Bukefalos 28 år!

Vantrivs på stall i tyskland

D

Dressyrtroll

Fy f*n! Nu orkar jag inte mer! Jobbar som beridare i ett välkänt stall i tyskland. Varit här i lite mer än 2 månader och det har från början varit långa dagar med mycket att göra. Inga problem, jag kan jobba när jag får ut det jag är ute efter. Träning och utbildning. Vad sägs om detta? 29 hästar och 2 beridare. Våra chefer gör 6 hästar tillsammans/dag. Men ofta ringer de kvällstid och ber oss göra iallafall ett par utav dom. Ett typiskt ex är halv 5 igår (vi har 3 hästar kvar + fodring och städning) när de ringer och säger att vi ska göra 4 hästar utav "deras"! Tidigare så hade vi en man som strödde alla boxbäddar, gjorde mockningsboxarna (12 st) sopade osv. Dagen innan jul så kom han inte och vill inte tillbaka. Nej de söker ingen ny, menar på att det det var bara utgifter. Så nu har vi det dessutom varje morgon (men där hjälper "mannen" utav paret till, frun jobbar dagar inom ett förband så hon kommer endast kvällstid för att rida sina 3 hästar) Innan så blev jag åtminstone tränad. Det har blivit mindre och mindre. Den andra beridaren berättade dessutom att när jag varit hemma över jul så hade de haft en tjej som prövat för elev till hösten där. Min egna häst använde de som "test-häst" utan tillstånd. Han står gratis men det klassar jag som arbetsförmån Tyvärr så har jag inte kunnat säga något för att beridaren hamnar i kläm som berättat. Nu har jag sagt upp mig och träningen har blivit så gott som 0. De pratar knappt med mig.

Jag vill härifrån idag. Har redan fått en ny anställning som beridare på ett tävlingsstall. Problemet är att de säger att de enligt lag kan behålla mig till slutet av feb. Kul ^^

Jag har en gammal inflammation i muskelfästet i högerarmen sen några år tillbaka. Utläkt men kan kännas av under perioder när jag lägger mycket tyngd på armen. Sen vi började med mockningen så har den slagits upp och värker som bara den varje morgon nu. Får även känningar under ridningen ibland. Min tanke är att gå till läkaren och få ett intyg på detta så att jag kan lämna stället direkt.

Jag är inte den som säger upp mig ena dagen och sticker den andra. Men de har ingen som helst förståelse när vi missar en häst. När vi påpekar att det är många hästar på bara oss 2. De tog 10 dagars semester och ordnade inte äns någon ersättare. Där stod vi. Vi har alla fodringar varje dag också.

Nu känns det bara som att om jag stannar längre så kommer jag aldrig mer vilja jobba i ett stall igen. Och då har jag ändå tackat ja till ett annat stall..

Kan tilläggas att folk har kommit och gått otroligt mycket på detta stället.

Hur hade ni gjort? (Har kommit på ett sätt hur jag kan konfrontera dom om min häst utan att den andra tjejen får skit, hon har för övrigt sagt upp sig idag också)
 
Sv: Vantrivs på stall i tyskland

Jag hade nog fokuserat på att komma därifrån och helt enkelt försökt glömma att de ''lånat'' hästen.
Välj dina strider helt enkelt, hästen tog ju uppenbarligen ingen skada, eller (nu menar jag inte att det rättfärdigar deras beteende) och de verkar ju helt dumma i huvudet så jag tror inte du skulle få ut ngt av att tjafsa om det. Nej jag hade försökt dra illa kvickt och sen kan du ju varna alla som undrar om det stallet, är nog inte så mycket mer du kan göra.
 
Sv: Vantrivs på stall i tyskland

Hur lagligt jobbar du då? Har ni skrivit kontrakt? Får du vita pengar...?


Om du jobbar för svata cash och inte har något kontrakt så kan du ju sticka imorgon och de kan inte säga ett skit...
 
Sv: Vantrivs på stall i tyskland

fy vad jobbigt!!

jag vet inte vad som gäller för dig och i det landet men alltså... vill du därifrån så se till att försova dig, skyll på att du hade så många hästar att göra så du inte kom från stallet förrän 1 på natten eller nåt.

ta den tid det tar att göra stallet och fodringarna... stressa inte.

Självklart ska hästarna ha det bra och inget ska gå ut över dom. Men man är faktiskt bara människa och orkar till en viss gräns.

Blir dom arga så säg som det är "min kropp håller på att lägga av, det går inte fortare än såhär". Ta skiten tills dom ber dig dra :angel:
 
Sv: Vantrivs på stall i tyskland

Detta är vitt och kontrakt är skrivet. Tyävrr så har jag inte krävt en kopia på det och det blir det första jag gör på måndag. Och så måste jag hitta ett sätt att ta mig härifrån. En beridare som kommer dit emellanåt för att hjälpa dom med en av hingstarna då hon och hennes man är nära vänner till paret och också har ett proffsstall har sagt till mig att det är helt rätt beslut då jag har talang och ska rida mer och få mer träning. Ni kan ju själva räkna ut hur mycket ridning man hinner med och hur roliga hästarna är att rida. De har riktigt bra hästar så det är väldigt synd att träningen består av 10 min longering blandat med att de får komma lös 5 min i ridhuset i veckorna. De äldre rids mer regelbundet, men kort. De yngsta gör alltså inte så mycket.

Jag vet att jag inte borde fokusera på att de tog ut min häst, men detta såg jag som ytterligare en chans till att få dom att släppa mig om vi blir osams om detta. Det hade tydligen inte alls gått bra med eleven och den andra beridaren hade krävt vår chef att rida till honom dagen efter för att reparera lite.
Detta och min muskelinflammation, då jag vet att det upptäcks när de kollar upp armen. Ett läkarintyg håller.

Första 2 månaderna så slutade vi alltid mellan 20-21. Ibland senare. Börjar 7 på morgonen, 20 min frukost och 1.5 timmes lunch (stallarbete=oftast kortare) Men vi är så lack på detta nu så vi ser till att försöka komma ifrån tidigare på kvällarna. Hästarna blir lidande men inget vi kan hjälpa då det inte är vårt fel. Min häst plockar jag ut varje dag. Han ska bli motionerad iallafall 30 min även om jag skulle vilja ha honom ute mer då det är box 24 h/dygn. Men han är mitt ansvar, min skyldighet och plikt.

Detta är inget okänt stall jag hittat på nätet. Tyvärr så hamnade jag här igenom kontakter och de är välkända i tyska kretsar. Rädd om mitt rykte och hur man "blir smutskastad" när man bara sticker en dag. Men ikväll så är jag helt gråtfärdig inför vetskapen att det snart är måndag igen. Jobbar varannan helg men alltid lördag fram till lunch.

Jobbat i 2 tyska stall tidigare och det förra gick inte heller bra, ännu mer välkänt men jag fick inte ut det jag blev lovad när jag provridit för jobbet och vi skildes som vänner. Men var så knäckt efter den perioden så att det tog 2 år innan jag blev sugen på att försöka igen.
 
Sv: Vantrivs på stall i tyskland

För ett år sedan var jag i en liknande situation. Det var min kollega som fixade oss därifrån genom att stå emot chefens orimliga krav. Jobbet var till en början roligt. 8h/dag med flexibla tider och mycket ridning. Vi trivdes jättebra fram tills att gården började få problem med frusna rör.

I två månader var vårt boende var under all kritik, vi hade inte rinnande vatten - kunde inte duscha, diska, tvätta eller gå på toaletten som normala människor. Våtservetter och "bad i liten balja á la 30-tal" var vår räddning. Chefens familj levde under samma förhållanden och tyckte att vi "satt i skiten tillsammans", men de reste bort varje/varannan helg. De var bortresta när avloppet frös och då fick vi svaret att vi kunde väl skita på gödselstacken. :eek: :crazy:

Vi förväntades jobba på som vanligt + allt extrajobb med vattnet. Ofta kom vi inte in förrän runt midnatt eftersom att vattnet alltid kördes ut på kvällen. Det var ca 800 liter som vi skulle tappa upp i hinkar, bära in i den uppvärmda delen av stallet och hälla över i baljor. (Men jävlar jag hade armmuskler och var slimmad då! :D) Till slut sa min kollega ifrån att vi inte kunde jobba under dessa förhållanden, vi var helt utslitna och deprimerade. Chefen menade att vi bara borde ut o träffa folk för vi satt ju bara inne på vår lediga tid. Jättebra idé, för träffa folk vill man ju verkligen göra när det var sådär en vecka sedan man duschade sist. :idea:

Så vi sa upp oss med buller och bång. Jag hade inget kontrakt (dock vit lön) men lovade att bli kvar en månad till, för att vara schysst. Kollegan drog direkt, hon var så jäkla förbannad. Och chefen fick väl sig en tankeställare och lät mig åka veckan därpå.

Mitt råd är väl... ta ingen skit. ;)
 
Sv: Vantrivs på stall i tyskland

För det första, vad trist att du mår så dåligt :(

Jag antar att när arbetsgivaren säger att de enligt lag kan ha dig kvar till feb. så har kontraktet en viss uppsägningstid. Kolla upp kontraktet!
Vad säger det om uppsägningstid?
Vad gäller vid sjukdom? (tänker på om du ska gå till läkaren och få ett intyg)

Beroende på vad kontraktet säger så vore det nog vettigt om du får ett intyg på att du inte orkar jobba som du gör. Om nu arbetsgivaren vill ha kvar dig så får du säga att du inte kommer orka jobba på som förut utan i så fall får det bli lättare arbete.

Sen bara ett tips nu när det verkar lite komplicerat. Läste attdu pratat med beridaren som tycker att du gör rätt i att åka... Jag förstår att det kan vara skönt att höra sånt från någon som känner till situationen men att prata med din arbetsgivarens nära vänner kanske inte underlättar att slippa därifrån. Människor kan agera tjurigt och hämndlystet så det är lika bra att inte ge de något alls att kunna störa sig på. Likadant med hästen, om jag vore du så skulle jag inte ta upp det nu. Se bara till att kunna avsluta det här så smidigt som möjligt så kommer det löna sig tror jag. Det går lättare om man skiljs på ett bra sätt, särskilt som du själv säger så vill man ju inte få ett dumt rykte om sig (även om det skulle vara osant).

Lycka till! :bow:
 
Sv: Vantrivs på stall i tyskland

Funderar lite över det du skriver om mockningen. Fattar jag dig rätt att det inte ingick i ditt arbete från början?

Du skulle kunna försöka förklara att du inte tagit jobbet från början om du skulle mocka eftersom du inte klarar det med din arm, att du ville vara juste och ställa upp under en övergångstid när "mockaren" slutade men att det inte går längre.

Om de envisas med att kräva att du mockar (eller om dina sysslor inte var så preciserade från början, så det ändå kan sägas ingå) så skaffa läkarintyg och sjukskriv dig och åk hem under läkningstiden!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 559
Senast: Skye
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 577
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 082
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 291
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp