Bukefalos 30 år!

Jag äter gris med stort nöje men det gör även sekulära muslimer vet jag. Mellanösternköket är verkligen vansinnigt gott. Förutom desserterna som är för söta för min smak. Myntate är otroligt gott men inte så nyttigt mtp hur mycket socker man häller i.
Ja, vi behöver ju inte bli ortodoxa muslimer. Lite lagom bara, som de flesta muslimer nog är. Att man sen inte äter gris i Mellanöstern är för att det inte finns, jag har i alla fall inte sett det där. Men jag har någon gång läst att Saudi importerar mycket gris från Danmark. Man ska inte gå till överdrift med religion.

Tycker att du förenklar en sådan sak som våldtäkt, att det är något som bara händer oavsett regering, har du varit med om det själv? Det ger sår för livet. Min systerdotter blev våldtagen och har på grund av det bland annat en tarmstomi. Det var en man/pojke från Somalia som kommit hit tack vare de rödgröna. I min stad hade 83 % av de från just Somalia ett brottsregister (lokaltidningens uppgifter) år 2018. Det är naivt att inte förstå vilka problem de medför och jag kommer hädanefter aldrig rösta på ett parti som tar emot dessa kriminella med öppna armar. Men har man aldrig varit med om något och lever i en skyddad värld så kan jag förstå att man röstar på vänstern.
Problemet är ju att, enligt min uppfattning, SD använder våldtäkter och annat kvinnovåld som en "ursäkt" till att föra sin politik. Dvs bara invandrarna åker ut är problemet löst. Men det stämmer ju inte, och det är ju inte så att de i övrigt bedriver en politik som är till kvinnors fördel. Det är något som är ett stort problem för mig, när man försöker maskera sin främlingsfientlighet som en kvinnofråga, när man inte alls jobbar för att förbättra något för kvinnorna utan snarare tvärtom.

Det är för mig lite samma med miljöaspekten. Folk flyr från klimatförändringar, krig och terror, så vill man inte ta emot flyktingar borde man ju göra riktade insatser för att se till att de kan bo kvar och leva tryggt i sina hemländer. Inte uppmuntra till ökad användning av fossila bränslen, som skapar konflikter i många länder och finansierar krig, och ökade utsläpp som påverkar klimatet negativt och ökar antalet klimatflyktingar.

I teorin, i praktiken gillar jag inte aubergine, tillagad paprika, mynta osv. Men ja, jag har väl inget annat val snart än att äta det.
Men just aubergine blir värst, får väl gömma i servetten när jag äter med andra.
Det gläder mig ändå! Min son är vegetarian, och äter inte aubergine. Jag säger att det är jag som misslyckats med hans uppfostran. Trösterikt ändå att dina föräldrar är lika usla pedagoger som jag.

Jag kanske ska bli Hindu istället? Då kan jag täcka huvudet på mig och mina eventuella döttrar utan problem.

1789845296695.webp

För att vara lite seriös. Jag växte upp i en trakt där det fanns väldigt många som var väldigt kristna, och medlemmar av någon märklig församling. Typ frikyrka.

Det brukar visa sig att mina erfarenheter är till förväxling lika bekantas erfarenheter från att ha vuxit upp i muslimska miljöer, tex i Kurdistan.

Nä, skärper mig nu innan det spårar ur.
Haha, jag tycker sånt här är lite fint ändå. Nu är den här vinsten inte riktigt jämförbar, både eftersom att marginalen är så liten och det finns så många låsningar att det känns osäkert men också pga. politiken + kandidaterna... MEN det var så fint att se massa vita icke-muslimer i New York efter att Mamdani vunnit, då de på ett väldigt wholesome sätt drev med all islamofobi som genomsyrat valet. Vi skulle nog må bra av mera sånt i Sverige också!

Haha, jag tycker sånt här är lite fint ändå. Nu är den här vinsten inte riktigt jämförbar, både eftersom att marginalen är så liten och det finns så många låsningar att det känns osäkert men också pga. politiken + kandidaterna... MEN det var så fint att se massa vita icke-muslimer i New York efter att Mamdani vunnit, då de på ett väldigt wholesome sätt drev med all islamofobi som genomsyrat valet. Vi skulle nog må bra av mera sånt i Sverige också!
Jag tycker raka motsatsen, det är härskartekniker som går ut på att förlöjliga motståndaren och känns kanske bra för de som utövar dem men det leder bara till ökade motsättningar och rättfärdigar att samma teknik används i motsatt riktning i andra frågor.

Liknande trådar

• Jag går och fiskar (Ulvlek)
  • Secret Easterbunny 2026
  • Ni med erfarenhet av kuratorer
  • Marknad i byn (Ulvlek)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Arbetsintervju

Barn