Vanvårdnad häst?!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vanvårdnad häst?!

Jo, men nu verkar det ju som att det inte finns nån vuxen som kan/vill hjälpa henne..
Ponnyn ser ju vanvårdad ut. Men det kan ju också vara så att bilderna togs innan den skulle verkas.. Hon kanske är avundsjuk på att dom får hålla på med ponnyn och inte hon. Vem vet? Ponnyn kanske är 7 och inte 27 (tänkte på motionen) Man vet aldrig om TS överdriver för att hon vill att hon ska ta hand om den? Nu säger jag inte att hon gör det men det kan va så

Om så var fallet tror jag dock inte att hon skulle skapa en sån här tråd. Hon får ju inte ta hand om hästen mer om så är fallet för att hon ljuger för oss?

Hoppas verkligen att allt löser sig. Det finns hjälp att få. Kontakta din kommun eller svenska hästars värn.

Lycka till!!
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Hej igen :)

Tack för allt ni har skrivit,!
det blir förmodligen såhär; att jag hör av mig på något sätt till länsstyrelsen, och jag kommer att få hjälp av min bästakompis mamma som även är hästkunnig, dom har egna hästar. dom bor precis vid pyret och så. hennes lillasyster åkte med för några dagar sen när en tjej som sköter om henne (den ena tjejen) hon frågade hennes lillasyster så hon åkte med, 10 & 8år, okunniga båda 2, galopperade dom på asfalten med vagn + hennes hovar och ben, och de hade tydligen inte tagit de så lungt. det är vad jag fått höra vad hon sa, vet ej om det är sant, men skulle inte förvåna mig om de var det.
Jag ska dit i veckan och kolla så hon fortfarande är vid "liv" eller inte lider till döds typ, nejmen ja, och då ska jag passa på och ta fler bilder.
Endå känns de lite som att, ägaren inte vill hästen något illa. För om han ville henne illa o så, så skullle han väl inte stå hela sommarn på åkern och fixa hö/halm åt henne? ja, iaf vad mina föräldrar säger, men dom tycker jag lägger mig i för mycket om hästen. men det har endå vart min bästavän och hon betyder ooootroligt mycket, bara som en liten ponny, de är klart jag gör allt för att hjälpa henne oxå.

hheh, ja kanske har skrivit någe fel i texten eller så, som vanligt , men bara o säga till om de verkar vara ¨nått som inte stämmer ;) :heart
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Om så var fallet tror jag dock inte att hon skulle skapa en sån här tråd. Hon får ju inte ta hand om hästen mer om så är fallet för att hon ljuger för oss?

Hoppas verkligen att allt löser sig. Det finns hjälp att få. Kontakta din kommun eller svenska hästars värn.

Lycka till!!

Jag sa inte att det var så utan att det kan va så..
Min kompis (åter igen anklagar jag inte TS för nått liknande) la ut bilder på nätet där hon slagit och nypit sig själv och sa att de var hennes pappa, allt för att hennes syster fick mer uppmärksamhet. :crazy:
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Jag sa inte att det var så utan att det kan va så..
Min kompis (åter igen anklagar jag inte TS för nått liknande) la ut bilder på nätet där hon slagit och nypit sig själv och sa att de var hennes pappa, allt för att hennes syster fick mer uppmärksamhet. :crazy:

okej, då har du mer erfarenhet om sånt än jag har. sorry :)
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Men jag hoppas verkligen inte det är så och att det löser sig för TS :)
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Har du förklarat för dina föräldrar exakt hur mycket ponnyn betyder för dig?

Hoppas verkligen de lyssnar på dig. Annars kan de få ringa till mig så kan jag tala om det för dem.

Tycker de borde vara ett stöd för dig i det här läget.
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

du kan ju alltid fråga om du får köpa ponnyn och ha den hos din kompis som också har hästar? be dina föräldrar att gå med till ägarna och erbjud ägarna att köpa ponnyn för ca 5tusen kr eller mindre( hästen borde ju bara stå och kosta pengar för ägarna), men bara om du är mogen att ta hela ansvaret för ponnyn, dvs ge mat träna och få den frisk.

stå på dig mot föräldrarna och kom på ägarnas goda sida så löser dig sig.(förhoppnings vis
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

hej igen.
mina föräldrar bryr sig fortfarande inte om pyret, så ingen idé att tjata mer.
vart hos pyret idag och skulle kolla så hon fanns kvar, när jag kommer dit har dom satt hänglås på stallet, men jag gick bakvägen genom gödselstacken för att komma in. (gammla trädörrar, håller inte för nånting).
när vi kommer dit så hör vi inget gnägg eller så som hon brukade göra åt mig förr, utan hon stog i ett hörn av boxen och bara glodde. då öppnar jag boxdörren och hon går fram till mig, men hon är tjurig försöker sparkas och bits.. :(
då va hon helt svettig, glömde att kolla på hovarna tyvär men.. :/
sen när jag står där, går hon runt i boxen och nästan slänger sig ner och börjar rulla, och det kändes som att nånting var fel, hon brukar inte rulla, spec. inte när någon kollar på eller är i henes box. sen reser hon sig går frram till mig och går ytterligen ett varv, sen lägger hon sig ner och rullade igen. kändes inte så bra, som att hon var sjuk eller nått eller ville visa mig att hon inte mådde bra. så jag ringde till ena skötaren, hon hade inte gjort nånting med henne, och det tror jag väl på..
så antingen har väl andra skötaren, ägarna eller någon gjort nåntin med henne, annars är hon ju sjuk!
hon hade även lite lockig päls och var hänging (liknade cuschings).
usch jag behöver hjäälp :(
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Det där låter ju som ett kolikanfall...:( Hästen behöver hjälp NU!

Hur har det gått med det här:
att jag hör av mig på något sätt till länsstyrelsen, och jag kommer att få hjälp av min bästakompis mamma som även är hästkunnig
?
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Hästen måste få hjälp nu!
Du kan inte vänta längre med att kontakta länstyrelsen. Egentligen skulle det ha gjorts direkt efter du fick reda på hur en anmälan går till.


*håller tummarna för pyret*
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Tycker också att det låter som ett kolikanfall.

Jag hoppas att du är medveten om att du begår ett brott när du går in i stallet på det sätt du gjort. Även om hästen skulle ha det dåligt eller må dåligt så får man inte göra som du gjort.
Du är visserligen minderårig men det innebär inte att du kan komma undan helt utan straff. Tänk dig för - det är troligt att hänglåset är avsett för dig.
Varför vet jag inte, men det lär bli lås på den andra dörren också.
Dom vet ju att du varit där.
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Jag hjälper dig gärna att prata med dina föräldrar, ägaren, länstyrelsen eller Svenska hästars värn. Lägg ut din hotmail adress om du vill ha hjälp.
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

så antingen har väl andra skötaren, ägarna eller någon gjort nåntin med henne, annars är hon ju sjuk!
hon hade även lite lockig päls och var hänging (liknade cuschings).
usch jag behöver hjäälp :(

Men vänta, hur gammal var du? Tycker detta låter lite för bra för att vara sant... Hur vet du vad cuschings är?
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Men vänta, hur gammal var du? Tycker detta låter lite för bra för att vara sant... Hur vet du vad cuschings är?

Haha jag är 13 ;)
En kompis har det på hennes islandshäst, och jag har fått veta vad det är av henne.
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

ja, kolik kan det ju också vara, jag vet inte.
eller så är det nått annat fel på henne, ush det är svårt att veta.. :(

ja jo, iförsäg kanske jag gör ett 'brott' men ägarna sa ingenting om låset och dessutom är det inte låst har dom sagt, men det ser låst ut.
o det va kanske inte så smart av dom att säga till mej, menmen ;)
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Jag hjälper dig gärna att prata med dina föräldrar, ägaren, länstyrelsen eller Svenska hästars värn. Lägg ut din hotmail adress om du vill ha hjälp.

ja, hjälp säger jag aldrig nej till ;)

mina föräldrar förstår inte och blir bara sura om folk ringer och försöker förklara haha, men har du lust så får du ju hjälpa mig med länstryrelsen eller SHV.
hotmail; pyret.perfekt@hotmail.com :d
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 490
Senast: bobbbo
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 200
Senast: manda
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 364
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 948
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp