Status
Stängd för vidare inlägg.
Dricker morgonkaffe och försöker överleva valpattacker!
IMG_2904.jpeg
 
Fantastiskt trevligt med en hund som inte behöver ha blöja om nätterna - dvs klarar mer är 4-5 timmar utan att gå ut och kissa. Och som dessutom är morgontrött!

Fortfarande är det,kämpigt att få i honom torrfodret. Mush slukar han. Och liiite märkligt är det väl att torrfoder speciellt gjort för hundar inte går att äta, men torra kattskitar från vintern är smaskens? :meh:
Äter han bättre om du blöter det lite innan? 😊
 
Väldigt jobbigt för liten hjärna idag. Åkte iväg på växtmarknad i grannbyn

Massor av folk som behövde hälsa, mängder av barn, massor av hundar och en förrymd kanin som vi hjälpte till att mota. Oskar blev kär i kanonen som smidigt hoppade undan när Oskar vill pussas. Oskar gav våfflorna högsta betyg. De var gjorda på gårdens speltvete, och han fick lite knapriga kanter. Smaskens.

Nu är vi trötta- bägge två. Jetetrötta.
 
Väldigt jobbigt för liten hjärna idag. Åkte iväg på växtmarknad i grannbyn

Massor av folk som behövde hälsa, mängder av barn, massor av hundar och en förrymd kanin som vi hjälpte till att mota. Oskar blev kär i kanonen som smidigt hoppade undan när Oskar vill pussas. Oskar gav våfflorna högsta betyg. De var gjorda på gårdens speltvete, och han fick lite knapriga kanter. Smaskens.

Nu är vi trötta- bägge två. Jetetrötta.
Låter som om du fått en riktigt fin kompis!
 
Låter som om du fått en riktigt fin kompis!
Japp. Han får helt enkelt finna sig i det liv jag lever och som nu även är hans. :) Han tar det mesta med ro.

Men förstås - hade han inte varit så frimodig och människokär så hade vi tagit det mkt lugnare. Han är mest bara nyfiken.

Jag har fått leverans på alla rutor jag kryssade på blanketten ;)

Förvånande nog så skäller han aldrig? Kan morra åt nåt som verkar konstigt men backar. Knackar det på dörren tittar han bara upp och sen är det inte mer med det.
 
Tyvärr är det så det är ibland med vissa valpar. Det är varken fel på dig eller hunden, utan något man för ta tills de blir stora nog att säga åt/ alternativt att de blir mer medvetna om att de gör ont.

Säga ifrån kan man göra från tidig ålder, 5-6 veckors terrierterroristvalpar i flock här får börja lära sig att "hugg och bit" är inte ok (även fast valpbitande mer eller mindre intensivt är vanligt) och de reagerar och agerar helt korrekt vid tillsägelse, så det finns ingen anledningen till att vänta med att börja bryta hugg och bitbeteende.
 
Säga ifrån kan man göra från tidig ålder, 5-6 veckors terrierterroristvalpar i flock här får börja lära sig att "hugg och bit" är inte ok (även fast valpbitande mer eller mindre intensivt är vanligt) och de reagerar och agerar helt korrekt vid tillsägelse, så det finns ingen anledningen till att vänta med att börja bryta hugg och bitbeteende.
En del valpar svarar väldigt bra på tillsägelser, andra kan bli triggade och man måste mena jäklar i det allvar för att de ska ta åt sig det. Har man den typ av valp så väntar jag hellre.
Har man en valp som lägger av åt ett "app-app" eller att man tar tag i dem en gång (även om man måste påminna) så har man en väldigt enkel valp. Det finns många sådana också.
 
En del valpar svarar väldigt bra på tillsägelser, andra kan bli triggade och man måste mena jäklar i det allvar för att de ska ta åt sig det. Har man den typ av valp så väntar jag hellre.
Har man en valp som lägger av åt ett "app-app" eller att man tar tag i dem en gång (även om man måste påminna) så har man en väldigt enkel valp. Det finns många sådana också.
Nu pratar jag alltså om flertalet kullar med valpar, som ännu inte flyttat. Inte nån enstaka valp. Ingen valp i ålder 5-6 veckor under snart 30 år tid, har triggats på något vis och behövt nått "jäklar i det allvar-tillsägelse" vid såpass späd ålder.

Den reaktionen brukar vara reserverad för äldre valpar som har haft noll gränser i sitt liv och därmed blir förbannade när de hux flux inte får göra som de vill längre..
 
Japp. Han får helt enkelt finna sig i det liv jag lever och som nu även är hans. :) Han tar det mesta med ro.

Men förstås - hade han inte varit så frimodig och människokär så hade vi tagit det mkt lugnare. Han är mest bara nyfiken.

Jag har fått leverans på alla rutor jag kryssade på blanketten ;)

Förvånande nog så skäller han aldrig? Kan morra åt nåt som verkar konstigt men backar. Knackar det på dörren tittar han bara upp och sen är det inte mer med det.
Låter så himla trevligt med din nya kompis! Jag blir med ens rörd 🥲

Mammas kromis skällde inte heller som valp och vi tänkte att vi kanske hade tur ... tills hon blev lite vuxnare och sen dess har hon inte slutat 😅 så det kommer nog :angel::D
 
Nu pratar jag alltså om flertalet kullar med valpar, som ännu inte flyttat. Inte nån enstaka valp. Ingen valp i ålder 5-6 veckor under snart 30 år tid, har triggats på något vis och behövt nått "jäklar i det allvar-tillsägelse" vid såpass späd ålder.

Den reaktionen brukar vara reserverad för äldre valpar som har haft noll gränser i sitt liv och därmed blir förbannade när de hux flux inte får göra som de vill längre..
Första veckan försökte vi undvika att säga ifrån och mest avleda och så men nu har det blivit tvunget.

Har du några bra valptips till lite terriermentalitet så mottas det tacksamt (Staffe)🙂
 
Första veckan försökte vi undvika att säga ifrån och mest avleda och så men nu har det blivit tvunget.

Har du några bra valptips till lite terriermentalitet så mottas det tacksamt (Staffe)🙂
Det är jättesvårt att uppfostransråda kring specifika hundar, speciellt valpar utan att se situationerna, ev tillsägelse och hur valpen reagerar på olika kroppsspråk, röstläge osv.
Detta pga att valpens reaktion kan bottna i olika orsaker och beroende på orsak så får man anpassa "metod" ( i brist på bättre ord) så mitt råd är att prata med och boka in en tid med närmaste instruktör för en one-on-one session.

Det kommer att ge mer förståelse, bättre och individanpassat råd för just er och er valp. Vilket kommer att löna sig på alla sätt i längden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 494
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 200
Senast: skiesabove
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 409
Senast: Calmiche
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 341
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Var vill vi bo?
  • Skor på sommaren

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp