Bukefalos 30 år!

Absolut ! Det finns som du säger mycket mer media än public service. Och det är inte JAG som säger att det inte finns. Jag håller tvärtom med dej om att det finns ett stort utbud av annan media att se/läsa/höra... Det finns många användare här på Buke dock som menar på att de eller nära släktingar "bara ser på public service och inget annat"...
Det var jag som skrev om det här, inte "många" användare. Sluta ljuga och överdriva hela tiden. Det är noll personer som skrivit att det inte finns några andra medier.

Jag får återkomma ikväll, nu ska jag fokusera på jobbet. Men vad syfar "de här sakerna" i texten nedan på, i mitt inlägg?
Har du exempel på de att de här sakerna liksom märks? Och i så fall var? Jag känner inte igen mig alls här?

För egen del räknade jag nyss ut att jag betalar ca 21% skatt på lönen från arbetsgivaren (sen tillkommer lite grejer, vet inte riktigt min skatt totalt). För mig låter det lågt. Särskilt när det finns så stora och länge försummade behov samtidigt.

Du är beredd att betala mer skatt. Det borde andra också vara, om vi vill ha bättre välfärd. Så varför säger man inte det från vänstersidan? Varför pekar man ut att det är miljadärerna och inte människor med god ekonomi i allmänhet som ska betala mer till välfärden, om det är så det kommer att bli?

(Nu antar jag att du inte tillhör gruppen miljardärer, men det vet jag förstås inte...)

Men om vi frångår den absurda diskussionsvinkeln som rått i tråden de senaste dagarna är ju mediefrågan jätteintressant. Åtminstone jag är glad att vi inte har det som i USA (än så länge) där de stora mediehusen är så väldigt tydligt politiskt vinklade åt ena eller andra hållet, och där tittarna är så sjukt polariserade. PBS och NPR finns visserligen och har massor av kvalitativt innehåll, men det finns ju inte på kartan att maga-väljare tar del av deras innehåll.

USA ligger ju rätt långt ner på pressfrihetsrankningar medan Sverige trots tapp ligger högt. Jag tror och hoppas att ganska många på båda sidor av det politiska spektrumet (kanske inte SD och högerut tyvärr) har förtroende för public service. Jag tror att diskussioner som den i Medierna nyligen är ett sundhetstecken faktiskt. Och kolla på Svenska Nyheter eller Herr talman, det är inte så att bara ena sidan får en släng av sleven.

Jag får återkomma ikväll, nu ska jag fokusera på jobbet. Men vad syfar "de här sakerna" i texten nedan på, i mitt inlägg?

Du är beredd att betala mer skatt. Det borde andra också vara, om vi vill ha bättre välfärd. Så varför säger man inte det från vänstersidan? Varför pekar man ut att det är miljadärerna och inte människor med god ekonomi i allmänhet som ska betala mer till välfärden, om det är så det kommer att bli?

(Nu antar jag att du inte tillhör gruppen miljardärer, men det vet jag förstås inte...)
Nej, jag är inte miljardär.

Jag vet inte varför det du kallar vänstersidan inte säger det där om skatten - förutom att vi ju hör sådant som miljardärskatt, och att det inte är självklart att räntor ska vara avdragsgilla, och jag tycker att vi hör att man pratar om det extremt gynnade läget för förmögenheter och arv i Sverige, skattemässigt.

I övrigt är väl inte skattenivån i sig ett självändamål, utan mer något som liksom mäts mot behoven.

Kort sagt, jag förstår inte vad du far efter. Vad bygger du idén om att "vänstern" struntar i ekonomi på? Jag känner inte alls igen det påståendet någon annanstans ifrån.

Precis, ur mitt perspektiv så är det "lyxigt" med jobb där jobbet blir gjort medan jag är sjuk och inte läggs på hög. Medan själv får jag dels ingen lön den dagen, men får ändå jobba ikapp någon annan tid. Ändå sticker det i ögonen på andra att jag kan jobba hemifrån när de inte kan det, och det anses "lyxigt" att kunna jobba alla dagar i veckan, kvällar och helger. Ja, det är en lyx ur ett perspektiv. Ur ett annat perspektiv så är det lyxigt att inte ha det så.

Jag tror inte att det kommer något gott ur att dra igång diskussionen om "vem som har det värst på jobbet", som det så ofta blir när karensdag kommer upp.
Men du kan ju inte mena att du arbetar gratis när du arbetar ikapp efter att ha varit sjuk? Då får du väll ändå övertid alt. flextid?

Det är ju att förenkla det grovt skulle jag säga eftersom det handlat om chefer och tongivande personer på redaktionen och att det har påverkat programutbudet och vad som ska tas upp. Det är ju redaktionen och dess ansvarig utgivare som bestämmer programutbudet. Det är ju precis det som Janne Josefsson säger har skett.

Ingenstans i klippet du länkade till framgår det att det var chefer, tongivande personer eller på annat sätt ansvariga för programutbudet som enligt Janne beskrivit vänsterpartiet som "vårat parti".

Men även om om det hade varit så. Det är jätteproblematiskt om medarbetare på SVT inte lever upp till opartiskheten, ju högre i organisationen desto värre. Klarar man det inte ska man inte arbeta inom public service. Men det säger fortfarande inte emot det jag skrev från början, att det handlar om andra saker än vad som är public service uppdrag.

Liknande trådar

• Jag går och fiskar (Ulvlek)
  • Secret Easterbunny 2026
  • Ni med erfarenhet av kuratorer
  • Marknad i byn (Ulvlek)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat