Bukefalos 30 år!

Jag läste lite kommentarer på centerpartiets lnstagram och det är verkligen ingen lätt sits de satt sig i. Ungefär hälften skriver att C måste hålla vad de lovat och inte samarbeta med V utan istället välja alliansen med samarbete med SD (vilket ju jag tycker är märkligt eftersom Thand Ringqvist varit väldigt tydlig i valrörelsen att Magdalena Andersson är statsministerkandidaten så länge SD krävs på andra sidan så det borde ju hennes väljare veta ) och andra hälften skriver att C måste hålla vad de lovat att inte samarbeta alls med SD och börja prata med V. Alla hotar med att rösta på ett annat parti nästa gång.
Jag undrar hur många av dessa som faktiskt röstat på C och hur många som kommer dit från blåbrunt eller V för att skriva sin åsikt.

Vad menar hon egentligen? Från facebook:
"Efter ett jämt val står det klart att svenska folket inte vill ha Sverigedemokratiska statsråd och att det inte finns stöd för en politisk vänstersväng. Istället är det mittenpartierna som går starkt framåt."

Vilka mittenpartier har gått starkt framåt?
Vänsterpartiet har ju ökat mest av alla partier men det är ju uppenbarligen inte V hon syftar på. Mp ökar men är knappast ett mittenparti. C själva har ju inte någon höjdarökning, KD, M och SD är såklart högerpartier och L kan knappast längre kallas ett mittenparti.
S är inget mittenparti i grunden, och har oavsett backat så de kan hon ju inte heller syfta på.

Jag är alltså genuint nyfiken på att förstå vad hon syftar på.

Visa bifogad fil 191043
Det här fattar inte jag heller. Sen min skolgång i alla fall och fram tills för några år sen brukade man kalla C och FP/L för mitten. Sen klev L åt höger. Men när blev KD och M "mitten"?

Centern låter ju typ likadant som 2018, och verkar inte ta in att "mittenpartierna" M, L och KD gjort en extrem sväng till höger - på ett sätt som deras väljare faktiskt inte röstat för. På valnatten så talade hon glatt om att L klarat sig och att det typ är ett styrkebesked för liberalismen, som om det finns något liberalt kvar i det partiet. Och centerväljarna som vill satsa på en grön omställning och ser klimatet som en prioriterad fråga, ser inte de galenskapen i att vilja samarbeta med KD som partiet är idag?
M och KD var väl tydliga högerpartier även innan de svängde mer höger? Inte mitten ens innan dess.

Centerväljarna verkar inte särskilt intresserade av grön omställning och klimatet, känns mest som C och dess väljare ses som klimat- och miljövänliga för att de är bättre än de blåbruna? Häromkring verkar centerväljares viktigaste fråga vara att få skövla skog.

Jag tror det är välbehövligt för Åkesson att ta paus nu.

"
Attacken mot V: ”Ingen normal människa röstar på ett sådant parti”
Islamister ligger bakom Vänsterpartiets ökning, påstår SD-ledaren Jimmie Åkesson.

Han ser inga andra förklaringar till partiets ökning i valet, som kom trots flera avslöjanden om V-kandidater under valrörelsen.
– Det kan bara vara islamister som står för den ökningen, säger Åkesson på en pressträff om valresultatet.
– Ingen normal människa röstar på ett sådant parti, säger han.

Vänsterpartiet strök innan valet en rad kandidater efter avslöjanden från Expressen om att kandidaterna bland annat bland annat hyllat Putin och Hamas och spridit antisemitiska konspirationsteorier.
"
svt.se

Jag som tänkte att ni här på buke som stödjer vänstern inte var islamister men ack så fel jag hade.
Jag visste inte att jag hade bytt religion :eek: Tack JÅ för upplysningen :up:

https://www.expressen.se/nyheter/politik/styret-i-burlov-forlorade-valet-hojde-oppositionens-lon/

Det här är faktiskt lite roande. Det verkar vara ffa en politiker, Sara Vestering, som har lite intressanta ideér om vad en politiker har rätt till och inte. Så är det ibland i ffa mindre kommuner där det finns en eller några 'starka män/personer' som styr och bestämmer lite hur de vill.

