Valp, tips och råd

Bukefalos 30 år!

Hur vanligt är det att man tar handpenning på valp?

Svårt att säga, det skiljer sig så mycket mellan olika uppfödare. Inom min ras ("vanlig" labrador) så upplever jag att det är rätt vanligt och kan tänka mig att det är liknande med andra populära raser, dom vill veta i god tid om man vill ha valpen eller om dom ska höra av sig till nästa på kö. Jag tycker inte att det automatiskt är oseriöst att inte ta handpenning men jag föredrar klart uppfödare som gör det. Det är en extra trygghet för båda parterna i köpet, tänker jag.

Att uppfödaren inte vet förrän efter besiktningen vilken valp hen ska behålla tror jag är en större risk om man vill ha tik. Upplever att hanar ofta blir otingade längre än syrrorna för att det är fler som önskar tik. Men det är nog också nåt som skiljer sig mycket beroende på ras, en stor labbehane är ju väldigt mycket mer att ha i kopplet än en stor hane av en liten ras. 😅

Ja, det håller jag med om att jag gärna gjort om förutsättningarna funnits, tänkte att videos och bilder var ok substitut. När jag tog kontakt fanns det en valp kvar i kullen som uppfödaren själv tänkt behålla, vilket jag tyckte lät som en bra förklaring och vi hade några samtal om valpen och hur bra den kunde passa hos oss. Nu när den blivit såld låter det mer som "men den andra finns ju kvar till er " som i att hon är mest mån om att få alla valpar sålda 🤷‍♀️

Tack för bra råd, allihop!!

Men sen är jag nyfiken också om ni med mer erfarenhet vill/orkar dela med er. Vad ska man se på när man besöker en kull valpar? Har försökt läsa på men tycker det mest är, välj inte den valpen som springer och gömmer sig om du vill ha en social hund?

Hästar känner jag mig tryggare på att läsa av har ju mkt mer erfarenhet av häst kontra hund. Exteriört kan man väl iof se en lite, tänder? Ja, känner mig kanske lite extra lost nu då.

Men ja, får fortsätta leta kanske då
Nu bad du om råd från erfarna, men vill ändå svara från en ”oerfaren med hästvana till en jämlike”. Om du fokuserar mer på att läsa av olika uppfödare och hittar rätt där, (ifall du som jag har lättare att läsa av människor) så kommer du inte behöva bli expert på att läsa av valpar för det kan uppfödaren. En seriös uppfödare vill inget annat än att matcha rätt valp med rätt familj.

Min beskrev valparnas egenskaper vecka för vecka, vilka som tog för sig, vaktade, gömde sig, hur de var vid besök, hur de skötte sig hos veterinären, hur de var i flocken både med varandra och de andra vuxna individerna osv osv. Många filmer på lek och promenader och lite ”träning” i att följa tex. Vi var på besök också men den största behållningen av det var ärligt talat att träffa uppfödaren och valparnas mamma. Valparna i sig var söta och likvärdiga i beteende vid det besöket. Sov mest…:angel:

Förstår att ditt förtroende är stukat och att du hellre vill vara din egen expert nu, men ville ändå skicka med mitt tänk❤️

Kanske har du annars någon mer hunderfaren i din närhet som kan följa med på valp och uppfödarbesök?

Ja, det håller jag med om att jag gärna gjort om förutsättningarna funnits, tänkte att videos och bilder var ok substitut. När jag tog kontakt fanns det en valp kvar i kullen som uppfödaren själv tänkt behålla, vilket jag tyckte lät som en bra förklaring och vi hade några samtal om valpen och hur bra den kunde passa hos oss. Nu när den blivit såld låter det mer som "men den andra finns ju kvar till er " som i att hon är mest mån om att få alla valpar sålda 🤷‍♀️

Tack för bra råd, allihop!!

Men sen är jag nyfiken också om ni med mer erfarenhet vill/orkar dela med er. Vad ska man se på när man besöker en kull valpar? Har försökt läsa på men tycker det mest är, välj inte den valpen som springer och gömmer sig om du vill ha en social hund?

Hästar känner jag mig tryggare på att läsa av har ju mkt mer erfarenhet av häst kontra hund. Exteriört kan man väl iof se en lite, tänder? Ja, känner mig kanske lite extra lost nu då.

Men ja, får fortsätta leta kanske då

Jag vill se att valpen inte är skygg framförallt. Sen beroende på ras och ens eget tycke kanske man inte vill ha en stentuff valp heller eller en som håller igång non-stop. Sen kan det vara svårt att avgöra aktivitets nivån på valpen från ett besök då nån kanske hållit igång massor innan man kommer och sover när man är där och nån som är igång kanske är den som är relativt lugn men har en vaken stund.
Senaste valpen var jag där flertalet ggr och jättelänge 😆 så jag såg tydligt att kullen var ganska jämn. Sen var det en bekant så det var liksom tacksamt att få vara med så mycket i början. Nu var det maken som valde valp då det skulle bli hans hund främst, fast i det här fallet var det valpen som valde honom. För mig har jag insett att "tycke" också ska finnas från bägge håll. Har skaffat en hund där det inte klickade (det blev byte av valp i sista stund pga anmärkning på besiktningen). Tyckte att valpen var otroligt fin men hon kändes aldrig som "min". Sen var syster hundvakt och de blev dökära i henne och hon blev kvar där. Det är så tydligt idag när vi ses att hunden har noll intresse av mig utan föredrar sin nya familj.

Ja, egentligen viftade kanske uppfödaren lite med en röd flagga... i ett av våra samtal tog jag upp det med handpenning som hen avfärdade. Det jag tog med mig då var att hen är pålitlig och att man kan vara trygg på saken. Borde väl kanske dragit öronen åt mig istället redan då, lesson learned antar jag 😕

Hur vanligt är det att man tar handpenning på valp?

På pappret lät ju uppfödaren bra så känns snopet
Tycker inte det säger så mycket om uppfödaren huruvida den tar handpenning eller inte, en liten valp är supersvår att säga hur den kommer bli som 9 veckors eller äldre ändå så att matcha rätt hund med rätt ägare är inte lätt när dom är så små.

Sen tror jag många uppfödare lite räknar med att många ångrar sig när det börjar närma sig av olika anledningar och det gör också det lite mer komplicerat med handpenningen.

Men klart att dom måste säga huruvida valpen är såld eller inte i tid, eller om dom ångrar sig helt enkelt. Min erfarenhet är dock att många uppfödare är lite speciella på sitt sätt och tänker man efter i efterhand så är det alltid något som är lite konstigt och som man kanske borde tänkt på, något som inte gick ihop riktigt. Det är alltid en liten chansning när man köper valp.

Tack för allas omtanke och bra råd ni ger

Nu när dom första känslorna lagt sig lite och ni har hjälpt mig att tänka så har jag kommit fram till att jag få se detta tråkiga som hände som en lärdom och letar vidare lite (lite^^) klokare. Jag har en inställning till livet att det är meningen när det tar en oväntad vändning och att det i slutändan blir bra. Så jag applicerar det här också, vi kommer hitta vår valp när det är tänkt vi ska, vi måste bara leta lite först.

Liknande trådar

• Köpa valp, tips & råd
  • En hund till?
  • Ny valp
  • Hade ni tagit bort vinrankan?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat