Bukefalos 28 år!

Vanliga namn med udda stavningar

Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Haha yes! Spanjorer säger i alla fall sje-suss (suger på fonetisk skrift) och inte hezus - det har jag bara hört amerikanare säga :D

I talkshowen Al Punto, som vänder sig till det spansktalande USA, säger man uppenbarligen likadant. Lyssnar man noga när den här intervjuaren vänder sig till den mexikanske sångaren Jesús Adrian Romero så hör man det svaga sje-ljudet, långt bak i munnen: länk
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Jag kunde inte alls få länken att funka. Hur menar du att de uttalar det?

Jag frågade min spanjor så sent som igår hur de uttalar Jesus/José och det är i hans madridspanska definitivt inga hesus eller hoses i världen :D
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Jag kunde inte alls få länken att funka. Hur menar du att de uttalar det?

Jag frågade min spanjor så sent som igår hur de uttalar Jesus/José och det är i hans madridspanska definitivt inga hesus eller hoses i världen :D

Är det inte sche ljudet? Det ligger väl mest naturligt hos mig.
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Han uttalar det som jag tänker mig. Det är inget tydligt sche-ljud, men det finns definitiv där och det blir inte bara ett h.
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

alltså det är ju inte ens logiskt - i spanskan säger man ju inte ens h-ljudet.

Alltså det kan finnas en logik. Engelskan verkar alltid ersätta den typen av sje-ljud med H i språk som inte har H.

I grekiskan transkriberar engelsktalande t ex Μιχαιλις till Mihailis trots att det uttalas Michalis. Och ofta hänger sedan deras uttal med, de säger Mi-hai-lis.

Den största byn på många öar heter ofta Xωρα vilket uttalas Chora men alltså blir Hora för engelsktalande. Det där är så spritt att det ofta står på både vägskyltar och kartor.:cool:

(Sen har grekiskan en bokstav som ser ut så här: H. Men det är bokstaven ita som uttalas i då det är en annan historia:D)
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Det var mobil-youtube, kommer bara åt det på ipaden.

Svagt sje-ljud långt bak i munnen. Förmodligen ganska exakt som din spanjor.
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Ja, alltså, att engelskan ersätter ljudet så förstår jag ju. Men det finns ingen logik i att det skulle HETA så, vilket ju hastflicka säger. I spanskan uttalar man inte h, alltså borde inget namn uttalas Hesus eller Hosé.

zass: Haha ja förlåt, så måste det ju vara! Sorry! :p
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Vi hade verkligen förträffliga språkkunskaper som tioåringar :D
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

En annan grej - apropå språk. I finskan uttalas varje bokstav väldigt noga, jämfört med ffa danskan. Så min finske chef som har en dansk medarbetare som heter Jörgen, kommer aldrig uttala det som Jörn. Det blir JörrGen (nästan med betoning på G-et). Samtidigt så har många av kollegorna väldigt svårt att uttala hans namn Mikael, det blir förstås Majkel som på engelska, han själv uttalar det mera som Mickael, inte Miikael (som jag säger). Språkförbistring och själv är jag begåvad med ett hopplöst namn internationellt sett, i regel blir jag en Mr för ingen kan gissa sig till att mitt namn är kvinnligt om man inte är svensk (eller faktiskt dansk).

Jag är också född finne och hade förut ett nen namn...som uttalas olika såklart här i sverige mot i finland...här hette jag "Mattinen" fast i finland marttinen med betoning på just R
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Det är nog en fråga om hur man transkriberar från hebreiska men Cilla har säkert mer rätt än jag. Kan tänka mig att min variant egentligen är engelsk, de brukar skriva liknande namn så.

Uttalas Jitt-schack om jag har rätt för mig.

Fast jag tycker att vi kan läsa din Isaacs namn som Benny. För säkerhets skull:D

Den hebreiska bokstaven chaf uttalas som en harkling ungefär, och brukar skrivas som "h" i engelska, på svenska skrivs den "ch". Helgen Chanuka skrivs ofta Hanukah eller Hanukkah i engelska sammanhang men uttalas [harkling]ANN-u-ka (kort a).

I "Yitzchak" som betyder "må han skratta" finns dessutom bokstaven "tzaddik" inblandad. Den uttalas som ett z på tyska, dvs ett "ts" eller "tz"-ljud.
Ett mjukt och betonat "Jii", ett snärtigt "ts" och sen ch, harklingen och så ett avslutande relativt enkelt "ak".
Ett ganska mumsigt namn på hebreiska.
 
Senast ändrad:
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Ja, det är det verkligen!
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Och jag som tyckte att Jesus var a handful att uttala :D
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Pace hade jag nog kunnat få till Paisy som tioåring. Och då närmar vi oss niphredils lilla Daisy Poppi Boo Boo Therese (valfritt strössel över vokalerna där) igen:D
 
Sv: Vanliga namn med udda stavningar

Seriöst, jag minns första gången jag läste Wendy och faktiskt fattade att hästen hette Peace och inte Peach. Chocken! Förvirringen! Helt plötsligt förändrades alls. Men ändå inte, eftersom jag inte kunde omprogrammera hjärnan.

Lite samma som första gången jag såg Mary Poppins och faktiskt kunde läsa subtitlarna och fattade vad filmen egentligen handlade om. Som en helt ny värld! :D
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 664
Senast: Mineur
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 980
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
69 257
Senast: Jeps
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 308
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp