Status
Stängd för vidare inlägg.
Lilla Bomullstussen är så duktig ❤️ Idag mötte vi tre hundar i täta följd som inte kunde hantera hundmöten bra (en försökte rusa fram och hälsa men tack och lov en halvvettig ägare som höll i i varje fall) och två skälliga småhundar. Tack vare godis och osttuben så höll hon sig lugn och fokuserade på mig.

Vi mötte också en katt som var större än henne som kom fram typ 50 cm ifrån oss och stirrade på oss. Asläskigt enligt lilla tussen, men vi tog oss igenom det med beröm, klappar och godis!
 
Angående ensamhetsträning, min valp verkar väldigt självständig. När han vilar kan vi gå ut i trädgården och fixa, han bryr sig inte. Inte heller om vi går upp på övervåningen bryr han sig. Han ligger kolugn i bilen när jag lämnar på förskolan. Bryr sig inte heller om man stänget dörren om sig på toaletten.

Däremot blir han lite orolig och ledsen om jag sätter honom i valphage för att lugna ner situationer eller dela på barn och hund. Stänger jag altandörren i samma syfte bryr han sig inte alls. Valphagen fungerar också bra på natten om han börjar bitas, då lägger han sig direkt, blir inte alls orolig.
 
Trädgårdsarbete är tuffa grejer när man är liten!
IMG_2912.jpeg


(och ja, vi har en ful gräsmatta med hål i överallt.. jag har gett upp..)
 
Känner mig dum. Trots att jag haft hundar hela livet har jag aldrig haft nån som hostat.

När Oskar sovit eller bara legat och vilat hostar han och snörvlar. Sen är det borta. Inga konstiga ljud i luftrören som jag kan höra, full av energi och bus. Inga problem att svälja.
Inget noskvalsernysande, utan hosta och nysningar.
Han är snart 7 månader.

Kan hundar ha "maskhosta" som t.ex. katter och andra djur? Andra teorier?
/novistanten
 
Känner mig dum. Trots att jag haft hundar hela livet har jag aldrig haft nån som hostat.

När Oskar sovit eller bara legat och vilat hostar han och snörvlar. Sen är det borta. Inga konstiga ljud i luftrören som jag kan höra, full av energi och bus. Inga problem att svälja.
Inget noskvalsernysande, utan hosta och nysningar.
Han är snart 7 månader.

Kan hundar ha "maskhosta" som t.ex. katter och andra djur? Andra teorier?
/novistanten
Läste nyss om mask i och med avmaskning och läste att de kan hosta pga mask.
 
Jag har längtat flera år efter min lilla valp. Nu när han är här känner jag mest att han är jobbig och ledsen över att det inte blev som jag trodde.

Försökt prata med lite folk som mest fnissar och säger typ, hehe vänta tills han blir tonåring. Jag får riktig ångest, det skulle ju vara underbart att ha hund igen🥺
 
Läste nyss om mask i och med avmaskning och läste att de kan hosta pga mask.
Hund och avmaskning är inte min expertis (har varit väl påläst på häst medan jag höll på med uppfödning men hund :o.....) . Får man köpa på apotek numera - som till katt - eller är det veterinärrecept som gäller? Antar ju att det är spolmask i så fall.
 
Jag har längtat flera år efter min lilla valp. Nu när han är här känner jag mest att han är jobbig och ledsen över att det inte blev som jag trodde.

Försökt prata med lite folk som mest fnissar och säger typ, hehe vänta tills han blir tonåring. Jag får riktig ångest, det skulle ju vara underbart att ha hund igen🥺
Äh, det blir lätt så när man har höga förväntningar. De blir lite platt fall.

Slappna av och låt er växa ihop.
Det BLIR underbart. Jag lovar.
 
Hund och avmaskning är inte min expertis (har varit väl påläst på häst medan jag höll på med uppfödning men hund :o.....) . Får man köpa på apotek numera - som till katt - eller är det veterinärrecept som gäller? Antar ju att det är spolmask i så fall.
Vi kör på apoteket, (welpan)
 
Känner mig dum. Trots att jag haft hundar hela livet har jag aldrig haft nån som hostat.

När Oskar sovit eller bara legat och vilat hostar han och snörvlar. Sen är det borta. Inga konstiga ljud i luftrören som jag kan höra, full av energi och bus. Inga problem att svälja.
Inget noskvalsernysande, utan hosta och nysningar.
Han är snart 7 månader.

Kan hundar ha "maskhosta" som t.ex. katter och andra djur? Andra teorier?
/novistanten
Jag tipsar om att ta tempen om du inte har gjort det.
Hosta och snörvlande kan väl vara symptom på kennelhosta?
 
Senast ändrad:
Hund och avmaskning är inte min expertis (har varit väl påläst på häst medan jag höll på med uppfödning men hund :o.....) . Får man köpa på apotek numera - som till katt - eller är det veterinärrecept som gäller? Antar ju att det är spolmask i så fall.
Banminth för hund om det bara är vanlig småvalpavmaskning. Annars hade jag valt något som tar mer än bara spolmask iom äldre valpar/juniorer är pigga på att slurpa i sig div äckel ute.

Buset här har ett klockrent släpp/inte ens ta in i munnen på "nej!" och byter gärna om det är något riktigt frestande hon hittat.
Tack och lov, för hon hittar massor av intressant 😅

1684520264221.jpg
 
Jag har längtat flera år efter min lilla valp. Nu när han är här känner jag mest att han är jobbig och ledsen över att det inte blev som jag trodde.

Försökt prata med lite folk som mest fnissar och säger typ, hehe vänta tills han blir tonåring. Jag får riktig ångest, det skulle ju vara underbart att ha hund igen🥺
Jag känner lite lika så jag fattar hur du menar ❤️ Men jag har ju inte min valp nu utan han bor med mamma och pappa justnu. Men när jag har träffat han så har han bitits jätte mycket och då känns det inte så kul och jag blir också väldigt ledsen och att det inte känns som jag trodde att det skulle.
Och jag får också ångest för hur det kommer bli och så. Men iallafall domflesta säger att det kommer bli bra så jag försöker att lyssna på det.
 
Jag känner lite lika så jag fattar hur du menar ❤️ Men jag har ju inte min valp nu utan han bor med mamma och pappa justnu. Men när jag har träffat han så har han bitits jätte mycket och då känns det inte så kul och jag blir också väldigt ledsen och att det inte känns som jag trodde att det skulle.
Och jag får också ångest för hur det kommer bli och så. Men iallafall domflesta säger att det kommer bli bra så jag försöker att lyssna på det.
Det kommer säkert bli bra för både dig och mig. Men visst blir man besviken när man sett fram emot valpmys och det uteblir och ersätts med vassa bett👀
 
Känner mig dum. Trots att jag haft hundar hela livet har jag aldrig haft nån som hostat.

När Oskar sovit eller bara legat och vilat hostar han och snörvlar. Sen är det borta. Inga konstiga ljud i luftrören som jag kan höra, full av energi och bus. Inga problem att svälja.
Inget noskvalsernysande, utan hosta och nysningar.
Han är snart 7 månader.

Kan hundar ha "maskhosta" som t.ex. katter och andra djur? Andra teorier?
/novistanten
Troligtvis kennelhosta. Men hundar kan även få lungmask om de slickar på snigelslem eller äter sniglar.
 
Jag har längtat flera år efter min lilla valp. Nu när han är här känner jag mest att han är jobbig och ledsen över att det inte blev som jag trodde.

Försökt prata med lite folk som mest fnissar och säger typ, hehe vänta tills han blir tonåring. Jag får riktig ångest, det skulle ju vara underbart att ha hund igen🥺
Det är inte ovanligt och jag vet att det funnits mer än en tråd genom åren om bukefalister som känner att de tagit sig vatten över huvudet.
Även om unghundstiden kan vara jobbig så är den väldigt rolig eftersom man kan göra så mycket mer än med en valp.

Jag vet att med BCn (även om det känns avlägset nu) också var en jäkla piraja och sa jag åt henne så triggades hon igång mer, däremot så var hon väldigt rolig i allt annat.
Terriern som jag också har, sov på mitt bröst de första 4 månaderna och vi klickade direkt, till skillnad från BCn som inte var ett dugg gosig och såg ALL kontakt som en lekinvit. Men det blev hund av henne också.

Känner du någon mer med Staffe som du kan bolla med?
 
Det är inte ovanligt och jag vet att det funnits mer än en tråd genom åren om bukefalister som känner att de tagit sig vatten över huvudet.
Även om unghundstiden kan vara jobbig så är den väldigt rolig eftersom man kan göra så mycket mer än med en valp.

Jag vet att med BCn (även om det känns avlägset nu) också var en jäkla piraja och sa jag åt henne så triggades hon igång mer, däremot så var hon väldigt rolig i allt annat.
Terriern som jag också har, sov på mitt bröst de första 4 månaderna och vi klickade direkt, till skillnad från BCn som inte var ett dugg gosig och såg ALL kontakt som en lekinvit. Men det blev hund av henne också.

Känner du någon mer med Staffe som du kan bolla med?
Så var det med min förra valp också, vi klickade direkt, och det var nog det jag hade väntat mig nu också.

Känner ingen att bolla med nu, men börjar kurs nästa vecka.

Jag tycker det går bättre att bryta bitandet, men det känns trist att det inte är så många stunder som är bra och lugna när han är vaken.
 
Mamma skickade en godmorgon bild 😍
Han är 10 och en halv vecka nu 💙 Hur mycket tycker ni att dom ungefär ska kunna runt den åldern?
Visa bifogad fil 119360
Kunna och kunna....
Det är en bebis. Den ska inte KUNNA nåt. Men introduceras för enkla saker i vardagen. Som att sitta, kampa med leksaker, kunna ligga kvar i bädden några sekunder :)
Lek introduerar och belöning (och upprepning) befäster
 
Så var det med min förra valp också, vi klickade direkt, och det var nog det jag hade väntat mig nu också.

Känner ingen att bolla med nu, men börjar kurs nästa vecka.

Jag tycker det går bättre att bryta bitandet, men det känns trist att det inte är så många stunder som är bra och lugna när han är vaken.

Jag har en staffe, och känner hans kennel väl så har hängt med ganska många staffar :) Bolla om du vill!

Min staffe var en riktig tåbitare som valp! Särskilt mäns fötter var oemotståndliga :love: :sneaky: :d Numera är han — sedan länge! — världens snällaste och mjukaste. Han hade aldrig några ”tonår” alls. Tacksam och energisk i allt han får hänga med på, men lika nöjd med att bara vara.

Att ha valp är ganska trist, enligt mig. Men de blir vädligt snabbt äldre och man kan börja göra mer dem!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 883
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 182
Senast: skiesabove
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 289
Senast: Calmiche
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 209
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp