Väntans tider, del 2!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 528
  • Visningar Visningar 44 042
Sv: Väntans tider, del 2!

*kl*
Dag 324 och man sätter kaffet i vrångstrupen när man från köksfönstret ser stoet komma travande till eftermiddagshöet som om det var på upploppet på stochampionatet :D.
I sista svängen svingar hon sig över ett stenröse som värsta hopphästen. Det tar ett tag innan magen stannar... nu får man hoppas att fölungen ligger rätt efter den resan.
Men jag har inte hjärta att ställa henne i en liten paddock dagtid, men hon står i en jättebox på natten. Juvret är fyllt, spenarna fortfarande små. Det börjar bli mjukt runt svansen.
Första gången för henne o mej, men kameran står på och boxen är klar, så det är väl att bara åka med. Har följt tråden o förstått att det kan bli när o var som helst.

*kl*
Nu har vi väntat färdigt för tillfället, även om det väl inte dröjer så länge innan nästa sto drar igång.
Klockan 01:05 födde Zelda ett stoföl efter Rite On Line. Allt har gått bra (med lite draghjälp), även om fölet är stort, och mamma är trött.
Bilder kommer att komma under morgondagen, i föltråden.
Gonatt! (Finns det någon gäspsmiley någonstans?)

Stort grattis till hingstfölet..

Nu är Dina ston klara för i år väl??
Jätteskönt att de senaste två fölningarna gått riktigt bra!!!

Nyfiken är jag på Highlanderfölet. Vi väntar också en sådan ju och min magkänsla säger att det blir en hingst.
Mina två återstående ston är inte beräknade förrän den 9 juni så det finns lite tid kvar att få sova.

Stort grattis till alla er andra också naturligtvis. Varenda lyckad fölning känns i år alldeles fantastisk!!!

På beräknad dag kom Miragon. Mamma Millennium efter Amiral och pappan är Rubignon. När jag kom hem från jobbet hdde hon vaxproppar och på kvällen 23.05 kom hon med lite draghjälp.

Det tog många timmar innan hon hittade mjölken men hon verkar pigg.

Bilder här: http://www.millan.no-ip.info/miragon/

*kl*
Inge föl än men idag vaxproppar. Hoppas hon ploppar ut den lille innan jag börjar jobba lördag 21.00-07.00.

Inga varma fötter på mitt sto - det är bara svullna ben. Hade jag samtidigt börjat släppa på gräs, och svullnaden upptäckts, plus varma fötter så hade jag inte avfärdat det lika lätt. Hoppas dock att det inte är fång på ditt sto!

Senast ändrad av en moderator:

kl

Grattis till alla fina föl, de jag sett i bildtråden är jättefina allihop, skönt när väntan är över.
Stoet i grannboxen är nu på dygn 349, så snart borde det hända något tycker jag, men i dag kom hon i galopp i hagen med sin jättemage. Min lille hingst önskar sig en hingstkompis, så pigg som han är kommer han tröttna på de två stofölen han ska gå med i sommar, eller så tröttnar de på honom... Ett annat sto är på dygn 327, så det finns två chanser till att han får en hingstkompis.

*kl*

Grattis till alla som fött sina föl nu!!

Hoppar in i tråden nu, mitt sto är på dygn 349 och ser nu äntligen ut att verkligen vara på G! Det har runnit/droppat ljusgul-vit-grumlig mjölk idag och hon har legat ner ganska mycket och lyfter på svansen, så nu blir det nog i helgen:) hoppas redan i natt..

Men lite frågor har jag också till er som verkar ha hållt på lite med det här..
Hur lång tid ungefär brukar det ta innan efterbörden släpper och hur brukar ni göra med longering/utsläpp i hage m.m. och efter hur lång tid?
Vet att det har diskuterats lite, men hittade inte det just nu..

Jag är ingen erfaren uppfödare utan har fått mina 2 första föl i år...

Men dessa hästarna släppte efterbörden ungefär 30 min efter att fölen kommit..

Tack!
Ja, nu är våra fölningar över för i år (phu!) och man kan njuta av de två sötnosarna. Bilder på Highlanderfölet finns nu i bildtråden. Än så länge har jag ju inte sett så mycket hur han rör sig, men han är framåt och orädd. Har inte alltid lust att gå dit mamma vill ;) Ganska långbent, men inte jätteädel. Men då är ju också mamman en "grovis" och brukar lämna lite kraftigare/maffigare.

Lycka till med dina kommande fölningar!

Tackar, (även om jag nu inte har fött fram fölen själv :D utan det har stona gjort :D )

Angående efterbörden så anses det normalt om den lossnat inom ett par timmar efter födseln.
Jag brukar ta ut stoet en sväng inom några timmar efter fölningen och longera henne lite. Om vädret tillåter tar jag sen ut stoet och fölet i hage ytterligare ett par timmar senare (om det inte är mitt i natten). Men de får bara vara ute en kortis då, för jag vill inte att fölis lägger sig ner ute och blir kall. Första dygnen brukar jag ta ut dem flera korta stunder per dag och succecivt öka längden (även beroende på vädret förstås)

*kl*

Grattis till alla som fött sina föl nu!!

Hoppar in i tråden nu, mitt sto är på dygn 349 och ser nu äntligen ut att verkligen vara på G! Det har runnit/droppat ljusgul-vit-grumlig mjölk idag och hon har legat ner ganska mycket och lyfter på svansen, så nu blir det nog i helgen:) hoppas redan i natt..

Men lite frågor har jag också till er som verkar ha hållt på lite med det här..
Hur lång tid ungefär brukar det ta innan efterbörden släpper och hur brukar ni göra med longering/utsläpp i hage m.m. och efter hur lång tid?
Vet att det har diskuterats lite, men hittade inte det just nu..

Senast ändrad av en moderator:

KL
I natt gnuggade Ida sönder sin svans och på morgonen så blev det vit mjölk, viid 18 tiden så började det droppa.
Typiskt nog så dog min bil på väg hem från stallet så jag får ta en annan i natt som har hälften sommar och hälften vinterdäck:crazy:
Ska upp så snart det börjar skymma. Siste man lämnar stallet nu. Hoppas på föl i natt då jag är hemma med 3 sjuka barn inatt och går på jobbet i morgon kl 21.

Grattis till er alla som fått era föl:bow: här väntas det fortfarande ingen mjölk men man ser att hon är less nu står och gnider rumpan mot väggar och träd. Hon är nu på 358 dygn och matte håller att bli tokig:crazy: Veterinären säger att det inte är någon fara så man får väl lita på det då. Det snöade här i dag så det är ju förståeligt att hon kniper och hoppas på bättre väder.

Grattis till alla som redan fått föl och är klara för i år!!

Själv har jag mitt vakande och oroande kvar,så nu kastar jag mig in i tråden,damen är på dag 320,jätte tjock,mycket pigg och med halvfylt juver och lite slapp i "gumpen" förra gånge som ochså var det första fölet för henne gick hon 357 dagar ,hoppas man slipper det denna gången.
Hon är dräktig med San Quintero xx (en av 7st)

Vi har en som ska föla mellan 25Maj-1Juni men vi räknar med ca 1veckas övergång:P
riktigt rund och gosig nu..:)

Haha blev visst fel där:D Fått skulle det vart:p

Men det där med efterbörden.. Tar man ut stoet innan den lossnat eller gör man det efter? (har ju fattat är det är för att hela ska komma ut, men.. )

*kl*

Sitter o vväntar på en donna som är på dygn 336 idag, som inte verkar vara nämnvärt besvärad av att vara dräktig. Rusar som en tok i hagen (gla o gå på gräs :) ) O för bara ngn vecka sen så ställe hon sig på bakbenen när jag tog in henne... Fölis får sig allt nån åktur.
Dock börjar vi nästan tvivla på om hon verkligen är dräktig. är konstaterad dräktig, men inte kollad 45/90 dygn.
Är inte "dräktighetstjock" som vanliga ston, men betydligt tjockare än vad hon är i vanliga fall. Var iofs. inte så stor förra året heller, men det fölet är bara 140 högt nu, ett år gammalt (fbl/hbl). Juvret börjar dessutom bli lite större, och jag anar lite mjukare bäckenband (kanske bara önsketänkande..)

Vi får väl se vad som händer, jag önskar mig ett fuxsto, men tror att det blir en mörk hingst :)

Grattis till nya bebben!
Skönt att de 2 sista gick bra.
Har du bestämt vilka som ska betäckas i år o med vilka?
Själv hämtade jag hem Chami(Chapman stoet) från Markebäck idag, dräktig efter ett försök med Don Primero.
Kul!!

Wiwie tycks inte veta att hon är dräktig med 3.5v kvar till fölning. Racar med åringarna o bockar för glatta livet. magen gungar i en halvtimme efter hon själv har stannat.:) Men då vaggar den henne till sömn...;)
Inget har hänt med juvret där o bäckenbanden är lika slappa efter den andra resan.

Man tar ut stoet ett tag oavsett om hon släppt den eller inte för att hon ska oroa sig lite, vilket leder till att livmodern drar ihop sig fortare.
Om efterbörden sitter fast då så kan det hjälpa den att lossna men knyt då upp den så hon inte kliver på den så den rycks ut.
Om den redan släppt så hjälper det som sagt till att dra ihop livmodern så att infektionsrisken minskar.

*kl*

Äntligen klar med jobbet och övertiden för denna veckan. Puh! Så nu har jag tid att skriva i denna tråden igen! :)

Bika är på dygn 330 idag. Inget föl i sikte ännu.

Hon har släppt bäckenbanden och det droppar lite "utspädd lättmjölk" ur juvret.
Dock har juvret gått ner ganska mycket de senaste dagarna. Har inte ens varit helt spänt på morgonen...
Förstår om hon kniper, för nu har det ju varit minusgrader både i morse & igår morse. Hon kanske inväntar bättre väder? :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen... 2
Svar
26
· Visningar
1 332
Senast: Iamia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
928
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 674
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och... 83 84 85
Svar
1 686
· Visningar
53 976
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka