Väntans tider, del 2!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 528
  • Visningar Visningar 44 042
Sv: Väntans tider, del 2!

Stackars all er som fortfarande vakar...bodde på soffan i stallet fullt påklädd dygnet om i tre veckor...fast såfort bäbis var ute så lät det " Jobbigt? Trött? Nej, det var väl inget!" *Skratt* ...man glömmer med en gång...som att föda barn ;)

enda problemet förra gången var väl att hon la sig med arschlet dikt an mot boxväggen o vägrade o flytta på sig, fick dra ut fölet i nästan 90 gr vinkel men allt löste sig, försöker ha lite mer framförhållning den här gången så att hon är flyttbar

Vet inte extakt. Vi betäckte 20 juni ifjol och sedan gick hon med hingsten över sommaren, hon brunstade om samtidigt som mitt andra sto brunstade om 3-4 veckor efter. Tyvärr var jag alldeles för upptagen med annat, och glömde att skriva upp sista betäckningstillfället, borde klart spanat mer på dem. De gick i en välkuperad hage på 2,5 hektar så det var inte så lätt att se allt. Vi beräknade iallafall att det skulle varit dags kring den 20 juni. Tyvärr fick jag avliva mitt andra sto i vintras då hon fick kolik och inte gick att rädda. Tanken var att ha den erfarna stomamman ihop med denna första gångsmamma, men så blev det nu inte. Vi önskar oss nu att allt går bra denna gång, känns som vi haft nog med förluster redan i år.

Nu har hon gått i 352 dagar, magen är stor som en ballong men fortfarande inga stora juver endast lite fyllda och det har de varit ett par veckor,det här börjar bli tradigt.Hon ser ut som hon tänkr fortsätta gå så här....

Det kanske finns hästar som går två år...Vårat sto njuter verkligen av all ompysslan, speciellt då det ösregnar hela tiden och vi därför tar in henne även dagtid. Även om hon är stor som en ballong så verkar det inte bekomma henne.

Stämmer på min med,hon ser verkligen ut som en ballong men det verkar inte bekomma henne

Ännu ingen fölis. Suck. Visserligen regnar det hela tiden här i Småland men jag hade inte drömt om att tillbringa semestern med att vaka i stallet. Något nytt hos dig, Armaani? Är det bara kvar, har alla andra fått sina föl? Känns som vi väntat i evigheter...

Nej,här händer inget,juvren är desamma hela tiden lite svullna bara,börjas kännas lite tröstlöst, 4 veckor på onsdag 11 juli,

Jag väntar också fortfarande! Skönt att det finns fler. Juvret är halvfyllt och vätskan är grumlig. Grumlar sig mer för var dag. Förra gången hann inte mjölken ens bli grumlig innan hon bestämde sig för att det var dags. Antar att det kan bli när som helst. Det är så spännande!

Näpp, inte en fölunge så långt ögat kan se. Fortfarande har hon förvärkar vid två- och vid tre-tiden på natten, men inget resultat.
Vi börjar bli slitna nu av allt nattvak, piggast och mest oberörd är den ompysslade hästen. Men, men, kanske kommer fölis i natt...ju längre tiden går desto säkrare blir vi på att just "i natt" ska det ske.

Du är säker på att hon är dräktig?

Tycker synd om dig som vakar så, på övertid. Usch vad jobbigt!
Får hoppas att fölis tittar ut snart!! :)

Som sagt. Jag avundas er inte, ni som vakar på övertid! :)

Men nu borde väl ditt sto föla snart. Har du inga bilder på stoet & juvret? Har du kollat färgen på mjölken?
Hoppas din fölis oxå vill titta ut snart! :)

Se inlägg 446.
Ja, vi är säkra på att det finns en fölis, även om vi ibland (- i mörka stunder så där kl 4 på morgonen efter två veckors nattvak) tror att det är en överdimensionerad gräsmage.
Vi har sett fölis på ultraljud hos vet i höstas (oktober):rofl:.
Vet trodde på slutet på maj eftersom fölis var rätt stor, men vi såg ju att hon brunstade om så vi väntade oss i slutet på juni. Magen är stor och juvrerna välfyllda med mjölk. Hon är inte särskilt förtjust i att vi rör juvren men sist vi tittade var mjölken genomskinlig. Hon har vaxproppar på spenorna. Hon ligger ner två ggr per natt med förvärkar.
Förmodligen är allt i sin ordning - Fölis kommer när hon/han är färdig -:bump: Men det är så drygt att vänta:bump:. Mitt tidigare sto var en ordentlig erfaren dam som levererade i tid, en riktig praktmamma. Denna häst är en första-gångs-mamma som vi vill ha "lite" koll på.

*kl*

Igår natt/morse föddes detta föl:love: Fölningen hade gått bra och Rosa är extremt mammig av sig! Var lite rädd för att hon inte skulle vara det då hon är lite speciell... Föddes ute ungefär 10 dagar för tidigt men de båda mår bra! Här är underverket:):
rosa014.jpg

rosa033-1.jpg

rosa030.jpg

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen... 2
Svar
26
· Visningar
1 333
Senast: Iamia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
928
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 675
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och... 83 84 85
Svar
1 686
· Visningar
54 006
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka