Väntans tider

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 387
  • Visningar Visningar 110 593
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Väntans tider

CK skrev:
Ibland är det ju även så att betäckningsdatumen inte stämmer, och de fölar i rätt tid, fast man tror att det är för tidigt fött, och tvärt om med för den delen. Det förekommer väl framför allt vid fribetäckning, om man struntar i att ultraljuda för att fastställa dräktighet, och även att hingsthållare och stoägare missuppfattar varann.
Men, vi får väl sen när stoet ifråga fölar, vem av oss som hade rätt. :rofl:
Varför skulle inte bet. datumen stämma? Oseriösa hingsthållare eller? Sedan står det ju på pappret när stoet är bet. Hur kan man missuppfatta det???????

*lånar*

Har ett sto som är i dag 312 och jag längtar så efter fölet, jag är ju så nyfiken på vad det blir för en krabat. Är lite nojig in för fölningen, jag är så rädd att något ska vara fel med fölet. De såg ut som tvillingar vid första UL, dock olika stora. En vecka senare så såg det ut som att den lilla tillbaka bildades men vet inget säkert. Det gick ju bra förra gången så det borde gå bra nu också. Hoppas! Hon är väldigt rund nu, har ödem och är fylld i juvren. Juvren är lite hårda tycker jag men stoet verkar vara pigg och har inte ont, mjöken är genomskinlig än så länge./Malin

Jösses! Ska hon aldrig klämma ut den rackarn? Har följt din väntan (och lidit med dej) och dina rapporter ett tag nu. Cityakuten är väl inget! Själv måste jag gå direkt och kolla ditt senaste inlägg. Klarar inte spänningen att läsa igenom tråden. Inte för att jag inte är intresserad av vad andra har att säga utan för att jag inte kan koncentrera mej på de andra inläggen om jag inte först kollat hur det gått för dej. :D . Efter det kan jag i lugn och ro läsa vidare i tråden.

Väntar själv, men har några veckor kvar till ber. datum (25 maj). Så än sålänge är det lugnt på min front :p . Såvida inte stoet börjar visa att hon tänkt föla tidigare :eek: . Hon får allt knipa fram till 15:e i alla fall. Fullt upp på jobbet men planerat så att andra kan ta över från den 10:e - 15:e, ut i fall att ;) .

CK - du verkar har bra koll - är det inte så att om det tagit sig är servix (stavning? ganska trött nu :smirk: ) så hårt sammandragen att vet skulle känna detta och inte seminera igen (skulle i så fall krävas ett visst mått av våld för att genomföra en ytterligare insemination om jag förstår rätt). Skulle man egentligen inte kunna säga att seminerade ston är svårare att ta fel ber.datum på? Fribetäckning har jag förståelse för att man inte har samma datumkoll på.

Stämmer bra, du verkar också ha koll.
Det går inte att seminera ett redan dräktigt sto,eftersom man ska igenom cervix då, medan en hingst kan göra en betäckning, sperman hamnar ändå bara i slidan, sen är det stopp.

Nu är hon på dygn 332 och ingen fölis ännu. Stenhårt ljuver men bara klar vättska som är lätt att försiktigt mjölka fram. Bäckenbanden har sedan en vecka varit mjukare och hon är skittrött.
Går ut och går eller skrittar henne lugnt varje dag, vilket är mycket uppskattat från hennes sida.. ;)
Jag tror helt enkelt hon gillar att ha "bullen" i ugnen ett tag till..

Hoppas på att den nedkommer innan helgen, då jag jobbar :(

Kram

Hera, eftersom du inte svarat än, så tror ankans det har blivit ett litet onsdags föl :) *hoppas*

1 år och 5 dagar.....

Inget föl, men hon har fört ett jäkla liv i natt. Fick för mig att hon inte var lika slapp i banden längre igår. (Kastning hänger som ett spöke långt bak i huvet)

Därimot kom snön tillbaka, 1 plusgrad och det blåser som :devil:
Tog lite tid att släppa ut i dag då man fick rota fram lite vintertäcken som man varit så redig att tvättat o lagt undan.

Senast ändrad:

Men guuuud vilken stõllemärr du har :rofl:
Jag lovar...denna dräktigheten kommer jag aldrig att glömma :rofl:
Du håller hela buke i järngrepp med denna historien :D

Du tror inte hon har inblandning av ren t ex...dom kan ju vänta på sig tills de yttre förutsättningarna är bättre ;)

Senast ändrad:

Det måste vara ett lustigt sto det här, jag har ju tidigare lämnat förslag om inblandning av elefant och nu att det skulle vara ren i henne också :rofl:

Nåväl en bestämd dam verkar det ju vara och dessutom verkar det ju vara en ådra av kungligt blod i henne också eftersom hon förväntar sig att bli behandlad som en drottning. Säg till henne att det nu är dags för henne att ge lite tillbaka dvs en liten tronarvinge.

Ja, 4 dagar över tiden, står mest och solar och nu lär hon ju inte klämma ut den när det har blivit kallt! -2 i morse :mad:

Hera!

Jag började läsa den här tråden från sidan 1 igår och var säker på att jag i slutet av den skulle nå fram till upplösningen (d v s att fölis hade behagat komma ut). Tråden var ju sååå lång! Men icke. Så nu är jag också fast i denna följetong och ansluter mig till dem som kollar in tråden det första jag gör för att se om det hänt något nytt! :bump:

Jag förstår att det måste vara jättejobbigt för dig att vänta. Men jag tror inte att du behöve vara orolig - hon är säkert bara smart och förstår att vänta med fölet så länge som möjligt eftersom hon är väl medveten om jobbet som väntar när det ploppat ut! :D

Du skulle ansluta din övervakningskamera till en webb-kamera så kan vi alla hjälpas åt att vaka! :idea: ;)

Om det blir några fler föl för damen ifråga borde du kontakta Strix television eller liknande som kan göra en riktig dokusåpa av det! Skulle bli en garanterad succé! :rofl:

Jag väntar på ett föl efter For Feeling-Robin Z. :D
Det är en hel månad kvar så jag återkommer ;)

Hera- Vilken rolig ort du bor på :) :) :)

Men ta nu ett allvarligt prat med damen din, eller så kanske hon har pratat med Shady och trots allt ska ha en Söndagsfölis!!! :banana:
Hoppas att hon fölar snart iallafall, men då har ju jag ingenting att längta efter på morgrarna men vi får ju fortsätta att följa dokusåpan men du får då döpa om den till "Fölet som kom till slut"

Hera, kan du inte ta några nya kort på ditt sto med mage och allt och även försöka fota hennes juver och publicera här?
När du hade veterinär på plats, gick denne in och kände på henne, så det säkert är något kvar? Ni hade ju en bekant som var veterinär. Kan du inte få han/hon att komma och göra det åt dig i annat fall så du slipper fundera på om hon har kastat sent. Du skrev att de tankarna spökar...

För övrigt, vårt sto som jag blev osäker på som hade både bukig mage och början till juver var tack och lov inte dräktig.

Om fölet är dött...hur länge kan det då bli kvar i magen?

Om hon har kastat sen oktober, borde man inte hittat "resterna"?

Om hon har kastat borde hon väl ha brunstat, det andra stoet har brunstar ett par ggr?

Nu kommer vet ut under dagen.....jag är nästan säker på att hon har kastat.....

Nu är jag nära en nervkollaps

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Freazer
·
Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
187
Senast: corzette
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu startar jag en dagbokstråd. För nu måste jag ha nånstans att skriva av mig, för att inte explodera av nervositet. Efter att ha...
Svar
17
· Visningar
2 415
Senast: saltakatten
·
Avel Har ett sto som gick in i månad 9 nu. Har känt sparkar sedan någon månad tillbaka och rörelsena blir bara fler och fler. I månad 6 va...
Svar
4
· Visningar
760
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka