Bukefalos 30 år!

Men håller du med om att skepticismen mot V:s ekonomiska politik går att förstå, om det krävs att man ska läsa en helt annan persons skrift och sedan själv gissa vad V tänker om det?

Man får förstås ha inställningen att det inte spelar så stor roll om det går eller inte går ihop, man gillar V bäst ändå av alla partier. Men för mig som icke V-väljare så är det helt obegripligt att så många V-sympatisörer uttrycker oförståelse för varför andra är skeptiska mot V.
Nej jag håller inte med. Jag förväntar mig tydlighet innan ett skarpt förslag läggs fram, men jag anser atr det är fullt rimligt att partier beskriver vilka problem de vill lösa och med någon slagd riktning, när de just föreslår att frågan ska utredas.

Jag undrar förövrigt varför det är så enkelspårigt fokus pp V kring detta. Mp har samma förslag.

Sen får man väl vara skeptiskt mot vilket parti man vill såklart.

Nej jag håller inte med. Jag förväntar mig tydlighet innan ett skarpt förslag läggs fram, men jag anser atr det är fullt rimligt att partier beskriver vilka problem de vill lösa och med någon slagd riktning, när de just föreslår att frågan ska utredas.

Jag undrar förövrigt varför det är så enkelspårigt fokus pp V kring detta. Mp har samma förslag.

Sen får man väl vara skeptiskt mot vilket parti man vill såklart.

Att jag främst vänder mig till V här är för att jag uppfattat det som att det är fler V-stödjande skribenter i politiktrådarna på Buke, och som har skrivit att man inte förstår det stora motståndet mot V.

Jag har inte sett samma uttalanden från lika många MP-sympatisörer, och att skriva till någon som inte är här känns inte så meningsfullt. Men självklart får även MP:are som tror på miljardärsskatten som lösning gärna svara på mina inlägg!

Jo, men nu svarade du på mitt inlägg, som handlade om ekonomi. Även en statsbudget måste gå ihop, precis som en hushållsbudget. Förnekar politikerna helt ekonomin som faktor så blir det tyvärr bara som vilken populism som helst, och populism tycker jag inte vi behöver mer av just nu.

DU behöver inte informera mig om något du inte själv vet, men jag tycker att V behöver informera tydligare om sin politik.
Jag har inte tänkt på att v skulle vara påfallande otydliga jämfört med andra partier.

Min fundering gällde alltså om man fattar budgeten på något särskilt detaljerat vis. Du gör kanske det, men jag tror att det är ovanligt.

Jag kan inte dra mig till minnes att jag någonsin har hört någon politiker förneka att ekonomin är en viktig faktor. Men att det är en viktig faktor, säger ju i sig inget om vad man ska beskatta och vad man ska lägga pengar på.

F.ö. tycker jag inte att det verkar som att statens ekonomi går ihop. Inte just nu i alla fall. Regeringen lär ju ha lånat för att finansiera lägre bensinpris och lägre moms på mat.

Jag har inte tänkt på att v skulle vara påfallande otydliga jämfört med andra partier.

Min fundering gällde alltså om man fattar budgeten på något särskilt detaljerat vis. Du gör kanske det, men jag tror att det är ovanligt.

Jag kan inte dra mig till minnes att jag någonsin har hört någon politiker förneka att ekonomin är en viktig faktor. Men att det är en viktig faktor, säger ju i sig inget om vad man ska beskatta och vad man ska lägga pengar på.

Jag tycker inte att det är särskilt avancerad matematik att kunna skilja på miljardärer och miljonärer faktiskt. Tycker du verkligen det...?

F.ö. tycker jag inte att det verkar som att statens ekonomi går ihop. Inte just nu i alla fall. Regeringen lär ju ha lånat för att finansiera lägre bensinpris och lägre moms på mat.

Ja, jag tycker inte heller att det varit en bra poltitik att öka statsbudgeten så mycket utan att överväga andra finansieringskällor än lån. Men nu är det ju förhoppningsvis inte Tidö som kommer att styra landet utan troligen bl a S och V, och då måste man ha en egen poltitik. Nu räcker det inte längre att kritisera tidigare regering, man måste berätta hur man själv ska lösa uppgiften på ett bättre sätt än dem.

Skatt är ju en bra grej, när den utformas klokt och används till bra saker. Det har jag alltid tyckt i alla fall, och tidigare var det också vad vänstersidan tyckt. Men nu verkar det som att det uppstått en samtalsskräck, man vill inte riktigt säga att bra välfärd kostar utan försöker linda in det i populistiska resonemang om att det inte kommer att märkas utan "någon annan" kommer att betala.

Problemet är att det riskerar att bita dem i arschlet nästa val, när de som trodde på att hyrorna och tandvården skulle bli billigare blir besvikna, samtidigt som medelsvensson som lovats att det var miljadärerna som var guldbrunnen också blir besvikna. Politik är längre än att vinna ett val genom luftiga löften.

Jag tycker inte att det är särskilt avancerad matematik att kunna skilja på miljardärer och miljonärer faktiskt. Tycker du verkligen det...?

Ja, jag tycker inte heller att det varit en bra poltitik att öka statsbudgeten så mycket utan att överväga andra finansieringskällor än lån. Men nu är det ju förhoppningsvis inte Tidö som kommer att styra landet utan troligen bl a S och V, och då måste man ha en egen poltitik. Nu räcker det inte längre att kritisera tidigare regering, man måste berätta hur man själv ska lösa uppgiften på ett bättre sätt än dem.

Skatt är ju en bra grej, när den utformas klokt och används till bra saker. Det har jag alltid tyckt i alla fall, och tidigare var det också vad vänstersidan tyckt. Men nu verkar det som att det uppstått en samtalsskräck, man vill inte riktigt säga att bra välfärd kostar utan försöker linda in det i populistiska resonemang om att det inte kommer att märkas utan "någon annan" kommer att betala.

Problemet är att det riskerar att bita dem i arschlet nästa val, när de som trodde på att hyrorna och tandvården skulle bli billigare blir besvikna, samtidigt som medelsvensson som lovats att det var miljadärerna som var guldbrunnen också blir besvikna. Politik är längre än att vinna ett val genom luftiga löften.
Har du exempel på de att de här sakerna liksom märks? Och i så fall var? Jag känner inte igen mig alls här?

För egen del räknade jag nyss ut att jag betalar ca 21% skatt på lönen från arbetsgivaren (sen tillkommer lite grejer, vet inte riktigt min skatt totalt). För mig låter det lågt. Särskilt när det finns så stora och länge försummade behov samtidigt.

Absolut ! Det finns som du säger mycket mer media än public service. Och det är inte JAG som säger att det inte finns. Jag håller tvärtom med dej om att det finns ett stort utbud av annan media att se/läsa/höra... Det finns många användare här på Buke dock som menar på att de eller nära släktingar "bara ser på public service och inget annat"...
Det var jag som skrev om det här, inte "många" användare. Sluta ljuga och överdriva hela tiden. Det är noll personer som skrivit att det inte finns några andra medier.

Jag får återkomma ikväll, nu ska jag fokusera på jobbet. Men vad syfar "de här sakerna" i texten nedan på, i mitt inlägg?
Har du exempel på de att de här sakerna liksom märks? Och i så fall var? Jag känner inte igen mig alls här?

För egen del räknade jag nyss ut att jag betalar ca 21% skatt på lönen från arbetsgivaren (sen tillkommer lite grejer, vet inte riktigt min skatt totalt). För mig låter det lågt. Särskilt när det finns så stora och länge försummade behov samtidigt.

Du är beredd att betala mer skatt. Det borde andra också vara, om vi vill ha bättre välfärd. Så varför säger man inte det från vänstersidan? Varför pekar man ut att det är miljadärerna och inte människor med god ekonomi i allmänhet som ska betala mer till välfärden, om det är så det kommer att bli?

(Nu antar jag att du inte tillhör gruppen miljardärer, men det vet jag förstås inte...)

Men om vi frångår den absurda diskussionsvinkeln som rått i tråden de senaste dagarna är ju mediefrågan jätteintressant. Åtminstone jag är glad att vi inte har det som i USA (än så länge) där de stora mediehusen är så väldigt tydligt politiskt vinklade åt ena eller andra hållet, och där tittarna är så sjukt polariserade. PBS och NPR finns visserligen och har massor av kvalitativt innehåll, men det finns ju inte på kartan att maga-väljare tar del av deras innehåll.

USA ligger ju rätt långt ner på pressfrihetsrankningar medan Sverige trots tapp ligger högt. Jag tror och hoppas att ganska många på båda sidor av det politiska spektrumet (kanske inte SD och högerut tyvärr) har förtroende för public service. Jag tror att diskussioner som den i Medierna nyligen är ett sundhetstecken faktiskt. Och kolla på Svenska Nyheter eller Herr talman, det är inte så att bara ena sidan får en släng av sleven.

Jag får återkomma ikväll, nu ska jag fokusera på jobbet. Men vad syfar "de här sakerna" i texten nedan på, i mitt inlägg?

Du är beredd att betala mer skatt. Det borde andra också vara, om vi vill ha bättre välfärd. Så varför säger man inte det från vänstersidan? Varför pekar man ut att det är miljadärerna och inte människor med god ekonomi i allmänhet som ska betala mer till välfärden, om det är så det kommer att bli?

(Nu antar jag att du inte tillhör gruppen miljardärer, men det vet jag förstås inte...)
Nej, jag är inte miljardär.

Jag vet inte varför det du kallar vänstersidan inte säger det där om skatten - förutom att vi ju hör sådant som miljardärskatt, och att det inte är självklart att räntor ska vara avdragsgilla, och jag tycker att vi hör att man pratar om det extremt gynnade läget för förmögenheter och arv i Sverige, skattemässigt.

I övrigt är väl inte skattenivån i sig ett självändamål, utan mer något som liksom mäts mot behoven.

Kort sagt, jag förstår inte vad du far efter. Vad bygger du idén om att "vänstern" struntar i ekonomi på? Jag känner inte alls igen det påståendet någon annanstans ifrån.

Det är ju att förenkla det grovt skulle jag säga eftersom det handlat om chefer och tongivande personer på redaktionen och att det har påverkat programutbudet och vad som ska tas upp. Det är ju redaktionen och dess ansvarig utgivare som bestämmer programutbudet. Det är ju precis det som Janne Josefsson säger har skett.

Ingenstans i klippet du länkade till framgår det att det var chefer, tongivande personer eller på annat sätt ansvariga för programutbudet som enligt Janne beskrivit vänsterpartiet som "vårat parti".

Men även om om det hade varit så. Det är jätteproblematiskt om medarbetare på SVT inte lever upp till opartiskheten, ju högre i organisationen desto värre. Klarar man det inte ska man inte arbeta inom public service. Men det säger fortfarande inte emot det jag skrev från början, att det handlar om andra saker än vad som är public service uppdrag.

Liknande trådar

• Jag går och fiskar (Ulvlek)
  • Secret Easterbunny 2026
  • Ni med erfarenhet av kuratorer
  • Marknad i byn (Ulvlek)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026