Eller i Haninge kommun där Sven Gustavsson utsett sig själv till 'Haninges borgmästare.'
Det där är genomgående för politiker på alla nivåer, de ser sig som ett slags frälse som skall ha särskilda förmåner och de låter ofta det gå i arv, utnyttjar sina kontakter för att deras barn skall få del av guldkanten. Så har det väl till en del alltid varit men efter runt 1990 med först Carl Bildt och sen i ännu högre grad Göran Persson och kretsen runt honom har det eskalerat bortom alla gränser och blivit norm för politiker och det allvarligaste är att det drar till sig helt fel människor som sen sitter och fattar beslut utifrån andra lojaliteter än de som har samhällets bästa för ögonen.

Jag har jobbat ihjäl mig för att nå dit jag är och kunna göra det jag gör nu. Jag är inte intresserad av att få mindre pengar till att betala skenande priser på allt
Jag vill att mitt arbete under många många år ska betala sig.
Då hoppas jag verkligen att du är helt okej med att hamna i en ekonomisk katastrof om du blir långtidssjukskriven följt av svårigheter att komma tillbaka in på arbetsmarknaden också.

Det är så himla intressant med de här trådarna, men också artiklar, uttalanden från politiker mm. Varje val kommer "det är -sätt in valfritt blocks- fel!". Det roligaste är när nya regeringen inte ens är färdig och någon prislapp ökar, och det likt förbannat är nya regeringens fel. Kommer det något klagomål på något som är dyrare, bökigare eller vad det nu är säger man antingen "det var förra regeringens fel, vi håller bara på att städa upp", trots att det kanske var 7 år sedan förra regeringen hade makten, eller "det är nuvarande regeringens fel". Skulle fler våldtäkter anmälas nu kommer det vara rödgrönas fel, trots att gärningspersonerna kanske är födda här och kanske med helsvenska rötter. Skulle våldtäkterna ha skett i juni i år kommer datumen glömmas bort, för det är ändå rödgrönas fel.

Det är så himla intressant med de här trådarna, men också artiklar, uttalanden från politiker mm. Varje val kommer "det är -sätt in valfritt blocks- fel!". Det roligaste är när nya regeringen inte ens är färdig och någon prislapp ökar, och det likt förbannat är nya regeringens fel. Kommer det något klagomål på något som är dyrare, bökigare eller vad det nu är säger man antingen "det var förra regeringens fel, vi håller bara på att städa upp", trots att det kanske var 7 år sedan förra regeringen hade makten, eller "det är nuvarande regeringens fel". Skulle fler våldtäkter anmälas nu kommer det vara rödgrönas fel, trots att gärningspersonerna kanske är födda här och kanske med helsvenska rötter. Skulle våldtäkterna ha skett i juni i år kommer datumen glömmas bort, för det är ändå rödgrönas fel.
Tycker att du förenklar en sådan sak som våldtäkt, att det är något som bara händer oavsett regering, har du varit med om det själv? Det ger sår för livet. Min systerdotter blev våldtagen och har på grund av det bland annat en tarmstomi. Det var en man/pojke från Somalia som kommit hit tack vare de rödgröna. I min stad hade 83 % av de från just Somalia ett brottsregister (lokaltidningens uppgifter) år 2018. Det är naivt att inte förstå vilka problem de medför och jag kommer hädanefter aldrig rösta på ett parti som tar emot dessa kriminella med öppna armar. Men har man aldrig varit med om något och lever i en skyddad värld så kan jag förstå att man röstar på vänstern.

Tycker att du förenklar en sådan sak som våldtäkt, att det är något som bara händer oavsett regering, har du varit med om det själv? Det ger sår för livet. Min systerdotter blev våldtagen och har på grund av det bland annat en tarmstomi. Det var en man/pojke från Somalia som kommit hit tack vare de rödgröna. I min stad hade 83 % av de från just Somalia ett brottsregister (lokaltidningens uppgifter) år 2018. Det är naivt att inte förstå vilka problem de medför och jag kommer hädanefter aldrig rösta på ett parti som tar emot dessa kriminella med öppna armar. Men har man aldrig varit med om något och lever i en skyddad värld så kan jag förstå att man röstar på vänstern.
Mitt syfte var inte att förenkla utan att lyfta att hur man än vänder och vrider på det skyller man både det ena och det andra på regeringen, oavsett ursprung på gärningsperson. Jag känner till flera fall av sexuella övergrepp från personer i ens närhet som inte anmälts. Svenskar då. Tyvärr är det inte helt ovanligt men vissa tar såklart mer skada än andra. Exemplet hade dock kunnat vara vad som helst, alltifrån ekonomisk brottslighet till misshandel, mord etc.

Svensken är så jävla naiv, fattar inte hur dum man får vara. Beklagar det din systerdotter var med om ❤️.

Var ju gamla allians som uppmanade att öppna våra hjärtan. Så ingen röst på största delen av högerpartier då?

Jag har blivit våldtagen som barn och som vuxen. Endast av vita helsvenska män. Om du tror att vi är skyddade mot våldtäkter bara inga invandrare kommer hit så är det du som är naiv.

Jag har blivit våldtagen som barn och som vuxen. Endast av vita helsvenska män. Om du tror att vi är skyddade mot våldtäkter bara inga invandrare kommer hit så är det du som är naiv.

Samma här. En gång i en buss av en jag trodde var en vän. Alla var vita svenskar. Sen är det väl alla gånger man blivit tafsad på också, dessa gånger också av svenska män. Eller alla dessa sexuella trakasserier, samma där.

M och KD var väl tydliga högerpartier även innan de svängde mer höger? Inte mitten ens innan dess.

Centerväljarna verkar inte särskilt intresserade av grön omställning och klimatet, känns mest som C och dess väljare ses som klimat- och miljövänliga för att de är bättre än de blåbruna? Häromkring verkar centerväljares viktigaste fråga vara att få skövla skog.
Haha, jag borde uppenbarligen varit tydligare! Klart jag inte menar att KD och M varit "mittenpartier" - därav citationstecken. Jag förstår verkligen inte Thand Ringqvists feberyrande om den saken, det var mer tänkt att illustrera att de gamla allianskollegorna har radikaliserats sedan centern gick till val ihop med dem senast. De har ju anammat SDs politik till den graden att det borde vara en omöjlig ekvation för en centerpartist som avskyr SD att samarbeta med.

Och alltså, jag själv tror kanske inte att klimatet kommer att räddas genom innovationer etc. men C har lyft fram klimatet och en grön omställning som en av deras profilfrågor i valplattformen innan valet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XbWP8o/tolv-sd-poliitker-petas-exnazister-valdes-till-poster
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/flera-ex-nazister-pa-sd-s-vallistor

https://judiskkronika.se/3724-2/

https://www.flamman.se/rapporten-som-punkterar-myten-om-vansterns-antisemitism

"Särskilt tydliga är sambanden med konspiratorisk läggning samt med högerauktoritära attityder. Även negativa attityder till invandrare, sexistiska föreställningar och vänsterauktoritära attityder är relaterade till högre nivåer av antisemitiska attityder och föreställningar.

Resultaten visar också på ett samband mellan partisympati och antisemitiska attityder. Det
finns en tydligt högre benägenhet att hysa antisemitiska föreställningar bland dem som sympatiserar med Sverigedemokraterna samt med ”annat parti” utanför riksdagen, jämfört med dem som sympatiserar med referenskategorin, det vill säga Socialdemokraterna.

Referens https://www.levandehistoria.se/wp-c...itiska-attityder-i-Sverige_sammanfattning.pdf

Ja 1 - 2 år tar det ju innan man ens kan börja ändra lagstiftning eller göra förändringar. Budget som styrs av den nya regering vad den nu lär bli, kommer inte vara igång förrän om minst 1 år. Så man får nog avvakta med att skylla på den nya regeringen som ju ännu inte ens bildats till ett år efter tillsättandet.

Liknande trådar

• Jag går och fiskar (Ulvlek)
  • Secret Easterbunny 2026
  • Ni med erfarenhet av kuratorer
  • Marknad i byn (Ulvlek)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat