Vandra med hund

Fisherling

Trådstartare
Jag vill jättegärna ut och vandra med Tinja någon gång. Drömmen vore att åka till Norge, vandra bland bergen och sedan ta en båt ner längs kusten. Jag tycker Norge är så otroligt vackert och det skulle vara en helt fantastisk upplevelse.

Dock tänker jag ju börja med sommarvandring uppe i fjällen med en vän som velat göra det ett tag, han har tjatat i några år men det är inte förrän nu jag känner att min fysik skulle klara av det.

Men hur gör man egentligen? Vad för mat har man med till sig själv och hunden, hur kan man ha med sig tillräckligt med vatten, kör man med tält eller att man vandrar till en stuga? Tar såna emot hundar?

Har någon här varit ute och vandrat? Jag tar gärna emot tips om vandringsleder, och tittar gärna på bilder!
 
Gick jämtlandstriangeln i somras, där fanns det gott om vatten för hundarna i bäckar så vi hade till oss själva och lite i reserv till hundarna. Hade vanlig mat med till hunden, eftersom hon var lite sjuk innan så körde jag inte med klövjeväska. Bra första förband och ett tunt täcke samt något att sova på, det var väl ungefär vad jag hade med till henne. Sen hade hon halsband och sele, draglinan använde jag som vanligt koppel om jag inte hade henne i dragselen.

Beroende på var man tänker vandra så finns det möjlighet att bo på fjällstationer eller fjällstugor, vi bodde på fjällstation ett par nätter och bokade då hundrum i förväg. Annars funkar ju alltid tält!
 
Jag vill jättegärna ut och vandra med Tinja någon gång. Drömmen vore att åka till Norge, vandra bland bergen och sedan ta en båt ner längs kusten. Jag tycker Norge är så otroligt vackert och det skulle vara en helt fantastisk upplevelse.

Dock tänker jag ju börja med sommarvandring uppe i fjällen med en vän som velat göra det ett tag, han har tjatat i några år men det är inte förrän nu jag känner att min fysik skulle klara av det.

Men hur gör man egentligen? Vad för mat har man med till sig själv och hunden, hur kan man ha med sig tillräckligt med vatten, kör man med tält eller att man vandrar till en stuga? Tar såna emot hundar?

Har någon här varit ute och vandrat? Jag tar gärna emot tips om vandringsleder, och tittar gärna på bilder!
Å jag har velat vandra med Ascot ända sen han var en liten plutt! Jag är medlem i gruppen "Vandra med hund i Sverige" på FB. Tycker den är riktigt bra så ansök om medlemskap där tycker jag :). Överst på sidan finns ett fastnålat förslag på packlista till hund, och det finns mycket kunnigt folk där inom vandring (med hund). Finns även bra tips gällande utrustning som tält, stormkök eller inte, sovsäck etc, samt även förslag på vandringsleder.

Instämmer med @attheedge om Jämtlandstriangeln (som man klarar av med helt "normal" kondition, alltså ingen svår vandring). Mkt trevlig vandring, gick den (plus en avstickare in i Norge) för ett par år sen, dock utan hund. Vad jag har sett ska som sagt de flesta fjällstationer ha något hundrum men det gäller att boka i tid då det blir fullbokade tidigt på året.

Å vad jag vill vandra! Tyvärr har mina vänner inte samma längtan :eek::(. Helt oförståeligt! :mad: :p
 
Vi planerar en resa till just Norge i sommar. Självklart ska vovve med. Vi kommer ha med bilen för att förflytta oss längre sträckor och sedan kunna stanna till på olika platser och vandra för att komma närmare naturen.
Så tips från Norge vore uppskattat även här.:)
Vi planerar sträckan, som det ser ut nu, Oslo-Trondheim-Ålesund-Oslo.
 
Hejsan!
Har haft med hunden på lite vandring i Norge (Blefjäll utanför Kongsberg). Några saker jag vill lyfta lite extra.
Tassskor/skydd, ett tassförband-Det kan vara mkt sten och klippmiljöer. Mkt mer än i södra Sverige.
Extra mat. Vår hund fick för lite mat insåg jag i efterhand. Hade med torrfoder och torkade köttbitar. trots extra portioner var han hungrig och käkade flera halvruttna lämlar. På den veckan tappade han 1 kg. Med klövjeväska och mkt kuperad terräng gjorde han helt enkelt av med sjukt mkt energi. Han gick lös stor del och sprang förstås hela tiden då. Han frös även på kvällarna vilket han inte brukar göra. så fick liggunderlag och en av mina fleecetröjor som täcke på nätterna. (han låg i absiden)
Vatten finns överallt i bäckar så en liten skål av ngt slag bara. Vi hade en mjuk skål.
Vet inte hur det är nu för tiden men när vi åkte var du tvungen att ha intyg från vet på avmaskning och rabiesvaccin.
Vi hade bil och åkte färja en bit tillbaka, skön paus för oss alla. Det fanns hundrum med egen kissplats!

Finns säkert mkt bra tips på fb-gruppen.
DSC_0338.jpg
DSC_0323.jpg
 
Hejsan!
Har haft med hunden på lite vandring i Norge (Blefjäll utanför Kongsberg). Några saker jag vill lyfta lite extra.
Tassskor/skydd, ett tassförband-Det kan vara mkt sten och klippmiljöer. Mkt mer än i södra Sverige.
Extra mat. Vår hund fick för lite mat insåg jag i efterhand. Hade med torrfoder och torkade köttbitar. trots extra portioner var han hungrig och käkade flera halvruttna lämlar. På den veckan tappade han 1 kg. Med klövjeväska och mkt kuperad terräng gjorde han helt enkelt av med sjukt mkt energi. Han gick lös stor del och sprang förstås hela tiden då. Han frös även på kvällarna vilket han inte brukar göra. så fick liggunderlag och en av mina fleecetröjor som täcke på nätterna. (han låg i absiden)
Vatten finns överallt i bäckar så en liten skål av ngt slag bara. Vi hade en mjuk skål.
Vet inte hur det är nu för tiden men när vi åkte var du tvungen att ha intyg från vet på avmaskning och rabiesvaccin.
Vi hade bil och åkte färja en bit tillbaka, skön paus för oss alla. Det fanns hundrum med egen kissplats!

Finns säkert mkt bra tips på fb-gruppen.
DSC_0338.jpg
DSC_0323.jpg
Norrmännen är jäkligt petiga med lösa hundar i fjällen. Dvs du får INTE ha hunden lös om den inte jobbar med boskap!!
 
Kan tipsa om att Haukeli är fantastiskt vackert, om man vill knalla runt i Norska fjäll.

Det krävs avmaskning hos vet. samt stämpel i passet, men från Sverige får du åka in utan rabiesvaccin.
 
Norrmännen är jäkligt petiga med lösa hundar i fjällen. Dvs du får INTE ha hunden lös om den inte jobbar med boskap!!
Jo så är det nog ( samma som i Sverige kanske) På det fjället stod det datum när det var förbjudet att ha lösa hundar och när det var ok och vi var där när det var ok dock.
 
i slutet av augusti
Gjorde ett snabbsök på google och de står på område blefjell att hund ska vara kopplad sommar som vinter. http://www.blerein.net/hund.htm
Är dock 100% säker att vi passerade en hundskylt med datumrestriktioner och att det var ok. :confused: Utgick från en stor parkering som angränsade till området.
Med detta sagt så ska man nog inte räkna med att kunna ha hunden lös dock
Nu är min hund extremt lydig och obrydd om andra djur, så kommer knappast ha dåligt samvete för att han gick lös på fjället.
 
Jag har så länge velat åka upp och vandra med mina hundar.
Men min kropp säger stopp. Får ont i axlar/rygg om jag går med ryggsäck en längre tid och får även väldigt ont utsida höft efter ca 4-5 km framförallt på vänster sida där jag har hallux valgus som jag tror är en bidragande orsak till detta. Jag behöver verkligen operera mig...
Men, ändå så känner jag att jag skulle vilja ge mig ut. Kollat på jämtlandstriangeln men den är 46 km/3 dagar och jag tror inte att jag kommer orka med det när det även är kuperad terräng.
Finns det någon som vet om det finns liknande men kortare turer/dag? För en nybörjare.
Om man går Jämtlandstriangeln, kan man "hoppa av" turen vid fjällstationerna eller måste man gå klart hela triangeln?
 
Jag har så länge velat åka upp och vandra med mina hundar.
Men min kropp säger stopp. Får ont i axlar/rygg om jag går med ryggsäck en längre tid och får även väldigt ont utsida höft efter ca 4-5 km framförallt på vänster sida där jag har hallux valgus som jag tror är en bidragande orsak till detta. Jag behöver verkligen operera mig...
Men, ändå så känner jag att jag skulle vilja ge mig ut. Kollat på jämtlandstriangeln men den är 46 km/3 dagar och jag tror inte att jag kommer orka med det när det även är kuperad terräng.
Finns det någon som vet om det finns liknande men kortare turer/dag? För en nybörjare.
Om man går Jämtlandstriangeln, kan man "hoppa av" turen vid fjällstationerna eller måste man gå klart hela triangeln?
Vi har pratat om att vändra tillsammans med barnen och hunden och har tittat en hel del på att utgå från olika stationer och göra dagsturer. Tex Grövelsjön har flera olika dagsturer som såg trevliga ut.
 
Vi har pratat om att vändra tillsammans med barnen och hunden och har tittat en hel del på att utgå från olika stationer och göra dagsturer. Tex Grövelsjön har flera olika dagsturer som såg trevliga ut.

Jag kikade lite snabbt nu också och kom på att det faktiskt nog är det bästa för min del också. Då blir man inte "fast" någonstans om man inte orkar längre. Ska kolla in Grövelsjön :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har funderat på att gå ut och vandra längre norrut i landet med Milou men eftersom jag inte har bil så är jag tvungen att åka buss eller...
2
Svar
36
· Visningar
2 603
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 760
Senast: Happimess
·
Äldre Har länge varit sugen på vandra (gärna med hund) men det har aldrig blivit av. Bor ju uppe i Luleå, så hade varit enkelt om det fanns...
Svar
1
· Visningar
487
Senast: Ainon
·
Övr. Barn Min mor har länge haft en fantasi om att fira jul i en stuga i Sälen (ungefär lika länge som jag har varit utless på julen och velat...
Svar
5
· Visningar
847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp