Vanvårdnad häst?!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vanvårdnad häst?!

Du menar alltså på allvar att du matat en fångponny med tex äpplen???

GEEE min gamla ponny fick sitt sista fånganfall pga av att min sambo i oförstånd hade hällt in en hel spann äpplen till honom.

Han blev så dålig att vi fick avliva honom.

/KT

Jag tycker det låter värre att du har en vuxen sambo som du inte informerat vad som gällde för din fångponny.
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

*kl*

Usch vad hemskt det måste kännas för dig och vad hemskt att behöva se sin vän lida:(
Du har ingen annnan vuxen du kan vända dig till i din närhet? Eller ngn ridskola i närheten där du kankse kan prata med ngn ridlärare?

Om inte, så gör som annan har nämnt,ta fler bilder,filma och anmäl

Håll oss uppdaterade,och massa styrkekramar:)
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Fy vilka hovar.
Skicka PM till mig med namn och adress och telenummer till ägaren. Så kan jag ringa och anmäla.

Bara så du vet, skickar du mail med bilder så har de rätt att lämna ut vilken adress mailen kommer ifrån om ägaren frågar.
Man måste vara helt anonym och inte säga något om sitt namn mm om de inget ska säga.
Så skulle du säga ditt namn av misstag, så är du alltså inte anonym längre.
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Ring till din kommun växel och be om nummret till närmaste djurskyddsombud!!! Ägarna måste anmälas då hästen blir vanvårdad!!!
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Vilken tråkig historia. Låter som om alla ni som är runt hästen blivit lite ovänner med varandra. Kanske kan det vara några missuppfattningar, det handlar om?

Hovarna ser inte roliga ut. De skulle verkligen behöva lite omvårdnad. Ser de alltid ut så där, eller togs bilden vid något tillfälle när de var extremt overkade?

Men jag skulle råda dig att vara lite försiktig med vad du lägger ut för bilder på internet och så. Speciellt om du faktiskt vill fortsätta att ta hand om hästen framöver. Rätt vad det är så ser hästägarna den här tråden.

Jag tycker också att du ska vara lite försiktig med att ta bilder och hota att anmäla. I alla fall om du vill fortsätta att träffa hästen. Bättre kan vara att faktiskt prata med ägarna. Påpeka att hovarna ser långa ut. Eller prata med dina föräldrar/farmor o farfar, kanske kan de prata med ägarna.

Det är bara om du är helt beredd på att inte få vara hos hästen mer, som du ska börja ta bilder och hota att anmäla. För ägarna lär inte bli mer positiva inställda efter det. Man kan anmäla anonymt, med det betyder inte att det inte kan komma fram vem som anmälde.

Lycka till! :)

Norrland
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Jag skulle hellre se att ponnyn mådde bra och inte bo där den bor nu (kanske finns chans att få hälsa på den?) än att få träffa den och se den lida?
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

jo, så kan det vara såklart.

Men också, när man är 13 år så kan det vara svårt att förstå vilka konsekvenser ens agerande kan få. I utgångsinlägget var ju ts ledsen för att hon inte fick vara hos hästen längre.

Det kan också vara svårt att göra bedömningar vid 13 år. Det kan lätt bli lite svart/vitt. Framförallt om det finns "ungar" man retat sig på. Så - det kan finnas fler sidor av den här historien. Därför kanske man ska vara lite försiktig med vad man går ut med på nätet, Buke når ju som bekant de flesta av Sveriges hästmänniskor... Och man bör även vara lite försiktig med vad man råder en 13-åring att göra. Det kan få stora konsekvenser för fler än henne om hon peppas att anmäla, ex konflikter där hon bor m.m. Bättre då att ts tar hjälp av de vuxna runt omkring henne.

Norrland
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Jo, men nu verkar det ju som att det inte finns nån vuxen som kan/vill hjälpa henne..
Ponnyn ser ju vanvårdad ut. Men det kan ju också vara så att bilderna togs innan den skulle verkas.. Hon kanske är avundsjuk på att dom får hålla på med ponnyn och inte hon. Vem vet? Ponnyn kanske är 7 och inte 27 (tänkte på motionen) Man vet aldrig om TS överdriver för att hon vill att hon ska ta hand om den? Nu säger jag inte att hon gör det men det kan va så
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Ojoj, lite svårt att svara på allt ni skriver men,
jag menar verkligen, hon är 27år, hovarna togs i veckan för några dagar sen,
ser fortfarande ut så, att jag matade med äpplen m.m var för att jag inte visste, hon gick i väldigt högt gräs och de ända jag såg var att hon var misskött. Klart att dom kan se tråden, men dom är runt 60-70år jag tror inte dom håller på o kollar runt på internet, spec. inte på hästsidor om dom inte kan sköta sin häst sj ;)
jaja, man vet ju aldrig.
vill göra en anmälan för att hon ska få det bra, eller att dom får en varning och börjar fatta att hästen måste skötas om, hon är ju gammal och hennes sista "år" vill jag ska vara bra. men om dom tvingas att göra sig av med henne så har jag lust att köpa henne, får se hur de blir.
nej, jag har ju ingen vuxen som skulle kunna hjälpa mig eller är intresserad o så, bara kompisar som vill hjälpa lilla hästen. Kanske skrivit något fel i texten eller så nu men, ni förstår nog på ett ungefär ;)

/Andrea
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Det är mycket känslor i ditt inlägg. Det kanske är så att dessa starka känslor gör att du ser mer vanvård än det är. Hästen har ovårdade hovar och behöver hovslagare men ser varken mager eller skitig ut. Höet i bakgrunden ser grönt o fint ut.

Men är det så illa som du menar (rids halt och har fång) bör du givetvis anmäla till länsstyrelsen. Men eftersom det bara är du som påtalat vanvården måste du vara medveten om att de troligen kommer att veta att det är du som anmält och sen blir det nog ännu svårare att "få tillbaka" ponnyn.

Ang. "ungarna: Kan det var så att de behandlar hästen så hårt för att reta dig. Backar du undan kanske det inte är lika kul längre och de tröttnar? Bara en tanke.

Hästen betyder ju uppenbarligen jättemycket för dig. En lösning kan vara att dina föräldrar pratar med ägarna och berätta hur mycket ponnyn betyder för dig. Ni kanske t o m få ta den på foder (behöver nödvändigtvis inte flytta hästen). Ägarna har ju, enligt dig, inget större intresse av ponnyn. Det kan vara en bra lösning för bägge parter. Du får ha hästen helt själv och ägarna slipper vissa kostnader och ansvar.

Lycka till! Hoppas det löser sig till det bästa!
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

jag tror att andrea hellre ser att hästen får det bra än att hon inte får komma dit längre.
det hade i alla fall jag tyckt.
jag hade tyckt det var bättre att hästen fick komma till ett riktigt bra ställe oavsett om det ligger på andra sidan sverige än att hon får stå kvar där hon är och fortfarande bli dåligt behandlad.

det är bara att visa upp bilderna för polisen, länsstyrelsen eller djurskyddet och berätta vad som försiggår. Kanske finns det nån ridlärare i närheten som kan tänkas hjälpa dig eller nån lärare i skolan. Annars så kan du göra det själv.
Om ägarna är 60-70 år och inte har brytt sig hittills så kommer dom nog inte bry sig nu heller.

det är bästa är om hästen omhändertas eller att TS får köpa henne eller ha henne på foder.
nåt annat du kan försöka med är att fråga ägarna om du får köpa henne.

lycka till och hoppas det löser sig. inget djur ska få behandlas dåligt. oavsett om hästen får mat eller inte så rids den ju på
ett sätt som är absolut dåligt för den.
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Jag tycker det låter värre att du har en vuxen sambo som du inte informerat vad som gällde för din fångponny.


Jag hade självklart ETT ANTAL gånger talat om för min sambo vad ponnyn fick äta.

Tyvärr är det inte alltid så att det lyssnas på vad som sägs till 100%.

Sambon är heller inte lika hästvan som jag. Att man är vuxen behöver inte betyda att man är en extremt kunnig hästmänniska, inte heller att man alltid och i alla situationer kommer ihåg vad andra människor berättat för en.

/KT
 
Senast ändrad:
Sv: Vanvårdnad häst?!

Självklart skall man ej mata andras hästar och definitivt ej fånghästar.
Men flickan va 9 år då hon började sköta ponnyn.
.


Ålder har inte mycket med hästkunskaper att göra, det finns många som är både yngre och äldre än nio år som vet väldigt lite om hästskötsel. Lite senare i tråden skriver TS att hon matade med äpplen i välmening men med okunskap.

Vad som är viktigare är att hon NU har tagit reda på mer om hur hästar ska skötas och att hon i dagsläget vill ponnyns bästa.

/KT
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Det förståss. Hovarna ska ju verkas INNAN det blir så :confused:
Till ts: Jag tycker att du ska ringa till länsstyrelsen och anmäla det själv. Om du vill mejla så kan du starta en tillfällig e-postadress där ditt namn inte står med i adressen. Du kan då också skicka med bilderna du tagit. Även om du är tretton år så tas din anmälan på allvar lika mycket som en vuxen. Det är bättre att du som har förstahandsinformationen kontaktar länsstyrelsen. Kan kanske kännas konstigt att ringa till en myndighet, men det är bara vanliga människor som jobbar där och deras uppgift och önskan är att djuren ska må bra precis som du.
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Ålder har inte mycket med hästkunskaper att göra, det finns många som är både yngre och äldre än nio år som vet väldigt lite om hästskötsel. Lite senare i tråden skriver TS att hon matade med äpplen i välmening men med okunskap.

Vad som är viktigare är att hon NU har tagit reda på mer om hur hästar ska skötas och att hon i dagsläget vill ponnyns bästa.

/KT

Ja, självklart finns det okunniga i alla åldrar och det viktiga är att det inte görs om, men vid 9 års ålder tycker jag att det är mer förståeligt att man matar hästar/djur med farliga saker i oförstånd, vuxna bör åtminstonde begripa att man inte matar andras djur.
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Jag hade självklart ETT ANTAL gånger talat om för min sambo vad ponnyn fick äta.

Tyvärr är det inte alltid så att det lyssnas på vad som sägs till 100%.

Sambon är heller inte lika hästvan som jag. Att man är vuxen behöver inte betyda att man är en extremt kunnig hästmänniska, inte heller att man alltid och i alla situationer kommer ihåg vad andra människor berättat för en.

/KT
Just därför tycker jag det va fel av dig att ge en 13 åring ett såpass otrevligt svar, för jag tycker det är mer förlåtligt av ett barn att vara okunnig.
Hon har dessutom skrivit att hon inte mår bra därför är det än mer viktigt att svara ödmjukt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 477
Senast: bobbbo
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 200
Senast: manda
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 334
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 946
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp