Valpdrömmar, ensamtid och ras?

isGrytan

Trådstartare
Kloka bukare, jag behöver bolla lite tankar angående hundägande och tänkte då fråga er om lite råd. :)

Jag har precis börjat plugga eftergymnasialt och jag nu bor själv, för första gången i mitt liv, och det känns konstigt utan djur.. Tidigare har jag bott med hund i föräldrahemmet, en hund som mest alltså är föräldrarnas, men då jag har ett enormt djurintresse har jag aktiverat denna hund och haft huvudansvaret kan man väl säga. Nu snurrar tankarna kring ett eventuellt hundköp, då jag saknar att ha hund något enormt. Men funkar det?

Som mitt schema ser ut nu, så har jag ca 4-6h i skolan, de flesta dagar kortare än 6h, och jag går hem på lunchen som är 1h. På fritiden gör jag inte så mycket idag annat än att plugga, och jag känner att iallafall där skulle en hund passa in perfekt som en paus i pluggandet. Pengamässigt så har jag pengar undanlagt och har CSN, så en buffert till veterinärkostnader finns och kostnad för försäkring, mat etc går utmärkt att passa in i min budget.

I mina fantasier om detta har jag ett scenario om att köpa en valp nästa sommar, i början av Juni, då jag kan vara på heltid med valpen. Men hur går jag då tillväga när skolan börjar igen, kan en 5 månaders (ca) valp vara ensam hemma i t.ex. 5 timmar (3 timmar ensam, 1h med mig på lunchen, 2h ensam igen)? Jag har flyttat från min hemstad under studietiden och har inte möjlighet att "anlita" vänner eller familj som hundvakt när jag är här. Ja, det som oroar mig mest är faktiskt ensamtiden, hur länge kan en unghund/hund vara ensam hemma? :confused: Hur har ni gjort när ni haft valp/unghund?

Fråga nr. 2, är kring ras. Men den är mindre relevant då detta fortfarande bara är fantasier som sagt..
Föräldrahunden är en dvärgschnauzer, men det är inte riktigt min ras.
Jag gillar agility, tycker det är riktigt roligt, men den lille schnauzern gillar det inte.. Han tycks jämföra mina försök att få med honom på noterna med djurplågeri. "varför ska JAG springa, hoppa och krypa när det är du som kommit på detta påfund?:cautious:".
Han är också liite för liten för min smak då jag gillar att vara ute i skog och mark i alla årstider och ja, snön är inte dvärgens bästa vän om man säger så ;)

Drömmer om en hund som:
- Inte är frusen, bor i norra Sverige och vintrarna brukar vara kalla. är ofta ute på långpromenader.
- Vilja till agility och eventuell någonting mer, som t.ex. lite hobbydrag, sök, rallylydnad.
- Av och på knapp, i framtiden kommer nog hunden att få följa med på jobbet, så då måste den kunna koppla av någorlunda. Ingen über-energisk hund, vill räcka till för hunden. (sjukdagar eller tidvis mindre aktivering kan förekomma).
- Mellanstorlek.

De raser jag kikat mest på och fastnat för är: Finsk lapphund och svensk lapphund.
Men har även kollat på: Schnauzer, Sheltie, Keeshond och Lapsk vallhund (Lite osäker på den sistnämnda dock.)

Så kära bukare, vad tror ni? Är det enbart möjligt för mig att drömma om detta, eller går det att förverkliga?
Vilken ras tror ni passar bäst in? Tips mottages tacksamt :)
 
Jag tycker du ska leta efter en unghund eller en yngre vuxen hund. Jag är förvisso lite fjantig med ensamtid, men 3 timmar för en 5-månaders valp tycker jag är på tok för lång tid.
 
Jag håller med Lady_Vip, det låter som om det är bra läge att leta efter en omplacering som lämnat valpstadiet. Långt ifrån alla omplaceringar är problemhundar, men de bra hundarna dyker sällan upp på blocket. De säljs istället till någon som känner någon, ofta genom uppfödarna. Därför kan det vara en utmärkt idé att kolla med seriösa uppfödare av de raser du är intresserad av, kolla vad de tänker om dina planer och kolla om de vet någon passande hund som behöver ett nytt hem.
 
Jag inser också detta nu när jag läser det i efterhand, på tok för länge att lämna en valp..

Men vart hittar jag seriösa uppfödare? Är helt ny inom detta, att köpa hund och dessa raser, så vet inte riktigt hur jag hittar bra uppfödare. Har ni några bra tips? :)
 
Kontakta uppfödare som du tycker verkar bra och berätta vad du söker.
Det är inte helt ovanligt att uppfödare tar tillbaka hundar som den nya ägaren inte kan ha kvar av olika anledningar

Annars är båda mina omplaceringar från blocket, enkla och okomplicerade bägge två.
 
Som de andra skrivit, kontakta uppfödare inom den rasen du är intresserad av. De kan ha fått tillbaka hundar, eller så har en hund de tänkt behålla visat sig ha bettfel, C-höft eller liknande.
 
Gå in på de rasklubbars hemsidor vars raser du är intresserad av. De brukar ha ute omplaceringar genom uppfödare alternativt att de har en kontaktperson som omplaceringar går igenom.
 
Att ha hund är en heltidssysselsättning, men det tror jag du vet med det du skrev.. Angående ensamhet, går det inte att svara på, en del hundar accepterar utan problem att vara själva flera timmar, andra går det inte att lämna 5 min utan att det blir problem, det tycker jag man ska veta, även om det inte händer ofta.

Som ras rekommenderar jag min egen ras, Schnauzer. Pigg, aktiv, men kan ta det lugnt.Dvärgschnauzer är lugnare än mellanrasen :-)...
 
Jag vill bara tillägga att jag flyttade 110 mil hemifrån till ett ställe jag inte kände en kotte på, närmsta vän 30 mil bort. Visserligen flyttade jag med en vuxen hund men jag hittade en finfin dagmatte åt honom :)
 
Kloka bukare, jag behöver bolla lite tankar angående hundägande och tänkte då fråga er om lite råd. :)

Jag har precis börjat plugga eftergymnasialt och jag nu bor själv, för första gången i mitt liv, och det känns konstigt utan djur.. Tidigare har jag bott med hund i föräldrahemmet, en hund som mest alltså är föräldrarnas, men då jag har ett enormt djurintresse har jag aktiverat denna hund och haft huvudansvaret kan man väl säga. Nu snurrar tankarna kring ett eventuellt hundköp, då jag saknar att ha hund något enormt. Men funkar det?

Som mitt schema ser ut nu, så har jag ca 4-6h i skolan, de flesta dagar kortare än 6h, och jag går hem på lunchen som är 1h. På fritiden gör jag inte så mycket idag annat än att plugga, och jag känner att iallafall där skulle en hund passa in perfekt som en paus i pluggandet. Pengamässigt så har jag pengar undanlagt och har CSN, så en buffert till veterinärkostnader finns och kostnad för försäkring, mat etc går utmärkt att passa in i min budget.

I mina fantasier om detta har jag ett scenario om att köpa en valp nästa sommar, i början av Juni, då jag kan vara på heltid med valpen. Men hur går jag då tillväga när skolan börjar igen, kan en 5 månaders (ca) valp vara ensam hemma i t.ex. 5 timmar (3 timmar ensam, 1h med mig på lunchen, 2h ensam igen)? Jag har flyttat från min hemstad under studietiden och har inte möjlighet att "anlita" vänner eller familj som hundvakt när jag är här. Ja, det som oroar mig mest är faktiskt ensamtiden, hur länge kan en unghund/hund vara ensam hemma? :confused: Hur har ni gjort när ni haft valp/unghund?

Fråga nr. 2, är kring ras. Men den är mindre relevant då detta fortfarande bara är fantasier som sagt..
Föräldrahunden är en dvärgschnauzer, men det är inte riktigt min ras.
Jag gillar agility, tycker det är riktigt roligt, men den lille schnauzern gillar det inte.. Han tycks jämföra mina försök att få med honom på noterna med djurplågeri. "varför ska JAG springa, hoppa och krypa när det är du som kommit på detta påfund?:cautious:".
Han är också liite för liten för min smak då jag gillar att vara ute i skog och mark i alla årstider och ja, snön är inte dvärgens bästa vän om man säger så ;)

Drömmer om en hund som:
- Inte är frusen, bor i norra Sverige och vintrarna brukar vara kalla. är ofta ute på långpromenader.
- Vilja till agility och eventuell någonting mer, som t.ex. lite hobbydrag, sök, rallylydnad.
- Av och på knapp, i framtiden kommer nog hunden att få följa med på jobbet, så då måste den kunna koppla av någorlunda. Ingen über-energisk hund, vill räcka till för hunden. (sjukdagar eller tidvis mindre aktivering kan förekomma).
- Mellanstorlek.

De raser jag kikat mest på och fastnat för är: Finsk lapphund och svensk lapphund.
Men har även kollat på: Schnauzer, Sheltie, Keeshond och Lapsk vallhund (Lite osäker på den sistnämnda dock.)

Så kära bukare, vad tror ni? Är det enbart möjligt för mig att drömma om detta, eller går det att förverkliga?
Vilken ras tror ni passar bäst in? Tips mottages tacksamt :)

Som flera påpekat kanske en trevlig unghund hade varit ett bättre alternativ. Det händer att min snart 7 månader gamla valp lämnas i 4-5 timmar men han har alltid sällskap av flera hundar och vi har aldrig haft bekymmer med ensamhetsträningen. Skulle man få sådana bekymmer måste man ju ha en plan b och gå långsamt fram och det blir svårt när man måste vara någon annanstans en viss tid.

Lapphund skulle säkert passa utmärkt, kikade själv på den finska när det var dags för valp igen. De verkar trevliga och okomplicerade, man får nog se upp lite med eventuell skällighet. Kollade även på lapsk vallhund, och fick intrycket att den är något vassare och kräver mer än lapphundarna. De flesta rasklubbar har en ompaceringsflik på hemsidan där man kan hitta lite äldre hundar.
 
Jag tycker du ska kolla om det inte finns någon som behöver hundpassning/hundrasting någon/några kvällar i veckan och kanske även hitta en hund att gå någon kurs med. På så sätt kan du få lite hundkontakt redan nu och kanske även kan bygga upp ett kontaktnät och lära känna hundfolk på studieorten innan du skaffar egen hund.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 517
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 720
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 210
Senast: geting
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 357
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp