Jag får sälla mig till skaran som faktiskt inte haft koll på hur stor effekt personkryssandet kan få. Jag brukar kryssa rätt sällan, och mest bara om jag känner någonsom jag vill stödja eller om jag inte gillar förstapersonen i partiet jag tänkt rösta på. Men annars hoppas jag överlag att partiernas medlemmar ska ha bättre möjligheter att rangordna sina egna kandidater, än vad jag som utomstående har att bedöma en massa människor som jag inte känner och möjligen har någon begränsad uppfattning om som jag fått via media.
Men tänker att dagens rabalder anknyter till diskussionen vi hade tidigare om personer långt ner på partiernas kandidatlistor. Det är en sak huruvida det visas ha varit någon otillbörlig påverkan på människors röstning - där vet vi faktiskt ingenting alls idag - men det är en annan sak att en i princip okänd person - med i det sammanhanget hyfsat få kryss - kan ta sig rakt in i riksdagen via ett etablerat partis lista.
Att personer använder mindre partiers listor för att försöka kuppa sig in genom en personlig kampanj där väljare skriver upp deras namn på en lista, är välkänt. Men detta rör ett väletablerat parti och riksdagen, vilket blir lite annat.
Jag vill gärna se en låg tröskel för politiskt engagemang, och att det inte ska behövas någon lång politisk karriär för att få stå med på ett partis lista. Men jag har alltid tänkt att partierna har ett stort inflytande över vilka positioner deras kandidater kan få, genom rangordningen. Det tål att funderas över hur reglerna ska se ut känner jag...
Jag har dock ingen som helst anledning idag att ifrågasätta honom som person eller hans kompetens, jag vet helt enkelt ingenting om honom. Det är snarare processen med partier som ska vaska fram de mest lämpliga kandidaterna jag funderar över.