Bukefalos 30 år!

Jag läste lite kommentarer på centerpartiets lnstagram och det är verkligen ingen lätt sits de satt sig i. Ungefär hälften skriver att C måste hålla vad de lovat och inte samarbeta med V utan istället välja alliansen med samarbete med SD (vilket ju jag tycker är märkligt eftersom Thand Ringqvist varit väldigt tydlig i valrörelsen att Magdalena Andersson är statsministerkandidaten så länge SD krävs på andra sidan så det borde ju hennes väljare veta ) och andra hälften skriver att C måste hålla vad de lovat att inte samarbeta alls med SD och börja prata med V. Alla hotar med att rösta på ett annat parti nästa gång.
Som i Liberalerna innan de beslutade att bli Anti-Liberalerna. Då försvann hälften (mig inkluderat). Till bland annat C. Så även om det är hälften/hälften som skriver så tror jag inte väljarbasen alls är fördelad så, för om man verkligen ville samarbeta med SD så kan jag tycka att man varit lite mindre begåvad som röstat C efter vad de gått ut med gäller. Då fanns trots allt både L, KD och M beredda att representera. Eller så är jag mindre begåvad som inte förstått att det bara var dimridåer, det där med värderingar och liberalism, även hos C.

Vad menar hon egentligen? Från facebook:
"Efter ett jämt val står det klart att svenska folket inte vill ha Sverigedemokratiska statsråd och att det inte finns stöd för en politisk vänstersväng. Istället är det mittenpartierna som går starkt framåt."

Vilka mittenpartier har gått starkt framåt?
Vänsterpartiet har ju ökat mest av alla partier men det är ju uppenbarligen inte V hon syftar på. Mp ökar men är knappast ett mittenparti. C själva har ju inte någon höjdarökning, KD, M och SD är såklart högerpartier och L kan knappast längre kallas ett mittenparti.
S är inget mittenparti i grunden, och har oavsett backat så de kan hon ju inte heller syfta på.

Jag är alltså genuint nyfiken på att förstå vad hon syftar på.

Visa bifogad fil 191043

Min gissning är att du och hon gör olika bedömningar om vilka partier som tillhör mitten ;) Vem som har rätt är såklart en annan fråga. Men min tolkning är att hon syftar på alla de partier gemensamt som hon i samma inlägg beskriver att C kan tänka sig att sitta i en regering med. Dvs alla partier förutom de två på ytterkanterna = mitten.

Jag läste lite kommentarer på centerpartiets lnstagram och det är verkligen ingen lätt sits de satt sig i. Ungefär hälften skriver att C måste hålla vad de lovat och inte samarbeta med V utan istället välja alliansen med samarbete med SD (vilket ju jag tycker är märkligt eftersom Thand Ringqvist varit väldigt tydlig i valrörelsen att Magdalena Andersson är statsministerkandidaten så länge SD krävs på andra sidan så det borde ju hennes väljare veta ) och andra hälften skriver att C måste hålla vad de lovat att inte samarbeta alls med SD och börja prata med V. Alla hotar med att rösta på ett annat parti nästa gång.
I gårdagens medlemsmöte diskuterades olika samarbetsalternativ i kommunen.
Två av oss gamla medlemmar sa direkt att vi lämnar organisationen om C i kommunen samarbetar med SD. Ingen rstade heller för det alternativet.

Som i Liberalerna innan de beslutade att bli Anti-Liberalerna. Då försvann hälften (mig inkluderat). Till bland annat C. Så även om det är hälften/hälften som skriver så tror jag inte väljarbasen alls är fördelad så, för om man verkligen ville samarbeta med SD så kan jag tycka att man varit lite mindre begåvad som röstat C efter vad de gått ut med gäller. Då fanns trots allt både L, KD och M beredda att representera. Eller så är jag mindre begåvad som inte förstått att det bara var dimridåer, det där med värderingar och liberalism, även hos C.
Ja men eller hur, jag tänker samma!

Min gissning är att du och hon gör olika bedömningar om vilka partier som tillhör mitten ;) Vem som har rätt är såklart en annan fråga. Men min tolkning är att hon syftar på alla de partier gemensamt som hon i samma inlägg beskriver att C kan tänka sig att sitta i en regering med. Dvs alla partier förutom de två på ytterkanterna = mitten.
Ja det är ju onekligen en väldigt bred definition av mitten 😅

Det är också spännande att tolka det som att väljare då vill ha en regering till mitten när högerpartierna varit väldigt tydliga med att de kommer samarbeta med SD.
Ja verkligen.
Men man kan väl konstatera att samtliga partier tar chansen att göra sin egen tolkning av valresultatet, baserat på vad som gynnar dem själva bäst. Den mer sanna tolkningen är väl att det finns en stor bredd och heterogenitet gällande hur svenska folket vill att sverige styrs..

Det är också spännande att tolka det som att väljare då vill ha en regering till mitten när högerpartierna varit väldigt tydliga med att de kommer samarbeta med SD.
Det enda partiet som jag kan se skulle kunna röra sig (fast inte på en gång) är KD, men det är ju för få mandat så det hjälper inte.

Jag får panik när C nu också sagt att de vill att V ska få minimalt med inflytande i ett ev. samarbete. Jag fattar såklart att det är vad de önskar, men det känns nu som att de tappat intresset för att tillhöra den rödgröna sidan ens. Att föreslå en ren S regering, som de sa igår, är ju också att pissa lite på miljöpartiet.

Jag menade mer hur du tror att inställningen skulle vara på riksnivå efter ett tag om man trots allt satt i samma regering med V. Förstår att det hade blivit ramaskri initialt och att många kanske skulle lämna, men tror du att de känslan skulle bestå om det visar sig att det fungerar bra, som i olika kommuner?
Jag personligen skulle lämna och inte titta tillbaka. För mig blir det är det inte går att lita på partier, det lovas och lovas för att sedan inte bry sig, alla medel tillåtna för att få röster även lögner.

Blir blanka röster på rikstadsnivå för långt tid om det händer.

Ja verkligen.
Men man kan väl konstatera att samtliga partier tar chansen att göra sin egen tolkning av valresultatet, baserat på vad som gynnar dem själva bäst. Den mer sanna tolkningen är väl att det finns en stor bredd och heterogenitet gällande hur svenska folket vill att sverige styrs..
Ja eller hur, det blir lite löjligt från båda håll när man säger att valresultatet visar att väljarna ”tydligt” vill något alls.

Men vad tänker du är alternativet för C när det ser ut som det gör?
Att stå för sitt löfte och samtala och samarbeta med S om ett stöd för regeringen med Magdalena Andersson som statsminister, med vetskap om att även V:s stöd krävs för en sådan regering. Att inte samtala alls innan parter man inte ens vill prata med ska ge upp sina krav är ett kasst alternativ. Men vi måste alla vara lite lugna och inte förrän just nu är uppdraget givet till S-ledaren.

Du menar att de hellre ska gå i opposition och låta Tidö komma tillbaka än att samarbeta med V? Även om V hålls utanför regeringen?
Har de inte sagt just att de kan tänka sig V som stödparti, bara de inte är i regeringen och säkert med krav på var de egentligen får vara? Jag tolkar det som att det är därför de inte pratar med V (med det sagt håller jag inte garanterat med om den detaljen), de vill inte förhandla förrän V släpper regeringskravet. Vilket i sig borde anses vara en slags förhandling så jag är inte säker på hur de resonerar.

Liknande trådar

• Jag går och fiskar (Ulvlek)
  • Secret Easterbunny 2026
  • Ni med erfarenhet av kuratorer
  • Marknad i byn (Ulvlek)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn