Valp som mottar och biter när han väcks.

Det handlar inte om att kontinuerligt väcka en hund som sover, utan tillfällen där det råkar hända.
Lever man med småbarn dygnet runt så kan det hända att nån stör en hund som sover. Ja även fast det är vårt ansvar.
Vår labbe vi hade i 8 år morrade vid ett tillfälle då dottern försökte ta hans ben. Sambon sa till på skarpen och snällare hund får man leta efter. Det var såklart ingen som tog hand mat eller tog sig friheter. Men just då hände det, när hon var 1 år.

Det jag menar med att gå förbi en hund som äter är just vad jag skriver.

Det är inte trevligt att leva med ett djur som visar tänderna så fort nån går förbi hunden som äter. Vilket dessa småhundar gjort utan att nån sagt ifrån.

Hundarna äter i vardagsrum och kök. Inte bakom ett galler. Folk ska självfallet inte störa en hund som äter. Men också kunna gå förbi utan att bli rädda.

En självklarhet i mina ögon.

Det är ERT ansvar hur er hund blir, beroende på hur ni håller den och vilka situationer ni utsätter den för. Återigen - ni har en liten BEBIS valp - 10 veckor!
Se till att ta till er information och råd eftersom ni är så pass rådvilla, så att ni kan ge valpen en trygg miljö och gör att den blir en lugn, trygg och tillitsfull hund.

Jag tycker inte, utifrån dina inlägg som att det är din "sambo" enbart som uttrycker att det är något fel med valpens beteende, att den bör korrigeras osv. Du uttrycker mycket av precis samma åsikt i dina inlägg.
 
Min valp morrar inte när han äter men dessa i släkten gjorde det. Jag kan också ta hand mat utan problem. Även råka störa honom när han sover. Han sover utspritt både på mage och rygg och flera som kommer förbi har sagt att han verkar ha ett bra psyke.
Därför förvånade när mig när han plötsligt började morra, uppenbarligen är det inte normalt. Men att dottern vart på honom för mkt antagligen.

I vilket syfte tar du hans mat när han äter? Det är ett utmärk och väl beprövat sätt att skapa ett resursförsvar?
 
Hur trevligt har de hundarna haft det innan de vande in dessa beteenden? Det är mkt som historien inte förtäljer. Ofta visar djur sådana beteenden för att de tvingats till det av dåliga erfarenheter. Jag håller med dig om att det är otrevligt för alla inblandade, men jag har mkt svårt att tro att hundar skapat dessa beteenden utan orsaker...

Men om det inte går att säkerställa att en valp får vara ifred då måste det kanske ges mat bakom galler en period? Valpen lägger ingen värdering i galler, det är vi människor som gör det. Det handlar inte heller om att resten av livet behöva leva bakom galler, utan om att bli trygg i att få ha sin resurs (maten i dehär fallet) ifred. Om hunden inte skapar ett behov av att försvara sig så kommer den inte göra det. Och ni som ägare måste tillrättalägga situationen så att denna vana kan skapas.

Edit: Många djur tycker helt enkelt heller inte om att leva och vistas kring barn, med alla ljud och spring som de bidrar med. Det går helt enkelt inte att få dem trygga. Isf måste ju djuret omplaceras, det går ju ej att omplacera barnen.
Nu tror jag inte alls att så är fallet med er valp som bara är 10 veckor nu. Men jag är helt övertygad om att en måste tillrättlägga situationen så att valpen kan vara trygg i miljön trots att det finns barn. En valp föds inte med nån automatisk varsamhet om just barn, den lär sig genom erfarenheter av livet om barn är läskiga eller ej. Får den lära sig tidigt att barn är olustiga så ja, då kommer den antagligen att tycka det senare med. Ert ansvar som föräldrar är att se till att det blir en bra grund, och ja det är så att ibland kanske ni måste ta till udda metoder tex låta valpen sova bakom grind eller äta mat bakom grind. Inte hela livet men just nu.

Ovanstående är en reflektion kring din kommentar ang hundar och barn.
Det jag vet är att hon aldrig nånsin sa till. För hon anser att barn ska låta hundar vara ifred och att hundar ska få markera. Hon har själv flera hundar och småbarn. Och alla hundar beter sig på detta vis.
 
Min valp morrar inte när han äter men dessa i släkten gjorde det. Jag kan också ta hand mat utan problem. Även råka störa honom när han sover. Han sover utspritt både på mage och rygg och flera som kommer förbi har sagt att han verkar ha ett bra psyke.
Därför förvånade när mig när han plötsligt började morra, uppenbarligen är det inte normalt. Men att dottern vart på honom för mkt antagligen.

Det Är helt normalt. Det enda valpen säger med morret är att dottern i detta fallet ska ge den utrymme. Inget annat. Den kommer inte att lära sig att "ta över" för att dottern visar respekt. Om dottern däremot Inte visar respekt, kommer valpen lära sig att "jag måste försvara mig och vara på min vakt". Det blir mkt otrevligt för alla.

Men jag förstår er med. Det är så inpräntat i oss människor många ggr att hundar ej får morra. En på mitt jobb (hundägare dessutom) tar illa vid sig varje gång min valp/unghund busar med en leksak och morrar. För han säger att hon inte ska morra åt honom. Nu är det tackolov så att jag alltid är med min hund, så jag kan tala om för min kollega att valpen busmorrar och det mot leksaken och ej mot honom. Men så känsligt är det uppenbarligen för människor att höra hundar morra. Det är djupt rotat. För er del handlar det om att ni får läsa på om hundars språksignaler och vad de betyder, då kommer ni avdramatisera valpens beteeende :)
 
Det är ERT ansvar hur er hund blir, beroende på hur ni håller den och vilka situationer ni utsätter den för. Återigen - ni har en liten BEBIS valp - 10 veckor!
Se till att ta till er information och råd eftersom ni är så pass rådvilla, så att ni kan ge valpen en trygg miljö och gör att den blir en lugn, trygg och tillitsfull hund.

Jag tycker inte, utifrån dina inlägg som att det är din "sambo" enbart som uttrycker att det är något fel med valpens beteende, att den bör korrigeras osv. Du uttrycker mycket av precis samma åsikt i dina inlägg.
Vår hund som vi hade i 8 år var världens lugnaste labrador. Och han blev "tillsagd" när han var liten att inte morra åt barnen.

En fantastisk snäll och trygg hund.
 
Det handlar inte om att kontinuerligt väcka en hund som sover, utan tillfällen där det råkar hända.
Lever man med småbarn dygnet runt så kan det hända att nån stör en hund som sover. Ja även fast det är vårt ansvar.
Vår labbe vi hade i 8 år morrade vid ett tillfälle då dottern försökte ta hans ben. Sambon sa till på skarpen och snällare hund får man leta efter. Det var såklart ingen som tog hand mat eller tog sig friheter. Men just då hände det, när hon var 1 år.

Det jag menar med att gå förbi en hund som äter är just vad jag skriver.

Det är inte trevligt att leva med ett djur som visar tänderna så fort nån går förbi hunden som äter. Vilket dessa småhundar gjort utan att nån sagt ifrån.

Hundarna äter i vardagsrum och kök. Inte bakom ett galler. Folk ska självfallet inte störa en hund som äter. Men också kunna gå förbi utan att bli rädda.

En självklarhet i mina ögon.

Om du tycker att det är en självklarhet att hunden inte ska behöva vara rädd att ni tar maten ifrån den så får ni helt enkelt låta hunden vara ifred och visa så att den inte behöver vara rädd för er.
 
Det Är helt normalt. Det enda valpen säger med morret är att dottern i detta fallet ska ge den utrymme. Inget annat. Den kommer inte att lära sig att "ta över" för att dottern visar respekt. Om dottern däremot Inte visar respekt, kommer valpen lära sig att "jag måste försvara mig och vara på min vakt". Det blir mkt otrevligt för alla.

Men jag förstår er med. Det är så inpräntat i oss människor många ggr att hundar ej får morra. En på mitt jobb (hundägare dessutom) tar illa vid sig varje gång min valp/unghund busar med en leksak och morrar. För han säger att hon inte ska morra åt honom. Nu är det tackolov så att jag alltid är med min hund, så jag kan tala om för min kollega att valpen busmorrar och det mot leksaken och ej mot honom. Men så känsligt är det uppenbarligen för människor att höra hundar morra. Det är djupt rotat. För er del handlar det om att ni får läsa på om hundars språksignaler och vad de betyder, då kommer ni avdramatisera valpens beteeende :)
Ja precis. Min gamla hund morrade alltid när vi hade dragkamp och folk trodde att han var arg fast det bara var lek.

Jo det är tyvärr djupt rotat.

Jag ska kolla upp det. Tack.
 
Vår hund som vi hade i 8 år var världens lugnaste labrador. Och han blev "tillsagd" när han var liten att inte morra åt barnen.

En fantastisk snäll och trygg hund.

Jättebra att det fungerade för den hunden. De har ju också olika trösklar för vad de tolererar precis som oss människor. Jag tänker i det fallet att det var ju bra att den blev trygg och bra med barn Trots sin fostran i frågan, inte att den blev trygg Tack Vare sin fostran. Det är en skillnad däri.
 
Min valp morrar inte när han äter men dessa i släkten gjorde det. Jag kan också ta hand mat utan problem. Även råka störa honom när han sover. Han sover utspritt både på mage och rygg och flera som kommer förbi har sagt att han verkar ha ett bra psyke.
Därför förvånade när mig när han plötsligt började morra, uppenbarligen är det inte normalt. Men att dottern vart på honom för mkt antagligen.
Men du frågade vad man skulle göra om hunden morrade och jag förklarade hur jag ser på saken. Ja antagligen har er dotter stört honom en eller flera gånger för mycket och det måste ni som föräldrar och hundägare ta ansvar för, inte hunden. Ja hunden reagerar olika beroende på vem det är som gör saker. Vår hund litar på mig till 100 %, på husse kanske till 80%, på barnen kanske 50 %. Det gör att jag kan göra saker med hunden som inte barnen och maken kan göra utan protester, för mitt förtroende kapital är större. Men jag gör även dagliga insättningar för att stärka känslan av att jag är trygghet och glädje. Så när jag behöver göra saker som gör ont, exempelvis göra rent sår, så får jag göra det. Skulle barnen försöka skulle det antagligen innebära att han skulle markera mot dem.
Många misstolkar det som rang och dominans, men det handlar om samarbete och kommunikation.
 
Jag hoppas att ni snart börjar er valpkurs. Det är bra för alla inblandade att få ta del av lite nyare tänk kring fostran. Jag hoppas verkligen att ni får en bra kursledare som inte är fostrad i gamla skolan med rangtänk osv (ingen kritik mot er utan bara reflektion).

Personligen tänker jag att en hund som visar resursförsvar gör det för att den behöver. Tex att den tagits ifrån mat, leksaker, godis etc och nu har ett behov att försvara det då den lärt sig att inget den har får den ha ifred... Våra hundar har aldrig haft resursförsvar mot människor i flocken, men de har också alltid fått vara ifred vid mat och liknande situationer. Inget okynnes-bortplockande av ben osv. Behöver jag ta ifrån hunden nåt gör jag det i utbyte mot nåt annat som hunden tycker är värt att byta ut mot, tex godis eller leksak.

Det är lätt att tänka fel (ja det gör vi alla) men så mkt bättre att en då kan tänka om. Eran valp är så liten ännu så om ni lägger om ert tänk i den här frågan är jag tämligen säker på att det inte blir ett bekymmer.

OM det händer att nån måste störa valpen i tid och otid får ni planera om så att det inte händer i tid och otid. Vara förutseende helt enkelt. Det kan inte vara så att det bara råkar händ en massa plumpa olyckor hela tiden. Och om hunden är van att få vara ifred så kommer den antagligen inte att gå i taket för de fåtalet ggr saker händer utöver det normala. Så tänker jag.
Väldigt tacksam för dina inlägg och kloka råd. Tack!
 
Jag tänker att man får visa alternativ för hunden!

Vi har småbarn och hon kan vara väldigt på hunden och hunden har fått lära sig att man får gå undan och då vara ifred när det blir för mycket. Vi har gjort så helt enkelt att så fort hon som valp visade minsta lilla tecken på att det var obehagligt så visade vi henne till hallen och berömde. Obs vi har inte låtit barnet härja efter valpen (hon kröp inte ens när valpen kom till oss så hade varit svårt) utan valpen har sökt upp barnet och vi var visat hur hon ska hantera situationen med barnet. Nu när barnet är äldre och ”jobbigare” så har hunden en trygghet hur hon ska hantera situationen med barnet när vi inte hunnit med alltid.

Inte riktigt samma situation men det kanske kan ge någon tanke.

Jag hade nog tänkt att dottern alltid får locka till sig valpen istället för att gå fram till den. Är ju fint när hon är så gammal att dottern förstår instruktioner från er :)
Med soffan, låt inte valpen få vara i soffan helt enkelt tills den är äldre och lätt sig lämpligt kommando för att ’gå ner’
Samt skapa ett rum/område centralt i huset där valpen alltid (!) får vara ifred.
 
Jag undrar vad ni har för åsikter i frågan.
Vår 10 v labbe sover ofta i hallen, han har en egen plats men väljer att sova där. När dottern på 10 år väckt honom har han morrat på ett sätt som man upplever ilsket. (Bara not henne) Även om det sägs att valpen inte kan vara aggressiv. Även biter mot henne.
Sambon har då markerat bestämt att det inte är ok. Självklart ska en hund som sover eller äter vara ifred, men vi har många småbarn i släkten 1-3 år. Om man inte får säga till på skarpen utan alltid respektera och låta en hund vara, hur blir det då om småbarnen kommer nära? Ska man låta en hund morra och göra utfall?
Jag har vänner som haft småhundar som allitd visade tänderna så fort nåt barn kom nära när dom ville vila eller äta.

Det är ju knappast ok. Lite orolig för att det ska bli så om man inte "tillrättavisar"

Vad gör man i detta fall? Sambon tycker att dottern ska få lyfta honom när han sover utan att han ska visa tänderna och hugga mot henne. Det är inte ok på något vis även om en hund självklart ska få sova ifred. I hallen är det mycket spring och han lägger sig som sagt där självmant.

Vad gör man?

Stackars hund, jag blir helt bedrövad! 😢😢 Och vilken hemsk sambo du har, han skulle inte vara i närheten av djur! 😡

Lär er dotter att inte störa djur varken när dom sover eller äter, usch! 😡
 
Otroligt viktigt att en valp får sova mycket och att låta den sova ifred. Eftersom barnets och valpens relation är rubbad pga felbehandling av den är det otroligt viktigt att lära barnet att en valp hur liten och söt den är, ska behandlas med respekt och omtanke. Jag skulle inte rekommendera att bara rakt av förbjuda barnet och hunden att umgås, visst kommer hunden vara bättre med att inte morra, men den ska inte vara fast i tanken att barn är obehagliga. Eftersom den kommer leva i många år och det är barn överallt i samhället. Så mitt tips för att reparera relationen mellan hunden och barnet och även förbättra hundens dåliga erfarenhet av barn är att först och främst inte röra valpen när den sover (ingen av er), aldrig lyfta den (bara vuxna kan göra det om/när det skulle behövas), se över varför valpen sover i hallen och inte på sin plats. Är platsen den har nu kopplad till att hunden blev hela tiden väkt av er, är det för mycket spring där, är bädden hård och inte inbjudande. Självklart är inte hallen optimal plats att sova på, därför borde du fundera på varför den ligger just där. Är det en plats där hunden har kopplat till att där är barnet eller alla ni minst, är det mycket spring och skrik resten av huset, kommer den ut för lite och därför sover nära dörren eller föredrar hunden att hellre vara ute än inne med er. För att hunden ska idag och i fortsättningen koppla barnet/n till något positiv hade jag bara låtit bara barnet ge mat och godis till hunden i några veckor. För att vända det negativa hunden känner inför barn idag till något positivt inför framtiden. Mat är en stor och viktig del av hundens liv och att låta barnet vara kärnan till massa gott kommer deras relation vara otroligt viktig och där med bättre.


Hälsa din man att inte straffa valpen när det är ni som gör fel.
Hur hade en sovande bebis reagerat när den blir väckt i tid och otid. Förmodligen får man en trött, irriterad skrikande bebis. Alla unga levande varelser behöver lugn och ro och sömn, eftersom man utvecklas fysiskt och mentalt.
Väck din man ofta när han har somnat så får han se hur glad han kommer vara varje gång, sen såklart blir Du arg på honom för att han säger åt dig att han vill sova ifred. Han hade så småningom börjat fundera på att lämna hemmet för gott till någonstans lugnare där han blir förstådd och respekterad. Kanske då han kommer förstå hur hunden har det. :)

Om att morra under måltid har jag inga tips. Aldrig haft en hund som gör det mot mig, bara mot andra hundarna. Dom enda gångerna jag har varit nära hundens matskål när dom äter är för att lägga till mera mat, kanske därför jag är välkomnad nära. Annars får dom vara ifred tills skålen är slickad och klar. Har aldrig förstått varför man ska pilla på dom under den korta tid dom äter. Det är en skål med mat i som slukas under någon minut och inte en 400 kg ko som behöver tuggas på i timmar.
 
Stackars hund, jag blir helt bedrövad! 😢😢 Och vilken hemsk sambo du har, han skulle inte vara i närheten av djur! 😡

Lär er dotter att inte störa djur varken när dom sover eller äter, usch! 😡

Jag tycker inte att en behöver vara så pass otrevlig i sina inlägg. Det är ju jättebra att TS är här och ber om råd. Det är betydligt värre, tycker jag, med de djurägare som kan och vet allting bäst själva och aldrig skulle komma sig för tanken att lämna ut sig offentligt på ett forum eller ens gå kurser och liknande.
 
Sambon är skitsur nu på mig. Jag säger att hans metoder är fel. Att det skapar beteenden vi inte vill ha. Ja typ att ta mat eller att nån stör honom vid enstaka tillfällen. Han menar att det så lätt händer och att det ska få hända utan att en hund visar tänderna.

Ja jag låter väldigt dubbel just för att jag är det.
Och vi lever väl kvar i den gamla skolan bägge två. Även om jag mest tänker på positiv förstärkning och försöker ignorera beteenden jag inte vill ha.
Den här valpen känns ovanligt klok och lättlärd. Han är mer eller mindre rumsren, väntar alltid på varsågod innan han rusar ut eller ska få sin mat. Kommer alltid på inkallning, går fint i koppel dom korta promenader han får.

Men jag antar att han fått nog av dottern, hon har stört honom när han sovit och det är inte alltid vi är med när dom är själva i hennes rum tex. I början sov han ju mer än han var vaken.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 559
Senast: Ridinglady
·
Övr. Hund Börjar med en varning för långt inlägg, behöver dels råd och dels skriva av mig lite och Buke är ju klokt, det vet man ju. Jag och min...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 546
Senast: Piaff
·
Hundträning Min valp(flatcoated retriever) är 12 veckor nu och har fått sina sprutor så i helgen fick han och hans bror (bror från samma kull som...
Svar
18
· Visningar
1 858
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 457
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2023 -den andra
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp