Bukefalos 30 år!

Jobbar kväll veckan som kommer så kommer nog följa SR. Pallar inte valvaka med partner och TV för mådde så dåligt efter förra valet. Vill hellre vara hemma själv då.

Men först ska jag gå och rösta på valdagen! Det kommer kännas bättre.

Nej det blev inte så trevligt, kom en sur gammal gubbe som sa han var valobservatör (utan att legitimera sig) samtidigt som jag skulle ta mina röstsedlar. Klagade en massa 😅 Röstmottagarna kändes dock väldigt trevliga och proffsiga så nu är mina lappar inlämnade 🥰 De hjälpte en äldre dam klistra igen sina kuvert (efter att ha frågat om de fick hjälpa till), apropå diskussion från tidigare valtråd.

Nej det blev inte så trevligt, kom en sur gammal gubbe som sa han var valobservatör (utan att legitimera sig) samtidigt som jag skulle ta mina röstsedlar. Klagade en massa 😅 Röstmottagarna kändes dock väldigt trevliga och proffsiga så nu är mina lappar inlämnade 🥰 De hjälpte en äldre dam klistra igen sina kuvert (efter att ha frågat om de fick hjälpa till), apropå diskussion från tidigare valtråd.
Obehagligt :(
I min vallokal var allting inflyttat bakom respektive skärm så ingen kunde se vilka sedlar man plockade :up: Tillochmed så att de tejpade upp ett papper vid en glasdörr som var bakom ena båset så att det inte skulle riskera att spegla sig. Och i båset låg en "penna" för att fukta klisterremsan så det kändes givet att man skulle klistra igen sina kuvert.
Märkligt att det är så olika!

Obehagligt :(
I min vallokal var allting inflyttat bakom respektive skärm så ingen kunde se vilka sedlar man plockade :up: Tillochmed så att de tejpade upp ett papper vid en glasdörr som var bakom ena båset så att det inte skulle riskera att spegla sig. Och i båset låg en "penna" för att fukta klisterremsan så det kändes givet att man skulle klistra igen sina kuvert.
Märkligt att det är så olika!

Ja, jag är alltid stressad i sådana situationer så det hjälpte inte direkt 😅 vi hade 2 bås för att ta sedlar på ena sidan, sen fick man kuvert av dem på mitten och 4 bås med en vanlig penna att personrösta på andra sidan.

Jag misstror inte att han var valobservatör men det är så onödigt att klampa in och bara kräva ditten o datten omedelbart och skapa situationer där röstmottagarna hävdar en sak och han en annan hur det får gå till. Om det nu inte var meningen att stresstesta också men så som jag uppfattade honom var det nog snarare gubbens standard 😅

Jag har varit och röstat idag och känner mig mest orolig/ängslig. Jag ska jobba imorgon så ska försöka att inte följa någon valvaka ikväll utan istället försöka koppla av och få min sömn - tror att risken är att jag bara blir orolig så att jag sover både kasst och för lite om jag försöker att följa, plus att jag ändå inte lär kunna sitta uppe tills det är klart. Men men, jag har gjort vad jag kan nu.

Jag funderar på att gå på en valvska där ett par olika forskare är med och kommenterar och analyserar. Känns bra att vara bland folk när jag är så orolig för resultatet. Redan efter förra valet, minns jag att jag gick hem genom stan och skämdes.över valresultatet, skämdes över att vara vit bland många med svart hår ute. Fy fan.
Jag är nyfiken, vad är det för valvaka?

M var mycket på vid min vallokal och stod närmare och närmare ingången och räckte fram sina valsedlar. Vi andra, V, MP och S stod på lite avstånd och höll bara fram valsedlarna utan att säga något. Det enda vi oroade oss för var att det skulle börja regna och eftersom vi inte fick stå under tak eftersom det är var för nära hoppades vi innerligt att det inte skulle börja ösa ner. Som tur var, duggade det bara lite lätt ett kort tag.

Nu snart sticka till sportbaren för en förvaka.

Var bortrest över natten och har nu landat hemma. På vägen hem stannade jag och röstade, köpte sushi och slängde återvinning. Nu satt på svts valvaka. Ska sätta igång tvättmaskin och lite fix. Nu är jag spänd på valundersökningen som kommer klockan åtta.

Tycker att årets valrörelse har varit mycket tråkigare än tidigare, så urvattnat. Inte sett en enda valstuga, sett valarbetare ute en enda gång? Har det satsats mer på sociala medier i år? Tycker inte jag sett så mycket på nätet heller pga min algoritm styr bort från Svenskt innehåll.

Imorgon är det val och därmed också valvaka. Så oavsett vilka känslor man går till valvakan med är jag nyfiken på hur ni ska spendera den.

Hemma i soffan? Med ert parti?

Vad äter och dricker man på den perfekta valvakan?

Valvakor ni minns?

Berätta allt!
Vi är hemma och ska titta när dottern lagt sig. Vi åt pestopasta med kyckling nyss, blir kanske chips eller så ikväll. Så inte så avancerat, men gott.

Jag glömde köpa rödvin, men egenproducerad cider och öl från lokala mikrobryggerier är tillräckligt rödgrönt va? :confused: :angel:

Där jag bor har jag bara sett Mp kampanja, med dörrknackning, på torget under veckan och idag utanför vallokalerna. Noll från de andra partierna.

Snart kommer SvTs vallokalundersökning och den brukar komma närmare resultatet än opinionsinstitutens. Alltså väljer jag SvT.

Liknande trådar

• Jag går och fiskar (Ulvlek)
  • Secret Easterbunny 2026
  • Ni med erfarenhet av kuratorer
  • Marknad i byn (Ulvlek)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Autistic meltdown
  • Valvaka!

Barn