Status
StÀngd för vidare inlÀgg.
Mamma skickade en godmorgon bild 😍
Han Ă€r 10 och en halv vecka nu 💙 Hur mycket tycker ni att dom ungefĂ€r ska kunna runt den Ă„ldern?
Visa bifogad fil 119360
Det första jag lÀr mina valpar Àr vad de heter, det Àr viktigt för mig. I övrigt behöver de inte kunna nÄgot alls vid 10,5 v. Sen blir det alltid sÄ att man lyckats smyga in massa "kunskap" i dem ÀndÄ utan att man egentligen trÀnar pÄ det.

Jag tycker att man ska bestÀmma vad som Àr viktigt för en sjÀlv och familjen att valpen lÀr sig och inte titta sÄ mycket pÄ "alla" pÄ Facebook och Insta dÀr hundarna Àr mer eller mindre tÀvlingsklara vid fem mÄnader.

För mig Àr det viktigt att valpen ska vara trygg med att lÀmnas ensam nÀr den blir vuxen och att den trivs med att Äka bil och att vara i bilen. AlltsÄ trÀnar vi massor pÄ det.
För mig Àr det INTE viktigt att han till exempel sitter och vÀntar pÄ "varsÄgod" vid maten eller att han inte bits, alltsÄ trÀnar vi inget pÄ det.
 
Det första jag lÀr mina valpar Àr vad de heter, det Àr viktigt för mig. I övrigt behöver de inte kunna nÄgot alls vid 10,5 v. Sen blir det alltid sÄ att man lyckats smyga in massa "kunskap" i dem ÀndÄ utan att man egentligen trÀnar pÄ det.

Jag tycker att man ska bestÀmma vad som Àr viktigt för en sjÀlv och familjen att valpen lÀr sig och inte titta sÄ mycket pÄ "alla" pÄ Facebook och Insta dÀr hundarna Àr mer eller mindre tÀvlingsklara vid fem mÄnader.

För mig Àr det viktigt att valpen ska vara trygg med att lÀmnas ensam nÀr den blir vuxen och att den trivs med att Äka bil och att vara i bilen. AlltsÄ trÀnar vi massor pÄ det.
För mig Àr det INTE viktigt att han till exempel sitter och vÀntar pÄ "varsÄgod" vid maten eller att han inte bits, alltsÄ trÀnar vi inget pÄ det.
Tack bĂ„de till dig och niandra som har svarat ❀
Efter som att ett mÄl eller dröm mÄl Àr att han ska bli min assistans hund sÄ be höver han kunna vara lugn och trygg i o lika miljöer sÄ mamma och pappa trÀnar mycket pasivitet trÀning med han. Och mycket kontakt övningar för det Àr sÄklart ocksÄ jÀtte viktigt!
Men ja han be höver ocksÄ kunna vara ensam i nÄgra timmar ibland och vara van att Äka bil sÄ sÄnt be höver han ju ocksÄ trÀna pÄ jÀtte mycket.
Men annars som med att kunna o lika ord sĂ„ kan han sĂ„klart vad han heter. Och han kan sitt och ligg och lite halft kan han stanna. Och han har inte gĂ„tt sĂ„mycket i koppel men pĂ„ valp kursen i tisdags sĂ„ var det en kontakt övning som dom skulle gĂ„ och stanna och sĂ„ och dĂ„ hade han jĂ€tte mycket kontakt med mamma nĂ€r dom gick sĂ„ jag tror att han inte kommer ha sĂ„ svĂ„rt att lĂ€ra sig gĂ„ bra med koppel heller ❀
 
Jag har en staffe, och kÀnner hans kennel vÀl sÄ har hÀngt med ganska mÄnga staffar :) Bolla om du vill!

Min staffe var en riktig tĂ„bitare som valp! SĂ€rskilt mĂ€ns fötter var oemotstĂ„ndliga :love: :sneaky: :d Numera Ă€r han — sedan lĂ€nge! — vĂ€rldens snĂ€llaste och mjukaste. Han hade aldrig nĂ„gra ”tonĂ„r” alls. Tacksam och energisk i allt han fĂ„r hĂ€nga med pĂ„, men lika nöjd med att bara vara.

Att ha valp Àr ganska trist, enligt mig. Men de blir vÀdligt snabbt Àldre och man kan börja göra mer dem!
Tack för att du inger hopp!

Imorse var första gĂ„ngen han lĂ„g vaken och stilla och gosade! Det gick rakt in pĂ„ ❀-kontot, idag Ă€r han inte lika billigâ€ïžđŸ˜
 
Tack bĂ„de till dig och niandra som har svarat ❀
Efter som att ett mÄl eller dröm mÄl Àr att han ska bli min assistans hund sÄ be höver han kunna vara lugn och trygg i o lika miljöer sÄ mamma och pappa trÀnar mycket pasivitet trÀning med han. Och mycket kontakt övningar för det Àr sÄklart ocksÄ jÀtte viktigt!
Men ja han be höver ocksÄ kunna vara ensam i nÄgra timmar ibland och vara van att Äka bil sÄ sÄnt be höver han ju ocksÄ trÀna pÄ jÀtte mycket.
Men annars som med att kunna o lika ord sĂ„ kan han sĂ„klart vad han heter. Och han kan sitt och ligg och lite halft kan han stanna. Och han har inte gĂ„tt sĂ„mycket i koppel men pĂ„ valp kursen i tisdags sĂ„ var det en kontakt övning som dom skulle gĂ„ och stanna och sĂ„ och dĂ„ hade han jĂ€tte mycket kontakt med mamma nĂ€r dom gick sĂ„ jag tror att han inte kommer ha sĂ„ svĂ„rt att lĂ€ra sig gĂ„ bra med koppel heller ❀
Min valp kan sitt namn, sitt, ligg, och kom. Vi brukar sÀtta honom nÀr vi gÄr ut och in, för att försöka befÀsta lugna in- och utgÄngar, det Àr viktigt för mig

Han kan vÀnta i bilen nÀr vi lÀmnar pÄ förskolan och han kan vÀnta pÄ nedre vÄningen nÀr vi byter om.

Vi kör inte med varsÄgod vid mat, han fÄr vara i soffan och sÀngen (tar ner honom nÀr han bits).
 
Hur Ă€r nĂ€tterna med era valpar? Min Ă€r 10,5 vecka och sover med mig och barnet, tre Ă„r. Imorse vaknade han 03.30 och började smĂ„bitas, dĂ„ gick vi ut och han kissade. Är lite osĂ€ker pĂ„ om jag ska försöka natta om honom eller ta ut honom. NĂ€r brukar de bli torra pĂ„ natten? Han brukar (motvilligt) kissa sista gĂ„ngen runt 23.
 
Hur Ă€r nĂ€tterna med era valpar? Min Ă€r 10,5 vecka och sover med mig och barnet, tre Ă„r. Imorse vaknade han 03.30 och började smĂ„bitas, dĂ„ gick vi ut och han kissade. Är lite osĂ€ker pĂ„ om jag ska försöka natta om honom eller ta ut honom. NĂ€r brukar de bli torra pĂ„ natten? Han brukar (motvilligt) kissa sista gĂ„ngen runt 23.

Staffen sov hela nĂ€tterna (ca 21-06) frĂ„n dag 1. Rottisen var jag ut med ett par gĂ„nger/natt i typ ett halvĂ„r
 😮 hon hade ocksĂ„ lĂ€tt att krĂ€kas om magen blev tom som bĂ€bis, sĂ„ behövde ge henne sent kvĂ€llsmĂ„l och nĂ„n mittinatten-kula ganska lĂ€nge.

Prova och se :) Du mÀrker snabbt om han kan nattas om eller faktiskt behöver pinka.
 
Staffen sov hela nĂ€tterna (ca 21-06) frĂ„n dag 1. Rottisen var jag ut med ett par gĂ„nger/natt i typ ett halvĂ„r
 😮 hon hade ocksĂ„ lĂ€tt att krĂ€kas om magen blev tom som bĂ€bis, sĂ„ behövde ge henne sent kvĂ€llsmĂ„l och nĂ„n mittinatten-kula ganska lĂ€nge.

Prova och se :) Du mÀrker snabbt om han kan nattas om eller faktiskt behöver pinka.
Tack ska nog testa att natta om honom inatt!
 
Hur Ă€r nĂ€tterna med era valpar? Min Ă€r 10,5 vecka och sover med mig och barnet, tre Ă„r. Imorse vaknade han 03.30 och började smĂ„bitas, dĂ„ gick vi ut och han kissade. Är lite osĂ€ker pĂ„ om jag ska försöka natta om honom eller ta ut honom. NĂ€r brukar de bli torra pĂ„ natten? Han brukar (motvilligt) kissa sista gĂ„ngen runt 23.
Kan inte relaterade till nattbusande valpar eftersom min sÀng och sovrum Àr hundfritt, men sova genom nÀtterna utan att vakna för att kissa (21.30-05.15) brukar de flesta mina fixa nÄnstans runt 3 mÄnader +- give or take.

De lÀr sig ganska kvickt ÀndÄ tycker jag, att det Àr rÀtt trÄkigt att vara vaken nÀr alla mÀnniskor och vuxna hundar sover, sÄ oftast somnar de om rÀtt kvickt.
 
Hur Ă€r nĂ€tterna med era valpar? Min Ă€r 10,5 vecka och sover med mig och barnet, tre Ă„r. Imorse vaknade han 03.30 och började smĂ„bitas, dĂ„ gick vi ut och han kissade. Är lite osĂ€ker pĂ„ om jag ska försöka natta om honom eller ta ut honom. NĂ€r brukar de bli torra pĂ„ natten? Han brukar (motvilligt) kissa sista gĂ„ngen runt 23.
Min Aussie sov hela nÀtterna direkt. BCn vÀckte mig och skrek i tvÄ-tre mÄnader. :meh:
 
SĂ„ besviken. Har letat efter ”den perfekta” valpen/kombinationen i över ett Ă„r nu. För nĂ„gra veckor sedan hittade jag att DEN kombinationen var gjord. Den var sĂ„ rĂ€tt, stamtavlan var precis vad jag Ă€r ute efter och förĂ€ldrahundarna Ă€r precis som jag förvĂ€ntar mig med den stamtavlan.

IgÄr föddes dom. Och 4 av 5 tikar har blaffor. :cry::cry::cry::cry::cry:

Jag letar vidare..
 
SĂ„ besviken. Har letat efter ”den perfekta” valpen/kombinationen i över ett Ă„r nu. För nĂ„gra veckor sedan hittade jag att DEN kombinationen var gjord. Den var sĂ„ rĂ€tt, stamtavlan var precis vad jag Ă€r ute efter och förĂ€ldrahundarna Ă€r precis som jag förvĂ€ntar mig med den stamtavlan.

IgÄr föddes dom. Och 4 av 5 tikar har blaffor. :cry::cry::cry::cry::cry:

Jag letar vidare..

Vad Àr blaffor?
 
Skrutt Àr alltmer lÄngbent och smal. IgÄr Ät han sjÀlvmant av torrfodret. Annars mÄste det blandas med Mush för att gÄ ner.

Han fÄr Mush för sin vikt men funderar pÄ att öka givan för att se om han blir lite mindre mager. Ok för smala inghundar men lite hull pÄ ryggen Àr roligt.

NÄvÀl, han busar och leker, sover visserligen.massor men misstÀnker att en del av detta Àr ren tristess nu nÀr jag Àr sjuk.
 
PÄ fredag flyttar den hÀr whippetgrabben hem till oss. Vet inte riktigt hur det gick till men vi tyckte att Dunit behöver en kompis i sin egen storlek och sÄ rÄkade det finnas nÄgra osÄlda valpar hos en uppfödare en knapp timme bort, sÄ i lördags var vi och hÀlsade pÄ. Han pÄ bilden valde att strÀcka ut sig i mitt och makens knÀ samtidigt, man kan vÀl sÀga att det var han som valde oss. :)

I stamtavlan heter han Tassimore Bayliner och han kommer att kallas Bayli. Han blir 4 mÄnader nÀsta vecka.

Hans tassar Àr inte riktigt sÄ stora som de ser ut pÄ bilden ;) men han Àr av lite större modell.

Bayliner.jpeg
 
Bomullstussen har börjat komma fram ur sitt skal efter tandbytet ❀ Efter att ha varit smĂ„tt ointresserad av oss, trĂ€ning, mat etc och mest velat ligga och sola och grĂ€va upp ett sorkbo i trĂ€dgĂ„rden sĂ„ har hon börjat busa mer igen och verkar tycka trĂ€ning Ă€r riktigt roligt! Det skönaste Ă€r att inkallningstrĂ€ningen har börjat fungera igen.
 
Hur Ă€r nĂ€tterna med era valpar? Min Ă€r 10,5 vecka och sover med mig och barnet, tre Ă„r. Imorse vaknade han 03.30 och började smĂ„bitas, dĂ„ gick vi ut och han kissade. Är lite osĂ€ker pĂ„ om jag ska försöka natta om honom eller ta ut honom. NĂ€r brukar de bli torra pĂ„ natten? Han brukar (motvilligt) kissa sista gĂ„ngen runt 23.
Det beror pÄ olika faktorer, min lilla tuss slutade behöva gÄ upp för att kissa mitt i natten vid 11 eller 12 veckor (gick ocksÄ ut sista gÄngen runt 23). Men hon har liten blÄsa i och med att hon Àr liten. Jag hade dock fördelen att det var snö, kallt, mörkt och stentrÄkigt utomhus mitt i natten. SÄ jag behövde inte fundera pÄ om hon behövde kissa eller inte. Hon slutade med det och kunde hÄlla sig till klockan 5 i varje fall dÀr vid 11-12 veckor. Kompisens valp av en ras som Àr dubbelt storlek sov 23-05 redan vid 9 veckor.
 
Status
StÀngd för vidare inlÀgg.

Liknande trÄdar

  • LĂ„st
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bĂ€sta beslutet för mig, men frĂ„n att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 871
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Jag kÀnde mig sÄ jÀvla pepp pÄ att fÄ sÀtta tÀnderna i husrestaurering och trÀdgÄrdsomvandling inkl odling sÄ att jag nÀstan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 181
Senast: skiesabove
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte anvĂ€nts som permanentbostad pĂ„ de senaste “60+-ish” Ă„ren, och hade Ă€ven stĂ„tt helt lĂ€mnat Ă„t sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 284
Senast: Calmiche
·
Hundavel & Ras Ber först om ursÀkt för en vÀgg av text men jag kÀnner att jag vill fÄ lite extern input. Jag har medvetet inte nÀmnt namnet pÄ ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 208
Senast: dobbis
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp