite så tänker jag. Men det inte sagt att folk ska då göra hur dom vill med honom.

Ja det är fullständigt idiotiskt, utifrån att valpen är 10 veckor gammal och gör så under de omständigheter den utsätts för.

Jag tycker du ska visa din sambo tråden och om inte annat att ni läser på lite om valptrygghet.
Att korrigera en sån liten bebis "peta till den/fya", när den pga de yttre omständigheterna redan blivit rädd och osäker, gör att valpen får ännu mer obehag och blir ännu mer osäker och otrygg. Den förstår inte varför. DÅ ger ni en bra grund för framtida problem med hunden som är svåra att reparera!

Det är HELT oacceptabelt att tillåta att ett barn springer fram och stör/lyfter en sovande valp.
 
Ok så det har inget med "rang" att göra. Nej hon har behandlat honom fel helt klart. Men nu vet hon att hon ej ska bära omkring och väcka honom.

Det finns ingen rang över arterna. Det finns mängder av vetenskap som skrotar alla rangteorier och idéer om att hundar försöker "ta över" eller att ägaren behöver vara flockledare. Det är gammal skåpmat.

Er valp är otrygg med dottern. Därav hans beteende. Dottern behöver backa rejält i sitt engagemang i honom hur kul det än är med valp i huset.

Tysta inte en hunds kommunikation som morr utan lystna istället på den och försök förstå vad den känner och menar. Skräcken är en vuxen labbehane som inte törs säga ifrån och varna er i framtiden om ni gör "övertramp".
 
Jag undrar vad ni har för åsikter i frågan.
Vår 10 v labbe sover ofta i hallen, han har en egen plats men väljer att sova där. När dottern på 10 år väckt honom har han morrat på ett sätt som man upplever ilsket. (Bara not henne) Även om det sägs att valpen inte kan vara aggressiv. Även biter mot henne.
Sambon har då markerat bestämt att det inte är ok. Självklart ska en hund som sover eller äter vara ifred, men vi har många småbarn i släkten 1-3 år. Om man inte får säga till på skarpen utan alltid respektera och låta en hund vara, hur blir det då om småbarnen kommer nära? Ska man låta en hund morra och göra utfall?
Jag har vänner som haft småhundar som allitd visade tänderna så fort nåt barn kom nära när dom ville vila eller äta.

Det är ju knappast ok. Lite orolig för att det ska bli så om man inte "tillrättavisar"

Vad gör man i detta fall? Sambon tycker att dottern ska få lyfta honom när han sover utan att han ska visa tänderna och hugga mot henne. Det är inte ok på något vis även om en hund självklart ska få sova ifred. I hallen är det mycket spring och han lägger sig som sagt där självmant.

Vad gör man?

Risken är att hunden slutar morra och bara biter direkt, om man säger till när den morrar och visar att den inte vill.
 
Jag berättade om detta för sambon. Han undrade vad ni andra tänker om hundar som tex morrar och visar tänderna när den äter och folk går förbi. Om ni vara backar då.
Han tycker inte heller att folk ska störa honom när han sover men menar på OM det händer vill han inte att vår hund ska morra och visa tänderna ev, bita andra.
 
Jag berättade om detta för sambon. Han undrade vad ni andra tänker om hundar som tex morrar och visar tänderna när den äter och folk går förbi. Om ni vara backar då.
Han tycker inte heller att folk ska störa honom när han sover men menar på OM det händer vill han inte att vår hund ska morra och visa tänderna ev, bita andra.
Generellt sätt brukar jag låta djur som äter och sover vara ifred. Vad menar du med går förbi?
Jag har låtit mina katter och hundar få äta i en lugn del av köket.
Angående sova så förstår jag fortfarande inte varför ni ska störa vid sömn? Om jag någon gång behövde väcka min hund så ropade jag hennes namn eller lät lite med kopplet. Så fick hon vakna ifred och lugn och ro.
 
Jag berättade om detta för sambon. Han undrade vad ni andra tänker om hundar som tex morrar och visar tänderna när den äter och folk går förbi. Om ni vara backar då.
Han tycker inte heller att folk ska störa honom när han sover men menar på OM det händer vill han inte att vår hund ska morra och visa tänderna ev, bita andra.

Inser han inte att det är skillnad på en 10 veckors valp, som precis bytt miljö och som behöver få känna sig trygg i sin nya miljö (och det ger ni inte valpen) och en vuxen hund så ska han nog inte ha valp.
 
Jag berättade om detta för sambon. Han undrade vad ni andra tänker om hundar som tex morrar och visar tänderna när den äter och folk går förbi. Om ni vara backar då.
Han tycker inte heller att folk ska störa honom när han sover men menar på OM det händer vill han inte att vår hund ska morra och visa tänderna ev, bita andra.

Om ni skapar en trygg relation med valpen nu och den blir säker på att den får sova ifred och att ingen kommer ta dens mat kommer den inte ha någon anledning att morra och bita i framtiden.

Går jag förbi en hund som morrar när den äter ser jag till att ignorera den och låta den äta sin mat. Varför skulle jag backa?
 
Jag berättade om detta för sambon. Han undrade vad ni andra tänker om hundar som tex morrar och visar tänderna när den äter och folk går förbi. Om ni vara backar då.
Han tycker inte heller att folk ska störa honom när han sover men menar på OM det händer vill han inte att vår hund ska morra och visa tänderna ev, bita andra.

Jag hoppas att ni snart börjar er valpkurs. Det är bra för alla inblandade att få ta del av lite nyare tänk kring fostran. Jag hoppas verkligen att ni får en bra kursledare som inte är fostrad i gamla skolan med rangtänk osv (ingen kritik mot er utan bara reflektion).

Personligen tänker jag att en hund som visar resursförsvar gör det för att den behöver. Tex att den tagits ifrån mat, leksaker, godis etc och nu har ett behov att försvara det då den lärt sig att inget den har får den ha ifred... Våra hundar har aldrig haft resursförsvar mot människor i flocken, men de har också alltid fått vara ifred vid mat och liknande situationer. Inget okynnes-bortplockande av ben osv. Behöver jag ta ifrån hunden nåt gör jag det i utbyte mot nåt annat som hunden tycker är värt att byta ut mot, tex godis eller leksak.

Det är lätt att tänka fel (ja det gör vi alla) men så mkt bättre att en då kan tänka om. Eran valp är så liten ännu så om ni lägger om ert tänk i den här frågan är jag tämligen säker på att det inte blir ett bekymmer.

OM det händer att nån måste störa valpen i tid och otid får ni planera om så att det inte händer i tid och otid. Vara förutseende helt enkelt. Det kan inte vara så att det bara råkar händ en massa plumpa olyckor hela tiden. Och om hunden är van att få vara ifred så kommer den antagligen inte att gå i taket för de fåtalet ggr saker händer utöver det normala. Så tänker jag.
 
Jag berättade om detta för sambon. Han undrade vad ni andra tänker om hundar som tex morrar och visar tänderna när den äter och folk går förbi. Om ni vara backar då.
Han tycker inte heller att folk ska störa honom när han sover men menar på OM det händer vill han inte att vår hund ska morra och visa tänderna ev, bita andra.
Skulle min hund morra när han äter så skulle jag sätta mig ner och fundera på vad jag har gjort för att få hunden att känna sig så pass osäker. Jag har förebyggt det från det att våran kom hem genom att droppa godbitar när jag går förbi matskålen och han äter. Jag har byggt upp det så långt att jag numera kan be honom backa undan från matskålen när han har fått mat, för då kommer det ännu godare saker. Just för att jag i en situation där det krävs att jag av någon anledningen måste plocka bort matskålen har så mycket positivt bagage att hunden tycker att det är rätt kul att jag kommer och plockar med matskålen.

När hunden känner sig trygg och lugn i att den får vara ifred så kommer den inte att morra de gånger den av någon anledning blir störd. Nu har ni redan lyckats lära er valp att morra, men genom att bygga upp lugn och trygghet framöver så hoppas jag att ni kan komma förbi det. En normal trygg hund morrar inte och visar inte tänder om den känner att den har kontroll över situationen.
 
Jag berättade om detta för sambon. Han undrade vad ni andra tänker om hundar som tex morrar och visar tänderna när den äter och folk går förbi. Om ni vara backar då.
Han tycker inte heller att folk ska störa honom när han sover men menar på OM det händer vill han inte att vår hund ska morra och visa tänderna ev, bita andra.
Genom trygghet, visst ni kan lära hunden att inte morra och vissa tänder innan den biter om nu sambon tycker det är bättre att hunden inte förvarnar.
 
Generellt sätt brukar jag låta djur som äter och sover vara ifred. Vad menar du med går förbi?
Jag har låtit mina katter och hundar få äta i en lugn del av köket.
Angående sova så förstår jag fortfarande inte varför ni ska störa vid sömn? Om jag någon gång behövde väcka min hund så ropade jag hennes namn eller lät lite med kopplet. Så fick hon vakna ifred och lugn och ro.

Det handlar inte om att kontinuerligt väcka en hund som sover, utan tillfällen där det råkar hända.
Lever man med småbarn dygnet runt så kan det hända att nån stör en hund som sover. Ja även fast det är vårt ansvar.
Vår labbe vi hade i 8 år morrade vid ett tillfälle då dottern försökte ta hans ben. Sambon sa till på skarpen och snällare hund får man leta efter. Det var såklart ingen som tog hand mat eller tog sig friheter. Men just då hände det, när hon var 1 år.

Det jag menar med att gå förbi en hund som äter är just vad jag skriver.

Det är inte trevligt att leva med ett djur som visar tänderna så fort nån går förbi hunden som äter. Vilket dessa småhundar gjort utan att nån sagt ifrån.

Hundarna äter i vardagsrum och kök. Inte bakom ett galler. Folk ska självfallet inte störa en hund som äter. Men också kunna gå förbi utan att bli rädda.

En självklarhet i mina ögon.
 
Det handlar inte om att kontinuerligt väcka en hund som sover, utan tillfällen där det råkar hända.
Lever man med småbarn dygnet runt så kan det hända att nån stör en hund som sover. Ja även fast det är vårt ansvar.
Vår labbe vi hade i 8 år morrade vid ett tillfälle då dottern försökte ta hans ben. Sambon sa till på skarpen och snällare hund får man leta efter. Det var såklart ingen som tog hand mat eller tog sig friheter. Men just då hände det, när hon var 1 år.

Det jag menar med att gå förbi en hund som äter är just vad jag skriver.

Det är inte trevligt att leva med ett djur som visar tänderna så fort nån går förbi hunden som äter. Vilket dessa småhundar gjort utan att nån sagt ifrån.

Hundarna äter i vardagsrum och kök. Inte bakom ett galler. Folk ska självfallet inte störa en hund som äter. Men också kunna gå förbi utan att bli rädda.

En självklarhet i mina ögon.
För mig handlar det om en hund som är otrygg och osäker. Samt som beter sig så för att någon passerat den gräns som hunden känner sig trygg med.
Det hunden signalerar till er är - jag är inte trygg nu - detta är obehagligt -jag litar inte på er etc.
 
Det är inte trevligt att leva med ett djur som visar tänderna så fort nån går förbi hunden som äter. Vilket dessa småhundar gjort utan att nån sagt ifrån.

Hundarna äter i vardagsrum och kök. Inte bakom ett galler. Folk ska självfallet inte störa en hund som äter. Men också kunna gå förbi utan att bli rädda.

En självklarhet i mina ögon.

Hur trevligt har de hundarna haft det innan de vande in dessa beteenden? Det är mkt som historien inte förtäljer. Ofta visar djur sådana beteenden för att de tvingats till det av dåliga erfarenheter. Jag håller med dig om att det är otrevligt för alla inblandade, men jag har mkt svårt att tro att hundar skapat dessa beteenden utan orsaker...

Men om det inte går att säkerställa att en valp får vara ifred då måste det kanske ges mat bakom galler en period? Valpen lägger ingen värdering i galler, det är vi människor som gör det. Det handlar inte heller om att resten av livet behöva leva bakom galler, utan om att bli trygg i att få ha sin resurs (maten i dehär fallet) ifred. Om hunden inte skapar ett behov av att försvara sig så kommer den inte göra det. Och ni som ägare måste tillrättalägga situationen så att denna vana kan skapas.

Edit: Många djur tycker helt enkelt heller inte om att leva och vistas kring barn, med alla ljud och spring som de bidrar med. Det går helt enkelt inte att få dem trygga. Isf måste ju djuret omplaceras, det går ju ej att omplacera barnen.
Nu tror jag inte alls att så är fallet med er valp som bara är 10 veckor nu. Men jag är helt övertygad om att en måste tillrättlägga situationen så att valpen kan vara trygg i miljön trots att det finns barn. En valp föds inte med nån automatisk varsamhet om just barn, den lär sig genom erfarenheter av livet om barn är läskiga eller ej. Får den lära sig tidigt att barn är olustiga så ja, då kommer den antagligen att tycka det senare med. Ert ansvar som föräldrar är att se till att det blir en bra grund, och ja det är så att ibland kanske ni måste ta till udda metoder tex låta valpen sova bakom grind eller äta mat bakom grind. Inte hela livet men just nu.

Ovanstående är en reflektion kring din kommentar ang hundar och barn.
 
Senast ändrad:
En normal trygg hund morrar inte och visar inte tänder om den känner att den har kontroll över situationen.


Min valp morrar inte när han äter men dessa i släkten gjorde det. Jag kan också ta hand mat utan problem. Även råka störa honom när han sover. Han sover utspritt både på mage och rygg och flera som kommer förbi har sagt att han verkar ha ett bra psyke.
Därför förvånade när mig när han plötsligt började morra, uppenbarligen är det inte normalt. Men att dottern vart på honom för mkt antagligen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 559
Senast: Ridinglady
·
Övr. Hund Börjar med en varning för långt inlägg, behöver dels råd och dels skriva av mig lite och Buke är ju klokt, det vet man ju. Jag och min...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 546
Senast: Piaff
·
Hundträning Min valp(flatcoated retriever) är 12 veckor nu och har fått sina sprutor så i helgen fick han och hans bror (bror från samma kull som...
Svar
18
· Visningar
1 858
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 457
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2023 -den andra
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp