För att sossarna och speciellt Teresa Carvalho har tävlat med Tidö om förslag om hårdare tag. För mig så har rättspolitiken med en bristande respekt för grundläggande mänskliga rättigheter och friheter tillsammans med avfärdandet av forskning och expertis på området (som påminner om klimathanteringen) varit ett av de mörkaste kapitlen av de här helvetesliknande åren.
Även om jag röstar vänster så litar jag fan så mycket mer på en centerpartist än en socialdemokrat (åtminstone som partiet är nu) gällande kriminalpolitik. Samma med migrationspolitik. Det är därför som jag hela tiden har velat ha alla oppositionspartierna i regering, även när S, V och MP har sett ut att få egen majoritet - för jag känner att V och MP behöver hjälp att tygla sossarnas värsta impulser. Och därför kan det kanske att vara att föredra att S, MP och C sitter i regering istället för enbart de två förstnämnda. För som
@sjoberga skrev så kommer det bli svårt för MP att kunna täcka så många av de här posterna som möjligt.
Får V inte ingå i en regering så hoppas jag på att de får ordentligt betalt för sina mandat, och inte bara i ekonomiska frågor. Det vore dessutom klädsamt om även S behövde ge upp något och inte bara centerpartiet, som kommer vara svårflirtade. Sedan kommer S troligtvis inte släppa ifrån sig just justitieministerrollen tyvärr, den är så tung. Men jag hoppas ändå på liknande lösningar gällande frågor där V (och MP) ligger mycket närmare C än S. V har tex. tidigare sagt att de inte har något emot att C skulle få utrikesministerposten (men då har de utgått ifrån att de också ska sitta i regeringen), det är dock inte lika viktigt för mig eftersom att det är ett av få områden där jag tycker att S är helt okej och att Morgan Johansson fungerat bra i rollen som utrikespolitisk talesperson.