Vanvårdnad häst?!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vanvårdnad häst?!

Men vänta, hur gammal var du? Tycker detta låter lite för bra för att vara sant... Hur vet du vad cuschings är?

Jag håller med om att det låter lite för bra för att vara sant...

Den kan mycket väl vara så att det finns en annan sanning bakom historien...

*kl*

Jag tycker inte att det är rätt att hetsa en 13-åring att anmäla och ringa runt bara genom det som skrivs på nätet. :mad: Vi vet inte om det finns belägg för det hela eller inte. För mig låter det lite som en försmådd 13-åring som blivit ställd åtsidan för "småungar".

Och ts borde inte vara och springa runt i stallet när det uppenbarligen är låst. Det är inte ok att smyga in bakvägen på eget bevåg.

Uppmana istället ts att ta hjälp av vuxna i närheten. Just det faktum att föräldrarna "inte bryr sig" kan ju ha en annan betydelse än att ponnyn far illa... Det kanske inte är så illa som ts tycker. I tonåringars värld kan ju mycket vara väldigt svart eller vitt - framförallt om småungar fått ta över ens sköthäst...

Norrland
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

citat;
"ja jo, iförsäg kanske jag gör ett 'brott' men ägarna sa ingenting om låset och dessutom är det inte låst har dom sagt, men det ser låst ut.
o det va kanske inte så smart av dom att säga till mej, menmen "

Du tar lite lätt på att det faktiskt är en brottslig handling. Det är ett brott att gå in oavsett om det är låst eller inte - om inte ägare gett sitt tillstånd.

Du tycker inte att dom var smarta som sa till dig - jag måste då fråga. Är det nån sorts hämd du är ute efter??
Om det är hämd det handlar om så lär du inte ha en chans att få vara med ponnyn igen. Dessutom lär dom människor som erbjudit sin hjälp att bli rätt sur på dig. De som du kanske önskar ska bli dina sammasvurna blir fiender för all framtid. Ingen vill bli utnyttjad för någons egna syften - varken ung eller gammal.
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

huh, vad alla ska klaga -.-'
ja jag gjorde fel med stallet jag vet, men gjort är gjort och ägarna vet om att jag gick in i stallet men dom brydde sig inte.
och jag är iiiintee ute efter ngn sorts hämd eller så, men eftersom att ponnyn betyder väldigt mycket till mig så har jag rätt att kolla hur hon mår och gå in i stallet (jag har trots allt mina grejer där)och så. ni kanske tycker tvärtom men ägarna säger att ja får gå in i stallet men dom tänker aldrig på hur jag kommer in :S
ja, på pixbox står det att jag är 17år för jag kunde inte vara 13 på den sidan. ;) det är tydligen åldersgräns där, testa sj.

Ni behöver inte tro mig men alla bevis finns i verkligheten så åk hit så ska jag visa er :p
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Du har inte rätt att gå in i stallet bara för att du tycker om hästen eller har några grejor där. Det är privat egendom, och du har inte den rätten. Dessutom lägger du ut bilder och skriver skit om ägarna.

Jag vet inte om du här rätt eller fel i dina anklagelser.

Men det enda du kan göra är att söka hjälp hos de vuxna i din närhet. Även om inte dina föräldrar "bryr sig" så kanske det finns någon annan. Om ingen bryr sig kan det vara en indikation på att du tar fel. Men får intrycket av den här tråden att du är en rätt så självsvådlig tonåring som "vet allt".

Norrland
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Men hovarna är ju faktiskt hemskt fula.
Finns det ingen bukefalist i närheten som kan åka dit och kolla tillsammans med TS? Ägarna hade ju gett henne lov att vistas i stallet och om allt nu skulle vara väldigt överdrivet så kan väl bukefalisten ta ett snack med TS och få henne att sluta oroa sig.
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Men hovarna är ju faktiskt hemskt fula.
Finns det ingen bukefalist i närheten som kan åka dit och kolla tillsammans med TS? Ägarna hade ju gett henne lov att vistas i stallet och om allt nu skulle vara väldigt överdrivet så kan väl bukefalisten ta ett snack med TS och få henne att sluta oroa sig.

Tillåtelse? Hänglåset på dörren ger ett helt annat budskap. Tydligare kan det knappast bli.

Sen ifrågasätter starkt jag att "Bukefalister" tar på sig rollen som den nya djurkontrollgruppen.
Ska man kalla på "Bukefalister" när man vill klaga på någons djurhållning. Vari ligger "behörigheten"
Tänk er att finna stallet fullt av okända tjejer/Bukefalister som säger att de kommit för att kolla upp nåt nån om skrivit på ett allmänt forum.

Nej--- hua! Är det illa med djurhållningen- Kontakta Länsstyrelsen eller ev Hästars Värn eller kanske LRF-s djuromsorgsgrupp (om det är en lantbrukare)
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Till TS:

Ett par vuxna har erbjudit sig att hjälpa dig tidigare i den här tråden. Har du kontaktat dem?
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Hej igen.

Ja det var FEL av mig att gå in i stallet även fast det var hänglås, men som sagt var det öppen och ägarna vet om att jag gick in i stallet men brydde sig inte.
Var där idag, delar av hovarna har låssnat & den är helt trasig på undersidan.
hon var jättejättesvettig, och var skitsur och åt inte ens sitt hö som var hennes kvällsmat & låg framme. hon stog bara i ett hörn och glodde, vilket inte är likt henne. tränset hängade slarvigt med tyglarna nere i golvet.
jag vet att den ena har varit där och ridit + kört henne med hennes 3kompisar. (alla är nybörjare)
jag fick nyckeln av ägarna.
skrev sen en lapp till dom och satte på boxdörren. typ:

Hej! :)

Mår verkligen pyret bra av att bli riden/körd varje dag trots hennes hovar & så hon mår? Hon verkar inte må bra och har blivit jätte aggressiv, vilket inte är likt henne. Jag vill även hälsa *Namn* att hon ska ta det lungt med pyret, jag har sett vad hon gör.
/Anonym


:crazy:
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Tillåtelse? Hänglåset på dörren ger ett helt annat budskap. Tydligare kan det knappast bli.

Sen ifrågasätter starkt jag att "Bukefalister" tar på sig rollen som den nya djurkontrollgruppen.
Ska man kalla på "Bukefalister" när man vill klaga på någons djurhållning. Vari ligger "behörigheten"
Tänk er att finna stallet fullt av okända tjejer/Bukefalister som säger att de kommit för att kolla upp nåt nån om skrivit på ett allmänt forum.

Nej--- hua! Är det illa med djurhållningen- Kontakta Länsstyrelsen eller ev Hästars Värn eller kanske LRF-s djuromsorgsgrupp (om det är en lantbrukare)

Jag går bara efter vad TS har skrivit, förutsatte att hon talade sanning när hon skrev att hon hade tillåtelse. Hänglåset kan möjligen vara för alla andra människor som passerar?

Om inte föräldrarna hjälper sin dotter med problemet så tycker jag det är vettigt att ta dit en annan vuxen som också kan hästar, vad ligger det dåliga i det? Man behöver ju inte dra dit ett helt gäng, en räcker gott och väl. Jag ser ingen skillnad i att ta ut en hästkunnig vuxen från ett forum som att ta dit någon ridlärare, förälder, äldre vän etc. Men om du också tycker det är otrevligt så förstår jag att du inte tycker det är okej att ta ut någon från ett forum heller.
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Tror det kan bli värre om du bara skriver lappar, nu kommer jag inte ihåg om det står i tråden, men kunde du inte prata med ägarna? När du fick nyckeln hade ju varit ett jättebra tillfälle.
Kan du inte ta reda på när Pyret ska verkas nästa gång och erbjuda att ta emot hovslagaren och prata med h*n och fråga vad h*n tycker om hovarna?
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Tror det kan bli värre om du bara skriver lappar, nu kommer jag inte ihåg om det står i tråden, men kunde du inte prata med ägarna? När du fick nyckeln hade ju varit ett jättebra tillfälle.
Kan du inte ta reda på när Pyret ska verkas nästa gång och erbjuda att ta emot hovslagaren och prata med h*n och fråga vad h*n tycker om hovarna?

Jag skrev en lapp nu för att ägarna ska kunna fatta och ta åt sig det.
(?) vilket dom kanske inte gör menmen allitd värt att prova. :angel:
för när jag pratar med dom så lyssnar dom inte, dom bryr sig inte alls.
tänkte att en sista utväg är väl att skriva en lapp typ hhah, innan jag tar dit någon vuxen. min kompis mamma skulle hjälpa mej.
Nyckeln fick jag av hon som bor på gården.
Jo jag kan fråga hovslagaren vad han tycker och så.
Men hennes ägare är ju med och jag tror inte han tycker det vore så bra :grin:
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

fotografera allt du tycker ser konstigt ut, ex det där med att en del av hoven lossnat, det är verkligen inte bra..

se till att spara alla bilder och filmer så att de finns som underlag om länsstyrelsen vill se..

filma när de andra ungarna flänger runt med ponnyn och lämna en CD-skiva till ägarna så de får se vad ungarna gör med deras ponny, ta bilder och skriv ut på papper så ägarna kan se en del direkt (60-70-åringar är ju inte alltid så bra på datorer)
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

fotografera allt du tycker ser konstigt ut, ex det där med att en del av hoven lossnat, det är verkligen inte bra..

se till att spara alla bilder och filmer så att de finns som underlag om länsstyrelsen vill se..

filma när de andra ungarna flänger runt med ponnyn och lämna en CD-skiva till ägarna så de får se vad ungarna gör med deras ponny, ta bilder och skriv ut på papper så ägarna kan se en del direkt (60-70-åringar är ju inte alltid så bra på datorer)

okej, det ska jag testa med, tack för hjälpen :-)
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Nu har jag erbjudit mig både via pm och här att hjälpa dig.
Vill du inte ha hjälp, eller vad?
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Fast var fick hon tag på hovbilderna isf?
Men underligt att TS inte vill ta emot hjälp när hon nu erbjuds den, men om det är sant så hoppas jag att kompisens mamma kan göra något för den stackars lilla ponnyn.
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Finns ju gott om sådana bilder på nätet om man vill. Nu säger jag inte att TS är ett troll, men jag börjar hoppas det för ponnyns skull.
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Har följt tråden, och tycker TS har en väldigt "glättig" ton i sina inlägg.
Om det är sant det hon skriver om ponnyn är situationen ganska allvarlig och hon skulle ha kontaktat folk som har behörighet att ta itu med saken för länge sen.
Hela historien känns oseriös.

TS , du har beskrivit ponnyns skick som väldigt illa. Men har du vidtagit några åtgärder? Nu menar jag inte sätta upp lappar , fota i smyg och springa å besöka ponnyn titt som tätt,det hjälper knappast.
Du har fått erbjudande om hjälp av flera bukefalister, och massa råd.
Nå????
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Var någon stands i Sverige är detta?
Kan ju finnas någon bland oss som bor nära och kan hjälpa dig så att ponnyn får det bra. Inte lätt att vara 13 och behöva ta ett så stort ansvar.

Lycka till!
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Jag tycker också att det låter lite oseriöst :crazy:
Jag menar, flera har sagt att de kan hjälpa till... men det har inte blivigt något direkt svar på det. Och om det verkligen är så att det är sant.. borde det ha hänt något för längesedan ifall man verkligen bryr sig om ponnyn! För man låter väll inte en ponny ha det så en längre tid och ignorera ett möjligt kolikanfall? :cry:
Så nää, jag tycker verkligen inte det låter seriöst! :confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 554
Senast: bobbbo
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 203
Senast: manda
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 896
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 957
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp