Väntans tider, del 2!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 528
  • Visningar Visningar 44 042
Sv: Väntans tider, del 2!

Mitt sto låg ner säkert 30 minuter efter förlossningen, sedan gick hon upp. När fölet hade diat och allt var klart ca 2 timmar senare lade hon sig ner en stund igen och dagen efter låg hon ner i omgångar, så det tar på krafterna att föla. Fölet var uppe i perioder ibland dagen efter när stoet vilade. Man kan tempa stoet och kolla henne för säkerhets skull.

Tack för ditt svar! Nu verkar stoet piggt igen och har haft ork att bråka med mig om avmaskningsmedlet (det ända som detta stoet brukar bråka om...)... Skönt att det är andra ston som oxå blir trötta av att föla. Mitt andra blev nämnligen inte det så jag blev lite orolig..

NU HAR HAN KOMMIT :love: En liten fux hingst med bläs och två vita ben.

Jag släppte ut henne i trädgården för att ha lite extra koll på henne. Sen gick jag och barnen in för att kolla på bollibompa klockan va då typ tio över sex. Bara några minuter senare tittar sonen ut genom fönstret och skriker HON FÖLAR... utan för min lekstuga. Jag rusar ut och då e huvudet och benen ute redan... Det hela tog max 15 min.
Jag som hade tänkt att hon skulle föla inne, och så fölar hon i TRÄDGÅRDEN framför altanen och lekstugan.

Kort kommer att finnas i föltråden snart.

Mitt sto har oxå legat ganska mycket efter fölningen...

Grattis till fölet cessan! Skönt att höra om lite lyckliga historier efter alla sorger och bekymmer. :)

Min är "bara" på dag 314 och jag har varit lite orolig ett tag om det lever något där inne då jag inte sett något tecken till liv men så idag sparkades det ordentligt. :bump:
Än verkar dock inget vara på g. Hon har inga konstigheter för sig utan verkar än så länge *peppar, peppar* följa skolboken. Äter som hon ska, verkar inte ha bekymmer på nätterna heller då boxen är så städad, så städad på morgnarna. :D
Hon har lovat mig att knipa åtminstone tills söndag kväll då jag är borta i helgen och en kompis ska kolla henne. Sen får hon däremot föla när hon vill för då har jag semester. :banana:

Moiran: :eek: Hoppas VERKLIGEN inte jag behöver vänta lika länge som du.

Grattis Ela:banana: :banana: :banana:

Vad kul, blir jätteglad. Vilket ställe att föla på, framför lekstugan. Blir en busig unge med andra ord.

OA

Moiran: :eek: Hoppas VERKLIGEN inte jag behöver vänta lika länge som du.

Det hoppas jag du också slipper! Jag blir komplett vansinnig snart... För nä, det har fortfarande inte tittat ut någon liten fölis här. En timme till kvar på dygn 368. Juvret är hårt och har droppat/runnit i princip konstant hela dagen, men i övrigt verkar hon helt obekymrad och har både rullat sig grundligt och tagit en galoppsväng i hagen. Vet inte vad jag ska tro snart.

Jag håller verkligen tummar och tår för att fölet tittar ut å det snaraste! Snacka om att du har fått en tuff variant av fölövervakning, du behöver en enveckas SPA-vistelse när allt är klart.

OA

*kl*
I dag har Havanna varit mycket tung i kroppen och lunkat fram. Har blivit helt kantig vid bäckenbanden också...
Lät annorlunda när hon låg ner innan och något snabbare andhämtning.

Här blir hårdbevakning i natt.
Hoppas hon åtminstone hinner föla innan lördag natt...då ska jag jobba.

Haha, JA! Det känns som hela livet har satts på paus eftersom jag inte velat planera in något fast ifall stoet skulle föla... Och en dryg månads paus på måste-saker är inte bra - det kommer definitivt inte bli nåt SPA-lugn när fölet väl dumpit ner...

Men bara fölet kommer och är friskt och krytt och fölningen går bra är jag nöjd. Det är ju inte utan att man blir lite nervös för komplikationer ifall fölet är rejält stort nu. Det är ju ett rätt litet och nätt sto...

Har ett travar sto, som ska bli först föderska.
Magen ramla ner för ca 1 vecka sedan, juvret har fyllt i omgångar, dock aldrig för att fylla spenarna, hon har börja släppa runt svansen sedan ca 1 vecka tillbaka. den 2/5 va den beräknade dagen, men inget verka hända. ett tecken till har synts, hon ligger ej ner å sover om natten.
Hon blev inseminerad sista gången 31/5 så tycker hon ha börja gå lite länge nu... Men det är bara vänta å se, krabaten vågar kanske inte ut, den sparkar å har sig varje dag..:confused:
Sen har min gumma troligen råka ut för hårsäcksinflamtion på båda bak åsså :( Så man får ringa vet idag å rådfråga lite, har man otur kan det leda till lymfangit...
Ne nu ska man åka å kolla till gumman å ge morgon mat..

Inget har hänt i natt heller. Fast fröken var lite mer orolig inatt och har inte riktigt ro ute i hagen heller, så jag håller ett (mycket trött) getöga på henne genom fönstret konstant. Kan det vara så att vår väntan är över nu någon gång på morgonen/förmiddagen? Håll tummarna!

Tummar hålles!
Här har det runnit mjölk under natten, men inte så mycket. Det har förvandlats från minimjölk till lättmjölk, men svullnaden i slidan har lagt sig igen.

Mitt sto är på 330 dygn, hon är verkligen stor nu och magen har sjunkt. Ljuvret är inte så stort faktiskt så vi får väl se när hon fölar... Bara det inte blir på fredag den 18 på natten för jag ska ju på 3 års test på lördagen.:crazy: ;)

Wieho! Nu är väntan över!
FÖL! :love:

Igår morse kl 03.47 låg ett alldeles nyfött hingstföl i boxen. Olga är en jättefin mamma och skötte allting helt själv. En långbent rackare är det, helt brun utan tecken och kommer att få heta Sensation.

Bilder finns i föltråden och på http://blamecruella.pixbox.se :banana:

svar ang slempropp:

Mitt sto släppte den sk slemproppen för 10 dagr sedan, inget föl ännu. Jag märkte att hon hade en ljust lila slemklump som satt fast i svansen. Sitter som något slags skydd "därinne". Även vi människor brukar prata om den berömda slemproppen när vi ska ha barn...

Men som sagt så behöver det inte betyda att fölningen är speciellt nära.

Mitt fyraårssto är på dag 353 och är nu verkligen stor och trött. (Ja, matte är också rejält trött:crazy:)
Stoet är rejält svälld i alla benen, Jag har ringt veterinär som tycker att det är helt normalt att stona blir tjocka i benen. Hon äter bra och har ingen temp men vill gärna stå still och halvsova hela dagarna. Fölet lever och sparkar. Jag känner mig dock lite orolig. Har någon annan varit med om detta? Med svällda ben menar jag

*kl*
Var ute och hälsade på flickorna igår och allt var bra med dem. G kommer nog att föla snart då jag tror hon håller på att släppa bäckenbanden. Rumpan har helt ändrat form och börjar kännas ganska geléig när jag petar på den. *daller* *daller* Har inte sett henne på en vecka och hon har blivit jättestor på den korta tiden! Juvret är fyllt men inte spenarna, ser rätt lustigt ut då hon har små bröstvårtor på juvret istället för spenar just nu. :D

Får se om det blir något föl i år då, men jag räknar inga föl förrän det är kläckt. :crazy:

:bump:

NU har vi äntligen fått föl här! På dygn 369 damp en välskapt hingst ned - inte särskilt stor trots att han var vällagrad dock. :)

*pusta ut och gå och sova en vecka eller så*

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen... 2
Svar
26
· Visningar
1 332
Senast: Iamia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
928
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 674
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och... 83 84 85
Svar
1 686
· Visningar
53 970
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka