Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är det mer eller mindre officiellt så går ut med det här också
-HÄMTAR VALP PÅ TISDAG!!!! :banana::banana::banana:

Inte alls tänkt att det skulle bli nu så vårens helger är rejält uppbokade med långa dagar på beskrivningar och tävlingar. Tänkte dessutom varit lite ledig i samband med att jag hämtar så valp inte behöver börja med så långa dagar på jobbet direkt. Det går tyvärr inte nu med såhär kort varsel..

Så, (efter noga övervägande, lusläsande av avelsdata, långa snack med uppfödaren och gamla uppfödaren, många diskussioner här hemma) -JAG SPONTANSHOPPAR VALP!! 😍
En brun kelpiehane som jag kommer behöva ha massa hjälp med namnförslag till -det står helt stilla här på den fronten 😆
(Kommer heta Minas Tirith i stamtavlan)
Gimli kanske?
 
Nu är det mer eller mindre officiellt så går ut med det här också
-HÄMTAR VALP PÅ TISDAG!!!! :banana::banana::banana:

Inte alls tänkt att det skulle bli nu så vårens helger är rejält uppbokade med långa dagar på beskrivningar och tävlingar. Tänkte dessutom varit lite ledig i samband med att jag hämtar så valp inte behöver börja med så långa dagar på jobbet direkt. Det går tyvärr inte nu med såhär kort varsel..

Så, (efter noga övervägande, lusläsande av avelsdata, långa snack med uppfödaren och gamla uppfödaren, många diskussioner här hemma) -JAG SPONTANSHOPPAR VALP!! 😍
En brun kelpiehane som jag kommer behöva ha massa hjälp med namnförslag till -det står helt stilla här på den fronten 😆
(Kommer heta Minas Tirith i stamtavlan)

Minas Tirith låter som Sagan om ringen-tema. Vill du anspela på just Minas Tirith kunde Faramir eller "Farre" kanske passa? 🤓🥸

Sjukt härligt med kelpie! Någon gång kanske jag vågar mig på att skaffa en jag också.
 
Nu är det mer eller mindre officiellt så går ut med det här också
-HÄMTAR VALP PÅ TISDAG!!!! :banana::banana::banana:

Inte alls tänkt att det skulle bli nu så vårens helger är rejält uppbokade med långa dagar på beskrivningar och tävlingar. Tänkte dessutom varit lite ledig i samband med att jag hämtar så valp inte behöver börja med så långa dagar på jobbet direkt. Det går tyvärr inte nu med såhär kort varsel..

Så, (efter noga övervägande, lusläsande av avelsdata, långa snack med uppfödaren och gamla uppfödaren, många diskussioner här hemma) -JAG SPONTANSHOPPAR VALP!! 😍
En brun kelpiehane som jag kommer behöva ha massa hjälp med namnförslag till -det står helt stilla här på den fronten 😆
(Kommer heta Minas Tirith i stamtavlan)
Hörru! Heter min kollegas hund 😄 Grattis till valp 😍🤩
 
Bomullstussen har börjat tappa sina valptänder!
IMG_20230414_171814588_MP.jpg


Det börjar också kännas att hon går från småvalp till "storvalp". Även om hon fortfarande verkligen ser oss som sin trygghet och stöd så börjar hon hitta en hel spännande värld med lukter, ljud och andra hundar.
 
Okej, nu behöver jag hjälp för Google går bet. Hittar ingenting alls ..

Våra 8 valpar har idag påbörjat avvänjningen. Dom har fått pyttelite vanlig mat och alla 8 fattade snabbt poängen och fick i sig det lilla som bjöds.

Min fundering nu, som jag inte hittar svar på, är hur ofta/hur många gånger per dag ska dom ha vanlig mat? Finns det någon som sitter på ett vettigt ”avvänjnings schema” för en novis som aldrig gjort detta förr?

Utöver detta så flyter allt på över förväntan.
Idag blev hoppsanbebisarna tre veckor och jag vet inte alls hur jag ska kunna lämna ifrån mig dom sen 🥹🥰
 

Bifogade filer

  • 393AFE4B-9475-4E7E-9D0F-566ED9D52CAD.jpeg
    393AFE4B-9475-4E7E-9D0F-566ED9D52CAD.jpeg
    350,8 KB · Visningar: 84
Får man uttrycka lite besvikelse här? Det har gått troll i vårt valpletande. Tikar som gått tomma, fått för få valpar osv. Fick precis svar från uppfödare om att en kull vi väntat på blev för liten för att de skulle kunna sälja valp till oss.

Säkert hittar vi rätt någon gång, men just nu känns det hopplöst. Vi har planerat i flera år, ordnat tjänstledighet och sparat pengar, rest långväga för att undersöka kennlar osv.

Detta ska väl vara en rolig tråd, men behövde skriva av mig någonstans. Hoppas att det är OK!
 
Får man uttrycka lite besvikelse här? Det har gått troll i vårt valpletande. Tikar som gått tomma, fått för få valpar osv. Fick precis svar från uppfödare om att en kull vi väntat på blev för liten för att de skulle kunna sälja valp till oss.

Säkert hittar vi rätt någon gång, men just nu känns det hopplöst. Vi har planerat i flera år, ordnat tjänstledighet och sparat pengar, rest långväga för att undersöka kennlar osv.

Detta ska väl vara en rolig tråd, men behövde skriva av mig någonstans. Hoppas att det är OK!
Man får vara besviken!
Är med det, hoppades på sommarvalp men det blev ingen till mig. Blir förhoppningsvis i vinter istället - men förstår din känsla.
 
Får man uttrycka lite besvikelse här? Det har gått troll i vårt valpletande. Tikar som gått tomma, fått för få valpar osv. Fick precis svar från uppfödare om att en kull vi väntat på blev för liten för att de skulle kunna sälja valp till oss.

Säkert hittar vi rätt någon gång, men just nu känns det hopplöst. Vi har planerat i flera år, ordnat tjänstledighet och sparat pengar, rest långväga för att undersöka kennlar osv.

Detta ska väl vara en rolig tråd, men behövde skriva av mig någonstans. Hoppas att det är OK!
Det tog mig 1.5 år att hitta en valp. Det var sjukt segt och jobbigt! Ibland så tar det tid tyvärr ☹️
 
Vet själv inte när man ska börja höra av sig och så. Är helt ny inom rasen och har inga kontakter mer än en otroligt vänlig själ som jag träffade på en clinic som har rekommenderat en del kennlar och personer. Men tror jag mer lutar mot en 2024 valp men då är ju frågan hur tidigt man ska börja höra av sig? Eftersom en del här väntat ett tag pga olika tråkiga händelser så som tomma tikar osv.

Har inte så mycket spelrum när jag kan ta valpen utan måste vara på sommaren/senvår valpen är leveransklar.
 
Vet själv inte när man ska börja höra av sig och så. Är helt ny inom rasen och har inga kontakter mer än en otroligt vänlig själ som jag träffade på en clinic som har rekommenderat en del kennlar och personer. Men tror jag mer lutar mot en 2024 valp men då är ju frågan hur tidigt man ska börja höra av sig? Eftersom en del här väntat ett tag pga olika tråkiga händelser så som tomma tikar osv.

Har inte så mycket spelrum när jag kan ta valpen utan måste vara på sommaren/senvår valpen är leveransklar.
De flesta kennlarna som avlar på arbetshundar har valpar vintertid, under stallsäsong. Undantag finns så klart, men det är betydligt lättare att hitta valp under vårvintern än under vår/sommar.
 
Vet själv inte när man ska börja höra av sig och så. Är helt ny inom rasen och har inga kontakter mer än en otroligt vänlig själ som jag träffade på en clinic som har rekommenderat en del kennlar och personer. Men tror jag mer lutar mot en 2024 valp men då är ju frågan hur tidigt man ska börja höra av sig? Eftersom en del här väntat ett tag pga olika tråkiga händelser så som tomma tikar osv.

Har inte så mycket spelrum när jag kan ta valpen utan måste vara på sommaren/senvår valpen är leveransklar.

Jag tänker hellre tidigt än för sent! Det skadar ju inte att höra av sig och fråga om vilka kombinationer planeras osv. för framtiden och berätta vad man letar efter.
 
De flesta kennlarna som avlar på arbetshundar har valpar vintertid, under stallsäsong. Undantag finns så klart, men det är betydligt lättare att hitta valp under vårvintern än under vår/sommar.
Ja jag tar egentligen hellre en vinter/tidig vår valp men eftersom jag är förskollärare så kommer det bli svårt med ledighet under den tiden. Sen hade det löst sig ändå då hundarna är hos min mamma när jag jobbar. Mer jag som kommer träffa den lite då innan min semester.
Men vet inte hur alla gör som skaffar valpar och jobbar 8-17 tider måndag-fredag?
 
Jag tänker hellre tidigt än för sent! Det skadar ju inte att höra av sig och fråga om vilka kombinationer planeras osv. för framtiden och berätta vad man letar efter.

Har skrivit ut ett lite allmän förfrågan och fått lite tips om kullar som antingen precis fötts eller ska födas till vintern. Vet tyvärr inte så mycket om vad jag letar efter för individ utan berättar mest vad min tanke är med min framtida hund och om de tror deras kombination kan passa.
Har lite hjälp av en tjej som har rasen och som haft rasen i några år :).
 
Ja jag tar egentligen hellre en vinter/tidig vår valp men eftersom jag är förskollärare så kommer det bli svårt med ledighet under den tiden. Sen hade det löst sig ändå då hundarna är hos min mamma när jag jobbar. Mer jag som kommer träffa den lite då innan min semester.
Men vet inte hur alla gör som skaffar valpar och jobbar 8-17 tider måndag-fredag?
Jag tog tjänstledigt när jag skaffade valp när jag jobbade som förskollärare.
 
Vet själv inte när man ska börja höra av sig och så. Är helt ny inom rasen och har inga kontakter mer än en otroligt vänlig själ som jag träffade på en clinic som har rekommenderat en del kennlar och personer. Men tror jag mer lutar mot en 2024 valp men då är ju frågan hur tidigt man ska börja höra av sig? Eftersom en del här väntat ett tag pga olika tråkiga händelser så som tomma tikar osv.

Har inte så mycket spelrum när jag kan ta valpen utan måste vara på sommaren/senvår valpen är leveransklar.

Jag hör av mig när det kull planerad eller född, uppfödare brukar ha svårt att hålla reda på alla intresse anmälningar som kommer in långt i förväg. Sen kan jag höra av mig bara för att kolla vad uppfödaren har för avelstänk och sådär bara för att veta om det nån jag skulle överväga en valp ifrån i framtiden.
 
Har skrivit ut ett lite allmän förfrågan och fått lite tips om kullar som antingen precis fötts eller ska födas till vintern. Vet tyvärr inte så mycket om vad jag letar efter för individ utan berättar mest vad min tanke är med min framtida hund och om de tror deras kombination kan passa.
Har lite hjälp av en tjej som har rasen och som haft rasen i några år :).

Kul! Vad är det för ras? 😃
 
Tycker inte man behöver höra av sig så långt i förväg men det är bra att mingla och etablera kontakter för att få nys och tips om lämpliga kombinationer och kanske hamna långt fram i ’kön’. Mycket kommer inte ut ’offentligt’, eller vad man nu ska säga, inom rasen.
Är dessutom lite svårare pga ditt önskade kön på valpen.

Vet själv inte när man ska börja höra av sig och så. Är helt ny inom rasen och har inga kontakter mer än en otroligt vänlig själ som jag träffade på en clinic som har rekommenderat en del kennlar och personer. Men tror jag mer lutar mot en 2024 valp men då är ju frågan hur tidigt man ska börja höra av sig? Eftersom en del här väntat ett tag pga olika tråkiga händelser så som tomma tikar osv.

Har inte så mycket spelrum när jag kan ta valpen utan måste vara på sommaren/senvår valpen är leveransklar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 642
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 203
Senast: skiesabove
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 433
Senast: Calmiche
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 341
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp