Status
Stängd för vidare inlägg.
Testade att ge sista målet senare igår, och lite torkad lunga innan läggdags, och i natt kräktes han inte.

Han är också vad jag kan se helt ohalt nu. Ingen markering efter vila alls. Jag som ringt och skickat filmer inför besök.

Sett att monster sensitive valp (utan kyckling) är tillgängligt i en butik nära mig så tänkte kika närmare på det. Kan ju vara en slump men de oerhörda mängderna bajs som blivit sedan jag började fasa in Magnusson hade varit skönt att slippa. Blir i så fall ytterligare ett foderbyte och snart ett till när han fyller ett, men vad ska man göra?
Man måste inte byta till vuxenfoder vid precis 1 år. Har han vuxit klart på höjden kan man byta. Valpfoder är ju framförallt för när de växer.
 
Man måste inte byta till vuxenfoder vid precis 1 år. Har han vuxit klart på höjden kan man byta. Valpfoder är ju framförallt för när de växer.
En staffe i Harrys ålder växer dock fortfarande så jag hade inte bytt förrän tidigast 1 års ålder.
Finns tabeller att gå efter utifrån ras/storlek. Självklart kan det finnas vuxenfoder där innehållet matchar rekommendationerna men då får man själv jämföra.
För min ras Dvärgschnauzer rekommenderas valpfoder/foder till växande hundar eller motsvarande foder med samma näringsvärden minst till 10 månaders ålder.
 
Testade att ge sista målet senare igår, och lite torkad lunga innan läggdags, och i natt kräktes han inte.

Han är också vad jag kan se helt ohalt nu. Ingen markering efter vila alls. Jag som ringt och skickat filmer inför besök.

Sett att monster sensitive valp (utan kyckling) är tillgängligt i en butik nära mig så tänkte kika närmare på det. Kan ju vara en slump men de oerhörda mängderna bajs som blivit sedan jag började fasa in Magnusson hade varit skönt att slippa. Blir i så fall ytterligare ett foderbyte och snart ett till när han fyller ett, men vad ska man göra?
Nu är ju din hund allergisk, men jag ser ingen direkt nackdel att testa olika foder när hundarna är valpar. Inte om deras magar fixar det. 🙂

Jag köper ofta på extrapris och blandar färskfoder och torrfoder.
 
Nu är ju din hund allergisk, men jag ser ingen direkt nackdel att testa olika foder när hundarna är valpar. Inte om deras magar fixar det. 🙂

Jag köper ofta på extrapris och blandar färskfoder och torrfoder.
Jaa magen verkar inte vara känslig, lite sämre när han snodde en glassbåt bara 😅
 
En staffe i Harrys ålder växer dock fortfarande så jag hade inte bytt förrän tidigast 1 års ålder.
Finns tabeller att gå efter utifrån ras/storlek. Självklart kan det finnas vuxenfoder där innehållet matchar rekommendationerna men då får man själv jämföra.
För min ras Dvärgschnauzer rekommenderas valpfoder/foder till växande hundar eller motsvarande foder med samma näringsvärden minst till 10 månaders ålder.
Jag menade bara att man inte måste byta precis när hunden är 1 år. Kan ju lika gärna innebära att den behöver valpfoder tills den är 1,5 år om den fortfarande växer. Är det nått dåligt egentligen med att ge valpfoder till en hund som vuxit klart på höjden?
 
Testade att ge sista målet senare igår, och lite torkad lunga innan läggdags, och i natt kräktes han inte.

Han är också vad jag kan se helt ohalt nu. Ingen markering efter vila alls. Jag som ringt och skickat filmer inför besök.

Sett att monster sensitive valp (utan kyckling) är tillgängligt i en butik nära mig så tänkte kika närmare på det. Kan ju vara en slump men de oerhörda mängderna bajs som blivit sedan jag började fasa in Magnusson hade varit skönt att slippa. Blir i så fall ytterligare ett foderbyte och snart ett till när han fyller ett, men vad ska man göra?
Uppfödaren till Bog bytte foder och gav dom olika redan när dom var små för att det inte ska vara konstigt att byta foder. Bog har ätit tre sorter nu + lite färskfoder ett tag. Kommer byta till Monster sen när den här säcken börjar ta slut. :)
 
Två promenader med munkorgen nu. Skönt att inte behöva vaka över honom varje meter men jag känner mig som en skitmatte:( är i alla fall åter igen glad för att han är så orädd och enkel. Lite irritation på munkorgen i mellan åt men inte mer än så. Ser verkligen nu hur mycket han faktiskt knyckt åt sig i farten. Nu stannar han vid varje grej han vill äta och försöker lirka in i munkorgen, förut högg han ju allt innan jag ens hann se. Tur på så sätt att den är tät, men svår att belöna med.
Min fina :heart hoppas att den gör nytta så vi kan sluta med den sen utan att beteendet kommer tillbaka
Du är en bra matte som hindrar valpen från att äta en massa skit som är dåligt och farligt för honom!

Ett tag åt Bog allt bajs han kunde hitta, nu har det lugnat sig, men hade det fortsatt eller eskalerat hade jag också köpt munkorg.
 
Testade att ge sista målet senare igår, och lite torkad lunga innan läggdags, och i natt kräktes han inte.

Han är också vad jag kan se helt ohalt nu. Ingen markering efter vila alls. Jag som ringt och skickat filmer inför besök.

Sett att monster sensitive valp (utan kyckling) är tillgängligt i en butik nära mig så tänkte kika närmare på det. Kan ju vara en slump men de oerhörda mängderna bajs som blivit sedan jag började fasa in Magnusson hade varit skönt att slippa. Blir i så fall ytterligare ett foderbyte och snart ett till när han fyller ett, men vad ska man göra?
Du kan ju, om han äter monster puppy sensitive, ”bara” gå över till monster sensitive. Då tror jag inte foderbytet blir lika omfattande.
 
Jag menade bara att man inte måste byta precis när hunden är 1 år. Kan ju lika gärna innebära att den behöver valpfoder tills den är 1,5 år om den fortfarande växer. Är det nått dåligt egentligen med att ge valpfoder till en hund som vuxit klart på höjden?
Jag fick veta, av foderkunnig, att om en vuxen hund äter valpfoder trots att behovet av extra näringen inte finns så är det lätt att det bildas kristaller i urinen på grund av överskottet.
Men i övrigt finns ingen ”fara” med att färdigvuxen hund äter valpfoder.

Mina två vägrar äta sin egen mat så nu blandar jag till båda. Monster puppy och monster sensitive. 😅
Tiken vill åt valpens mat och valpen vill ha tikens.
 
Jag menade bara att man inte måste byta precis när hunden är 1 år. Kan ju lika gärna innebära att den behöver valpfoder tills den är 1,5 år om den fortfarande växer. Är det nått dåligt egentligen med att ge valpfoder till en hund som vuxit klart på höjden?
Ah, då missförstod jag! Självklart kan man fortsätta med valpfoder, det kan man göra hela livet egentligen så länge hunden fungerar bra på det och håller sig bra i hull.
 
Ah, då missförstod jag! Självklart kan man fortsätta med valpfoder, det kan man göra hela livet egentligen så länge hunden fungerar bra på det och håller sig bra i hull.
Jag förstår att mitt inlägg kan tolkas som att jag enbart menar att byta tidigare, jag borde varit tydligare.

Tack för att du som vanligt är uppmärksam och delar med dig av din yrkeskunskap 😀
 
Får introducera mina två små tjejer :love: Nova till vänster o Kita till höger
 

Bifogade filer

  • IMG_5353.jpeg
    IMG_5353.jpeg
    147,1 KB · Visningar: 49
Det går jättebra med munkorgen nu. Första promenader var det lite fnys, irritation och hon drog den i marken men på morgonens skogspromenad var han så gott som vanligt. En annan fördel är att gammelgubben har kommit igång och leka mer med honom i skogen nu när illbattingen inte kan bita honom 😅
 
Det går jättebra med munkorgen nu. Första promenader var det lite fnys, irritation och hon drog den i marken men på morgonens skogspromenad var han så gott som vanligt. En annan fördel är att gammelgubben har kommit igång och leka mer med honom i skogen nu när illbattingen inte kan bita honom 😅
Åh vad skönt! Låter som att det är positivt med munkorgen i flera aspekter. ❤️
 
Bog har lärt sig hoppa upp på vår jättehöga säng. Men vågar inte låta honom hoppa ner ifrån den, han är jätteklumpig. 😬 Så måste nu se till så att han inte kommer in i sovrummet. (Sängen är ändå så pass hög att Tonto går och tar sats i hallen för att hoppa upp när han är här på besök. :laugh:)
 
Yoshi har börjat ställa sig bredvid storebror när han kissar... könsmognad påväg........!!!!!! har även börjar slicka på kissfläckar
Fyllde 6 månader i lördags
Oskar, 1 år den 28 okt. Han kissar med lyft ben ibland men är det akut blir det nigning.
Sen? Mmmm...
 
Yoshi har börjat ställa sig bredvid storebror när han kissar... könsmognad påväg........!!!!!! har även börjar slicka på kissfläckar
Fyllde 6 månader i lördags
Bog har börjat kissa fler gånger per promenad nu, så tror också han närmar sig. Han lyfte ju tex på benet i början men slutade med det. :laugh: Han blir 6 månader den 10:e Oktober.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 781
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 179
Senast: skiesabove
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 281
Senast: Calmiche
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 202
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp