Bukefalos 28 år!

Vanliga namn med udda stavningar

Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Och då närmar vi oss niphredils lilla Daisy Poppi Boo Boo Therese (valfritt strössel över vokalerna där)
Ja, med lilla Boo Boo är det inte så noga med strösslet faktiskt, inte ens hennes mor stavar namnet på samma sätt jämt.
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Den hebreiska bokstaven chaf uttalas som en harkling ungefär, och brukar skrivas som "h" i engelska, på svenska skrivs den "ch". Helgen Chanuka skrivs ofta Hanukah eller Hanukkah i engelska sammanhang men uttalas [harkling]ANN-u-ka (kort a).

I "Yitzchak" som betyder "må han skratta" finns dessutom bokstaven "tzaddik" inblandad. Den uttalas som ett z på tyska, dvs ett "ts" eller "tz"-ljud.
Ett mjukt och betonat "Jii", ett snärtigt "ts" och sen ch, harklingen och så ett avslutande relativt enkelt "ak".
Ett ganska mumsigt namn på hebreiska.

Min Isaac är en glad prick så namnet är med andra ord inte helt taget ur luften :D

Det låter ju fint i alla fall, även om det verkar vara svårt att säga för en otränad tunga!
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

*kl
Har läst och retar mig gemensamt med många andra på konstiga stavningar.
Men, på tema smålänningar och r: måste skamset erkänna att det även gäller öst-blekingar. Har en lillebror som heter Hen-ik. Och det som fick mig att faktiskt skriva i tråden, förmågan att peta in r där de inte ska vara: har nyligt skrivit ett 2-sidigt arbete om hemliga sekter och konsekvent skrivit om ordernssällskap. Upptäckte det tyvärr efter att jag skickat in uppgiften *skäms* :D
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Jag vet! Men med tanke på att modern själv heter Joanna - fullkomligt WT och osvenskt (jag menar, varför krångla till det så gräsligt? Vad är det för fel på det gamla hederliga, svenska JOHANNA?? Skyll dig själv niphredil om ALLA i hela Sverige säger Djoänna till dig!) - så kan man väl inte förvänta sig att hon ska minnas såna viktiga saker som strössel?
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Ja, eller Pais-e. :p

niphredil: Ja gud, det tog hur lång tid som helst innan jag faktiskt slutade läsa Peace som Päjs :D
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Yoañah! Där har vi det!

Ingen säger för övrigt mitt namn på engelska i Sverige (inga svennebananer i alla fall). Gissar att det är som med stackars Isaac - det är bara folk från Buke som skulle stå där i enorm förvirring och inte veta vad de skulle ta sig till.
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Haha som fan! Och så ska jag åka till Spanien och bli asförbannad om nån uttalar det på nåt annat sätt än Joanna på svenska :D
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Vet du, jag sa att den rullar åt fel håll och då sa Mammas att "hur kan den göra det, den rullar ju bara fram och tillbaka".


Jag föreslår att du PM:ar henne och säger att du håller med mig och att jag därför har rätt och niphredil är bäst ingen protest och neener neener!
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Yoañah! Där har vi det!

Ingen säger för övrigt mitt namn på engelska i Sverige (inga svennebananer i alla fall). Gissar att det är som med stackars Isaac - det är bara folk från Buke som skulle stå där i enorm förvirring och inte veta vad de skulle ta sig till.

Det är sant, det Är faktiskt bara här folk har "problem" med hans namn. De började ny skola i höstas och personalen på skolan hade bara läst Erics och Isaacs namn, men de tilltalade dem som Erik och Isak utan att någon av oss sagt något annat först. Så har det alltid varit. På dagis och i skolan har de sett hur namnet stavas och så har de alltid skrivit rätt. En gång såg jag Isac, men sedan ändrades det själv. En gång under 10 år. :laugh:

(svårt att hitta rätt smileysar ibland :D:D )
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Ja, jag tror dig! Ingen uttalar mitt namn på engelska, det enda som ständigt händer är att folk säger Johanna och så rättar någon dem. Aldrig jag, alltid nån annan.

Alltså jag har jobbat på en arbetsplats där vi hade folk från hela världen, med namn jag aldrig ens hört förut och knappast ens kunnat gissa mig till uttalet på. Det är inte SÅ jävla komplicerat att bara fråga om man inte vet hur nåt ska uttalas, det brukar ju liksom lösa sig OM det nu ens är ett problem från början.
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Ja, jag tror dig! Ingen uttalar mitt namn på engelska, det enda som ständigt händer är att folk säger Johanna och så rättar någon dem. Aldrig jag, alltid nån annan.

Alltså jag har jobbat på en arbetsplats där vi hade folk från hela världen, med namn jag aldrig ens hört förut och knappast ens kunnat gissa mig till uttalet på. Det är inte SÅ jävla komplicerat att bara fråga om man inte vet hur nåt ska uttalas, det brukar ju liksom lösa sig OM det nu ens är ett problem från början.

Det jag menar också är att om man måste välja mellan svenskt eller engelskt uttal här i Sverige på en unge med svenskt efternamn med när det blivit så vanligt med engelska namn på svenska namn, så hade jag hellre valt Isakuttalet än det engelska.

Folk får gärna fråga, jag har aldrig fått frågan dock, de har bara sagt Isak rakt up och ner :)
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Ja, det är samma som för mig, ingen frågar om de ska uttala det på engelska eller svenska. De ser väl förmodligen att mitt efternamn är svenskt och kan lägga ihop två och två liksom.
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Seriöst, jag minns första gången jag läste Wendy och faktiskt fattade att hästen hette Peace och inte Peach. Chocken! Förvirringen! Helt plötsligt förändrades alls. :D

Som jag då, när jag insåg att det visst fanns en låt som hette Tjilaffstjo! Vilket min lillebror envist hade framhärdat, och jag lika envist framhärdat att det kunde det ju inte finnas. Småbröder alltså.:cool:

Han var Beatles-fantast redan som fyra-fem-åring, och låten var förstås
She loves you.
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Ja, jag tror att man som amerikan tror/är van med att det ska uttalas så, men det är definitivt inte så jag har lärt mig!

Han uttalar det som jag tänker mig. Det är inget tydligt sche-ljud, men det finns definitiv där och det blir inte bara ett h.

Ja, alltså, att engelskan ersätter ljudet så förstår jag ju. Men det finns ingen logik i att det skulle HETA så, vilket ju hastflicka säger. I spanskan uttalar man inte h, alltså borde inget namn uttalas Hesus eller Hosé.

zass: Haha ja förlåt, så måste det ju vara! Sorry! :p

Naja, i MEXICO (eller atminstone har jag aldrig hort nagot annat uttal dar, men det ar ett stort land och har manga dialecter som jag inte hor skillnad pa) uttalar man det som Hezuus. Och Columbia. Den Jesus som var och fixade min vatten pump kommer fran Mexico. Resten av de Spansktalande landerna i Sydamerika kan jag inte uttala mig om lika sakert. Vad Mexare sjalva sager ar att i Spanien har de ett ch-ljud som inte finns i Sydamerika. Det ar precis som med Engelskan i UK eller har ... Eller Franskan i Frankrike eller Canada. Ljuden har utvecklats olika. Men jag ska ta och se till att jag fragar nagon relativt ny invandrare fran Mexico idag.
Har i USA tycker jag det ar vanligare att man sager K dar det ska vara ch an nagot annat ljud.
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Min kompis José från Colombia heter i alla fall inte Hosé, den saken är säker kan jag säga!
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 663
Senast: Mineur
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 980
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
69 256
Senast: Jeps
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 308
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp