Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är verkligen svårt. Jag känner att jag har dålig koll på vart man ska kika. Vi får se om jag hittar något.
Jag är ju inte inne i bc världen så mycket, men följer endel vallkonton på insta och tycker ändå att det poppar upp valpkullar som kan vara intressanta.
Typ att jag följt dem så tycker jag fått känsla för hunden och så kan man kolla stamtavla (som inte säger mig jättemycket än, men jag jobbar på det och så kan man ju fråga runt).

Ni som vet får gärna rätta mig om jag har fel, men jag tycker det verkar som att de som har hundar mot nötter verkar ha andra linjer/ lite mer uppblandat men hundarna kanske generellt är (för?) tuffa då?
 
Jag är ju inte inne i bc världen så mycket, men följer endel vallkonton på insta och tycker ändå att det poppar upp valpkullar som kan vara intressanta.
Typ att jag följt dem så tycker jag fått känsla för hunden och så kan man kolla stamtavla (som inte säger mig jättemycket än, men jag jobbar på det och så kan man ju fråga runt).

Ni som vet får gärna rätta mig om jag har fel, men jag tycker det verkar som att de som har hundar mot nötter verkar ha andra linjer/ lite mer uppblandat men hundarna kanske generellt är (för?) tuffa då?
Jag kanske borde börja följa lite mer konton på instagram. Om du har tips så får du jättegärna skicka i PM 😃
 
Jag är ju inte inne i bc världen så mycket, men följer endel vallkonton på insta och tycker ändå att det poppar upp valpkullar som kan vara intressanta.
Typ att jag följt dem så tycker jag fått känsla för hunden och så kan man kolla stamtavla (som inte säger mig jättemycket än, men jag jobbar på det och så kan man ju fråga runt).

Ni som vet får gärna rätta mig om jag har fel, men jag tycker det verkar som att de som har hundar mot nötter verkar ha andra linjer/ lite mer uppblandat men hundarna kanske generellt är (för?) tuffa då?
Vilka kullar som är intressanta beror ju på vad man vill ha! Och hur vet man om en kull är intressant om inte stamtavlan säger så mycket? Min erfarenhet är att det är oerhört viktigt vad som finns i flera led bakom. Min "guru" kan utifrån pappren beskriva i detalj hur unghundarna kommer vara att starta, och hen har läskigt rätt... egenskaperna ligger i linjerna!

Jag skulle inte säga att hundarna som kallas "tuffa" är det, däremot är det accepterat inom nötvallning med väldigt mycket dålig djurhantering och onödiga bett, och många tror att burdusa hundar passar til nöt.

Två av mina tre unghundar är från nötvallande uppfödare, bägge är extremt mjuka men modiga hundar.

Vet inte vad du menar med "uppblandat"?
 
Jag tycker sociala medier är rätt vanskligt sätt att få en bild av hundar, iaf för mig för har inte bara en gång fått uppfattning att det är en typ av hund för att se sen en helt annan hund IRL.
Handlar väll om hur hunden framställs (vad som visas/inte visas) och ägarens referensram (och min egen).
Inte bara att de är ’sämre’ IRL utan finns några som verkar ex alltför intensiva för min smak på sociala medier men som IRL upplevs av mig som väldigt balanserade och något jag absolut skulle tänka mig ha hemma.

Jag är ju inte inne i bc världen så mycket, men följer endel vallkonton på insta och tycker ändå att det poppar upp valpkullar som kan vara intressanta.
Typ att jag följt dem så tycker jag fått känsla för hunden och så kan man kolla stamtavla (som inte säger mig jättemycket än, men jag jobbar på det och så kan man ju fråga runt).

Ni som vet får gärna rätta mig om jag har fel, men jag tycker det verkar som att de som har hundar mot nötter verkar ha andra linjer/ lite mer uppblandat men hundarna kanske generellt är (för?) tuffa då?
 
Nessie, min corgi, gick riktigt bra på nöt de gånger vi provade. Med fåren var hon mjuk men med nöten fick hon en annan attityd och hade inga problem att flytta dem. Var på nötkurs och fick en inbjudan av några andra som var med med en wk att komma och valla på deras nötter, de var impade av den lille corgin.
Hon var en väldigt snäll hund som aldrig tagit till bett i hela sitt liv och hade inga problem att flytta djur ändå.

Spock misstänker jag också skulle kunna göra sig bra på nöt då han är cool och trygg i sig själv. Han hade inga problem att flytta syrrans lite ovilliga (då inte riktigt invallade) tackor när han var liten valp. Har aldrig sett nån tendens hos honom ännu att ta till bett heller.

Med det sagt så har jag dålig koll på nöt och är ny i bc världen men jag hoppas att jag får tillfälle att se om min teori om Spock stämmer, att han skulle nog passa på nöt också 🙂.
 
Jag har ju kollat lite på bc och varit på en del vallningkurser som åhörare och blir helt förvirrad då alla så klart rekommenderar olika linjer som de tycker är bra för en nybörjare. Sen är där en del som säger jag ska hitta linjer jag gillar men vet inte riktigt vad i vallningen jag ska gilla. Men ja är inte det lättaste! :)
För har sett väldigt olika bc valla och det kan verkligen vara skillnad på hur dem är med fåren och så. Otroligt roligt att titta på och försöka lära sig.
 
Fick besök idag av en shar-pei idag, strax över 4 månader gammal.
Oerhört charmerande självsäker och glad kille. Garanterat med alla de bekymmer som de har. Trånga andningsvägar, snabbt infektioner när han och kompisarna leker och bits etc etc, men glad ändå.
Vore det inte för hälsobekymren i rasen så skulle jag gärna ha en - - om jag bodde större. :)
 
C634CA8B-58FD-4A77-8274-9D939E87FB03.jpeg

Här växer alla 8 så det knakar 🥰
Några har börjat bli vågiga i pälsen - ska blir riktigt spännande att se hur dom ser ut längre fram.

Är en liten tik (minst i kullen vid födseln) som inte går upp riktigt lika snabbt som dom andra - men hon ökar ändå. Får mata lite extra 1-2 gånger/dag men i övrigt klarar mamman av att ta hand om alla 8 själv. Är imponerad över vår tjej!!!!
 
Har ordnat semester och tjänstledigt till sommaren/hösten, så nu är allt som saknas själva valpen! Har varit och hälsat på en kennel som väntar på valpar från en intressant kombination. Håller tummarna för att det kommer ut en liten tik till oss!

Som flera andra tycker jag att det är svårt att bilda sig en säker uppfattning om olika kennlar, linjer osv., särskilt eftersom jag inte har något vidare kontaktnät i hundvärlden. Har blivit en hejare på att läsa rasdata, men har alltid en gnagande känsla av att ha missat något. Kanske är lite perfektionist...
 
Som flera andra tycker jag att det är svårt att bilda sig en säker uppfattning om olika kennlar, linjer osv., särskilt eftersom jag inte har något vidare kontaktnät i hundvärlden. Har blivit en hejare på att läsa rasdata, men har alltid en gnagande känsla av att ha missat något. Kanske är lite perfektionist...

Jag har flertalet gånger känt att ”nej, det blir ingen hund” för jag har alltid hittat något ”fel” när jag kollat runt. Sen blev det omplaceringar av ras och linjer jag aldrig ens velat ha ändå av olika anledningar :up: Jag vill ju helst inte ha valp heller vilket inte gjorde saken lättare.
 
Har ordnat semester och tjänstledigt till sommaren/hösten, så nu är allt som saknas själva valpen! Har varit och hälsat på en kennel som väntar på valpar från en intressant kombination. Håller tummarna för att det kommer ut en liten tik till oss!

Som flera andra tycker jag att det är svårt att bilda sig en säker uppfattning om olika kennlar, linjer osv., särskilt eftersom jag inte har något vidare kontaktnät i hundvärlden. Har blivit en hejare på att läsa rasdata, men har alltid en gnagande känsla av att ha missat något. Kanske är lite perfektionist...
Jag lusläser SKKs hunddata och avelsdata.

Man kan villa bort sig hur långt som helst med syskon, föräldrar, avkommor osv osv.:D

Plus att Fbs rasgrupper kan vara informativa...;) Man hittar sånt man ska akta sig för också.
 
Jag har flertalet gånger känt att ”nej, det blir ingen hund” för jag har alltid hittat något ”fel” när jag kollat runt. Sen blev det omplaceringar av ras och linjer jag aldrig ens velat ha ändå av olika anledningar :up: Jag vill ju helst inte ha valp heller vilket inte gjorde saken lättare.

Vi har kollat en del omplaceringar från olika raser också. Det viktigaste är ju i slutändan att hitta rätt individ.
 
Jag lusläser SKKs hunddata och avelsdata.

Man kan villa bort sig hur långt som helst med syskon, föräldrar, avkommor osv osv.:D

Plus att Fbs rasgrupper kan vara informativa...;) Han hittar sånt man ska akta sig för också.

Känner igen mig i det där! Har upptäckt en del funktioner som underlättar. I början läste jag om ett kullsyskon i taget. När jag visualiserade hur det måste sett ut utifrån, började jag undra om jag inte blivit smått galen. 😁
 
Då står jag i intresselistan på en valp, dom förväntas att dyka upp snart så får vi se om det finns en hane till mig. :) Kan ta tik också, men är rätt sugen på att döpa nästa hund till Rob Anybody efter att ha läst Terry Pratchetts Wee Free Men häromdagen. :laugh:

Det var fint, uppfödaren som jag ville ha valp ifrån hade pratat med uppfödaren av den här kullen och lagt in ett gott ord för mig. :)
 
Lite klarare över allt nu. Puh!

Runt månadsskiftet bör det hamna en liten kille här i stugan vid skogsbrynet. Jag är betydligt mindre neurotisk när jag har en ungefärlig tidplan :D

Visserligen född -22 men kommer hit -23 så jag känner mig mer hemma i den här tråden :up:

Mer detaljer kommer när allt är betalt och levererat.
 
Nu är det mer eller mindre officiellt så går ut med det här också
-HÄMTAR VALP PÅ TISDAG!!!! :banana::banana::banana:

Inte alls tänkt att det skulle bli nu så vårens helger är rejält uppbokade med långa dagar på beskrivningar och tävlingar. Tänkte dessutom varit lite ledig i samband med att jag hämtar så valp inte behöver börja med så långa dagar på jobbet direkt. Det går tyvärr inte nu med såhär kort varsel..

Så, (efter noga övervägande, lusläsande av avelsdata, långa snack med uppfödaren och gamla uppfödaren, många diskussioner här hemma) -JAG SPONTANSHOPPAR VALP!! 😍
En brun kelpiehane som jag kommer behöva ha massa hjälp med namnförslag till -det står helt stilla här på den fronten 😆
(Kommer heta Minas Tirith i stamtavlan)
 
Nu är det mer eller mindre officiellt så går ut med det här också
-HÄMTAR VALP PÅ TISDAG!!!! :banana::banana::banana:

Inte alls tänkt att det skulle bli nu så vårens helger är rejält uppbokade med långa dagar på beskrivningar och tävlingar. Tänkte dessutom varit lite ledig i samband med att jag hämtar så valp inte behöver börja med så långa dagar på jobbet direkt. Det går tyvärr inte nu med såhär kort varsel..

Så, (efter noga övervägande, lusläsande av avelsdata, långa snack med uppfödaren och gamla uppfödaren, många diskussioner här hemma) -JAG SPONTANSHOPPAR VALP!! 😍
En brun kelpiehane som jag kommer behöva ha massa hjälp med namnförslag till -det står helt stilla här på den fronten 😆
(Kommer heta Minas Tirith i stamtavlan)
Jag läste Tihi - så det är mitt förslag :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 102
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 190
Senast: skiesabove
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 313
Senast: Calmiche
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 252
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp