vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

En tanke bara: jag har ocksa en hast ute pa foder, den veterinarundersoktes innan den akte och vi fotograferade fran alla upptankliga vinklar for att ha bra "fore" bevis. Detta trots att fodervarden ar en van till familjen. Hon bor ca 4h bilresa fran oss, men vi aker ner en gang i kvartalet for att traffa henne och hasten. Det hander att vi aker oanmalt ocksa och bara kollar till hasten over staketet. I kontraktet har vi inskrivet att hon maste skicka regelbundna uppdateringar och fotografier - just for att avstandet ar sa langt.

Nu ska hasten tas hem igen, och da blir det annu en veterinarundersokning sa att bade jag och fodervarden kan kanna oss lugna och inte oroa oss for framtida repressalier.
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

A-a skrev:
Vi lägger ut ca 40.000 på örter, massage mm, per år. och det tror jag inte att många lägger ut på sina hästar, men det finns dom som också gör det, vilket jag stöttar.

40.000?? hur många hästar har du???
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Själv tror jag inte på att välvårdade och välridna/välhållna hästar ska behöva så mycket hjälp av massör, kiropraktor och en massa örter :eek: . Möjligen om man är en hopp, fälttävlan, dressyr eller travhäst i absoluta världsklass :) . För vanliga dödliga verkar det mer vara en grej för att verka bra i andra hästmänniskors ögon. " se här titta på mig vad mycket piller och preparat jag tutar i min häst, jag måste vara världsbäst på häst" :devil:
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

"Dock så har jag den uppfattningen att en ägare har det yttersta ansvaret för sin hästs välmående.!"

Ja självklart men Vilket ansvar har då den som lånat hästen?


Min chef har det yttersta ansvaret för mina handlingar, ja. Men om jag begår ett misstag som inte kan relateras till dålig feedback från min chef så är det till 100% mitt fel, mitt misstag, mitt pesonliga ansvar.

Jag tror inte någon lånar ut en häst till någon som man tror skall missköta den, det finns ju i annat fall ett ekonomiskt värde som man inte vill sänka. Det kan dock hända att man är för godtrogen och lånar ut till fel person, de fulaste fiskarna har en tendens till att många gånger vara väldigt manipulativa och vältaliga.
Även om kontakten hade varit tätare och kort hade tagits så HUR fort går det inte att "förstöra" en häst? Hade tjejen fullföljt alla råden från er Bukefalister så hade det iaf kunnat gå fel.

Frågan jag ställer till mig själv är: skulle jag kunna tänka mig att låna ut min häst? Nej, aldrig till en människa jag inte har en lång relation till, därefter spelar inte avståndet ngn roll.

Trådskaparen ställde en fråga huruvida man kan stoppa vanvårdnad. Nej det går inte, dock borde vi kunna försvåra genom ett hårdare reglemente, många fler oanmälda hembesök.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Sunshine skrev:
Eftersom hasten var sa vanvardad nar ni fick hem den antar jag att ni tog kort pa den? Och lat veterinar ge sitt utlatande?
Skulle vara intressant att se de bilderna!

Vad galler den 2-ariga travaren, visst sag den lite tunn ut pa kortet, men det var taget ur en jakligt dalig vinkel och vaxande unghastar kan se rent av forskrackliga ut, just pga att de vaxer.
Sedan ska man nog vara lite forsiktig med uttrycket "vanvard" for det kan tolkas mycket olika....

Självklart har vi tagit en massa kort, tyvvärr har jag ingen scanner eller vad det heter så att jag kan lägga in bilder, men det var därför jag lade in bilden på den hästen, eftersom pärlan såg ut så när hon kom.
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

roslagen skrev:
Själv tror jag inte på att välvårdade och välridna/välhållna hästar ska behöva så mycket hjälp av massör, kiropraktor och en massa örter :eek: . Möjligen om man är en hopp, fälttävlan, dressyr eller travhäst i absoluta världsklass :) . För vanliga dödliga verkar det mer vara en grej för att verka bra i andra hästmänniskors ögon. " se här titta på mig vad mycket piller och preparat jag tutar i min häst, jag måste vara världsbäst på häst" :devil:

o nej, nu måste jag nog sluta att behandla mina hästar, eftersom annars kommer dom att gå sönder, eftersom dom är så felridna. Varför skulle jag bara göra det för att jag skulle typ få berömm? en som gör det är en jävla idiot på ren svenska. Om jag anser att mina hästar FÖRTJÄNAR massage en gånng i månaden, eftersom jag kräver mycket av dom på träning, missförstå inte mycket, är inte och galloperar runt runt eller simmtränar i ån- lika bra attt klargöra det eftersom endel verkar hitta på mycket andra idiotiska lögner,då dom går höga klasser. kan jag väl få mosta på mig det???
ÖRTERNA är för att min häst har dålig matsmältningssystem, inte för att han behöver dom för att jag rider honom fel. Han går i en låg självbärig form med god balans och god bakbensaktivitet, med ett ärligt stöd på bettet i alla gångarter, jobbar avspänt och fint, mjuk och fin i munnen och jobbar med en höjd rygg.
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Jag har två stycken kära hästar, som jag bryr mig allra mest om i världen. alltså blir det 20.000 kr om året per häst, inte så mycket, istället för träning för tränare varje vecka, lägger jag pengarna på massage för dom, sedan tränar jag varrannan vecka för tränare, samma människa som masserar, för att lägga tonvikt med arbeta på lösgöring och muskeluppbyggnad.
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

roslagen skrev:
Själv tror jag inte på att välvårdade och välridna/välhållna hästar ska behöva så mycket hjälp av massör, kiropraktor och en massa örter :eek: . Möjligen om man är en hopp, fälttävlan, dressyr eller travhäst i absoluta världsklass :) . För vanliga dödliga verkar det mer vara en grej för att verka bra i andra hästmänniskors ögon. " se här titta på mig vad mycket piller och preparat jag tutar i min häst, jag måste vara världsbäst på häst" :devil:
Ursäkta?
Tycker du att det är något fel med massage,chiropraktor och örter eller? Vet du varför man gör sånt för sin häst?
jo det är ju INTE för att man har ridit sin häst fel det ska du ha klart för dig! :devil:
Man gör det i förebyggande syfte!
Jag ger örter till min häst för att få ut slaggprodukterna om du nu vet vad det är.
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

pussi skrev:
Jag ger örter till min häst för att få ut slaggprodukterna om du nu vet vad det är.
Vilka slaggprodukter? Vilka örter hjälper mot vilka slaggprodukter?
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Nej jag tycker inte att det är förkastligt med massage och liknande men en välskött och välriden häst som får rätt foder behöver väldigt sällan dessa behandlingar. Och med den ilskna tonen du skriver i verkar du falla in i just den kategori människor jag beskrev, "titta på mig vilken bra hästmänniska jag är för att jag tutar i min häst en massa tillskott".
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

roslagen skrev:
Nej jag tycker inte att det är förkastligt med massage och liknande men en välskött och välriden häst som får rätt foder behöver väldigt sällan dessa behandlingar. Och med den ilskna tonen du skriver i verkar du falla in i just den kategori människor jag beskrev, "titta på mig vilken bra hästmänniska jag är för att jag tutar i min häst en massa tillskott".


en liten sak som du nog inte har uppfattat, jag har aldrig fått berömm, vilket jag inte heller är ute efter, i dessa alla år som jag har tyckt att mina hästar förtjänar detta, dom blir glada, mår bättre i kroppen-alla hästar har spänningar, räcker med att dom har sprungit i hagen och sträckt till sig lätt så blir det en låsning eller spänning direkt- men du kanske inte har stora hagar, bara små leriga hagar så hästarna inte kan springa och vara glada, för att undvika skador. vad vet jag. sen en liten enkel fråga som jag tänkte ställa till dig- varför behandlar man travhästar? det kan ju ialafall inte vara för att dom är felridna....
men det jag ville ha sagt är att jag bara har fått kretik- sånt som dub ger mig- men gud asså du måste ha värsta felridna hästarna eftersom du behandlar dina, men shit ! behandlar du dina hästar måste du träna och rida helt fel mm mm. Så om jag bara skulle göra detta pga att få berömm, skulle jag ju ha slutat för länge sedan eftersom jaf bara fått kratik och alla verkar tro att man bara behandlar en felriden häst, men det skiter jag i, jag vet att jag inte behandlar en felriden häst, och ni som tror det får tro vad ni vill - ni kommer ändå inte att få mig å sluta, så jag förstår inte meningen med att du skriver sånt här. Jag säger så här, välkommen till livet idag, strunta i vad ridmänniskorna säger, dom ska bara försöka att vara bäst och vägar att ta till andra metoder, dom kör på som vanligt precis som man gjorde för ca 50 år sedan, vägrar att lyssna mm. Jag själv är en ridmänniska men jag lyssnar nästan aldrig på andra ridmänniskor för dom snavckar bara en massa skit, och kan inte ett dugg, tänker bara på sig själva och inte på hästens bästa. istället lyssnar jag på travmänniskorna, dom har alltid bra lösningar på allt, lyssnar på sina hästar, provar nya saker mm mm. det säger väll allt? eller?
Kan också tillägga att travmänniskorn agör inte så mycket väsen av sig här hos ridmänniskorna, och det är därför att dom vet att ingen lyssnar, ingen tar till sig, alla vägrar göra, alla kör på som vanligt, vägrar ändra. rent ut sakt så hatar travmänniskorna många ridmänniskor, om du är i ett travstall bara för en dag lär du dig lika många saker som du annars skulle ha lärt dig på ett år hos en ridmänniska. om jag frågar en sak till- om du skulle få behandla din häst ett år varje månad helt gratis, med örter som han/hon behöver ha, man ger dom ju aldrig något onödigt, det ger störe skada en nytta, skulle du låta din häst behandlas då, eller skulle du vrångt vägra ändra dig?
Sanningen kan vara hård ibland, men det är ändå något endel människor får lära sig att leva med.
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

hej, nu var ju inte frågan till mig, men jag tänkte ändå skriva lite.
ötrer som är slaggutdrivande är bla

- gullris, som är bl a svettdrivande, detta medför att slaggprodukterna kommer ut.

- Hampflockel- som också är svettdrivande som ovan. även urindrivande.

-Lavendel, som stimulerar blodcirkulationen

-Vitlök- svettdrivande som ovan.

det finns en hel del andra örter som har samma effekt som dessa. varför undrar du?
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Jag ville bara veta om det finns vetenskapliga fakta bakom alla tillskott som folk betalar dyrt för. Vet man vad man håller på med är det givietvis jättebra men att köpa en massa tillskott och inte veta riktigt varför kan ju vara skadligt snarare.

Det känns tveksamt att ge hästen vätskedrivande preparat faktiskt.

När det gäller vitlök så är det ju flera som numera talar om negativa konsekvenser. Om du tittar på foderforumet så har det diskuterats där om jag inte missminner mig.
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

TomasN skrev:
Jag ville bara veta om det finns vetenskapliga fakta bakom alla tillskott som folk betalar dyrt för. Vet man vad man håller på med är det givietvis jättebra men att köpa en massa tillskott och inte veta riktigt varför kan ju vara skadligt snarare.

Det känns tveksamt att ge hästen vätskedrivande preparat faktiskt.

När det gäller vitlök så är det ju flera som numera talar om negativa konsekvenser. Om du tittar på foderforumet så har det diskuterats där om jag inte missminner mig.
jag ger cikoria-salt för att få ut slaggprodukterna och det har min chiropraktor gett mig.
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

roslagen skrev:
Nej jag tycker inte att det är förkastligt med massage och liknande men en välskött och välriden häst som får rätt foder behöver väldigt sällan dessa behandlingar. Och med den ilskna tonen du skriver i verkar du falla in i just den kategori människor jag beskrev, "titta på mig vilken bra hästmänniska jag är för att jag tutar i min häst en massa tillskott".
Vet du överhuvudtaget varför man masserar? det räcker med att hästen kanske sträcker till sig lite i hagen så bildas en spänning. har jag sagt att jag tror att jag är bäst eller? nej... :devil: du vet att jag fullkommligt skiter i vad andra tycker jag gör det som jag ser att min häst trivs med..ok?
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

jo jag håller helt med dig, att ge dom saker som dom inte behöver, eller att överdosera, gör större skada en nytta. men om man vet vad man ger och varför man ger det, och doserar rätt efter rekomendation från kunniga insatta männsikor, är det inte skadligt.

Jo, det förekommer säkert en massa negativa och possetiva saker om detta med, precis som det gör inom alla annat. men det görs ju också nya upptäckter varje dag som man måste lyssna på. själv ger jag inte vitlök, men jag ska ändå gå in och läsa om det under foder, skadar aldrig att hålla sig uppdaterad.
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Nu är ärthjärnan igång igen! har redan glömt hur man startar en ny tråd, har letat överallt i en halvtimme nu, någon som kan hjälpa mig?
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

*lånar knapp*


Tycker då att 1666 kr / mån inte är mkt ( 20.000 kr per häst och år)
Vet ni överhuvudtaget hur mkt massörer, Equiterapeuter kostar?

Tränar och tävlar man så vill iaf jag unna mina hästar lite behandling.

Vi gå själva till massörer, akupunktörer även som ni säger "vanliga dödliga", varför ska inte en "vanlig dödlig" häst få behandling? Dom kan väl också få stela muskler precis som en Elit häst (fast kanske inte på samma sätt) och precis som soffpotatismänniskor!

Jag tävlar själv upp till 1.45 hoppning och märker BETYDLIG skillanad på mina hästar när någon har vart och knådat dem.

Vill man spendera pengar på detta och tycker att det är intressant och man ser att ens hästar MÅR BÄTTRE varför ska man inte göra det då om man har råd??

Sen förstår jag inte riktigt att ni anklagar denhär stackars människan fast ni överhuvudtaget inte har några belägg för det, kan man inte fråga snällt och vänligt om all info man tycker saknas i hennes första inlägg i stället för att gå till attack???!! Att hon vanvårdat sina egna hästar finns det inga som helst bevis för och i mina ögon är alla oskyldiga till motsatsen bevisats.

Man behöver inte anklaga folk för nåt man inte vet ett skit om och stötta i stället tills motsatsen är bevisad!

J_E_N_A = Dömer aldrig på förhand
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 018
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 109
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
762
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp