Vänja sig med säkerhetsväst??

Bukefalos 30 år!

Hej!

Jag har ridit i ungefär fyra år och har inte använt säkerhetsväst nivå 3, utan bara ett lätt och bekvämt ryggskydd till och från. Jag var dock med om en olycka för nåt år sen och för att förebygga vill jag börja använda säkerhetsväst nivå 3.

Nu har jag beställt en (P24 Max body protector), fått hem den och provat den. Tycker dock att det känns klumpigt och att man får begränsad rörelsefrihet, trots att västen är ovanligt tunn för att vara nivå 3.

Min fråga är om man vänjer sig vid att ha sån väst eller om det alltid kommer kännas lite klumpigt? Samt om västen anpassar sig mer efter ens kropp? Jag vill ju ha bra skydd men vet inte om det känns värt om man känner sig klumpig varje gång man rider!
Tycker det känns som att andra sporter med skydd har nättare skydd som är mer anpassade till sporten. Till och med läst om jockeys i ngt land som tycker att reglerna runt säkerhetsvästar är så baserade på hur de ska se ut snarare än vad de ska skydda så produktutvecklingen står still. Vet inte om de har rätt i det.

(Tycker det blir väldigt mycket väst i förhållande till barn tex när de är små. Så platt fall.)

Jag rider med komperdell ryggskydd sen flera år. Innan dess alltid med klass 3 väst i över 20 år. Föredrar Airowear outlyne, när den värms upp blir den mjuk och då stör jag mig inte på den mer än att det blir enormt varmt ffa sommartid.

Tycker det känns som att andra sporter med skydd har nättare skydd som är mer anpassade till sporten. Till och med läst om jockeys i ngt land som tycker att reglerna runt säkerhetsvästar är så baserade på hur de ska se ut snarare än vad de ska skydda så produktutvecklingen står still. Vet inte om de har rätt i det.

(Tycker det blir väldigt mycket väst i förhållande till barn tex när de är små. Så platt fall.)

Min brorsas enduro-väst är en ren dröm i jämförelse med alla rid-västar. Den satt som ett andra skinn på mig och då har jag alltid haft svårt att hitta västar som passar min överviktiga kropp.

Funderar på att köpa en sån när unghästen ska ridas in…

Jag var med om en svår olycka förra året där en väst verkligen hade gjort nytta så numer är det väst som gäller. Har en racesafe som jag faktiskt gillar men mina kläder är inte anpassade till väst och jag rider mycket långturer och behöver mycket kläder = jätteklumpigt.
Det är nästan så jag ser fram emot den dagen jag behöver köpa nya jackor men de verkar hålla länge till🙈

Jag har en racesafe ProVent vid terränghoppning eller om jag av någon anledning känner mig osäker på hästen. Den är ihopsatt av delar i olika storlekar för att sitta optimalt på mig (de fixar sånt om man provar ut den när de är på plats på mässor och liknande).

Hur man än gör så kommer ju en klass 3-väst vara bulkig över revbenen och gå ner i ryggslutet på ett sätt som inte är kompatibelt med en lodrät sits i alla sadlar och jag kan inte släppa ner mina överarmar och armbågar avslappnat mot kroppen då. (Inga problem i lätt sits eller hoppsadel.)

Av den anledningen har jag ett ryggskydd (komperdell) som jag har vid all annan ridning. Det är inte i vägen på något som helst sätt. Andra ryggskydd har känts lite si och så, men det här har verkligen enda nackdelen att det blir varmt under när det är varmt ute (ProVent lever faktiskt upp till sitt namn och ventilerar bättre).

Suttit och googlat på airbagvästarna idag, och proair har en i rosa high-viz. Blev man nå sugen eller? 😅 är ju massa annat från Equisaftey jag skulle vilja ha oxå 😗 hit air har en i gult..men de är ju inte lika kul.. men den verkar ha rejält med nack- å svanskoteskydd.

Men.
Varför är det så sällan som produktsidorna visar västen uppblåst oxå? 🤨 är ju lixsom hela poängen..

Men.
Varför är det så sällan som produktsidorna visar västen uppblåst oxå? 🤨 är ju lixsom hela poängen..
Antagligen så har man den inte på sig uppblåst så länge? Eller är så noga med hur man ser ut mellan man har fallit av och tagit av sig västen?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka