Status
Stängd för vidare inlägg.
En Pixie är hon :up:

1685468692582.jpg
 
Anses det vara en blaffa om tex ett öra eller båda öronen är helsvarta eller helbruna?

Inte nödvändigtvis. Öronen på en dalmatiner kan vara helfärgade utan att det är en blaffa. (Oftast finns ändå enstaka vita strån även om de kan vara svåra att se). Men då är de födda med vita öron.

Blaffor är också sällan exakt avgränsade till just öronen, utan de sprider ofta ut sig på huvud/hals också.

Skulle säga att oftast när man ser dalmatiner med ”helfärgade” öron så är det inte blaffa 😊
 
Sele till valp? Jag har en feel active som jag använder tillsammans med långlina, på vanliga promenader använder jag halsband. Tycker nog att bogfriheten inte är optimal i den selen (utprovad med personal i djuraffär.

Den är ju rätt tjock i halsen och ligger liksom lite emot bogen när valpen rör sig, och det blir inte bättre av att ändra inställningarna. Samtidigt är den ju mjuk, så spelar det någon roll, övertänker jag? Vissa har rekommenderat mig en bröstsele, men där borde det väl bli samma sak? Valpen har inte protesterat eller visat tecken på att störa sig, men jag tänker att rörelseapparaten behöver vara fri så att säga? Mellan bogen/skuldran och käken är det tre fingrar, vilket är lika brett som selen är bred.


https://www.arkenzoo.se/feel-active...MI1YGfvbOh_wIVA_93Ch3hEA_xEAQYASABEgLAKfD_BwE
 
Sele till valp? Jag har en feel active som jag använder tillsammans med långlina, på vanliga promenader använder jag halsband. Tycker nog att bogfriheten inte är optimal i den selen (utprovad med personal i djuraffär.

Den är ju rätt tjock i halsen och ligger liksom lite emot bogen när valpen rör sig, och det blir inte bättre av att ändra inställningarna. Samtidigt är den ju mjuk, så spelar det någon roll, övertänker jag? Vissa har rekommenderat mig en bröstsele, men där borde det väl bli samma sak? Valpen har inte protesterat eller visat tecken på att störa sig, men jag tänker att rörelseapparaten behöver vara fri så att säga? Mellan bogen/skuldran och käken är det tre fingrar, vilket är lika brett som selen är bred.


https://www.arkenzoo.se/feel-active...MI1YGfvbOh_wIVA_93Ch3hEA_xEAQYASABEgLAKfD_BwE
Min valp har en sånhär sele som vi tycker är bra iallafall.

basic-first-step-in-y-valjas-musta-az-02.jpg

Jag skulle inte ha en bröstsele på en valp för som jag har hört så är dom inte bra alls för att kunna röra sig bra i dom.
 
Anses det vara en blaffa om tex ett öra eller båda öronen är helsvarta eller helbruna?
Som tidigare har skrivits. Om de föds med ett färgat fält så är det en blaffa. Det kan vara öronen men också runt ögat, på svansen eller mitt på kroppen. Just öronen är väldigt vanligt dock. Däremot så finns det också hundar som är tungt tecknade, bla på öronen, där prickarna flyter ihop väldigt mycket så öronen ser helfärgade ut men det är inte ett fel så länge hunden är född vit. Man ser skillnad på tungt tecknade och blaffa genom att blaffor inte har ett enda vitt strå i sig och de har mer skarpa kanter.

Min äldsta tik har väldigt mörka öron, men hon har inte blaffor.
IMG_1287.jpeg
 
Sele till valp? Jag har en feel active som jag använder tillsammans med långlina, på vanliga promenader använder jag halsband. Tycker nog att bogfriheten inte är optimal i den selen (utprovad med personal i djuraffär.

Den är ju rätt tjock i halsen och ligger liksom lite emot bogen när valpen rör sig, och det blir inte bättre av att ändra inställningarna. Samtidigt är den ju mjuk, så spelar det någon roll, övertänker jag? Vissa har rekommenderat mig en bröstsele, men där borde det väl bli samma sak? Valpen har inte protesterat eller visat tecken på att störa sig, men jag tänker att rörelseapparaten behöver vara fri så att säga? Mellan bogen/skuldran och käken är det tre fingrar, vilket är lika brett som selen är bred.


https://www.arkenzoo.se/feel-active...MI1YGfvbOh_wIVA_93Ch3hEA_xEAQYASABEgLAKfD_BwE
Vi har denna
 

Bifogade filer

  • IMG_1706.png
    IMG_1706.png
    112,2 KB · Visningar: 18
Sele till valp? Jag har en feel active som jag använder tillsammans med långlina, på vanliga promenader använder jag halsband. Tycker nog att bogfriheten inte är optimal i den selen (utprovad med personal i djuraffär.

Den är ju rätt tjock i halsen och ligger liksom lite emot bogen när valpen rör sig, och det blir inte bättre av att ändra inställningarna. Samtidigt är den ju mjuk, så spelar det någon roll, övertänker jag? Vissa har rekommenderat mig en bröstsele, men där borde det väl bli samma sak? Valpen har inte protesterat eller visat tecken på att störa sig, men jag tänker att rörelseapparaten behöver vara fri så att säga? Mellan bogen/skuldran och käken är det tre fingrar, vilket är lika brett som selen är bred.


https://www.arkenzoo.se/feel-active...MI1YGfvbOh_wIVA_93Ch3hEA_xEAQYASABEgLAKfD_BwE
Den modellen du har är väldigt bra, däremot så har jag själv inte haft det märket. Jag har däremot haft motsvarande i Hurtta till min hund när hon var valp.
Är det bred och klumpig eller är det bra att det är bred då trycket fördelar sig bättre? Det kan ju bara du svara och det är klart att valp inte ska ha en illasittande sele, men om någon vecka är valpen inte lika liten och då ser det nog mer proportioneligt ut.
 
Den modellen du har är väldigt bra, däremot så har jag själv inte haft det märket. Jag har däremot haft motsvarande i Hurtta till min hund när hon var valp.
Är det bred och klumpig eller är det bra att det är bred då trycket fördelar sig bättre? Det kan ju bara du svara och det är klart att valp inte ska ha en illasittande sele, men om någon vecka är valpen inte lika liten och då ser det nog mer proportioneligt ut.
Tack! Skulle tro att det egentligen är bra att den är bred, men jag tycker själva halsdelen är lite väl bred/sitter framför bogen? Skulle vilja ha vinkeln lite större så att det går mer uppåt istället för bakåt. Är det begripligt vad jag försöker förklara ens? 😂
1685768300048.png
 
Tack! Skulle tro att det egentligen är bra att den är bred, men jag tycker själva halsdelen är lite väl bred/sitter framför bogen? Skulle vilja ha vinkeln lite större så att det går mer uppåt istället för bakåt. Är det begripligt vad jag försöker förklara ens? 😂
Visa bifogad fil 120360
Jag håller med dig. I mina ögon sitter bröstplattan ivägen både för mjukdelar i halsen och för bogledernas rörelse!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 723
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 176
Senast: skiesabove
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 278
Senast: Calmiche
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 198
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp