Vanvårdade ponny – åtalas för djurplågeri: ”Värsta jag har sett”

En man i Sjuhärad struntade under flera månader i att ta sin ponny till veterinären, trots att hästen var mycket mager, inte tog upp näring och hade gamla oläkta sårskador.
Efter påtryckningar från länsstyrelsen avlivade han ponnyn – på ett sätt som enligt veterinären skapade stort lidande.
 
Att man inte tog beslut om omedelbar avlivning på plats känns för mig lite märkligt.
Veterinären erbjöd sig att göra det direkt men gubben vägrade. Jag vet inte hur det ser ut lagmässigt om LS måste följa en viss tidsram eller om de faktiskt får avliva direkt efter eget beslut?
 
Veterinären erbjöd sig att göra det direkt men gubben vägrade. Jag vet inte hur det ser ut lagmässigt om LS måste följa en viss tidsram eller om de faktiskt får avliva direkt efter eget beslut?

Man får, men det brukar ju bli ett jävla liv om det. Och på 00 och 10-talet var det några fall som inte sköttes snyggt eller rätt som fick mycket medial uppmärksamhet ("vi har avlivat din häst, den ligger under presenningen" är en bok om det). Djurskyddshandläggare får numera ta emot dödshot som en del av sin vardag.

Det är inte så konstigt att de numera vill vara riktigt riktigt riktigt säkra på att de kan visa att det gått rätt till.
 
Att man inte tog beslut om omedelbar avlivning på plats känns för mig lite märkligt.

Veterinären erbjöd sig att göra det direkt men gubben vägrade. Jag vet inte hur det ser ut lagmässigt om LS måste följa en viss tidsram eller om de faktiskt får avliva direkt efter eget beslut?
Som @skiesabove säger men man brukar låta djurägarens lösa det själv om hen är villig att göra det inom en kort tidsram.
"Nej jag vill inte att ni avlivar, jag gör det själv ikväll" exempelvis. Det är (oftast) bäst för alla inblandade.

Ska Lst göra det emot djurägarens vilja krävs också polishandräckning och det är inte alltid möjligt att få direkt i fält.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 431
Senast: Luff
·
Hästvård Historia: För ca 1 år sedan fick hon korsförlamning pga överutfodring (hinkavis med käk). Under tiden hon rehabiliterades lyckades...
Svar
2
· Visningar
990
Senast: Domino_s
·
Ekonomi & Juridik Vet inte vad jag vill, är bara så jävla förbannad nu. Jag har vetat att Sverige är helt värdelösa när det gäller att straffa...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 219
Senast: BIMM
·
  • Artikel
Hästnyheter (Östgöta Correspondenten) Ett par bosatt på landsbygden i Linköpings kommun åtalades på måndagen för djurplågeri. Enligt åklagaren...
Svar
0
· Visningar
1 108
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp